Bekijk resultaten enquête: Hoe noemen je kinderen je ouders?

Aantal stemmers
21. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Oma/Opa

17 80,95%
  • Moeke/Vake

3 14,29%
  • Moemoe/Vava

1 4,76%
  • Bomma/Bompa

3 14,29%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
Pagina 1 van 2 12 Laatste
    FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Hoe noemen je kinderen je ouders?

Was dit weekend eens met m'n moeder aan het praten over kinderen en dan kwam aan bod hoe zij wilde genoemd worden door mijn kinderen.

Dan zijn er de vele voor de hand liggende combinaties:

- Moeke/Vake
    - Oma/Opa
    - Bomma/Bompa
    - Moemoe/Vava
    - ...

En toen kwamen we tot de volgende opmerking, zowel mijn vriendin als ik hebben gescheiden ouders, waarvan beide vaders hertrouwd zijn. De sloebers.

Maar wij zijn beide niet zo scheutig om onze kinderen de stiefgrootmoeders "oma" te noemen, want dat zijn onze eigen moeders al.

Iemand die dit inventief heeft opgelost zonder echt de gevoelens van de stiefgrootmoeders te kwestsen maar tegelijk toch mee te geven dat ze niet de "oma" zijn van het kind?

Of denken we hier te veel over na?

Merk wel op dat de relatie met beide stiefgrootmoeders ook niet de beste is.

En dan moet ik nog met de vriend van m'n schoonmoeder gaan praten want die mens rookt, en ik breng mijn kind niet in een huis waar gerookt wordt.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Bij ons is dat niet goed opgelost. In de familie van mijn vrouw is "pepe" voor de peter en "meme/meter" voorbehouden voor de meter.
    Bijgevolg is pepe voor mijn ene dochter mijn vader, en pepe voor mijn andere dochter mijn schoonvader. Leuk hoor wanneer je bij eender welk van beide gaat: "kom kinderen we gaan bij.. eh... bij jouw pepe en jouw opa!" Of zeg ik tegen de ene "we gaan bij pepe", dan is het antwoord "mijn pepe of zus haar pepe?"

Derpig en mocht ik het ooit herdoen, dan zou ik dat herdoen

Voor de rest is het gewoon afspreken wie zich waarbij goed voelt denk ik. We hebben de keuze ook wat bij de grootouders zelf gelegd. Geef gewoon aan dat het voor de kinderen duidelijk moet zijn en de namen die al in gebruik zijn dus niet nog eens kunnen gebruikt worden, en dan kan je hen iets laten kiezen dat ze tof vinden
    - Mijn stiefma en vader zijn "oma" en "opa"/"pepe"
    - Mijn ma en haar man zijn "omie" en "paake"
    - Mijn schoonpa en schoonma zijn "pepe"/"opa" en "moeke"/"meter"
    - Mijn grootouders wilden bompa en bomma zijn, mijn neefjes/nichtjes hebben dat ook allemaal overgenomen

Ik ken ook nog mensen die er geografie insteken (krijg je dingen als "oma zee", "pepe zelzate", ...)

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mijn ouders: moeke en opa
    Schoonouders: oma en opa

Opa wordt dan gevolgd met de voornaam.

Meter/Peter wordt eigenlijk niet zo benoemd, gewoon de voornaam.

Mijn grootouders waren wel degelijk oma + dorp

Dus oma Lanaken bijvoorbeeld en oma Bilzen

Heeft me zelfs lang geduurd eer ik door had dat dat hun echte namen niet waren
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus

MaximumOfBass's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Oma & opa langs mama haar kant, bomma & bompa langs papa zijn kant.
    Mountainbikes: Commencal Meta AM V4 2015 & YT Tues CF 2017
    PSN: UnderAVoidSky // PSNProfiles // TrueTrophies // 100%: 12 // Platinum: 61

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb zelf geen kinderen (bewuste keuze), dus heb ik maar gestemd wat de kinderen van mijn broers en zus zeggen.
    Opa en Oma dus.
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper--
    Ik zit wat anders in elkaar.

sink's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Geen kinderen hier. Maar ik ben van de generatie die meme/pepe zegt, tegen mijn grootouders van zowel vader als moeders kant. De vader van mijn vader was mijn (doop)peter, de moeder van mijn moeder is mijn (doop)meter.
    Al mijn neven en nichten zeggen net hetzelfde. Sommige van hun kinderen zeggen ook nog hetzelfde tegen hun grootouders.
    Trakt.tv | Letterboxd | iCheckMovies
    #1 i7-8700K | 16 GB DDR4 RAM | ASUS Geforce GTX 1060 | Samsung 860 EVO M.2 500GB + 4TB Western Digital | Win 10 | Seasonic Focus+Gold 650W | Fractal Design Define R6 Black

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ook de grootouders zelf laten kiezen maar wel een verschillende naam, hetzelfde mocht niet van mij. Niet "oma en opa Oudenaarde, opa Gent en oma Wetteren" zoals ik soms wel eens hoor.

Mijn ouders zijn oma en opa net zoals bij het oudere neefje en nichtje, opa aan de ene kant is niet in ons leven en de andere oma is moemoe.

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik noemde mijn grootouders steeds pepe en meme.

Pepe en meme Bus (grootvader had een busmaatschappij)
    Pepe en meme Molly (die hadden een hondje genaamd Molly)

Mijn ouders zijn Pepe L en meme L (gewoon hun voornamen)
    Mijn schoonouders Pepe N en Moetie (da kutwijf wou speciaal doen)
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

wiseguy444's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Omi en bonpapa (franstalig)
    Opa en brigitte (te jong voor oma te noemen)

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Mijn ouders: opa en moemoe
    Mijn schoonouders: opa en oma.

Probleem: beide opa's heten Luc. Nog even gedacht om de ene opa centje (werkte in de bank) en de andere opa Dracula (had draculapak aan toen ik hem het eerst zag), maar dat was er een beetje over qua typecasting volgens mijn vriendin . Uiteindelijk gewoon "opa [woonplaats]"
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ouders: moeke / pake
    Schoonouders: moeke (Genk) / opa

Mike's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn oma noem ik meme,

Mijn zoontje noemt mijn ouders omi en opi
    En men ex haar ouders oma en opa.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar wij zijn beide niet zo scheutig om onze kinderen de stiefgrootmoeders "oma" te noemen, want dat zijn onze eigen moeders al.

Iemand die dit inventief heeft opgelost zonder echt de gevoelens van de stiefgrootmoeders te kwestsen maar tegelijk toch mee te geven dat ze niet de "oma" zijn van het kind?

Of denken we hier te veel over na?

Merk wel op dat de relatie met beide stiefgrootmoeders ook niet de beste is.
    Ik denk dat ge er te veel over na denkt.
    Ik begrijp dat jullie mama's willen gereflecteerd zien dat ze meer oma zijn/belangrijker zijn dan de nieuwe aanwinsten maar dat zijn ze ongeacht de naamgeving die gebruikt wordt. Ik ga er van uit dat ze meer betrokken zullen zijn, dus dat hun band met jullie kind ook sterker zal zijn - en dat lijkt mij dan het enige dat belangrijk is.

Eventueel kunt ge, zoals de meeste hier gedaan hebben, vragen om niet dezelfde naam te kiezen en laten weten dat ge - uiteraard - jullie mama's eerste keus geeft op oma/omi/moemoe/ etc (wie weet willen ze zelf niet oma genoemd worden ).
    Ik denk niet dat dat enige gevoelens gaat kwetsen. Verder als dat zou ik niet gaan (e.g. 'ge zijt niet de oma' :'), ik zou denken dat ge hoopt dat ze uw kinderen toch behandelen gelijk een kleinkind, of op zijn minst familie), want dat is het echt niet waard, tenzij ge graag uw band nog wat laat verslechteren.
    Voort zelfde geld willen ze zelf trouwens liever aangesproken worden met hun naam of iets totaal anders (vb: nona, mamie, moeti). Veel opties tegenwoordig want veel grootouders vinden oma/opa oud klinken precies

Hier is er maar 1 stel grootouders dus gewoon oma/opa. Mijn grootmoeder werd en wordt nog steeds meme genoemd door iedereen. (en mijn zus noemt hij moeke - omdat haar kinderen dat zeggen :'), ookal is ze niet zijn mama uiteraard )

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Hier ook gedaan zoals Mulan en zoals Tha-nOn beschrijven.
    Biologische grootouders eerst laten kiezen en de persoon die geen biologische grootouder is erna. Geen namen dubbel gebruiken.

Het compromis is bij ons geworden: Oma en opa langs de ene kant, bompa en bomma/moeke langs de andere kant.
    Grootouders langs de ene kant: omama en opapa, langs de andere kant: peter en meiter/meme en pepe.

Chickenlal's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Bomma en bompa langs mijn kant.

Mammie en pappie voor mijn vriendin haar ouders, maar ben daar persoonlijk geen fan van. Vind dat te veel klinken als mama en papa

Maar alle ik had niet te kiezen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Used to be: q-ball_NBK

Unieke kleur voor uw wagen? Car-wrapping is dé trend! Auto laten wrappen bij wrapz.be!
    Facebook: wrapzbe

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten