Pagina 1 van 4 1234 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Verplichte installatie 'slimme' elektriciteitsmeters

Hieronder een overzicht van wat men in petto heeft rond de installatie van 'slimme' elektriciteitsmeters.
    Ik vind de hieronder aangehaald negatieve punten terecht en vind het niet kunnen dat dit verplicht zou zijn en heb deze petitie ondertekend:

https://www.change.org/p/minister-to...-slimme-meters

Wat is de slimme meter?

De Vlaamse overheid is van plan om vanaf 2019 de 'slimme' elektriciteitsmeter verplicht te installeren in elk huis in het Vlaams gewest.

De slimme meter kan je meterstanden verzamelen tot op het kwartier en krijgt daardoor een gedetailleerd beeld van je privé-leven.
    Deze meter zal via draadloos internet (3G/4G) je meterstanden automatisch doorsturen naar een databeheerder.
    Als je de slimme meter weigert, wordt je aansluiting tot het elektriciteitsnet afgesloten.
    De net- of databeheerder kan met de slimme meter ook vanop afstand je toegang tot het elektriciteitsnet afsluiten, nieuwe software installeren, het vermogen bepalen etc.
    Je betaalt als consument deze slimme meter zelf.

Wat willen we?

dat je de slimme meter expliciet moet aanvragen (opt-in) of bij een wijdverspreide installatie de meter kan weigeren (opt-out).
    dat je het recht hebt om de slimme meter te weigeren zonder daarmee je elektriciteitsaansluiting te verliezen.
    dat je altijd kan opteren voor een meter zonder internetverbinding zodat je gegevens zeker niet verstuurd kunnen worden en/of je zeker niet blootgesteld wordt aan straling.
    dat je kan vragen om je gegevens om de maand te laten meten (en niet om het kwartier).
    dat je op elk moment een duidelijk overzicht hebt van wat er met je gegevens gebeurt en dat deze niet gedeeld kunnen worden met derden (bv. commerciële partners of zelfs politie?).

Waarom?

Schending van de privacy
    Vragen rond gezondheid
    Vragen rond veiligheid
    Beperking van keuzevrijheid

1. Schending van de privacy

Uit je energieverbruik kan veel afgeleid worden over je leven: wanneer je thuis bent, een bad neemt, de was doet, slaapt etc.
    Je weet niet hoe vaak gemeten en doorgestuurd zal worden: om het kwartier/uur? Of om de maand?
    Het is onduidelijk wie toegang zal hebben tot de meetdata en hoe goed deze beveiligd zullen zijn.
    Eens je data uit je handen is, verlies je de controle erover. Ook al is die data (zogezegd) anoniem. Je weet dus niet wie je gegevens zal inkijken.
    Zal bij een onderzoek een huiszoeking nodig zijn als het Openbaar Ministerie je gegevens wilt inkijken?
    Is het decreet wel conform de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) die vanaf eind mei in voege zal treden?

2. Vragen rond gezondheid

De meter maakt gebruik van 3G/4G technologie.
    De World Health Organization (WHO) classificeert elektromagnetische straling als potentieel kankerverwekkend (Link).
    De Hoge Gezondheidsraad pleit steeds voor een voorzorgsbeginsel als het gaat over niet-ioniserende straling (bv. Link voor 4G en link).
    De verplichte installatie van de meter gaat in tegen deze adviezen.

3. Vragen rond veiligheid

Hoe weet je zeker dat je meetgegevens veilig verstuurd worden?
    Het valt niet uit te sluiten dat hackers software installeren op je slimme meter, je elektriciteitstoegang afsluiten, het vermogen aanpassen etc.
    Het valt niet uit te sluiten dat hackers toegang krijgen tot je gegevens eens ze opgeslagen zijn bij de databeheerder.
    Het valt niet uit te sluiten dat hackers toch je identiteit kunnen afleiden uit anonieme gegevens.

4.Beperking van keuzevrijheid

Ofwel aanvaard je de meter, ofwel wordt je elektriciteitstoevoer afgesloten. Dit is in tegenspraak met het Recht op minimumlevering elektriciteit
    Je kan het automatisch doorsturen van gegevens niet uitschakelen.
    Je kan niet vragen om de internetcommunicatie via draad (bv. Ethernet) te laten gebeuren.

Links

Digitale meters - nota
    Digitale meters - decreet
    Digitale meters - memorie
    Digitale meters - bijlage
    Digitale meters - advies SERV
    Laatst gewijzigd door Wakke123; 4 april 2018 om 21:17
    no votes  

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Veel blabla, weinig juiste info...
    i.v.m. punt 1: geen verschil met de huidige meters dus. Uw verbruik wordt al gemeten langs aanleverkant (weliswaar niet 100% nauwkeurig) + uw meterstand nu wordt ook opgevraagd door uw netbeheerder, dus ze hebben het al.
    En ook: Digitale meters kunnen per kwartier het verbruik en de injectie van energie meten. De klanten zijn eigenaar van deze gegevens. De overheid zal bepalen wie welke data mag gebruiken, bijvoorbeeld om je energiefactuur te kunnen opmaken. Voor ander gebruik moet de klant steeds zijn of haar expliciete toestemming geven.

i.v.m. punt 2: dit ligt nog niet vast. Verder: De manier waarop digitale meters hun signalen zullen ontvangen en doorsturen wordt echter nog besproken. In elk geval zullen de netbeheerders ervoor zorgen dat alle signalen technisch voldoen aan de geldende regels en wetgevingen. Dat zal dat uiteraard ook uitgebreid worden getest en opgevolgd door de technische partner die de nieuwe digitale meters zal bouwen.

i.v.m. punt 3: zie punt 1 i.v.m. data die bij de netbeheerders nu al zit

i.v.m. punt 4: zelfde als nu met de analoge meters dus

Dit zijn allemaal dingen die 2min google mij leerden...
    no votes  

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Veel blabla, weinig juiste info...
    i.v.m. punt 1: geen verschil met de huidige meters dus. Uw verbruik wordt al gemeten langs aanleverkant (weliswaar niet 100% nauwkeurig) + uw meterstand nu wordt ook opgevraagd door uw netbeheerder, dus ze hebben het al.
    En ook: Digitale meters kunnen per kwartier het verbruik en de injectie van energie meten. De klanten zijn eigenaar van deze gegevens. De overheid zal bepalen wie welke data mag gebruiken, bijvoorbeeld om je energiefactuur te kunnen opmaken. Voor ander gebruik moet de klant steeds zijn of haar expliciete toestemming geven.
    Er is een verschil tussen verbruik meten en kunnen zeggen dat je een Sony 42" model123 hebt adhv het unieke verbruiksprofiel.
    Het zijn jouw gegevens, maar de overheid bepaalt wie wat mag gebruiken. De contradictie zie je zelf ook wel?
    Expliciete toestemming zegt weinig. Om je iPhone of Android nog maar te mogen gebruiken moet je ook je expliciete toestemming geven. Zonder dat te doen heb je een €700 stuk onbruikbare rommel in je handen. Daar heb je nog de "keuze" om geen telefoon te kopen, bij een verplichte meter heb je die keuze niet.
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Er is een verschil tussen verbruik meten en kunnen zeggen dat je een Sony 42" model123 hebt adhv het unieke verbruiksprofiel.
    Het zijn jouw gegevens, maar de overheid bepaalt wie wat mag gebruiken. De contradictie zie je zelf ook wel?
    Expliciete toestemming zegt weinig. Om je iPhone of Android nog maar te mogen gebruiken moet je ook je expliciete toestemming geven. Zonder dat te doen heb je een €700 stuk onbruikbare rommel in je handen. Daar heb je nog de "keuze" om geen telefoon te kopen, bij een verplichte meter heb je die keuze niet.
    Als de meters om het kwartier kunnen meten (met nog geen vermelding over welke termijn het zal zijn van effectief doorsturen) is er geen mogelijkheid om unieke verbruiksprofielen van apparaten te analyseren. Voor deftige NILM-analyse moet je meerdere keren per seconde meten. Het enige privacy-gebonden probleem dat ik zie (bij interval van een kwartier of meer) is dat men profielen kan aanmaken wanneer men thuis is (zoals in Australia bv gebruikt wordt door gerechtsdeurwaarders).
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Als de meters om het kwartier kunnen meten (met nog geen vermelding over welke termijn het zal zijn van effectief doorsturen) is er geen mogelijkheid om unieke verbruiksprofielen van apparaten te analyseren. Voor deftige NILM-analyse moet je meerdere keren per seconde meten. Het enige privacy-gebonden probleem dat ik zie (bij interval van een kwartier of meer) is dat men profielen kan aanmaken wanneer men thuis is (zoals in Australia bv gebruikt wordt door gerechtsdeurwaarders).
    In de pdf bestanden eronder staat nergens dat de meters slechts elk kwartier kunnen meten, er staat meetfrequentie(kwartierwaarden). Het vierde document (bijlage) geloof ik. Het zou ook maar vreemd zijn mochten ze hardwarematig maar elk kwartier zouden kunnen meten.
    Ik zou mij er beter kunnen in vinden indien dit wettelijk vastgelegd wordt.
    no votes  

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hier in (het volgens sommigen achtergestelde) Italie zijn zowel de gas- als de electriciteitsmeters reeds geruime tijd vervangen door een digitale versie ...

Het voornaamste punt waar Italianen over klagen hieromtrent is het volgende.
    In het electriciteitscontract is uw abonnement voor een bepaald max "simultaan" verbruik. Vaak 3KW voor een normaal appartement. Dus dan mag je constant een live verbruik hebben van max 3KW.
    Aangezien de slimme meter telkens uw "live" verbruik kent, kan hij ook "voortschreidende gemiddelden" berekenen en dat doet hij ook. Als je het max verbruik van uw contract voor langer dan x minuten door y % overschreidt slaat hij automatisch af en wordt dit doorgegeven aan de leverancier ...
    Veel mensen kunnen dus nu bvb niet de oven en de wasmachine tegelijkertijd aanzetten ... Of de vaatwasser en de wasmachine ...

Laatst was er een interessante reportage op TV hier over mensen die thuis cryptoccy minen met asics. Een persoon die ze aan het woord lieten wist te vertellen dat hij exact door deze digitale meter zijn "rigs" heeft moeten spreiden over de woningen van verschillende familieleden. Zo kan thuis minen dus rendabel zijn: door het te doen op de elektriciteitsrekening van la mamma, la zia, ......

Soit, gelukkig kookt men hier op gas dus mijn culinaire creaties komen vooralsnog niet in het gedrang door deze meters die men hier ipv slim als grap vooral "fiscaal" noemt !

Misschien gaan we in Belgie ook die kant op ? Time will tell ...
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    In de pdf bestanden eronder staat nergens dat de meters slechts elk kwartier kunnen meten, er staat meetfrequentie(kwartierwaarden). Het vierde document (bijlage) geloof ik. Het zou ook maar vreemd zijn mochten ze hardwarematig maar elk kwartier zouden kunnen meten.
    Ik zou mij er beter kunnen in vinden indien dit wettelijk vastgelegd wordt.
    En lees nu eens heel goed de titel erboven: conceptnota. Staat ook duidelijk in mijn eerste post, er staat nog niks concreet vast.
    Een petitie starten omdat ze ertegen zijn wegens vragen (zonder antwoord!) is ook maar zever, stel dan al uw vragen als Parlementaire Vraag en ze zullen beantwoord worden.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    En lees nu eens heel goed de titel erboven: conceptnota. Staat ook duidelijk in mijn eerste post, er staat nog niks concreet vast.
    Een petitie starten omdat ze ertegen zijn wegens vragen (zonder antwoord!) is ook maar zever, stel dan al uw vragen als Parlementaire Vraag en ze zullen beantwoord worden.
    We discussiëren op basis van wat momenteel beschikbaar is natuurlijk, dat leek me wel duidelijk?
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik moet het niet hebben als ik een keuze heb. Ik heb het gevoel dat menne gasmeter als constant uitzend als ik gas verbruik want die geeft om de 10 seconden precies zo een lage beep.
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    We discussiëren op basis van wat momenteel beschikbaar is natuurlijk, dat leek me wel duidelijk?
    Er is momenteel buiten speculatie niets beschikbaar. Er is zelfs nog geen besluit genomen is om dit tegen 2019 te beginnen invoeren, men zou dit willen maar dan zullen ze wel in gang moeten schieten.
    De documenten die de enquête aanhaalt is een nota naar de Vlaamse Regering over een voorontwerp van een decreet, dit voorontwerp en de MvT bij dit voorontwerp. Ook nog een armoedetoets op basis van dit voorontwerp (wat hier als "bijlage" omschreven wordt, maar is iets compleet anders). Dan is er ook nog het advies van SERV_MINA, gevraagd op basis van dit voorontwerp.
    Vergeet ook niet dat het idee er komt op basis van een Europese richtlijn uit 2009 (2009/72/EG voor ele, 2009/73/EG voor aardgas).
    no votes  

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Het ergste vind ik dat het verplicht is, maar dat je het wel zelf moet betalen.
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Het ergste vind ik dat het verplicht is, maar dat je het wel zelf moet betalen.
    Om te beginnen is er nog nergens sprake van dat dit verplicht zou worden, enkel bij nieuwbouw/renovatie/herkeuring van de installatie. Van de site van de Vlaamse Overheid: De digitale meters zullen eerst geïnstalleerd worden bij (ver)bouwers, eigenaars van zonnepanelen en klanten met een budgetmeter. Wie niet tot deze doelgroepen behoort maar toch al een digitale meter wenst, zal die vanaf 2019 zelf kunnen aanvragen. En bij een nieuwe aansluiting betaal je nu ook de (huidige, analoge) meter...
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Er is momenteel buiten speculatie niets beschikbaar. Er is zelfs nog geen besluit genomen is om dit tegen 2019 te beginnen invoeren, men zou dit willen maar dan zullen ze wel in gang moeten schieten.
    De documenten die de enquête aanhaalt is een nota naar de Vlaamse Regering over een voorontwerp van een decreet, dit voorontwerp en de MvT bij dit voorontwerp. Ook nog een armoedetoets op basis van dit voorontwerp (wat hier als "bijlage" omschreven wordt, maar is iets compleet anders). Dan is er ook nog het advies van SERV_MINA, gevraagd op basis van dit voorontwerp.
    Vergeet ook niet dat het idee er komt op basis van een Europese richtlijn uit 2009 (2009/72/EG voor ele, 2009/73/EG voor aardgas).
    Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Als je hierover niet wilt discussiëren omdat nog niet alles vaststaat dan doe je dat toch gewoon niet?
    Ik vind het wel belangrijk om te beginnen met bewustmaking vooraleer alles in wetten gegoten wordt en daar zie ik deze petitie zeker een rol spelen. Discussiëren over wat nu beschikbaar is valt ook onder bewustmaking.
    no votes  

iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Als je hierover niet wilt discussiëren omdat nog niet alles vaststaat dan doe je dat toch gewoon niet?
    Ik vind het wel belangrijk om te beginnen met bewustmaking vooraleer alles in wetten gegoten wordt en daar zie ik deze petitie zeker een rol spelen. Discussiëren over wat nu beschikbaar is valt ook onder bewustmaking.
    De eerste zin van de petitie: De Vlaamse overheid is van plan om vanaf 2019 de 'slimme' elektriciteitsmeter verplicht te installeren in elk huis in het Vlaams gewest.
    Dat is al zever, samen met alle andere punten dat ik hier al aangehaald heb.
    De petitie is gewoon paranoia (zie filmpje) en bangmakerij zonder ook maar iets over de feiten (waar er ook maar bitter weinig van zijn) te weten.

Dus nee, ik zie het nut er niet van in.

Als je het wilt aankaarten of mensen informeren, doe het dan met zekerheden. En die zijn er nog niet. Om uw voorbeeld aan te halen: welk nut heeft het om te klagen over individuele energieprofielen van apparaten als die onmogelijk te achterhalen zijn bij een periodieke meting?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb beroepsmatig met een partij gewerkt die zo een meetsysteem vandaag de dag al aanbiedt. Die meters meten elke seconde, en berekenen per kwartier een gemiddelde dat ze dan doorsturen naar HQ. Ik weet niet waarom ze dat om het kwartier doen, vermoedelijk omdat ergens uit testen gebleken is dat die waarden meer dan voldoende zijn. Op de website van die partij kan jij als particulier dan ge gemiddelden voor die uren/dagen/weken/maanden/jaren zien.
    no votes  

Pagina 1 van 4 1234 Laatste

Regels voor berichten