Pagina 1 van 23 1234511 ... Laatste

Discussie: Toen ik jong was...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Toen ik jong was...

Beschrijf hier de zaken die een jongere van vandaag niet meer zal beseffen/meemaken, maar jij toen je jong (pak 6-18 jaar) was wel degelijk nog geweten hebt

Toen ik jong was...

- Moest je in de Colruyt bij elk product die je kocht een ponskaart nemen. Aan de kassa werden dan alle producten gecontroleerd en de ponskaarten in de computer gestoken. Zo kreeg je je factuur.

- Werd een harde schijf nog in megabytes uitgedrukt. Mijn eerste harde schijf was er eentje van 20 megabyte. Mijn scherm had 4 kleuren (EGA).

- Was het een revolutie dat je met een snelheid van 14,4kbit kon surfen. Een blote vrouw op je scherm toveren kon dus plots in minder dan 2 minuten!

- moest je om met een fiets te rijden een (belast) metalen plaatje aan je fiets hangen

- betaalde je, zelfs al had je enkel een radio op je kot, in principe kijk- en luistergeld
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Bompaization's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Beschrijf hier de zaken die een jongere van vandaag niet meer zal beseffen/meemaken, maar jij toen je jong (pak 6-18 jaar) was wel degelijk nog geweten hebt

Toen ik jong was...

- Moest je in de Colruyt bij elk product die je kocht een ponskaart nemen. Aan de kassa werden dan alle producten gecontroleerd en de ponskaarten in de computer gestoken. Zo kreeg je je factuur.

- Werd een harde schijf nog in megabytes uitgedrukt. Mijn eerste harde schijf was er eentje van 20 megabyte. Mijn scherm had 4 kleuren (EGA).

- Was het een revolutie dat je met een snelheid van 14,4kbit kon surfen. Een blote vrouw op je scherm toveren kon dus plots in minder dan 2 minuten!

- moest je om met een fiets te rijden een (belast) metalen plaatje aan je fiets hangen

- betaalde je, zelfs al had je enkel een radio op je kot, in principe kijk- en luistergeld
    Dito. Meer nog, je moest in je auto een bewijs hebben van de betaling van het kijk- en luistergeld, als je een radio had.
    __________________________________________________ _
    In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Toen ik jong was

- gingen we onze telefoon halen bij de RTT

- had die telefoon een draaischijf, en duurde het bellen van een nummer met veel zevens, achten en negens echt wel lang

- had je nog echte telefoonzones, waardoor je bij het bellen naar iemand in dezelfde zone geen zonenummer moest draaien (02, 03, ...)

- stond België nog vol telefooncellen en was telefoonkaarten verzamelen een respectabele hobby

- had de auto van mijn ouders nog zo'n "choke" om de motor vlotter te laten starten / draaien in de winter

- had de auto van mijn grootouders niet eens gordels op de achterbank

- kon je electronica kopen bij "Tandy"
    Laatst gewijzigd door Feignasse; 11 september 2018 om 11:17
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb waarschijnlijk ongeveer dezelfde leeftijd als JPV, dus herkenbaar.

- Wanneer je dan na veel gekrijs en geknars van de modem internetverbinding had, kwamen je ouders binnen dat je het moest afzetten want ze verwachtten een telefoontje.

- Op vakantie in Spanje uitrekenen hoe goedkoop dat speelgoed wel was als je de peseta's omrekende naar Belgische frank.

- Op je 16 of later een eerste GSM hebben, maar enkel voor noodgevallen want met zo'n GSM bellen was heel duur. De batterij ging wel meer dan een week mee.

- Als gevolg moest je dus met de vaste telefoon je vriendjes bereiken 's avonds of in het weekend om iets af te spreken.

- Gamen noemde men toen nog gewoon spelletjes spelen en gebeurde op de PC voornamelijk in DOS, waar je met enkele commando's de .exe op je 1.44 mb diskette opzocht en uitvoerde. Later was er dan windows 95 en die gigantische CD's van 600 mb.

- 50 BEF krijgen voor mijn "zondag" (=zakgeld) als 12-jarige. Sommige van mijn vriendjes kregen meer, maar die woonden daar en niet bij ons!

Later misschien meer.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    1 (100%)
    Toen was mijn papa boos omdat ik 10 liedjes op Kazaa had gedownload op smallband.
    Daarna heeft hij uiteindelijk maar beslist om Telenet te nemen. Ik was toen 12 of 13 denk ik
    En het was altijd een gok of die liedjes ook maar effectief waren wat er in de beschrijving stond.

Toen bestonden DLC of ingame store transactions nog niet en kon ge een volledige game vanaf releasedate in al zijn glorie uitspelen.

Toen moest ge nog echt bij uw vriendjes langsgaan om tegen elkaar te spelen op de SNES of PS1.

Toen was er nog geen sprake van al die politiek correcte bullshit en werd er ook niemand plots kwaad.

Toen moest ge nog geld wisselen als ge de grens over moest. En kon mijn oma nog meepraten over geld en prijzen van brood of tanken.
    Toen tankte ge trouwens 'vol' voor 1000 frank. Holy shit, ik zit tegenwoordig aan het 4-dubbele

Toen kon ge Margriet Hermans hare glorieuze lach nog op de TV horen. En machtige programma's als De Drie Wijzen, Zeg Es Euh, De Droomfabriek, Alles Kan Beter en later de GOEIE Slimste Mens Ter Wereld bekijken.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    - Gamen noemde men toen nog gewoon spelletjes spelen en gebeurde op de PC voornamelijk in DOS, waar je met enkele commando's de .exe op je 1.44 mb diskette opzocht en uitvoerde. Later was er dan windows 95 en die gigantische CD's van 600 mb.
    waarbij je soms eerst verschillende keren van diskette moest wisselen (spel in geheugen laden) vooraleer het spel begon te starten. Spelletjes met 20 diskettes waren geen uitzondering op't einde van de diskettetijd.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    waarbij je soms eerst verschillende keren van diskette moest wisselen (spel in geheugen laden) vooraleer het spel begon te starten. Spelletjes met 20 diskettes waren geen uitzondering op't einde van de diskettetijd.
    Of ge gewoon een cassettebandje met een spelleke op eerst helemaal moest laten afdraaien, zodat het geladen was voor ge kon spelen. Commodore, zeker?
    Da duurde laaaaaang

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    - kreeg ge een schelleke boterhamworst bij de slager
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    - wachttijden van enkele uren tot een halfuur voor het downloaden van een mp3

- demo's van bijna elke game

- voltallige games waar je gemakkelijk 20u aan sp had en deftige expansion packs

- geen microtransactions

- disc in en gamen maar (consoles)

- opnemen op een videorecorder

- telefoons met zo'n draaiplaat

- eerste gsm's zien verschijnen met van die kleine antennes nog op

- op school de stoere uithangen met onze aangekochte midi beltonen en achtergronden dat enorm overpriced waren

- de Game Boy met Super Mario Bros en de eerste Pokémon's

- liedjes opnemen op de radio met een cassette

- big ass "handheld" camera's die je nog op u schouder moest leggen ter ondersteuning

- auto's zonder rechterspiegel

- Tamagotchi's

- na school vaak voor 100 frank snoep kopen (elk snoepje kostte 1 a 2 frank)

- sigaretten kopen in de winkel en zeggen dat het voor mijn ouders was

- 2 breezers drinken en denken dat ge de man waard

...kan nog wel even doorgaan.
    Laatst gewijzigd door Ohm; 11 september 2018 om 16:33
    ...Ω...

iTrader
    0
    - Muziek van de radio opnemen op cassetten, en aangezien die meermaals herbruikt werden hoorde je soms de verschillende opnames door elkaar
    - Drinken van verschillende soorten Chaudfontaine limonades, wat nu niet meer bestaat
    - Kijken naar FC De Kampioenen met Pico en Oscar
    - Uit verveling als kind naar 'de mozaïek' kijken op de televisie
    - Betalen met een cheque
    - Stoppen aan de douane op reis naar Frankrijk
    - Op teletext zitten prutsen

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Dat je games kon huren.
    Veel met men broer in zo een winkel gestaan.

Dat we met zo licht op onze gameboy moesten zitten voor in het donker te spelen.
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : corsair harpoon RGB : AOC c24g1 144HZ :
    PSN x_SyncBE

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    ... kochten we onze computers in een lokale pc-winkel die ondertussen al lang gestopt is.
    ... werkte mijn pa in Nederland en bracht hij Twilight cd's mee met gratis spelletjes en sofware.
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Leuk topic, vanwege mijn relatief jeugdige leeftijd minder meegemaakt dat mensen vandaag de dag niet meer meemaken maar ik denk zeker eens na of er toch dingen zijn .

iTrader
    22 (100%)
    Fysieke videotheken
    X weken 1 aflevering per week kijken om een serie volledig te zien ipv alles na elkaar op Netflix

iTrader
    0
    - Kochten we ALLES nog in echte winkels en niet online
    - Gebeurden overschrijvingen nog via zo een briefje dat je moest afgeven in de bank
    - Moest je als je stempelde nog elke dag effectief een stempel gaan zetten

Pagina 1 van 23 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten