Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw situatie?

Aantal stemmers
261. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Ik werk op kantoor

28 10,73%
  • Ik werk deeltijds thuis

21 8,05%
  • Ik werk volledig thuis

149 57,09%
  • Ik ben economisch werkloos

51 19,54%
  • Ik ben ziek

12 4,60%

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Toch frappant dat al die regelneverij en gaatjeszoeken en " ja, ma ja, ik breek de letter vd wet niet" nu precies alleen opkomt bij hobbies en tijdverschijterij maar precies bijna niemand dezelfde ..."ondernemingszin"... heeft als 't gaat over blijven werken.

Ik post niet vaak maar echt, wat hier vandaag gepasseerd is. Als nu, heel even, uw gewoontes en gemakskes, die een paar weken overhoop gehaald worden zo'n grote, onoverkomelijke ramp is dat redelijk eenduidige richtlijnen te moeilijk zijn om houvast te bieden hou ik toch echt mijn hart vast voor veel hier als't leven eens echt hard gaat uithalen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Gaat ge daar een boete voor krijgen? De kans is heel, heel klein. Maar het gaat hier weer om geleuter in de marge over zaken waar mensen blijkbaar graag moeilijk over doen.
    Euhm, ik stelde de vraag denk ik oorspronkelijk of ik naar het bos mocht fietsen om daar dan te wandelen met mijn kinderen.
    Naar aanleiding van volgende post in een thread die achteraf gesloten werd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Lees de wet opnieuw.

Het is verboden om u te verplaatsen voor een sportactiviteit. In uitzondering is het toegestaan om een buitenwandeling te doen.
    Er staat in artikel 8 dat het verboden is om u op de openbare weg te begeven mits uitzondering van een dringende reden.

Wandelen in het bos is geen dringende reden. Om die reden is die boete dus gerechtvaardigd. Had je die wandeling gestart van uw woning, dan was ze wel toegestaan omdat je een buitenwandeling doet en geen verplaatsing. Wandel je effectief naar het bos valt dat onder de definitie van de wandeling. Neem je de fiets, brommer, moto, auto, gocart, bus,... dan ben je in overtreding.

Toch niet zo moeilijk ?
    Excuseer dat ik op den duur het bos door de bomen niet meer zie.
    Heb trouwens ook een juridische achtergrond en ik vermoed dat JPV gelijk heeft.

@Gromker
    Sluit uzelf eens drie weken op met vrouw en twee kinderen van 2 en 4, met het vooruitzicht op nog minstens 4 weken.
    Beide fulltime thuiswerken in shiften. Voor mij de avond, nacht + weekend om de verloren uren in te halen.
    Maatregelen mogelijks verlengbaar met nog 2 à 4 maanden daarna.
    We zullen dan nog eens praten.

Of het mij dan ontbreekt aan ondernemingszin als het op werken aankomt, weet ik niet. En zo een 'gemakske' is voor mij momenteel veel waard.
    Laatst gewijzigd door TNTim; 5 april 2020 om 00:29
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    omdat niet alle kb's over dezelfde kam te scheren zijn? Tuurlijk zijn er technische kb's, maar dit is er geen van.
    Fout. Kb’s zijn geen stripverhalen, en de zinsconstructie dateert nog van 1800. Je kan dat niet aan iedereen gaan geven . Voor u en voor mij zal dat wel gaan omdat we die opleiding genoten hebben, maar er zijn genoeg mensen die mij komen vragen wat er ingebrekestelling staat. Uw redenering is als volgt: een piloot die zegt vliegen is gemakkelijk, je moet maar op knopjes duwen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    @Gromker
    Sluit uzelf eens drie weken op met vrouw en twee kinderen van 2 en 4, met het vooruitzicht op nog minstens 4 weken.
    Beide fulltime thuiswerken in shiften. Voor mij de avond, nacht + weekend om de verloren uren in te halen.
    We zullen dan nog eens praten.

Of het mij dan ontbreekt aan ondernemingszin als het op werken aankomt, weet ik niet. En zo een 'gemakske' is voor mij momenteel veel waard.
    Tja, kijk, het is voor niemand makkelijk.
    Ik ben (nuja,was tot gisteren) voltijds uit huis werken, 10-12u per dag weg. Thuis 2 kinderen, 3 en 5, die nu worden opgevangen door de vrouw recupererend van kanker want de hulp (de grootouders) die is weggevallen natuurlijk. Oja, en tussendoor zitten we ook nog in een verbouwing die ook door moet.
    Shit happens, deal with it.
    Misschien dat ik daar gewoon een andere kijk op heb intussen maar met alles wat er de voorbije jaren op mijn pad gegooid is, is "blijf in uw kot" toch wel de gemakkelijkere* uitdaging hoor.

*in de huidige situatie waar we allemaal nog gezond zijn en het vooral organisatorisch en logistiek een heel gedoe is natuurlijk
    2 leden vonden dit bericht nuttig.  

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    @Gromker
    Dus je gaat gewoon uit werken overdag en de kinderen zijn bij uw madam die totaal niet aan het werken is?
    Voor die situatie zou ik momenteel ook tekenen. Bij ons is het beide fulltime van thuis uit werken + opvang.

Ik wil hier geen piemelmeetwedstrijd van maken voor wie het het lastigst is, maar ik denk toch dat ik win met voorsprong.

(Verder hoop ik dat alles goed gaat met het herstel van uw vrouw, de mijne heeft hetzelfde meegemaakt en dat is een zeer ambetante/onzekere periode.)
    Laatst gewijzigd door TNTim; 5 april 2020 om 01:03
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wolfken Bekijk bericht
    Ik heb de laaste weken toch vrij veel gelezen over dit virus, en er zijn een hele hoop zaken die elkaar tegenspreken, onder andere de mogelijke tijdsduur voor de immuniteit.

Voor zover ik begrepen heb, hangt het voor een groot deel af van de snelheid waarmee het virus muteert, hoe trager, hoe langer dat men immuun kan blijven, en dit virus zou veel trager muteren dan het griepvirus, waardoor een vaccin langer zal werken, en dat betekent dus ook dat de mensen die dit virus al gekregen hebben ook langer immuun zullen blijven.
    Ik heb er de laatste weken ook veel over gelezen en we zitten nu al met een mutatie van het virus, er zijn twee stammen die de ronde doen. De is van toen de ziekte overging van dier op mens, de tweede stam is ontstaan rond de periode dat het virus naar europa gekomen is. Dat is dan toch wel een vrij snelle mutatie of ben ik mis??
    De lengte van de imuniteit heeft echter met meer zaken te maken dan alleen met het muteren van het virus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik zou wel eens willen zien hoeveel van die boetes al uitgeschreven zijn (en hoeveel er effectief betaald zullen worden). Ik ben bijna elke dag op de baan en heb nog nergens politiecontroles gezien en ken ook echt niemand die al tegengehouden is door de politie. Ik hoor veel op het nieuws en op de radio over controles, maar dat is meer een beeld dat ze willen schetsen.
    Vandaag is het ook druk met het mooiere weer, ik zie in mijn straat bijna evenveel verkeer als voor de Corona maatregelen.
    Als ik de berichten alleen voor Sint-Truiden al lees, dan worden er toch wel wat boetes uitgeschreven.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nee, inderdaad, het gaat niet over wie de langste heeft maar ik krijg gewoon het vliegend schijt van al die klagers ( daarom niet persoonlijk op u he) en niet alleen hier.
    We zijn ocharm 2 of 3 weken "ontbering" ver en het wordt al teveel voor velen met het een excuus nog erger als het ander.
    Ons leven begon na dik een jaar terug een beetje normaal en (voor mij dan) rustiger te worden dus tja, die paar weekskes erbij maken het gewoon niet meer.

