Pagina 1 van 23 1234511 ... Laatste

iTrader
    0

Belgische bruiloften en het gesmeek om monetaire giften (decadentie)

Ik ben uitgenodigd naar een bruiloft en het eerste dat mij opviel aan die uitnodiging is dat ze hun rekeningnummer vanonder gezet hadden.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Hoe decadent moet ge daarvoor wel niet zijn? Of is dit nu al dagelijkse kost geworden in ons land? Een bruiloft gaat toch om het vieren van de liefde tussen 2 mensen en niet om het ontvangen van monetaire giften? Ja,een bruiloft is duur, maar ik ben van de opinie da ge dat nog altijd zo duur maakt zoals ge da wilt. Het is toch niet de bedoeling dat de genodigden meebetalen voor de extravagantie van dat feest? Als ge iemand uitnodigd voor een dinertje bij uw thuis gade toch ook geen entrée vragen?

Ik ben in het verleden al uitgenodigd geweest naar een receptie en da was simpel uitgelegd gewoon een list om mensen van hun geld te ontfutselen. De gehuwden stonden aan de ingang al die enveloppen met geld te ontvangen van de tientallen mensen die binnenkwamen, met waarschijnlijk minstens 50 a 100 euro minimum per enveloppe. Want owee da ge uit de toon zou vallen met een gewoon geschenk te geven. Nee, het moet geld zijn. Daarna kreeg ge een glas schuimwijn en een mini hapje die ze eerder zouden geven als straf aan een uitgehongerde Noord-Koreaanse dwangarbeider dan aan iemand uitgenodigd op een bruiloft. Schandalig.

Het is net alsof de meesten tegenwoordig trouwen voor het geld. Geen wonder dat 2/3 weer uit mekaar gaan na een aantal jaar.
    7 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0

Ja... zelfde met baby's, zo'n "pamperrekening". Ik doe er nooit aan mee, en ga altijd voor een écht cadeau. Wordt door de échte vrienden ook (meer) gewaardeerd dan een anoniem envelopje.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    7 (100%)
    Zelf een collega gehad die me wist te zeggen dat ze hopelijk winst maakten met het trouwfeest om beetje verbouwingen te kunnen financieren.... die heeft dan ook maar 10 euro gekregen. (Zou de kost geweest zijn van de frit en paar vleesjes die we kregen aan het gehuurde frietkot.

Op de geboortekaartjes van onze 3 kindjes stonden geen rekeningnummer en geen geboortenlijst.
    Wij willen kinderen = wij betalen voor de kinderen. De vrienden brachten dan wat eten ofzo mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Trouwen voor het geld? Wie houdt nu geld over aan cadeaus van een trouw...
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    "Ga dan niet"
    *** Also sprach Zarathustra ***
    10 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    1) De gevallen die winst maken op een trouw, kan je op 1 hand tellen.
    2) De reden dat mensen hun rekeningnummer (of iets soortgelijk) op de uitnodiging zetten, is om te voorkomen dat mensen cadeaus gaan kopen die je ofwel al hebt ofwel niet nodig hebt.
    3) Normale mensen bepalen hun cadeau op basis van wat voor feest het is. Een feest waar je een 4 gangenmenu krijgt en een leuk dansfeest nadien, dan ben je ook gewoon gierig als je afkomt met een boeket bloemen als cadeau.
    7 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Zelfs bij babyborrels smeken ze al. Wie zet er nu een rekeningnummer op de uitnodiging?!
    Een trouw kan ik nog verstaan, je wordt uitgenodigd naar een mooi feest en kan de hele avond gratis eten en drinken, maar waarom zou ik uw kleine gaan sponsoren??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een trouwfeest ging origineel over het vieren dat iemand trouwt, dus werden er geschenken aan het nieuwe koppel gegeven toch? Zie ook: verjaardagen en dergelijke. Natuurlijk is veel rond het thema van trouwen een industrie geworden maar het is toch logisch van iets als geschenk te geven? Net zoals het allemaal veel efficiënter is om gewoon over te schrijven en die mensen te laten kopen wat ze willen dan zelf items mee te brengen.

Wil dat zeggen dat je daar grote bedragen moet geven wanneer je enkel naar de receptie gaat, neen volgens mij niet. Meestal hoor ik toch dat mensen geven wat zij als correct beschouwen, en mensen die zelf een trouwfeest hebben gegeven, willen dan soms al wat meer geven (als je het woord "trouw" zegt, gaan de prijzen al x2). Ik hoor vaak de redenering dat mensen geven wat zo'n receptie of x-gangenmenu hun ergens anders zou gekost hebben. Winst maken op de trouw lijkt mij nogal sterk, tenzij je misschien net voor een goedkoop event gaat en dan mensen hun standaardbedrag geven. Ik weet dat wij er alleszins geen winst mee hebben gemaakt.

Verder ook veel drama in de openingspost hé, een gesloten envelope is ook maar dat, precies of daar gaat niemand wat minder insteken. Bij een rekeningnummer heb je helemaal geen sociale controle. Het is ook belachelijk om enerzijds te klagen dat je geld moet geven, en anderzijds te klagen dat de hapjes niet goed genoeg waren. Mensen die hun kas komen vullen op kosten van een ander zijn volgens mij even goed bezig als mensen die een trouw organiseren om geld te verdienen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Waarom staat er "Belgische"? Zijn er andere tradities in het buitenland (Nederland, Frankrijk, Duitsland, ...)?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bosic Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Waarom staat er "Belgische"? Zijn er andere tradities in het buitenland (Nederland, Frankrijk, Duitsland, ...)?
    Bij babyborrels in elk geval wel. Cadeaus geven bij een babyborrel in Nederland is not done.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bosic Bekijk bericht
    In veel landen gaat het er alleszins even decadent of erger aan toe. Mijn Spaanse ex-collega vertelde dat ze daar veel meer geld geven bij een trouw. In traditionelere landen zoals Latijns-Amerika dient dat ook veel meer om eens te tonen wat de familie kon bekostigen. Ik denk dus dat het hier nog wel meevalt.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    1) De gevallen die winst maken op een trouw, kan je op 1 hand tellen.
    2) De reden dat mensen hun rekeningnummer (of iets soortgelijk) op de uitnodiging zetten, is om te voorkomen dat mensen cadeaus gaan kopen die je ofwel al hebt ofwel niet nodig hebt.
    3) Normale mensen bepalen hun cadeau op basis van wat voor feest het is. Een feest waar je een 4 gangenmenu krijgt en een leuk dansfeest nadien, dan ben je ook gewoon gierig als je afkomt met een boeket bloemen als cadeau.
    Met de eerste 2 punten ben ik het volledig eens.

Met het derde misschien ook: ik doe dat niet maar ik ben dan misschien geen normale mens. Mijn wederhelft durft bij het bepalen hoeveel er in de enveloppe gaat ook wel eens vragen: was het feest nu met of zonder eten. Waarop ik meestal vraag of dat iets uit maakt. Dan krijg ik als antwoord dat we toch zeker onze aanwezigheid moeten bekostigen.

Dat vind ik dus een rare redenatie. Ik geef een trouwfeest omdat ik die gebeurtenis samen met anderen wil vieren. Hoeveel die geven en of die wat geven zal mij worst wezen. En ik ga naar een trouwfeest omdat ik de trouw van een ander wil vieren. En daar hoort een cadeautje bij, en om zeker niets onnuttig te geven is dat dikwijls geld. Maar dat cadeau dient niet om mijn aanwezigheid te betalen, en de hoogte ervan zal niet verschillen omdat iemand een duur of goedkoop feest geeft. Als dat niet normaal is ben ik maar abnormaal .

Ah, en ik amuseer mij meestal niet meer of minder op een duur feest. Het koppel ziet zelf maar wat ze aan het feest willen besteden, ik trek mij daar meestal niets van aan.

de hamster's schermafbeelding
    iTrader
    182 (100%)
    Zoals al aangehaald lijkt het me toch vooral bedoeld om te vermijden dat het koppel drie Dolce Gusto's, vijf keukenrobots en twee sets servies krijgt. Het is simpel...als je naar een trouw gaat, dan geef je iets cadeau, en dan is een geldbedrag gewoon een veilige keuze. We gaan toch niet de gierigaard uithangen.

Aan de andere kant..ik ben een jaar of vijf terug naar het huwelijk van een goeie vriend geweest waar het ook met enveloppen was. Ik en mijn vriendin hebben 100 euro in die envelop gedaan...wat meer dan gul is. Bleek dat er iemand gewoon 10 euro in zijn enveloppe had gedaan en dat koppel was achteraf echt aan het rond vragen wie zo weinig had gegeven. Ik was echt slecht gezind dat ik die vraag kreeg, en die vriendschap is nooit meer echt beter geworden.

.... sindsdien is al zijn haar uitgevallen en heeft hij zijn vrouw laten zitten voor een andere vent wel, dus..jeej Karma?

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Een trouwfeest ging origineel over het vieren dat iemand trouwt, dus werden er geschenken aan het nieuwe koppel gegeven toch? Zie ook: verjaardagen en dergelijke. Natuurlijk is veel rond het thema van trouwen een industrie geworden maar het is toch logisch van iets als geschenk te geven? Net zoals het allemaal veel efficiënter is om gewoon over te schrijven en die mensen te laten kopen wat ze willen dan zelf items mee te brengen.

Wil dat zeggen dat je daar grote bedragen moet geven wanneer je enkel naar de receptie gaat, neen volgens mij niet. Meestal hoor ik toch dat mensen geven wat zij als correct beschouwen, en mensen die zelf een trouwfeest hebben gegeven, willen dan soms al wat meer geven (als je het woord "trouw" zegt, gaan de prijzen al x2). Ik hoor vaak de redenering dat mensen geven wat zo'n receptie of x-gangenmenu hun ergens anders zou gekost hebben. Winst maken op de trouw lijkt mij nogal sterk, tenzij je misschien net voor een goedkoop event gaat en dan mensen hun standaardbedrag geven. Ik weet dat wij er alleszins geen winst mee hebben gemaakt.

Verder ook veel drama in de openingspost hé, een gesloten envelope is ook maar dat, precies of daar gaat niemand wat minder insteken. Bij een rekeningnummer heb je helemaal geen sociale controle. Het is ook belachelijk om enerzijds te klagen dat je geld moet geven, en anderzijds te klagen dat de hapjes niet goed genoeg waren. Mensen die hun kas komen vullen op kosten van een ander zijn volgens mij even goed bezig als mensen die een trouw organiseren om geld te verdienen.
    vroeger gingen de getrouwend ook na het huwelijk gaan samenwonen : dus cadeau's waren in de trend van servies en huishoudmateriaal.

Nu iemand een mixer geven als trouwcadeau wordt niet meer gedaan volgens mij.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de hamster Bekijk bericht
    .... sindsdien is al zijn haar uitgevallen en heeft hij zijn vrouw laten zitten voor een andere vent wel, dus..jeej Karma?

on-topic: volgens mij is het meeste hier al gezegd. Dat je niet snapt dat je een geschenk mee hebt als je uitgenodigd ben naar een trouw, da's al één ding, maar dat je dan gaat melken dat het geld zou moeten zijn ..Da's gewoon de moderne versie (bankrekeningnummer dus) van een enveloppe.
    Het is sterker dan mezelf maar ik kan niet anders dan denken dat jij zo het type bent die klaagt omdat hij naar een trouw 'moet' omdat hij dan een cadeau moet geven, maar wel verbaasd zijn als op den duur niemand nog een bericht stuurt om met je af te spreken en dan hier een topic openen om vrienden te vinden .. Tsja, soms is dat gewoon beetje 'feeling' hebben, nee?
    Playing: CS:GO, Apex Legends
    Origin: pjfisc

Pagina 1 van 23 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten