Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste
    denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mangasakka Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    transmigrant is niet hetzelfde als illegaal. Het is ook geen eufemisme, het is een correcte omschrijving. Alle illegalen zijn niet transmigrant. Degenen die transmigrant genoemd worden werden vroeger niet anders genoemd, vermits dat een recent fenomeen is waar vroeger geen woord voor bestond.

Ik heb hier in deze thread feitelijk nog nauwelijks echte eufemismen tegengekomen.
    Voor de informatie: een eufemisme is een woord dat men gebruikt om de werkelijke definitie niet te moeten gebruiken omdat die te storend is. Zoals de Amerikanen uit misplaatste preutsheid de wc ooit eerst "the bathroom" en nu tegenwoordig zelfs de 'restroom" noemen.
    Of mensen die vroeger de pispot de "nachtspiegel" of het "stilletje" noemden.

Wat jullie doen is gewoon een term opnoemen die in voege geraakt is en die jullie niet leuk vinden ... ofwel gewoon iets opnoemen waar jullie zélf een hekel aan hebben (negers, transmigranten, klimaatjongeren, werkzoekenden...)
    Ik denk dat je het concept van eufemisme niet echt begrijpt.

Alle transmigranten zijn illegalen. Het woord transmigrant is dus een eufemisme dat nu gebruikt wordt om de werkelijke term, ilegaal, niet te hoeven gebruiken.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht

Alle transmigranten zijn illegalen. Het woord transmigrant is dus een eufemisme dat nu gebruikt wordt om de werkelijke term, ilegaal, niet te hoeven gebruiken.
    Hij begrijpt het wel, maar wil gewoon op de hond fluiten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Begrijpend lezen blijkt moeilijk voor u. Je kan het woord transmigrant ook gebruiken om die specifieke illegalen te omschrijven (=specifieke deelgroep) en dan is het geen eufemisme.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Selten Bekijk bericht
    Begrijpend lezen blijkt moeilijk voor u. Je kan het woord transmigrant ook gebruiken om die specifieke illegalen te omschrijven (=specifieke deelgroep) en dan is het geen eufemisme.
    Als het aan Magnette ligt, zijn het straks gewoon Belgen

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik had initieel gelezen " aan welke feministen hebben jullie een hekel?"

Mangasakka's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KerberosX Bekijk bericht
    Als je (tijdelijk) in een land verblijft en daar niet de correcte papieren voor hebt, ben je illegaal in dat land. En ja, ze zijn dan misschien onderweg naar ergens anders, maar dat maakt er de zaken niet minder illegaal op. En nee ik vind dat niet leuk, en ik hoop dat de meeste van mijn medeburgers mijn mening delen.
    Ik zeg ook niet dat transmigranten geen illegalen zijn, en ik geef ook geen oordeel over of jij dat al dan niet leuk mag vinden. Ik zeg alleen dat transmigrant geen eufemisme voor illegaal is: wat jij aangeeft is een synoniem, geen eufemisme. Of het nu een correct synoniem is betekent niet dat het een eufemisme is. Transmigrant is een naam die niet verzonnen is om een woord (illegaal) te vervangen door iets minder storends, maar het is een correcte omschrijving van iemand die uit een ander land komt, maar die hier niet wil blijven doch ergens anders naartoe wil. Dat dat illegaal is, weet ik ook wel, maar een eufemisme is een eufemisme, geen synoniem.

Ik denk dat jij het juist niet begrijpt: "transmigrant" wordt niet gebruikt om het woord illegaal niet te hoeven gebruiken, maar om een specifieke categorie van illegalen te benoemen: die welke hier niet willen blijven maar willen doorreizen naar ergens anders.
    De illegalen die hier wél willen blijven, die zijn niet in de benaming "transmigrant" inbegrepen. "Trans" betekent "doorheen" in 't Latijn. Transmigrant betekent dus "doorreiziger".
    Ergo: transmigrant is geen eufemisme. Het is een gewone benaming.
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik zeg ook niet dat transmigranten geen illegalen zijn, en ik geef ook geen oordeel over of jij dat al dan niet leuk mag vinden. Ik zeg alleen dat transmigrant geen eufemisme voor illegaal is: wat jij aangeeft is een synoniem, geen eufemisme. Of het nu een correct synoniem is betekent niet dat het een eufemisme is. Transmigrant is een naam die niet verzonnen is om een woord (illegaal) te vervangen door iets minder storends, maar het is een correcte omschrijving van iemand die uit een ander land komt, maar die hier niet wil blijven doch ergens anders naartoe wil. Dat dat illegaal is, weet ik ook wel, maar een eufemisme is een eufemisme, geen synoniem.

Ik denk dat jij het juist niet begrijpt: "transmigrant" wordt niet gebruikt om het woord illegaal niet te hoeven gebruiken, maar om een specifieke categorie van illegalen te benoemen: die welke hier niet willen blijven maar willen doorreizen naar ergens anders.
    De illegalen die hier wél willen blijven, die zijn niet in de benaming "transmigrant" inbegrepen. "Trans" betekent "doorheen" in 't Latijn. Transmigrant betekent dus "doorreiziger".
    Ergo: transmigrant is geen eufemisme. Het is een gewone benaming.
    Mensen gaan catalogeren op basis van wat ze al dan niet "wensen" te doen in de toekomst is echt natte vinger werk. Het enige wat we met zekerheid kunnen vaststellen, is dat een persoon al asiel aangevraagd heeft, of dat wil doen op het moment ze opgepakt worden zonder geldige verblijfsvergunning. Het hoe en waarom is speculatie, dus het is niet omdat die 2 termen bestaan, en dat jij ze ook correct definieert, dat zoiets op objectief vlak steek houdt, en mensen dat geen eufemisme kunnen vinden.

En ik ken ook "werkzoekenden" die helemaal geen werk zoeken. Alweer maakt men daar een veronderstelling. Dat zijn gewoon steuntrekkenden, want dat is het enige dat men met zekerheid kan stellen. Het is dus niet dat ik "werkzoekenden" haat, het is hun keuze, en als er 1 schuldige is van die situatie is dat de regering die arbeid kapotbelast met een werkloosheidsval tot gevolg. Ik vind de term "werkzoekende" dus wel een eufemisme, en ik snap ook de definitie van eufemisme, wees gerust.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik denk dat jij het juist niet begrijpt: "transmigrant" wordt niet gebruikt om het woord illegaal niet te hoeven gebruiken, maar om een specifieke categorie van illegalen te benoemen
    Dat zal vast soms wel de bedoeling zijn, maar ik denk dat het vrij naïef is om te geloven dat het ook enkel maar zo gebruikt wordt.

Daarnaast heb je precies niet zo goed door dat een aantal termen hier toch echt nogal tongue in cheek vernoemd worden

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Mensen gaan catalogeren op basis van wat ze al dan niet "wensen" te doen in de toekomst is echt natte vinger werk. Het enige wat we met zekerheid kunnen vaststellen, is dat een persoon al asiel aangevraagd heeft, of dat wil doen op het moment ze opgepakt worden zonder geldige verblijfsvergunning. Het hoe en waarom is speculatie, dus het is niet omdat die 2 termen bestaan, en dat jij ze ook correct definieert, dat zoiets op objectief vlak steek houdt, en mensen dat geen eufemisme kunnen vinden.
    euhm, transmigranten willen net (meestal) géén asielaanvraag doen, ook niet op het moment dat ze opgepakt worden zodner geldige verblijfsvergunning. Want een asielaanvraag betekent dat je ze mogelijks terug kan sturen naar een bepaald EU-land (zie: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181003_03804417) . De indicatie dat een illegaal geen asielaanvraag wil doen, maakt van hem in de praktijk, met slechts héél weinig speculatie, een transmigrant. Dan is hij géén asielzoeker (toch hier niet), maar nog altijd een illegaal. Zonder daar ook maar iets eufemistisch in te zien. Gewoon correcter onderscheid in de groep illegalen. Want ook geboren en getogen Nederlanders kunnen illegaal in België zijn, maar horen niet tot de problematiek van transmigranten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great
    En ik ken ook "werkzoekenden" die helemaal geen werk zoeken. Alweer maakt men daar een veronderstelling. Dat zijn gewoon steuntrekkenden, want dat is het enige dat men met zekerheid kan stellen. Het is dus niet dat ik "werkzoekenden" haat, het is hun keuze, en als er 1 schuldige is van die situatie is dat de regering die arbeid kapotbelast met een werkloosheidsval tot gevolg. Ik vind de term "werkzoekende" dus wel een eufemisme, en ik snap ook de definitie van eufemisme, wees gerust.
    De werkloosheidsval van langdurige werklozen is ongeveer opgelost, dat is toch iets wat we aan Michel I te danken kunnen hebben (de inkomsten van de meeste ex-werklozen die werken worden dan ook quasi niet meer belast).

Een werkzoekende is trouwens niet noodzakelijk een steuntrekker. Daarom gebruikt men deze termen: NWWZ, WZUA, ... https://arvastat.vdab.be/help/arvastat_help_nwwz.html

Maar natuurlijk gaan simplificaties als 'doppers', 'steuntrekkers' en dergelijk iets gemakkelijker in de mond, en zeker als je populistisch is het bon ton om steuntrekkenden te gebruiken voor werkzoekenden. Terwijl beide termen kunnen gebruikt worden en een volledige andere betekenis hebben. Ik ben immers in de laatste 8 jaar enkele keren werkzoekend geweest, maar nooit 1 dag zonder werk gezeten. Werkenden kunnen ook werkzoekenden zijn, etc.

Ik weet dat het niet altijd gemakkelijk is om correcte doelgroepen te definieren, maar hou op met om het even wat als eufemisme voor te stellen: de definitie steuntrekkenden van de RVA houdt immers ook je buur in die tijdelijke werkloosheid krijgt omdat zijn baas zijn fabriek afgebrand is, omdat zijn baas een klant kwijt is of houdt ook je partner in die loopbaanonderbreking neemt. Daarom is werkzoekenden vaak een véél correctere term voor wat jij bedoelt. En is dat meestal niet bedoelt om te vergoeilijken, maar gewoon om een evenwicht te zoeken tussen technisch correct (NWWZ of WZUA) en begrijpbaar voor een leek.