Om even te parafraseren uit Rocky: Life isn't about how you can hit, life is about how hard you can get hit and keep going" en wel,tja, ik vrees voor sommigen hier precies toch voor een stevige bries...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Fauci was weer sterk. Trump op oorlogspad.

no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timothy555 Bekijk bericht
    Mij irriteert het ook dat me de fiets alles mag en met de auto niet. Maar zoals velen hier zeggen, regels mag je blijkbaar niet in vraag stellen en moet je blindelings volgen.

Verder gaat het me gewoon om het feit dat een overheid dit zomaar kan. Neen, ik wil niet op café (want dat doe ik toch sowieso nooit), neen ik wil niet naar de zee. Ja, ik blijf in mijn kot.
    Het doel heiligt de middelen zoals ze zeggen, maar als de middelen niet bijdragen tot het bereiken van het doel, dan zijn die middelen overbodig!
    Anders gezegd, regels moeten er zijn, maar sommige van die regels dragen gewoonweg niks bij tot het doel, dus zijn ze eigenlijk overbodig of zouden ze niet mogen bestaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Olann Bekijk bericht
    Je mag fietsen of wandelen alleen of met 1 persoon die onder hetzelfde dak woont om in beweging te blijven of naar de winkel te gaan. Auto mag alleen voor naar het werk te gaan of naar de winkel.
    Bezoeken van mensen mag niet; het lijkt misschien dom maar als iedereen begint met 1 familielid te bezoeken en dat familielid bezoekt dan nog iemand anders etc dan zal het virus zich exponentieel blijven verspreiden.
    Klopt ook niet he, als je bij het bezoeken de nodige afstand bewaard en mekaar niet in het gezicht zit te ademen / spugen, dan is de kans op overdracht bijzonder klein (om niet te zeggen onbestaande), maar toch mag het niet.

Ik krijg hier waarschijnlijk een shitstorm (ben het al gewend), maar:

Edit: en voor ik het vergeet, ik sta achter social distancing dus daar wel gevolg aan geven. Als je in de tuin staat op een afstandje van mekaar is er niks aan de hand.

Geen praktische tips over het ontwijken van de regels!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanVH Bekijk bericht
    Door opmerkingen zoals deze gaan we met z'n allen nog wat langer mogen binnen blijven, waarvoor dank.

Is't zo moeilijk om gewoon de regels te volgen?
    Komaan he Loser je gaat in Timothy555 zijn post een heel stuk verwijderen (wat wel terecht zal zijn, ik weet immers niet wat er stond)
    Maar de onzin in JanVH zijn bericht mag wel blijven staan? Het is trouwens onzin die hier al vaker gepost werd.
    Daarmee bedoel ik dat we door de mensen die zicht niet aan de regels houden langer binnen zouden moeten blijven.
    Door die mensen gaat het virus sneller de ronde doen en zal het dus ook sneller over zijn, maar de kans dat de ziekenhuizen het niet aankunnen worden dan veel groter.
    no votes  

Scifo's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brre Bekijk bericht
    Thx, ik heb sinds een week gelijkaardige symptomen, het eerste wat ik merkte was dat het joggen moeizamer begon te worden, daarna af en toe een lichte druk op de borst (vooral 's nachts), lichte hoest, gevoel van kortademigheid en een kriebel op de longen als ik diep inadem. Niks koorts ook... Ik heb geen arts gebeld, ga ik ook niet doen zolang de symptomen niet erger worden, of na een tijd niet verdwijnen, want vermoedelijk zal hij ook niet meer zeggen dan: mogelijk corona, binnenblijven.
    Meer dan mezelf volledig isoleren kan ik niet doen (waar ik tot een week geleden nog bijvb naar de supermarkt ging, laat ik nu eten afzetten), en proberen te rusten en gezond te eten.
    Als ik jouw reactie lees, dan besef ik dat het voor mij nog wel 1 à 2 weken kan duren.
    Dat van die kriebel in de keel en ongemak als ik zwaar inadem (op de longen) heb ik ook ervaren de voorbije week. Lopen had ik dan weer geen hinder, toch geen kortademigheid en al zeker geen koorts.

Kan ook zijn dat ik op dat vlak wel paranoia ben..
    no votes  

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk bericht
    Klopt ook niet he, als je bij het bezoeken de nodige afstand bewaard en mekaar niet in het gezicht zit te ademen / spugen, dan is de kans op overdracht bijzonder klein (om niet te zeggen onbestaande), maar toch mag het niet.
    Gezien de besmettingsgraad van dit ding, zou ik daar serieuze vraagtekens bij durven plaatsen. En dan nog, als gij bij iemand op bezoek gaat, en ge raakt daar links en rechts iets aan en uw virus overleeft een tijdje op bepaalde oppervlakken (deurklinken bijvoorbeeld), dan is er nog altijd een serieuze kans op overdracht. Nogmaals, er is een reden waarom ge weg moet blijven van andere sociale cellen.

En neen, door mensen die zich niet aan de regels houden gaan we langer moeten binnen blijven omdat de ernst van de situatie niet gaat afnemen. En zolang die niet afneemt, worden de maatregelen niet verzwakt.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    Ik heb drie weken geleden een luchtweginfectie gehad, met enkele symptomen die overeenkomen met Corona. Wat kortademigheid, keelpijn, geen koorts.een beetje hoesten.
    kon volgens de dokter corona zijn, of iets anders.
    Ik voel me nu drie weken later nog steeds niet top, ben enorm snel buiten adem, maar heb wel geen hoest of kortademigheid meer.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brre Bekijk bericht
    Thx, ik heb sinds een week gelijkaardige symptomen, het eerste wat ik merkte was dat het joggen moeizamer begon te worden, daarna af en toe een lichte druk op de borst (vooral 's nachts), lichte hoest, gevoel van kortademigheid en een kriebel op de longen als ik diep inadem. Niks koorts ook... Ik heb geen arts gebeld, ga ik ook niet doen zolang de symptomen niet erger worden, of na een tijd niet verdwijnen, want vermoedelijk zal hij ook niet meer zeggen dan: mogelijk corona, binnenblijven.
    Meer dan mezelf volledig isoleren kan ik niet doen (waar ik tot een week geleden nog bijvb naar de supermarkt ging, laat ik nu eten afzetten), en proberen te rusten en gezond te eten.
    Als ik jouw reactie lees, dan besef ik dat het voor mij nog wel 1 à 2 weken kan duren.
    Ik lijk dezelfde symptomen te hebben, maar nog maar een paar dagen.
    Afwachten wat dat gaat geven.

Iemand die iets nuttig kan zeggen over de tijdslijn van Corona?

Als ik erover nadenk: mijn vrouw is eind januari, begin februari lichtjes grieperig geweest. Klassieke griep, lichte koorts, slecht voelen,... mijn pa is echter een dag of twee voor zij ziek geworden is langsgekomen om een meubel helpen in elkaar te steken, en hij heeft het vrij zwaar gehad: dag of 3-4 echt op de zetel, zeer zware pijn op de borst en koorts.

Kan dat al Corona geweest zijn?
    Dat lijkt mij voor de gekende tijdslijn van corona besmettingen in België te vroeg te zijn.
    Tenzij het dus al veel vroeger bij ons zat (waarover we het hier enkele dagen terug al eens gehad hebben) zal dat dus waarschijnlijk de gewone griep geweest zijn.
    Laatst gewijzigd door knight-rider; 5 april 2020 om 03:06
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kort vraagje:
    Als je met uw kinderen naar een bos fietst om daar te wandelen, mag dit nog?
    Met de auto mag niet, dat weet ik.

Werd in een andere thread geopperd van niet en nu ben ik aan het twijfelen.
    Dacht dat dit vorige week nog mocht, maar de regels en de interpretatie ervan verandert nogal snel.
    Ik zou denken dat het wel mag volgens de regels die ik overal terug kan vinden.
    Maar volgens puni blijkbaar niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Neen, elke niet-essentiële verplaatsing mag niet. De facto komt het erop neer dat als ze u tegenhouden en ge zegt dat ge onderweg zijt naar een bos om te gaan wandelen, ge op de bon gaat.
    Vermits er bij andere zaken constant naar een bronvermelding gevraagd word, kan je dat staven met een bron?
    Mijn bronnen bij de lokale politie van Sint-Truiden, Diepenbeek, Genk en Landen,
    alsook bij de Federale politie zeggen dat het wel mag.
    Is dat dan geen gecombineerde lichaamsbeweging?
    Zo zou je het toch kunnen noemen.

Hoe zijn die nu duidelijk?

Enkel essentiële verplaatsingen zijn toegelaten. Maar iemand die elke dag naar de bakker om zijn pistolets gaat, dat mag gewoon. Koop vers voor een dag of twee en steek een paar broden in uw vriezer, dan kom je ineens voor een week toe. Is elke dag naar de bakker/beenhouwer/whatever gaan dan essentieel te noemen?

Iemand die meerdere grootwarenhuizen passeert op baan naar zijn favoriete winkel, is dat dan essentieel?

Zaken zoals deze, valt dat onder een dagelijkse lichaamsbeweging en u beperken tot essentiële verplaatsingen? De Crem die vorige week verkondigt dat fietstochten van 100km en meer niet de bedoeling zijn en verboden. Van Ranst en De Block fluiten hem terug en dan krijg je zulke toestanden...

Eerst mocht je wel naar uw lief, dan mocht je niet naar uw lief. Vandaag stond in Het Nieuwsblad dat het 'afgeraden' is. Maar op 'afgeraden' kan je niet beboeten, zeiden ze in die bepaalde politiezone dus daar mag het wel. Maar in een politiezone ernaast kan het zijn dat je beboet wordt.
    Ja, ik vind ze duidelijk, alle agenten die ik ken zeggen ook dat ze duidelijk zijn.
    Diegene die ze niet "duidelijk" genoeg vinden, zouden vooral willen dat ze strenger worden, maar ze durven dat zo niet zeggen.

En ja, ik geef u ook wel gelijk, ik ga zelf ook maar 1 keer in de week naar de winkel, maar ik deed dat voor dit corona gedoe ook al zo.
    Er zijn trouwens ook nog altijd mensen die geen (grote) diepvries hebben om zaken zoals broden in te steken, deze mensen zullen dus al eens vaker naar de winkel moeten.
    Laatst gewijzigd door knight-rider; 5 april 2020 om 05:37
    no votes  

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Frankrijk ziet daling in aantal dodelijke slachtoffers
    Er stierven in de afgelopen 24 uur 441 Fransen aan de gevolgen van het coronavirus. Dat is een significantie daling van het aantal doden ten opzichte van de dag voordien, toen nog 588 Fransen het leven lieten.

Italië kent laagst aantal doden in 9 dagen
    In Italië vielen in de afgelopen 24 uur 681 doden, dat is het laagste aantal in 9 dagen

Aantal doden in Spanje vermindert
    De voorbije 24 uur zijn in Spanje 809 mensen gestorven aan het coronavirus. Dat is het laagste cijfer in een week. De voorbije dagen waren er iedere dag meer dan 900 doden.

https://www.tijd.be/dossiers/coronav...b-hFaAEeVNWgfM

Europa lijkt over zijn pieken heen te zijn.

Dan zal het VK wel volgen, dan de VS.

Maar in Turkije en zo moet het nog beginnen.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het is geen kwestie van alleen de regelgeving te volgen (niet elke situatie kan in een regel worden vastgelegd) maar gewoon uw gezond verstand te gebruiken. En daar lijkt het veel mensen aan te ontbreken.

De fiets nemen om dan 4-5 km verder te wandelen met de kinderen ergens in een recreatiedomein getuigt van niet veel gezond verstand; ook al staat het niet zwart op wit in de uitgevaardigde regels.

De grote catch-all "alleen essentiële verplaatsingen" wordt soms wel heel flexibel geïnterpreteerd terwijl de enige echte noden van een mens voeding en gezondheid (medicijn en lichaamsbeweging) zijn. En dit kan allemaal bij de dichtstbijzijnde supermarkt/apotheek en wandelen in uw directe omgeving.
    no votes  

Regels voor berichten