Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik neem aan dat hij doelt op de regelmatige berichtgeving van belangengroepen die soms laat uitschijnen dat er almaar meer armen zijn. Meestal wordt dat dan gelinkt aan een asociaal beleid zeker. Uit de eerste grafiek lijkt dat globaal niet te kloppen, maar uit de tweede lijkt het voor eenoudergezinnen, werklozen en huurders wel erger te worden (maar voor gepensioneerde dan weer beter). Toch altijd frappant hoe die cijfers de algemene perceptie tegenspreken vind ik.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Toch een belachelijke definitie?
    Doe iedereen zijn inkomsten maal 100, je gaat evenveel mensen in "armoede" hebben.

Dat hoort een objectief bepaald vast bedrag te zijn dat je nodig hebt om 'rond te komen'. Dat is totaal onafhankelijk van wat anderen verdienen en hoe de maatschappij evolueert en alle nieuwe tech snufjes die de gemiddelde mens nu heeft zijn daarom niet noodzakelijk om niet in armoede te zitten.

De enige manier om de armoede volgens die definitie omlaag te halen, is door naar communisme te streven en iedereen gelijk maken. Dat iedereen even arm is maakt dan niet uit natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rekt Bekijk bericht
    Doe iedereen zijn inkomsten maal 100, je gaat evenveel mensen in "armoede" hebben.

Dat hoort een objectief bepaald vast bedrag te zijn dat je nodig hebt om 'rond te komen'. Dat is totaal onafhankelijk van wat anderen verdienen en hoe de maatschappij evolueert en alle nieuwe tech snufjes die de gemiddelde mens nu heeft zijn daarom niet noodzakelijk om niet in armoede te zitten.

De enige manier om de armoede volgens die definitie omlaag te halen, is door naar communisme te streven en iedereen gelijk maken. Dat iedereen even arm is maakt dan niet uit natuurlijk.
    En zo'n objectief vast bedrag ga je dan moeten indexeren elk jaar, omdat net zoals de inkomens de prijzen ook omhoog gaan. Lijkt mij niet echt verschillend te zijn van nu. Deze cijfers zeggen ook niets over snufjes en dergelijke hé.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12...-buitenlandse/

Zijn ze daar nu weer? Als shoppen over de grens interessanter is voor mij, zal ik dat ook doen. Denken ze nu echt dat ik "uit solidariteit voor de arme winkeliers hier" (die woekerprijzen vragen omwille van de torenhoge belastingen die de Roverheid steelt) hier ga shoppen?

De winkelier hier zal ook niet vragen aan ons "is de prijs laag genoeg voor u meneer"? De Roverheid hier zal ook niet vragen aan ons "zal ik uw belastingen wat verlagen meneer"? Neen, die "solidariteit" werkt absoluut niet in alletwee de richtingen.

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ga eens na hoeveel mensen geld verdienen aan armoede en armoedebestrijding en dan weet je waarom we nooit zonder armen zullen zijn. Dat is een niche die in stand gehouden moet worden.

Je hebt in die sector ook een soort carrièreladder waarbij de top echt wel sloten geld verdient.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)

Ik kan me wel voorstellen dat ze gewoon gezien hebben dat zo'n objectief bedrag een zeer sterke correlatie vertoont met 60% van het mediaanloon en dan is dat wat gemakkelijker te berekenen.

Als je de lonen van de 10% slechtstverdienenden laat stijgen tot boven de 60% van het mediaanloon dan zou armoede theoretisch verdwijnen. De armoedegrens verschuift hier niet aangezien die grens niet afhankelijk is van de laagste lonen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    En zo'n objectief vast bedrag ga je dan moeten indexeren elk jaar, omdat net zoals de inkomens de prijzen ook omhoog gaan. Lijkt mij niet echt verschillend te zijn van nu. Deze cijfers zeggen ook niets over snufjes en dergelijke hé.
    Neen maar dat zijn zaken die daarbij altijd naar boven komen.
    En ja dat bedrag mag elk jaar geïndexeerd of herbekeken worden.

Maar het probleem met deze definitie ligt trouwens bij de "gezinnen":
    Voor een alleenstaande lag de Belgische armoededrempel in 2018 op 1.187 euro per maand, voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen op 2.493 euro per maand.

Het is perfect mogelijk om met 2500 euro / maand goed rond te komen voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen, die "armoede drempel" ligt gewoon te hoog.
    Heel wat gezinnen waar maar één van de beide ouders werkt, zal hier onder die drempel vallen en zogezegd in "armoede" leven, slaagt nergens op.

Logisch ook, als je definitie deze gezinnen gewoon vergelijkt met gezinnen waar beide ouders wel werken.
    Maar de kosten zijn ook totaal anders voor beiden (kindercreche of niet, tweede auto of niet, ...) en daar wordt in de "armoede" definitie niet naar gekeken.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pan Bekijk bericht
    Ga eens na hoeveel mensen geld verdienen aan armoede en armoedebestrijding en dan weet je waarom we nooit zonder armen zullen zijn. Dat is een niche die in stand gehouden moet worden.

Je hebt in die sector ook een soort carrièreladder waarbij de top echt wel sloten geld verdient.
    Dat lijkt mij eerder te liggen aan ons economisch model dan aan een soort samenzwering. En door datzelfde economisch model verdient de top in elke sector nu eenmaal beter dan de basis.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Neen maar dat zijn zaken die daarbij altijd naar boven komen.
    En ja dat bedrag mag elk jaar geïndexeerd of herbekeken worden.

Maar het probleem met deze definitie ligt trouwens bij de "gezinnen":
    Voor een alleenstaande lag de Belgische armoededrempel in 2018 op 1.187 euro per maand, voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen op 2.493 euro per maand.

Het is perfect mogelijk om met 2500 euro / maand goed rond te komen voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen, die "armoede drempel" ligt gewoon te hoog.
    Heel wat gezinnen waar maar één van de beide ouders werkt, zal hier onder die drempel vallen en zogezegd in "armoede" leven, slaagt nergens op.

Logisch ook, als je definitie deze gezinnen gewoon vergelijkt met gezinnen waar beide ouders wel werken.
    Maar de kosten zijn ook totaal anders voor beiden (kindercreche of niet, tweede auto of niet, ...) en daar wordt in de "armoede" definitie niet naar gekeken.
    Ik heb geen kinderen dus ik kan dat moeilijk inschatten, voor alleenstaanden leek het mij wel redelijk goed te passen bij wat ik arm zou noemen. Mogelijk zijn de "correcties" voor kinderen en dergelijke dan te groot, omdat al die soorten sociale kortingen niet in rekening worden gebracht, daar kan ik niets over zeggen. Waarschijnlijk is dat ook gewoon zo'n complex gegeven dat afhangt van elke situatie waardoor het buiten de berekening wordt gehouden.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Ik heb geen kinderen dus ik kan dat moeilijk inschatten, voor alleenstaanden leek het mij wel redelijk goed te passen bij wat ik arm zou noemen. Mogelijk zijn de "correcties" voor kinderen en dergelijke dan te groot, omdat al die soorten sociale kortingen niet in rekening worden gebracht, daar kan ik niets over zeggen. Waarschijnlijk is dat ook gewoon zo'n complex gegeven dat afhangt van elke situatie waardoor het buiten de berekening wordt gehouden.
    Het bedrag is na sociale zekerheidstransfers, dat klinkt alsof sociale kortingen daar toch in horen te zitten (maar ik weet het niet zeker!).

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt, het bedrag voor alleenstaanden lijkt mij wel correct.

Maar voor gezinnen is het veel te hoog. Je deelt je woning dus je hebt daarvoor niet 2x zoveel nodig als een alleenstaande, veel van die kosten zijn gedeeld en veel lager per persoon dan.
    En verder is het ook gewoon terecht dat je niet teveel extra's moet verwachten als maar één van beide ouders werkt vgl met een gezin waarin beide ouders werken en bijdragen aan de maatschappij.
    Dat je die extra's dan niet kan betalen betekent niet dat je in armoede leeft, dan moet je maar gaan werken voor extra's zoals iedereen.

Kinderen worden inderdaad waarschijnlijk ook veel te zwaar doorgerekend hier in waarschijnlijk.
    Voor een gezin met 2 kinderen lijkt het mij eerder rond de 1800€-2000€ te liggen, dan mag je van armoede spreken.

Te lui om alle details hierover te lezen, maar er wordt waarschijnlijk ook niet naar vermogen en enkel naar deze definitie gekeken?
    Eigen woning bezitten maar laag pensioen (ook lage kosten door eigen woning), zou me niet verbazen als die hier ook in zitten.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Klopt, het bedrag voor alleenstaanden lijkt mij wel correct.

Maar voor gezinnen is het veel te hoog. Je deelt je woning dus je hebt daarvoor niet 2x zoveel nodig als een alleenstaande, veel van die kosten zijn gedeeld en veel lager per persoon dan.
    Uh ja, maar je moet er ook 2 personen extra mee voorzien he.
    Je gaat van 1100ish pp naar 550ish pp.

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destel Bekijk bericht
    €1100*2 = €2200
    €550*4 = €2200

Denk dat kinderen toch wel wat meer kosten dan €0
    Sorry, bedoelde 3 personen extra.

Alleenstaande > 1100
    Gezien van 4 > 24xx is +- 600pp

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Sorry, bedoelde 3 personen extra.

Alleenstaande > 1100
    Gezien van 4 > 24xx is +- 600pp
    Ja, net nadat ik het postte had ik ook door dat je een alleenstaande tegenover een gezin bedoelde (dus had m'n comment dan maar verwijderd). My bad!
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Armoede bestaat gewoon niet in België. Iedereen die dat wil heeft een dak boven zijn hoofd, elektriciteit, verwarming, stromend warm en koud water en voldoende eten in de frigo. Iedereen kan naar school en naar de dokter.
    En daarvoor moet je zelfs niet gaan werken, je kan je hele leven lui lekker in je zetel liggen en naar de televisie kijken.

Onze definitie van arm komt in het grootste deel van de wereld overeen met rijk.

Pagina 126 van 183 Eerste ... 2676116122123124125126127128129130136176 ... Laatste

Regels voor berichten