Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste
    brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ben er zeker van dat gelovige mensen gemiddeld gelukkiger zijn. Elke studie daarover toont aan dat die minder depressies en dergelijke hebben.
    Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat is absoluut geen reden om te claimen dat we "beter terug gelovig zouden worden".
    Beter de seculiere staat zoals we die nu kennen waarin de mensen gemiddeld genomen iets ongelukkiger zijn, dan een religieuze staat waarin de wetten bepaald worden door de ethiek beschreven in prehistorische boeken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar dat is absoluut geen reden om te claimen dat we "beter terug gelovig zouden worden".
    Beter de seculiere staat zoals we die nu kennen waarin de mensen gemiddeld genomen iets ongelukkiger zijn, dan een religieuze staat waarin de wetten bepaald worden door de ethiek beschreven in prehistorische boeken.
    Dat volgt niet echt uit wat utred? schreef, hij pleitte niet voor een religieuze staat. Waarom vind je geluk van ondergeschikt belang aan niet-religieuze ethiek?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Misschien ligt het aan de reden dat België blijft inzetten op preventie van zelfdoding ipv meer geld en moeite te stoppen in het toestaan en begeleiden van mensen die euthanasie willen.
    Mensen die echt willen sterven, gelijk om welke reden, krijgen zelden gehoor. Mensen in Belgie zijn ook bang om dit te zeggen want de kans is groot dat je in gesloten instelling komt waar je nog minder mogelijkheden hebt om uit het leven te stappen. Een "wanhoopsdaad" is niet noodzakelijk uit wanhoop maar een actie uit gebrek aan begrip en begeleiding.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lorien93 Bekijk bericht
    Misschien ligt het aan de reden dat België blijft inzetten op preventie van zelfdoding ipv meer geld en moeite te stoppen in het toestaan en begeleiden van mensen die euthanasie willen.
    Mensen die echt willen sterven, gelijk om welke reden, krijgen zelden gehoor. Mensen in Belgie zijn ook bang om dit te zeggen want de kans is groot dat je in gesloten instelling komt waar je nog minder mogelijkheden hebt om uit het leven te stappen. Een "wanhoopsdaad" is niet noodzakelijk uit wanhoop maar een actie uit gebrek aan begrip en begeleiding.
    België is een van de weinige landen ter wereld met een euthanasiewetgeving (die overigens zelfs voor minderjarigen geldt) dus dat betwijfel ik echt ten zeerste?
    Currently, voluntary euthanasia and/or doctor-assisted suicide is legally available in Belgium, Canada, Colombia, Luxembourg, The Netherlands, Switzerland, and in six US States (California, Colorado, Montana, Oregon, Vermont and Washington State).
    https://www.mydeath-mydecision.org.u...her-countries/

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Er is toch helemaal geen religieuze staat nodig om gelovig te zijn?
    Mij lijkt het zeer duidelijk dat we hier en in gelijkaardige landen die spiritualiteit missen. Ik denk dat dat iets essentieel is waar de mens nood aan heeft. Ik ben oprecht jaloers op mensen die in een god of iets dergelijks kunnen geloven. Dat moet een enorme houvast en bron van kracht en troost zijn waar je als nietgelovige niets voor in de plaats krijgt, buiten dan bij velen een misplaatst superioriteitsgevoel.
    5 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gelovigen mogen zoveel wat wij niet mogen, ik zou er ook gelukkig van worden.

12 maagden aan mijn hoofd zouden me wel depri maken vrees ik.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Er is toch helemaal geen religieuze staat nodig om gelovig te zijn?
    Mij lijkt het zeer duidelijk dat we hier en in gelijkaardige landen die spiritualiteit missen. Ik denk dat dat iets essentieel is waar de mens nood aan heeft. Ik ben oprecht jaloers op mensen die in een god of iets dergelijks kunnen geloven. Dat moet een enorme houvast en bron van kracht en troost zijn waar je als nietgelovige niets voor in de plaats krijgt, buiten dan bij velen een misplaatst superioriteitsgevoel.
    Bron van kracht en troost... Geloof biedt antwoorden aan op sociale status. Er wordt een beloning op het einde van de rit beloofd en je sociale situatie hangt deels af van hun god ("Allah's wil", "God werkt in mysterieuze wijzen",...) . In negatieve zin zou je kunnen zeggen dat mensen deels hun verantwoordelijkheid en de bijhorende stress afschuiven aan hun religie. In positieve zin zou je kunnen zeggen dat religie de ratrace wat in check houdt (Trots is een zonde in de drie grote religies.)

Dit in tegenstelling tot de moderne westerse maatschappij waar het standpunt is dat succes en status vooral afhangt van je eigen want iedereen heeft toch "gelijke kansen".
    Je hebt hier zulke connotaties: Werkloos => loser, geen diploma => te weinig gewerkt, te dik => te lui, uitkering => paria, ADHD => excuus voor slechte opvoeding, strafblad => krapul,...
    o/
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Ik zie overal mensen rondom me heen instorten.
    Zelfs mensen waar ik het niet van verwachtte.

