Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Voortdurend gebeld door vreemde 3360 nummers vanuit Antwerpen

Hello 9lives!

Sinds begin deze maand word ik bijna dagelijks gebeld door een vreemd 3360 nummer waarvan de opvolgende 7 cijfers nooit hetzelfde zijn (zie bijgevoegde screenshot), dus +32 3360XXXXXXX. De locatie wordt telkens als Antwerpen aangegeven.

Er wordt echter nooit lang gerinkeld dus ik ben er nog geen enkele keer in geslaagd zo’n oproep effectief te beantwoorden. Wanneer ik deze nummers probeer terug te bellen krijg ik telkens de melding dat het nummer buiten dienst is. Er wordt ook nooit een bericht achter gelaten op mijn voicemail.

Dit begint stilaan wel heel erg tegen te steken...

Heeft iemand een idee wat dit is, en vooral hoe ik dit tegen kan gaan? De nummers blokkeren heeft mijn inziens geen nut, aangezien het nooit hetzelfde nummer is dat mij belt... Ik heb reeds getracht de nummers te googlen, maar ook dit levert niets op.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

EDIT:

Kleine update:

Mobile Vikings gebeld, zij kunnen niks doen, raden mij aan om via de ombuds telecommunicatie een klacht in te dienen.

Ombuds gebeld, zij vertellen mij dat als dit vanuit het buitenland gebeurt ook zij niet bevoegd zijn hier iets tegen te beginnen, maar dat ik wel kan proberen een klachtenformulier in te dienen. Als ze zien dat het effectief vanuit het buitenland komt laten ze mij dit weten en eindigt ook dat spoor. Dat wordt dus de volgende en voorlopig laatste stap.

Ziet er helaas meer en meer naar uit dat ik er (hopelijk slechts tijdelijk) mee zal moeten leren leven. En dus absoluut niet opnemen, aangezien dat de enige manier lijkt via welke ik eventueel enig risico kan lopen
    Laatst gewijzigd door Brilpoetsdoekje; 15 april 2019 om 15:02 Reden: Update

iTrader
    0
    Scammers, spammers... die telefoonnummers spoofen (= eigen nummer aanpassen, in iets wat niet eens bestaat, belgische nummers zijn zo lang niet). Daar kan je niks tegen doen behalve blocking apps installeren maar indien je niet eens de call gehoord had heeft dat ook geen nut. Mogelijks is uw telefoonnummer ergens gemakkelijk op internet te vinden. Indien die telefoontjes toch op uw rekening te vinden zijn als inkomende calls, misschien uw provider eens contacteren of ze dit kunnen blokkeren maar ik denk van niet.

https://forums.att.com/t5/Other-Phon...4002120/page/2
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Wat is dan eigenlijk het nut voor de scammers van deze telefoontjes?
    Als je niet kan beantwoorden, wat weten ze dan met zo een belletje meer dan enkel je publiek telefoonnummer?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tailball Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat is dan eigenlijk het nut voor de scammers van deze telefoontjes?
    Als je niet kan beantwoorden, wat weten ze dan met zo een belletje meer dan enkel je publiek telefoonnummer?
    Als het hetzelfde is als wat onlangs de ronde deed, is het helemaal niet vanuit Antwerpen. Dan laten ze kort rinkelen, zodat de kans groot is dat je niet kunt opnemen. De bedoeling daarmee was dat je zou terugbellen, en dat is dan naar een gigantisch duur betaalnummer ergens in Rusland. Ze nemen dan op maar spelen weer een beltoon af, zodat het lijkt alsof ze niet hebben opgenomen, en kost het je 20€/min of zo.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Bedankt voor alle reacties! Vooral Dieter voor volgende post, die bevestigt wat ik ergens al vermoedde/vreesde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Scammers, spammers... die telefoonnummers spoofen (= eigen nummer aanpassen, in iets wat niet eens bestaat, belgische nummers zijn zo lang niet). Daar kan je niks tegen doen behalve blocking apps installeren maar indien je niet eens de call gehoord had heeft dat ook geen nut. Mogelijks is uw telefoonnummer ergens gemakkelijk op internet te vinden. Indien die telefoontjes toch op uw rekening te vinden zijn als inkomende calls, misschien uw provider eens contacteren of ze dit kunnen blokkeren maar ik denk van niet.

https://forums.att.com/t5/Other-Phon...4002120/page/2
    Ik ben nochtans heel voorzichtig in hoe en waar ik mijn privé nummer bekend maak, maar nu bedenk ik mij wel net dat ik onlangs op instagram voor de eerste keer een account aan mijn gsm-nummer gekoppeld heb, niet zo lang voor deze oproepen begonnen... kan natuurlijk toeval zijn, maar het zou mij inderdaad niet verbazen moest deze informatie doorverkocht worden aan derden.

Ik overweeg in ieder geval instagram hierover te contacteren, maar gezien vorige (erbarmelijke) communicatie met instagram support verwacht ik hier niet teveel van. Hopen dat het snel vanzelf stopt I guess.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Als het hetzelfde is als wat onlangs de ronde deed, is het helemaal niet vanuit Antwerpen. Dan laten ze kort rinkelen, zodat de kans groot is dat je niet kunt opnemen. De bedoeling daarmee was dat je zou terugbellen, en dat is dan naar een gigantisch duur betaalnummer ergens in Rusland. Ze nemen dan op maar spelen weer een beltoon af, zodat het lijkt alsof ze niet hebben opgenomen, en kost het je 20€/min of zo.
    Gelukkig op het eerste zicht niet het geval, ik krijg telkens onmiddellijk de melding dat het nummer niet in gebruik is, en net nog even gecheckt: alle oproepen waren gratis. Wel goed om te weten, ik probeer in ieder geval ook niet meer terug te bellen!

kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brilpoetsdoekje Bekijk bericht
    Gelukkig op het eerste zicht niet het geval, ik krijg telkens onmiddellijk de melding dat het nummer niet in gebruik is, en net nog even gecheckt: alle oproepen waren gratis. Wel goed om te weten, ik probeer in ieder geval ook niet meer terug te bellen!
    Ter zijde, maar hebt gij nu ne nieuwe account?

iTrader
    0
    In Amerika is dit al jaren een echte pest, en daar wordt men nu geteisterd door de zogenaamde ROBOCALS.
    Dat zijn telefoontjes die van een computer komen maar zo'n goede AI hebben dat je eigenlijk niet door hebt dat de persoon aan de overkant een computer is.

Bijvoorbeeld een journalist twijfelde en vlakuit vroeg "OK maar kan u aub zeggen 'ik ben geen robot'? kan u dat aub in die bewoording zeggen?" waarna gewoon lachjes volgden maar nooit de exacte tekst.Kijk dit filmpje op vanaf 10 minuten:
    https://youtu.be/FO0iG_P0P6M?t=600

Die proberen u dan op geautomatiseerde wijze gegevens afhandig te maken, of u zaken laten uitspraken als 'akkoord' enzoverder, om verder te scammen.
    Ook voor marketing doeleindes etc. Dat komt op den duur allemaal naar hier over gewaaid.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 15 april 2019 om 13:43

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gravken Bekijk bericht
    het zijn meestal een hoop in Indie die allemaal in hokjes zitten en naar mensen bellen,
    in America is er een enorme toeloop van mensen die out of the blue door deze mensen gestalkt word
    Beetje off-topic maar wel related aan jou post:

Ik volg al een hele tijd Kitboga op youtube, een tech-savvy kerel die de scams omdraait en die kerels soms urenlang aan het lijntje houdt, met hilarische resultaten als gevolg: https://www.youtube.com/channel/UCm2...w1BaWeFszZxUKw (een oud vrouwtje nadoen die heel veel hulp nodig heeft om zo’n betaling uit te voeren bijvoorbeeld)

Jim Browning op youtube doet ook z’n best om te achterhalen wie er achter zit, deftig detectivewerk soms: https://www.youtube.com/watch?v=JxaIucFh_-g

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
    Ter zijde, maar hebt gij nu ne nieuwe account?
    Mohh, de Kay! Da’s wel heel lang geleden, damn. Inderdaad, ik geraak niet meer op mijn oud account helaas. Ik stuur u een DM!

iTrader
    1 (100%)
    Het nut kan vele dingen zijn,

sommige scammers gebruiken een soort van bandje dat afspeelt waarbij ze je naam en dergelijke vragen
    en als je dat mixed kun je mensen heel veel geld afhandig maken,
    het zijn meestal een hoop in Indie die allemaal in hokjes zitten en naar mensen bellen,
    in America is er een enorme toeloop van mensen die out of the blue door deze mensen gestalkt word
    ,
    Het ging erover dat de TS NIET op kon nemen omdat ze direct aflegden.
    Dan zitten er in dit geval geen Indiers te wachten he.

Ik snapte het nut niet dat scammers direct aflegden, maar dat heeft Loser uitgelegd. Klinkt plausibel.
    Ik ken wel niemand die een onbekend nummer zou terugbellen. Ikzelf ook niet, tenzij ze iets op mn voicemail inspreken.

iTrader
    0
    Kleine update:

App geinstalleerd die gekende scam/fraude nummers automatisch blokkeert, maar ik vrees dat dit weinig effect zal hebben, lijkt ook vooral voor US nummers bedoeld, we zullen zien of het iets uithaalt.

Mobile Vikings gebeld, zij kunnen niks doen, raden mij aan om via de ombuds telecommunicatie een klacht in te dienen.

Ombuds gebeld, zij vertellen mij dat als dit vanuit het buitenland gebeurt ook zij niet bevoegd zijn hier iets tegen te beginnen, maar dat ik wel kan proberen een klachtenformulier in te dienen. Als ze zien dat het effectief vanuit het buitenland komt laten ze mij dit weten en eindigt ook dat spoor. Dat wordt dus de volgende en voorlopig laatste stap.

Ziet er helaas meer en meer naar uit dat ik er (hopelijk slechts tijdelijk) mee zal moeten leren leven. En dus absoluut niet opnemen, aangezien dat de enige manier lijkt via welke ik eventueel enig risico kan lopen
    Laatst gewijzigd door Brilpoetsdoekje; 15 april 2019 om 15:17

iTrader
    0
    Om maar iets te verzinnen: het kan zijn dat die scammers ranges van telefoonnummers 'scannen' om zo een inventaris op te bouwen van welke nummer bestaat en welke niet.
    Ze willen dan juist niet dat je opneemt want dan moeten ze betalen. Achteraf kan die informatie van 'werkende telefoonnummers' dan doorverkocht worden. Pure winst.
    Moesten ze toevallig direct naar voicemail gestuurd worden, dan betalen ze wel, maar dan hebben ze redelijk kans dat ze uw naam ook kennen omdat je die inspreekt op de voicemail= weeral kassa kassa. En daar is geen enkele indier voor nodig hoor daar bestaan programma's voor.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Ge kunt wel een soort van firewall app installeren. Heb dat ook gebruikt toen ik vaak door van die onbekende nummers gebeld werd, waar ze direct oplegde als je iets wou roepen .

Je kan d.m.v. van blacklists die nummer ingeven of met wildcards werken die die 3360 nummers blokkeert.

Sindsdien gebruik ik die app nimeer en wordt ook nimeer gebeld.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Daar heb ik allemaal geen verstand van ze, en is nu klaar om weg te duiken ik gebruik zelfs geen smartphone,
    heb gewoon een openklap model van jaren geleden dat nog marcheert.
    Was dan ook tegen de TS, niet tegen jou.
    Is enkel mogelijk met ne smartphone, dus heb je toch niets aan.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten