Appleboom's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Digitale lettergrootte anno 2019

Dag allemaal,

Ik zit met een raadsel dat de meeste hier niet zal interesseren, maar ik leg het toch even uit.

Ik zit met de jaren minder en minder achter de pc.

Daarom heb ik vorig jaar een eenvoudige laptop gekocht voor thuis, omdat dit meer als voldoende was.
    Ik heb toen speciaal een 17 inch model moeten zoeken, omdat ik vond dat de letters en teksten kleiner en kleiner werden.
    Het is een 1080p scherm dat ik in 720p resolutie gezet heb, opdat alles wat groter zou zijn. Gezien het scherm bedoelt is voor 1080, krijg je overal schaduwen en wazige lijnen.
    Anders kreeg ik gewoon hoofdpijn van de kleine teksten.

Onlangs heb ik een nieuwe smartphone gekocht met een superamoled resolutie toestand.
    Echter is de tekst uit evenveel pixels opgebouwd als bij een gewone smartphone, waardoor deze weer super klein uitvalt. Dus hier ook alles moeten vergroten.

Nu moest ik onlangs op het werk een hele dag achter de pc werken, wat ik anders nooit moet doen.
    Ik kreeg dan een pc voorgeschoteld, met weer hetzelfde probleem. Het is een 1080p scherm, dus hoge resolutie, maar de tekst is nog altijd per pixel gecodeerd. Hierdoor valt de tekst weer belachelijk klein uit. Ik weet dat er nu ook schermen bestaan met 1440p, moeten de eigenaars daarvan een vergrootglas gebruiken om gewone tekst te kunnen lezen?

In elk geval had ik tegen de middag al hoofdpijn.

Waarom maken ze de tekst kleiner en kleiner?
    Voor video, afbeeldingen en games is het uiteraard wel fijn om haarscherp beeld te hebben.

Verder heb ik een perfect zicht en heb ik hier verder nooit last van..

Is dit ook al iemand anders opgevallen?
    Of ben ik de enige dat de hele tijd mijn toestellen moet aanpassen?

Groeten
    Apple
    Apple Macbook. ...giggity...

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat uw ogen er gewoon op achteruit aan het gaan zijn

Afhankelijk van het formaat van uw scherm moet je Windows scaling gebruiken om alles leesbaar te maken. Als je een 15" 4k scherm hebt ga je de scaling op 200 - 225% moeten zetten want anders is inderdaad alles onleesbaar klein. Een 25" 1440p scherm kan je perfect op standaard scaling zetten. Dus afhankelijk van hoe groot uw scherm is en hoe hoog de resolutie is moet je daarmee aan de slag.

Maar 1080p op 17" moet perfect leesbaar zijn, dus misschien is het een idee om naar de oogarts te gaan?
    As we all know, christmas is that mystical time of year when the ghost of Jesus rises from the grave to feed on the flesh of the living. So we all sing christmas carols to lull him back to sleep.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik moet zeggen dat mijn 1080p scherm (22") ook al sinds dag 1 op resolutie 1600 x 900 staat.

1920 x 1080 is inderdaad wel nog leesbaar maar ik vind dat toch wat te klein om langer aangenaam op te kijken op 22".
    Op't werk heb ik 2 schermen van 24" met deze resolutie en daar is dat perfect.

mistertimmy952's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    "Verder heb ik perfect zicht" natuurlijk joh, ga maar naar de oogarts. Je ver zicht is misschien nog in orde maar dichtbij waarschijnlijk niet.
    Als mijn collega's van 50 jaar hun 4K monitors code/teksten kunnen lezen dan zal het eerder aan jou liggen.
    En gebruik scalling in plaats van de resoluties naar beneden te halen. (Zowel PC/smartphone)
    3x 24" 1080 monitor - MSI P67A-GD80 (B3) - SSD RAID 0 2x256GB Samsung 840 EVO - HDD 2 TB - 2500K @ 4.8 Ghz - Corsair modulair 1000W - Corsair H100i

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb de omgekeerde ervaring, vooral op Android. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe telefoon koop is de tekst kleiner zetten. Smartphone schermen zijn de laatste jaren enorm gegroeid maar de tekst schaalde gewoon mee waardoor je op den duur met grote letters zit en een 6" scherm waar nog altijd maar 4-5 icoontjes naast elkaar passen op het homescreen.
    Ik heb een 1440p 27" scherm en dat leest echt geweldig vind ik, ook als ik op meer dan een arm lengte zit. Ik zit nu ca 1 meter van mijn scherm en lezen lukt perfect.

Ik heb ook de indruk dat sommige sites als stijlkeuze soms gigantische lettertypes gebruiken. Dan moet je alsnog een uur scrollen om 5 zinnen te lezen.

In Windows heb je trouwens de optie 'alles groter maken' (scaling). Gewoon op start drukken en typ 'alles groter maken' en je komt het wel tegen.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

Regels voor berichten