Pagina 51 van 51 Eerste ... 414748495051
    EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    25000 mensen op een week tijd?

Dat er nog zo veel mensen in trappen de dag van vandaag, toch niet te schatten?
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

xIO3Y's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Hier ook een paar keer zien passeren. Binnenkort eens grote kuis houden...
    PSN: xIO3Y

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    https://www.demorgen.be/tv-cultuur/d...-vrt~bbb5ee97/
    We zouden net meer dialect moeten horen ipv meer perfect Nederlands. Dat is "identiteit" ipv iedereen een of ander standaardnederlands te dwingen praten.

Vogroth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Rampen met mijn darmen al een gehele avond/nacht gegrom... Toch maar gaan werken, is zien wat t geeft
    Xboxlive: Vogroth Steam: MrsMetalCookie Battlenet: Vogroth#2386
    The Custombeast: NZXT H440 Red/Black - i5-6600k CPU - 3,5 GHz - SYTHE Fuma tower power SCFM-1000 - MSI Z170 Gaming Pro Carbon - MSI GTX 1070 gaming x 8G - Corsair 16GB DDR4 Red 3000 mhz - Corsair RM550X - WD 1TB - SAMSUNG SSD 256GB - SAMSUNG 24 Inch monitor - CORSAIR K70 RGB Rapidfire - CORSAIR SABRE RGB - SEHNHEISER GSP350

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vogroth Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Rampen met mijn darmen al een gehele avond/nacht gegrom... Toch maar gaan werken, is zien wat t geeft
    ebola op gans je werk.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    https://www.demorgen.be/tv-cultuur/d...-vrt~bbb5ee97/
    We zouden net meer dialect moeten horen ipv meer perfect Nederlands. Dat is "identiteit" ipv iedereen een of ander standaardnederlands te dwingen praten.
    Dit, heb dat artikel met een half oog gelezen want politiek interesseerd mij niet.
    Ik zeg al jaren dat het plaatselijke dialect aan het verdwijnen is en er meer en meer Nederlands te horen is.

Ergens vind ik dit zeer spijtig, want sommige dialecten hoor ik graag, anderen zijn dan weer grappig.

Ikzelf ben een Gentenaar, ben opgegroeid in een wijk waar alle kinderen “plat” Gents spraken, en zelfs als ik ‘nederkands ‘ spreek in een andere streek weten mensen dat ik van Gent kom. Dit was echt hilarisch gedurende de 13 dat ik in het Limburgse aan het werk was en zeker als ik voor de grap echt plat begon te spreken, die mensen begrepen mij niet echt, maar na uitleg van bepaalde woorden snapten ze het, het werd nog “wijzer” toen ze ook plat Gents probeerden te spreken, trouwens, hetzelfde geld voor mij, de Limburgse intonatie is bijna het enige wat ik nooit onder de knie gekregen heb, waar ik bij andere dialecten bijna geen enkel probleem heb.

Wat mij persoonlijk een klein beetje ergerd is dat mijn dochter van 19 “gien kluute” Gents kan. Zij vind dat ook spijtig en ondanks dat ik al jaren Gents tegen haar spreek om het haar te leren, lijkt het nog altijd alsof ze aan het vloeken is als ze het zelf probeerd.

Hilarisch vind ze het als ik tegen haar en haar vrienden in het Gents spreek. Maar nog meer als ik me voordoe als iemand van aaaantwaaarpeuh, of Bruhhe () ze vraagt het dan ook regelmatig om dit te doen, en vraagt altijd hoe het komt dat ik dit kan en zij niet.

Anyway, om de wall of tekst in te korten: het verloren gaan van plaatselijke dialecten vind ik spijtig en soms een ergernis.
    Airsoft...
    Lethality 0
    Funfactor 100%

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vertex13 Bekijk bericht
    Dit, heb dat artikel met een half oog gelezen want politiek interesseerd mij niet.
    Ik zeg al jaren dat het plaatselijke dialect aan het verdwijnen is en er meer en meer Nederlands te horen is.

Ergens vind ik dit zeer spijtig, want sommige dialecten hoor ik graag, anderen zijn dan weer grappig.

Ikzelf ben een Gentenaar, ben opgegroeid in een wijk waar alle kinderen “plat” Gents spraken, en zelfs als ik ‘nederkands ‘ spreek in een andere streek weten mensen dat ik van Gent kom. Dit was echt hilarisch gedurende de 13 dat ik in het Limburgse aan het werk was en zeker als ik voor de grap echt plat begon te spreken, die mensen begrepen mij niet echt, maar na uitleg van bepaalde woorden snapten ze het, het werd nog “wijzer” toen ze ook plat Gents probeerden te spreken, trouwens, hetzelfde geld voor mij, de Limburgse intonatie is bijna het enige wat ik nooit onder de knie gekregen heb, waar ik bij andere dialecten bijna geen enkel probleem heb.

Wat mij persoonlijk een klein beetje ergerd is dat mijn dochter van 19 “gien kluute” Gents kan. Zij vind dat ook spijtig en ondanks dat ik al jaren Gents tegen haar spreek om het haar te leren, lijkt het nog altijd alsof ze aan het vloeken is als ze het zelf probeerd.

Hilarisch vind ze het als ik tegen haar en haar vrienden in het Gents spreek. Maar nog meer als ik me voordoe als iemand van aaaantwaaarpeuh, of Bruhhe () ze vraagt het dan ook regelmatig om dit te doen, en vraagt altijd hoe het komt dat ik dit kan en zij niet.

Anyway, om de wall of tekst in te korten: het verloren gaan van plaatselijke dialecten vind ik spijtig en soms een ergernis.
    Sjan!

In Limburg heb ik nog wel het idee dat er wel wat jeugd dialect spreekt. Het heeft toch inderdaad zijn charme.

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Verkouden, ik haat verkouden zijn!

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat plaatselijke dialecten verloren gaan is een spijtige zaak maar wel logisch natuurlijk. De tijd dat men in eigen dorp bleef en het volgende dorp ver was, is gedaan. Wat je volgens mij wel ziet is dat iedereen nu een soort tussentaal spreekt met wat dialectklanken, en die gebieden zijn groter denk ik. Zo kan je nog altijd makkelijk de provincie en misschien een deelgebied horen. Steden haal je er wegens groter nog wel uit (Gent, Aalst, ...). Toen ik eens tegen Russen aan het uitleggen was dat wij sterke dialecten hebben, vonden die dat heel vreemd. Volgens hen kon je misschien aan een klinker ofzo horen of iemand nu Russisch had geleerd in het ene of het andere uiterste van het land, maar dat was alles (voor zo'n gigantisch land). Natuurlijk heeft de staatstelevisie en de druk van de overheid daar tot toe bijgedragen.

Maar, eerlijk nu, als ik iemand van mijn leeftijd (33) of jonger tegenkom die enkel dialect kan, laat dat vooral een negatieve indruk na.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Dat plaatselijke dialecten verloren gaan is een spijtige zaak maar wel logisch natuurlijk. De tijd dat men in eigen dorp bleef en het volgende dorp ver was, is gedaan. Wat je volgens mij wel ziet is dat iedereen nu een soort tussentaal spreekt met wat dialectklanken, en die gebieden zijn groter denk ik. Zo kan je nog altijd makkelijk de provincie en misschien een deelgebied horen. Steden haal je er wegens groter nog wel uit (Gent, Aalst, ...). Toen ik eens tegen Russen aan het uitleggen was dat wij sterke dialecten hebben, vonden die dat heel vreemd. Volgens hen kon je misschien aan een klinker ofzo horen of iemand nu Russisch had geleerd in het ene of het andere uiterste van het land, maar dat was alles (voor zo'n gigantisch land). Natuurlijk heeft de staatstelevisie en de druk van de overheid daar tot toe bijgedragen.

Maar, eerlijk nu, als ik iemand van mijn leeftijd (33) of jonger tegenkom die enkel dialect kan, laat dat vooral een negatieve indruk na.
    Dialecten zijn vooral verloren gegaan omdat de staat besliste dat dialecten niet bon ton zijn, niet omdat mensen verhuizen. Dialect en dialectale klanken worden er uit geklopt tijdens de lessen Nederlands en op de speelpleinen. Eigenlijk best wel verontrustend dat zelfs een partij die opkomt voor de Vlaamse identiteit diezelfde identiteit zo verloochent door een taaleenheidsworst te eisen. Dialecten zijn vies, alleen dom gepeupel spreekt dialect is de heersende leuze.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Dialecten zijn vooral verloren gegaan omdat de staat besliste dat dialecten niet bon ton zijn, niet omdat mensen verhuizen. Dialect en dialectale klanken worden er uit geklopt tijdens de lessen Nederlands en op de speelpleinen. Eigenlijk best wel verontrustend dat zelfs een partij die opkomt voor de Vlaamse identiteit diezelfde identiteit zo verloochent door een taaleenheidsworst te eisen. Dialecten zijn vies, alleen dom gepeupel spreekt dialect is de heersende leuze.
    Is dat zo, zijn daar studies over? Want mobiliteit lijkt mij zuiver intuïtief daar toch wel redelijk belangrijk in, uiteindelijk ga je dan naar een nieuw evenwicht waar twee aanpalende dorpen hun dialecten gelijker worden.

Verder, vies en dom misschien niet, maar je moet elkaar nu eenmaal wel begrijpen. Dat je in het onderwijs een standaardtaal invoert is toch logisch? Dat iemand uit Maasmechelen en Oostende elkaar niet begrijpen moeten we nu ook niet positief vinden.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Is dat zo, zijn daar studies over? Want mobiliteit lijkt mij zuiver intuïtief daar toch wel redelijk belangrijk in, uiteindelijk ga je dan naar een nieuw evenwicht waar twee aanpalende dorpen hun dialecten gelijker worden.
    Dit dus. Mobiliteit en globalisering. We kunnen veel makkelijker communiceren met Vlamingen van alle uithoeken, ipv ons hele leven in dezelfde 3-4 dorpen rond te hangen. Ik ken West-Vlamingen, Limburgers, Antwerpenaren, Mechelaars, Gentenaars, ... je creëert dan gewoon een taalgebruik dat al die mensen kunnen begrijpen. De enigen waartegen ik nog echt dialect praat is de oudere generatie in mijn familie. Die verstaan het ook gewoon niet als het niet met een sappig Gents accent wordt verteld.

iTrader
    0

Verder, vies en dom misschien niet, maar je moet elkaar nu eenmaal wel begrijpen. Dat je in het onderwijs een standaardtaal invoert is toch logisch? Dat iemand uit Maasmechelen en Oostende elkaar niet begrijpen moeten we nu ook niet positief vinden.
    For a long time French was the prestige variety in the whole of Belgium, including the northern part, Flanders, where in daily life Germanic varieties were spoken. The resistance against the dominance of French in Flanders grew gradually in the nineteenth century, at first mainly among Flemish middle-class intellectuals, and culminated in the course of the twentieth century into the large-scale, widely popular and explicitly nationalist Vlaamse Beweging [Flemish Movement]. Its proponents, the so-called ‘flamingants’, demanded linguistic rights for the Flemings and eventually managed to consolidate these rights in aseries of laws that formed the basis of Flanders as a separate political entity from 1970 onwards. However, the question what language these rights were being demanded for was in the nineteenth century still the subject of debate among linguists and intellectuals. Eventually a dominant majority preferred the adoption of Standard Dutch, as it had been developed in the Netherlands, over the development of an endogenous Flemish standard. The Flemish dialects and the administrative register that existed at the time were thought to be too strongly influenced by French and therefore unsuitable to base a standard on, and it was believed that Dutch would better be able to withstand the prestige of French (Vosters 2013; Willemyns 2013). The nineteenth and the early twentieth century saw an outpouring of publications and the foundation of several grassroots organizations aimed at purifying language use and promoting the Dutch norm in Flanders (Absillis 2009; Willemyns 2013). The peak of standardization efforts, however, can be situated roughly between 1950 and 1980, when the public broadcaster VRT joined in the efforts of schools, newspapers, magazines and grassroots organizations to further the spread of what was then still called Algemeen Beschaafd Nederlands [General Civilized Dutch], ABN in short (see Jaspers & Van Hoof 2013). The VRT engaged professional language advisors to see to it that all presenters spoke faultless Standard Dutch, and filled prime time slots on radio and TV with instructional languages programmes presented by ABN activists.
    Vetgedrukte nadruk door mij, maar dat ganse stuk is vrij verhelderend.
    Knowing the ins and outs of linguistic standardization : enregisterment of standard Dutch and dialect in late 1970s Flemish TV fiction Er zijn vast nog wel meer bronnen te vinden, maar dit was een van de weinige bronnen die vrij beschikbaar was. Al dat onderzoek wordt wel betaald met belastinggeld, maar goed die boom zet ik een andere keer op.

Het is geen toeval dat je grootouders nog vlot dialect konden spreken en je ouders dat niet meer konden. Dialecten zijn van de ene generatie op de andere quasi uitgeroeid en dat kan nooit verklaard worden door natuurlijke factoren zoals een verhoogde mobiliteit.

Verder ben ik niet tegen een standaardtaal zodat iedereen elkaar vlot kan begrijpen, ik ben tegen het verdwijnen en de lage status van dialecten.

Pagina 51 van 51 Eerste ... 414748495051

Regels voor berichten