Bizar, want meestal laten ze dat niet merken aan de buitenwereld. De meeste miserie gebeurt binnenshuis waarvan enkel leden van een gezin op de hoogte zijn.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Gelovigen mogen zoveel wat wij niet mogen, ik zou er ook gelukkig van worden.

12 maagden aan mijn hoofd zouden me wel depri maken vrees ik.
    Geen zorgen, gij gaat u als Christen content moeten stellen met een potteke rijstpap. Máár, wel met gouden lepel!
    Hell must be empty, all the devils are here.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bosic Bekijk bericht
    Bizar, want meestal laten ze dat niet merken aan de buitenwereld. De meeste miserie gebeurt binnenshuis waarvan enkel leden van een gezin op de hoogte zijn.
    Nochtans is het tegenwoordig onder (wannabe) BV's wel een trend om publiekelijk of in de media in te storten.

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    In België hoeven we ons nu toch niet echt dood te werken, tenzij je de pech hebt van bij een slechte werkgever te vallen. De oorzaak ligt er inderdaad bij dat we veel te veel willen, en dat dit niet allemaal (tegelijk) kan.

We worden via de (sociale) media ook altijd geconfronteerd met wat we niet zijn en/of niet hebben. Je kan als adolescent niet én een mooi huis bouwen én de wereld rondreizen én met een dikke wagen rondrijden, althans niet de meerderheid. Mensen zijn niet meer blij met wat ze hebben, ze zijn ongelukkig om wat ze niet hebben. En draai of keer het hoe je wil, maar de (sociale) media spelen hierbij een enorm grote rol.

Ik heb bijvoorbeeld nooit grote reizen gemaakt, mede doordat ik jaren lang mijn eigen woning verbouwd heb en al mijn tijd en middelen daar inkropen. Toen ik in de periode op facebook foto's zag van mensen op reis, terwijl ik voor de zoveelste zaterdag op rij in het stof aan het slijpen was, dan had ik daar ook een zuur gevoel bij. Maar wat je je op die moment niet realiseert, is dat jij wel aan je eigen woning aan het bouwen bent waar je later veel geniet zal van hebben. Terwijl de mensen die die reizen maken misschien nog in een klein huurappartement zitten. Wanneer zij dan foto's zien van je woning, hebben ze misschien hetzelfde gevoel.
    Je zal een punt hebben, maar als je dan denkt aan de (vele, vele) mensen met (zware) psychische problemen of problematieken of die bijvoorbeeld zwaar misbruik meegemaakt hebben, is het wel nog hard om dan te gaan stellen "ja, je wil te veel hé, en dat kan niet." Dan gaat het niet over huizen en wagens en reizen.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bosic Bekijk bericht
    Tot het teveel wordt uiteindelijk.

Daarom dat je het niet steeds verwacht.

Een collega op mijn werk, 55 jaar zo. Boem, een burn out.
    Altijd zo'n olijke vrolijke met toch wel een ruggengraat.

Maar toch.

Een week later meteen een vacature open om hem te vervangen.
    Stel dat ze iemand vinden, die staat voor een quasi onmogelijke, en zeer uitputtende opdracht, gewoon niet weten waar te beginnen.

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dadels Bekijk bericht
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...vrijwilligers/

Is het zo erg gesteld tegenwoordig? Waaraan ligt dit?
    In deze maatschappij? Die cijfers verwonderen mij helemaal niet.

Als je niet meekunt, ben je een loser.
    Geen deftig diploma, dan ben je 'maar' een laaggeschoolde voor de maatschappij.
    Geen jaarlijkse reis, jammer...
    Geen degelijke baan waar je elk jaar opslag krijgt en goeie carriërekansen hebt, gefaald.
    Geen bedrijfswagen, dan ben je een arme stakker die maar met het openbaar vervoer moet.
    Geen fancy Instagram-account met duizenden volgers, dan ben je niet succesvol.
    Geen honderden vrienden die zorgen dat je elk weekend volboekt bent om leuke dingen te doen, dan heb je blijkbaar geen vrienden.

Dit gecombineerd met het feit dat je overal in boekjes, reclames, online succesvolle mensen ziet die het maken in het leven.

Verbaast het ons nu echt dat mensen niet altijd meekunnen in die mallemolen?
    Let us pray for all the fools that be
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gelovigen zijn vooral goed in verbloemen en een rad voor hun ogen houden

Bv, hoeveel katholieke koppels zijn er niet die zondag netjes schijnheilig langs elkaar zitten eens thuis bibbert de vrouw weer voor het volgend pak slaag
    en word met een gebedje toegedekt, je gaat me niet vertellen dat daar geen grote aantallen van zelfmoord gedachten/depressies bij voorkomen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    646 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb de afgelopen 7jaar al veel miserie gehad, ben totaal ongelovig zelf mijn kinderen niet gedoopt niet voor kerk getrouwd etc zou dit mijn straf zijn ?

Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste

Regels voor berichten