Discussie: Oplichting 2dehands

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Oplichting 2dehands

Hallo iedereen!
    Ik ben net opgelicht door iemand op 2dehands onder een nepnaam. Ik had een gsm gekocht voor 400 euro, overgeschreven maar niets ontvangen. Ik zou dit normaal nooit doen maar hij had zijn ID doorgestuurd dus dat leek me wel oké. Hij heeft trouwens echt een ID! Niet gewoon een foto. Hij kon fotos trekken van de ID hoe ik het wou dus geen ID van ander slachtoffer!. Achteraf bleek dat hij de naam had veranderd maar er staat dus wel een echt identiteitskaart nummer, geboortedatum, plaats, ... op. Ik heb ook zijn rekeningnummer (Duitse rekening). Ik heb contact met iemand die ook door hem is bedrogen en we hebben samen mogelijk zijn echte naam kunnen achterhalen maar niet te vinden op Facebook ofzo. Ik heb mogelijk ook een adres maar op zijn aankooptfactuur van de gsm maar dat zal wel nep zijn. Wat kan ik hiermee doen? Kan ik zijn adres mogelijk achterhalen met die ID? Ik ga sowieso nog naar de politie maar wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen??? EN HEM TE VINDEN?!
    Dankuwel voor de reacties! Groetjes!

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    1 thread is wel genoeg zeker, de vorige staat hier gewoon onder...
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kan de bank het geld niet terughalen?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Sowieso naar de politie gaan en aangifte doen met alles wat je hebt.
    Hoe heb je betaald? Met een kredietkaart? Als dat is, dan kan het zijn dat je beschermd bent en dat je via hen je geld kunt terugkrijgen. Met PayPal kun je het ook meteen laten blokkeren.
    Anders ook je bank contacteren, zo snel mogelijk. Kan zijn dat ze ook een attest van de politie willen zien, maar ik zou het wel meteen al laten weten.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Char15 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo iedereen!
    Ik ben net opgelicht door iemand op 2dehands onder een nepnaam. Ik had een gsm gekocht voor 400 euro, overgeschreven maar niets ontvangen. Ik zou dit normaal nooit doen maar hij had zijn ID doorgestuurd dus dat leek me wel oké. Hij heeft trouwens echt een ID! Niet gewoon een foto. Hij kon fotos trekken van de ID hoe ik het wou dus geen ID van ander slachtoffer!. Achteraf bleek dat hij de naam had veranderd maar er staat dus wel een echt identiteitskaart nummer, geboortedatum, plaats, ... op. Ik heb ook zijn rekeningnummer (Duitse rekening). Ik heb contact met iemand die ook door hem is bedrogen en we hebben samen mogelijk zijn echte naam kunnen achterhalen maar niet te vinden op Facebook ofzo. Ik heb mogelijk ook een adres maar op zijn aankooptfactuur van de gsm maar dat zal wel nep zijn. Wat kan ik hiermee doen? Kan ik zijn adres mogelijk achterhalen met die ID? Ik ga sowieso nog naar de politie maar wat kan ik doen om mijn geld terug te krijgen??? EN HEM TE VINDEN?!
    Dankuwel voor de reacties! Groetjes!
    Ga naar uw bank en zeg dat je opgelicht bent, zij contacteren dan die duitse bank. Dit valt onder bepaalde europese wetgeving.
    Ook melden bij de politie. Dus zeker doen. Er zijn er nog die opgelicht zijn dit is niet het eerste verhaal, dit gebeurt vaak op 2dehands.

Nu 9/10 zal dit een katvanger zijn, is de persoon een armoezaaier die van niks weet, en is het geld allang afgehaald van de rekening.
    Daar "een crimineel die zijn pas gestolen heeft en zijn pin moet gekend hebben". Of een onwetende tiener die wat wou bijverdienen door een bankkaart aan te vragen en te geven aan krapul.

En dan nog 1 tip: STUUR NOOIT GELD OP NAAR IEMAND OP 2DEHANDS.
    For God sake, naar een Duits rekeningnummer dan nog. Hoe lomp kan je zijn.
    En als je twijfelt bekijk dan de beoordelingen van dat profiel, maar dan nog is het eigen risico.

gimantalon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ook nare ervaring gehad, es 4000eur verloren door phising. Door ING direct te contacteren hebben ze het kunnen recuperen. Er werden 2 rekeningen van 2 tussenpersonen gebruikt, beide Belgen van dezelfde stad met een enorm strafblad. De opdrachtgevers volgens hun waren 'onbekende nederlanders' die 'me bedreigde' zoals altijd.

We zijn 2 jaar later, om de 6 maand krijg ik bericht dat het onderzoek nog loopt. Die 2 tussenpersonen doen verder hun gangetje. Mocht ik ING niet op tijd contacteren (of hun systeem de fraude niet erkend heeft) was ik het voor goed kwijt.

Belgische banken zijn hier trouwens voor verzekerd!

mrc's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Sommige mensen verdienen het gewoon van opgelicht te worden als ik het zo lees...
    Control your life through insanity

XA4's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrc Bekijk bericht

Sommige mensen verdienen het gewoon van opgelicht te worden als ik het zo lees...
    Niemand verdient het natuurlijk, maar ik kan je wel volledig volgen.
    Hoe sommige mensen zomaar pincodes/paswoorden doorgeven, geld opsturen via de post, etc. Onbegrijpelijk.
    (en het zijn lang niet allemaal heel oude mensen "die niet mee zijn"...)

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    647 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tegenwoordig als je op 2dehands iets plaats software of hardware altijd twee a drie oplichters die reageren binnen het kwartier.

kiewitcity's schermafbeelding
    iTrader
    144 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kenneke10 Bekijk bericht
    Tegenwoordig als je op 2dehands iets plaats software of hardware altijd twee a drie oplichters die reageren binnen het kwartier.
    Gaat dat eigenlijk automatisch, t is altijd de zelfde zever dat ze sturen.blokkeer die altijd, maar blijft komen.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XA4 Bekijk bericht
    Niemand verdient het natuurlijk, maar ik kan je wel volledig volgen.
    Hoe sommige mensen zomaar pincodes/paswoorden doorgeven, geld opsturen via de post, etc. Onbegrijpelijk.
    (en het zijn lang niet allemaal heel oude mensen "die niet mee zijn"...)
    Scams gaan soms veel verder. Betalen met paypal en daarna niets meer horen van de koper of verkoper of excuses .... Je krijgt je geld dan wel terug, maar dit is mij toch ook al voorgevallen.

Ik ben wel nooit mijn geld kwijt geweest (Ik ben daar altijd voorzichtig in) maar zelfs dan .. je steekt wel de tijd en de moeite erin hé.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kiewitcity Bekijk bericht
    Gaat dat eigenlijk automatisch, t is altijd de zelfde zever dat ze sturen.blokkeer die altijd, maar blijft komen.
    Jup, zullen wel webcrawlers en bots zijn die de eerste mails sturen.
    Van zodra ze beet hebben, neemt waarschijnlijk een scammer over.

Tags for this Thread

Regels voor berichten