Overigens: In Vlaanderen zijn er nu 178k NWWZ (niet-werkende werkzoekenden), waarvan slechts 115k met een uitkeringsaanvraag. Als je dus het begrip "steuntrekkenden" wil gebruiken voor het aantal voltijdse doppers, gebruik dan niet de de cijfers van het begrip "werkzoekenden" (wat al hoger zal zijn dan 178k, maar wat in de volksmond gelijkgesteld zal worden aan 178k), maar maximaal die 115k.

Maar best: als je spreekt over een groep waar tot 60k verschil in kan zitten: erger je niet als mensen een deftige definitie gebruiken.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Guazala's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Mensen gaan catalogeren op basis van wat ze al dan niet "wensen" te doen in de toekomst is echt natte vinger werk. Het enige wat we met zekerheid kunnen vaststellen, is dat een persoon al asiel aangevraagd heeft, of dat wil doen op het moment ze opgepakt worden zonder geldige verblijfsvergunning.
    Boh, ik zou toch durven beweren dat illegalen die gepakt worden terwijl ze langs de autosnelweg in een Britse vrachtwagen aan het kruipen zijn, die in Zeebrugge proberen op een schip te kruipen of die al in betreffende vrachtwagen/container/schip zitten, wel heel waarschijnlijk transmigranten zijn die proberen in een ander land te geraken.
    I don't have an attitude problem. You have a perception problem.

Mangasakka's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guazala Bekijk bericht
    Boh, ik zou toch durven beweren dat illegalen die gepakt worden terwijl ze langs de autosnelweg in een Britse vrachtwagen aan het kruipen zijn, die in Zeebrugge proberen op een schip te kruipen of die al in betreffende vrachtwagen/container/schip zitten, wel heel waarschijnlijk transmigranten zijn die proberen in een ander land te geraken.
    Juist. Het is meestal heel gemakkelijk om transmigranten van niet-transmigranten te onderscheiden: hun gedrag is immers wat hen onderscheidt... En bovendien gaat dit hele transmigranten-werkzoekenden-debat dat hier gevoerd wordt totaal niet over eufemismen, maar over definities. En eufemismen zijn GEEN definities!
    Amerikanen noemen de wc "the restroom". Een wc is géén rustkamer. Het is een wc, en dat dient niet om in te rusten. Dus is restroom géén definitie van wc. En ook geen synoniem. Maar wél een eufemisme. Een pispot werd vroeger een nachtspiegel genoemd. Dàt was een eufemisme. Nochtans is een pispot géén spiegel.

Eufemismen en correcte definities is dus iets compleet verschillends.
    Werkzoekenden is een definitie. Geen eufemisme, want het is niet meer of minder storend dan werklozen. Wàt mensen, die niet werkloos zijn en iedereen die werkloos is om gelijk welke reden een nutteloos en verwerpelijk schepsel vindt, omdat hij zich niets aantrekt van de multipele redenen waarom een mens geen job (meer) kan hebben en gewoon een vooroordeel dat hij heeft bevestigd wil zien, die kan dit soort topic wel eens gebruiken om voornoemd vooroordeel nog eens lucht te geven, maar het feit blijft dat het geen eufemisme is, punt uit. Hetzelfde geldt voor transmigrant. Dat zijn definities.

Of het nu tongue-in-cheek bedoeld wordt of niet maakt ook geen verschil, hoor...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    passief ipv profiteur

illegaal ipv oorlogsvluchteling

conservatief ipv fascist

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    ...
    Dat zijn heel veel woorden om een subjectief gegeven te proberen herleiden tot iets objectief.

Transmigrant wordt OOK eufemistisch gebruikt voor illegaal. Stel voor dat je daarmee leert leven in plaats van walls of text te plaatsen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Dat zijn heel veel woorden om een subjectief gegeven te proberen herleiden tot iets objectief.

Transmigrant wordt OOK eufemistisch gebruikt voor illegaal. Stel voor dat je daarmee leert leven in plaats van walls of text te plaatsen.
    Ja met welk doortrapt motief dat?

Een mensensmokkelaar gaat toch niet zeggen dat hij transmigranten ipv illegalen vervoert?

Wanneer de algehele context terecht en bewezen illegaal genoemd worden kan heeft men er baat bij dat ook gewoon illegaal te noemen. Daar is toch niets verkeerds mee?

Men kan illegaal zijn met illegale intenties, of men kan bvb transitmigrant zijn met de legitieme intentie elders asiel aan te vragen. Dat zijn tot het tegendeel bewezen werd twee verschillende zaken en eender welke insinuatie of verdachtmaking is tot dat moment gratuit imo. Iets is illegaal slechts zolang het in de illegaliteit verkeert.

Bovendien zijn pakweg transmigranten of transitmigranten in de eerste plaats mensen en mensen op zichzelf zijn wat mij betreft nooit illegaal, maar dat terzijde.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik snap eigenlijk niet waarop je aanstuurt. Gaan we nu echt dat soort discussies voeren over motieven van eufemismen?

Pagina 3 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten