Pagina 1 van 2 12 Laatste

Discussie: Aankoop NAS

iTrader
    1 (100%)

Aankoop NAS

Kan er mij iemand raad geven over de aankoop van een NAS.

Ik zoek een degelijke NAS voor een bedrag tussen de 300 a 400 euro.
    Capaciteit 2x2TB of 2x3TB (laatste is geen must)

Heb al naar verschillende merken en modellen gekeken, maar hoe meer ik zoek
    hoe minder ik het weet.

Bedoeling is vooral op verschillende locaties aan mijn bestanden te kunnen.
    Media streaming zou wel leuk zijn, echter weet ik niet of ik dit ga gebruiken.
    no votes  

MsTr's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    NSA325
    Ben er enorm content van!
    Denk er wel aan om WD Red's te nemen voor in een NAS te steken
    Asus z87-A / Intel 4670k @ 4,8Ghz / Corsair H100i - 4 x SP120Q / 16GB Kingston HyperX Genesis @ 1866 / EVGA GTX780 FTW @ Stock / SSDnow V300 120gb / Corsair Force GT 60gb / 2 x barracuda 1.5TB / XFX PRO 550w / AeroCool xPredator Full Tower White / Razer BlackWidow Ultimate 2013 / Razer Ouroboros / Razer Goliathus Speed / Logitech G27 / Sennheiser RS170 / Logitech Z323 / AOC D2357PH - Asus PA238Q @ 81Hz / NSA325 WD RED 3TB / Macbook Air 13" Early 2014
    no votes  

J3rry's schermafbeelding
    iTrader
    0
    voor een NAS zou ik voor het merk Synology gaan

om 3 redenen:
    - regelmatige updates/security fixes/verbeteringen/bug fixes
    - prestaties (verbruik, lawaai, snelheid)
    - mogelijkheden

ik heb verschillende merken gehad en elk merk had hier en daar serieuze problemen met veiligheid of functionaliteit die niet naar behoren was

mijn eerste Synology was en is nog steeds de DS112j

maar er zijn intussen betere en goedkopere modellen

300 euro:
    Synology DS214 Play - NAScenter.nl

250 euro:
    Synology DS214 - NAScenter.nl

nog meer opties:
    Synology Diskstation - NAScenter.nl

Synology heeft zowat de beste gebruikers interface voor administratie
    je kan ook plugins/apps installeren
    zo kan je NAS tegelijk als printserver, dlna server, ftp server, webserver, vpn server en nog veel meer fungeren

en iedere plugin/app op zich krijgt regelmatig updates/fixes/extras

indien je van plan bent een webserver te draaien met gebruik van php scripts
    dan zou ik voor een model gaan met 512mb werkgeheugen of hoger
    mijn NAS heeft 256mb en is te zwak hierdoor voor bijvoorbeeld thumbnails aan te maken voor een php foto album

ik gebruik mijn NAS overigens ok als vpn server, dlna server en persoonlijke cloud storage (app voor iOS en android beschikbaar)

Synology geeft ook gratis dyndns hosting en kan je via een hostnaam je NAS altijd bereiken van buitenaf
    no votes  

MsTr's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J3rry Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

om 3 redenen:
    - mogelijkheden

ik heb verschillende merken gehad en elk merk had hier en daar serieuze problemen met veiligheid of functionaliteit die niet naar behoren was

300 euro:

250 euro:

nog meer opties:

zo kan je NAS tegelijk als printserver, dlna server, ftp server, webserver, vpn server en nog veel meer fungeren

mijn NAS heeft 256mb en is te zwak hierdoor voor bijvoorbeeld thumbnails aan te maken voor een php foto album

ik gebruik mijn NAS overigens ok als vpn server, dlna server en persoonlijke cloud storage (app voor iOS en android beschikbaar)

Synology geeft ook gratis dyndns hosting en kan je via een hostnaam je NAS altijd bereiken van buitenaf
    En hoe ga je daar schijven insteken?
    TS heeft een budget van 300-400 euro.
    WD Red schijfjes kosten 100 euro voor een 2TB versie.

Mijn NSA325 draait dit ook allemaal btw.
    Timemachine, iTunes server, personal Cloud, ftp, webserver, mediaserver, downloadserver, ...

Ook: 27 2-bay NAS devices tested - Conclusion | Hardware.Info United States
    150 euro is het budget die de TS heeft voor de NAS zelf, gezien er minstens 200 euro aan disks weggaat.
    Asus z87-A / Intel 4670k @ 4,8Ghz / Corsair H100i - 4 x SP120Q / 16GB Kingston HyperX Genesis @ 1866 / EVGA GTX780 FTW @ Stock / SSDnow V300 120gb / Corsair Force GT 60gb / 2 x barracuda 1.5TB / XFX PRO 550w / AeroCool xPredator Full Tower White / Razer BlackWidow Ultimate 2013 / Razer Ouroboros / Razer Goliathus Speed / Logitech G27 / Sennheiser RS170 / Logitech Z323 / AOC D2357PH - Asus PA238Q @ 81Hz / NSA325 WD RED 3TB / Macbook Air 13" Early 2014
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb me door externen ook laten bevragen en die melden mij ook allemaal Synology. Ik ben dan zelf wat gaan zoeken en kwam naar mijn wensen uit op de DS214play, maar met schijven komt die rond de 545 euro. En dat vind ik nogal aan de hoge kant. Ik zoek ze zelf te installeren en te beheren, maar heb nog nooit een nas hiervoor gehad. Ik heb deze vooral nodig om aan mijn documenten te kunnen op verschillende locaties en ik ben niet echt een film kijker. Maar als het er in zou zitten kan het wel dat ik daarvan gebruik maak. Heb hiervoor wel een toepassing waarbij ik deze echter wel zou kunnen gebruiken.
    Het is ook niet een kwestie van het budget er niet voor te hebben, het gaat er mij om of ik dit echter allemaal wel nodig heb, of het met een eenvoudigere versie kan, of ik beter ben het wel te spenderen en naar de toekomst te kijken.
    Ik wil ook niet binnen een 2 tal jaar voor een nieuwe aankoop hoeven te staan. Ik investeer liever in de toekomst.
    no votes  

MsTr's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Melkdjefer Bekijk bericht
    Ik heb me door externen ook laten bevragen en die melden mij ook allemaal Synology. Ik ben dan zelf wat gaan zoeken en kwam naar mijn wensen uit op de DS214play, maar met schijven komt die rond de 545 euro. En dat vind ik nogal aan de hoge kant. Ik zoek ze zelf te installeren en te beheren, maar heb nog nooit een nas hiervoor gehad. Ik heb deze vooral nodig om aan mijn documenten te kunnen op verschillende locaties en ik ben niet echt een film kijker. Maar als het er in zou zitten kan het wel dat ik daarvan gebruik maak. Heb hiervoor wel een toepassing waarbij ik deze echter wel zou kunnen gebruiken.
    Het is ook niet een kwestie van het budget er niet voor te hebben, het gaat er mij om of ik dit echter allemaal wel nodig heb, of het met een eenvoudigere versie kan, of ik beter ben het wel te spenderen en naar de toekomst te kijken.
    Ik wil ook niet binnen een 2 tal jaar voor een nieuwe aankoop hoeven te staan. Ik investeer liever in de toekomst.
    Als je het geld ervoor kan vrijmaken, Synology all the way dan!

Denk ook eens aan Cloud services zoals Dropbox.
    Als het om documenten gaat, zou je met 100GB toch moeten toekomen denk ik? Dat kost je 100USD per jaar.
    Voor 545 euro ben je toch alweer een jaartje of 5-6 verder hé
    no votes  

J3rry's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MsTr Bekijk bericht
    En hoe ga je daar schijven insteken?
    TS heeft een budget van 300-400 euro.
    WD Red schijfjes kosten 100 euro voor een 2TB versie.

Mijn NSA325 draait dit ook allemaal btw.
    Timemachine, iTunes server, personal Cloud, ftp, webserver, mediaserver, downloadserver, ...

Ook: 27 2-bay NAS devices tested - Conclusion | Hardware.Info United States
    150 euro is het budget die de TS heeft voor de NAS zelf, gezien er minstens 200 euro aan disks weggaat.
    ok sorry niet aan gedacht van die schijven

maar deze 2-bay kost 140 euro
    Synology DS214se - NAScenter.nl

en pak 2 van deze schijven:
    WD Green WD30EZRX, 3TB - Prijzen - Tweakers

en je hebt 6 terrabyte opslag

je hoeft niet perse wd red schijfjes te kopen, toch niet voor een budget NAS
    no votes  

Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

om 3 redenen:
    - mogelijkheden

300 euro:

250 euro:

nog meer opties:

Als je echt wilt kan je er ook een alternatief besturingssysteem op zetten. Met terminal toegang worden de mogelijkheden zelfs nog uitgebreider. Ik zie die Synology nas producten ook niet echt meer als een nas maar als goedkope servers eigenlijk.

Maar ik zou wel wat budget vrij maken en niet een instapmodel kopen. Mij werd dat vorig jaar ook aangeraden en ik vind mijn DS213 soms al aan de trage kant.
    For science.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Het is niet enkel en alleen documenten die ik gebruik. Dropbox heb ik maar steeds te klein.
    Ik fotografeer veel en in Raw bestand dus di fotootjes wegen toch net wat. Dus 100GB is zo vol.
    Zijn ook documenten van mijn zaak bij en daar heb ik op dit moment al een goeie 400GB voor nodig.
    Per shoot die ik doe moet ik rekenen op een 5 a 6 GB aan foto's, worden wel opgekuist, maar toch.

Ook had ik on Nascenter de WD Mycloud EX2 zien staan 4TB komt op 329 incl. schijven en de 6TB op 319 incl. schijven.
    Ja, en de prijs is juist. (actieprijs). Maar daar lees ik weer dat die niet goed tegen de warmte kunnen.
    Hierop ook 2x USB3 is ideaal om mijn 2,5" mobile HD 1,5TB op te gebruiken. Toch.
    no votes  

MsTr's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    ok sorry niet aan gedacht van die schijven

maar deze 2-bay kost 140 euro
    Synology DS214se - NAScenter.nl

en pak 2 van deze schijven:
    WD Green WD30EZRX, 3TB - Prijzen - Tweakers

en je hebt 6 terrabyte opslag

je hoeft niet perse wd red schijfjes te kopen, toch niet voor een budget NAS
    WD greens trillen zichzelf kapot in zo een kleine nas.
    Deze zijn ook niet gecertifieerd om 24/7 te draaien, terwijl WD Reds dit wel zijn.
    no votes  

komkommerman's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Deze zijn ook niet gecertifieerd om 24/7 te draaien, terwijl WD Reds dit wel zijn.

Hoezo "trillen zich kapot"?
    Synology heeft speciale rubbertjes die het trillen tegengaan.
    Ik heb zelf al +2 jaar 2 gewone harde schijven en heb nog geen problemen gehad.

Maar ik ben het wel eens om voor een WD red te gaan. Voor een kleine meerprijs heb je een harde schijf die er speciaal voor gemaakt is en 3 jaar garantie heeft.
    no votes  

J3rry's schermafbeelding
    iTrader
    0
    mijn WD greens gaan al 3 jaar mee in mijn NAS,
    ik heb ze indertijd gekocht met mijn eerste NAS omdat ze goedkoop waren

verder zijn WD Red redelijk nieuw op de markt voordien bestond zoiets niet
    het is meer marketing term

een NAS is ook niets meer dan een server, en servers bestaan al jaren
    die hebben ook andere schijven

uit benchmarks is wel duidelijk dat de WD Reds enorm snel zijn qua schrijf en leessnelheid
    zo snel dat men ze zelfs gebruikt in gaming rigs
    omdat ze een hoger DDR class gebruiken dan andere schijven
    om daar van gebruik te maken in een NAS moet je netwerk verbinding & je NAS zelf natuurlijk deze snelheden aankunnen
    en met een budget NAS zal dat toch niet zo lukken

en de firmware van de WD Reds zorgen ervoor dat de schijf sneller gaat idlen als die niks te doen heeft
    tegenover de conventionele schijven die pas idle gaan als ze daarvoor instructies krijgen door het operating systeem
    no votes  

Racemaniac's schermafbeelding
    iTrader
    0
    'k kan atm ook enkel maar synology aanraden. Toen ik voor een NAS zocht heb ik wat zitten googlen, en de meeste merken las ik veel gemengde reviews, synology kreeg echter bijna uitsluitend goede commentaar, en werd vaak aangeraden. 'k vond het ook aan de dure kant, maar toch de sprong gewaagd, en heb er ondertussen al 2 staan, en gewoon super tevreden van.
    Super gebruiksvriendelijk, werkt gewoon, moet ge niet naar omkijken, zuinig op stroom, 'k kan't ook enkel maar aanraden.

Als ge voor andere merken wilt gaan, 'k denk dat die ook best wel zullen meevallen, maar de apps die er op staan werken niet altijd zo goed, en veel andere kleine dingen die uw ervaring ermee toch iets minder gaan maken. Zoek zelf een beetje rond, maar als ge het geld voor een synology kunt vrijmaken, krijgt ge dat van mij ook als aanrader .
    Carmageddon 0wn4ge!!!!
    steun de virtuele perpetuum mobile part 1-10(dood ) part B --|-- Expert op gebied van Rode Blokskes
    all ph33r teh mighty strijksmiley --|-- zo herkent ge een echte TNG'er --|-- help ons de wereld te veroveren!
    no votes  

Witte8's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    De reds hebben ook een langere fabrieksgarantie. Imo ook belangrijk.
    Intel C2D 8500 EO revision (current OC:9,5*422=4009)|| Asus P5Q Pro|| Corsair Dominator 2*2gig pc8500|| Scythe Mugen|| Antec P182 + 3x Scythe S-flex 120mm fans(1200rpm) + Scythe Kaze Master|| Corsair 620W|| Club 3d Ati 4870 mb OC|| Creative Xfi ExtremeGamer Fatal1ty series|| WD Rapter 150gig + Samsung F1 1T + 2*Maxtor 300gig + Lacie 1T external|| HP L2475w|| Creative Inspire 5.1|| Logitech G9 + G15
    no votes  

Nille-'s schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Really...
    Game:Asus Z170-A; 6700K; H110; 16GB; 250+500GB SSD; R9 FURY; Carbide 540 Air; Dual Eizo FS2735;
    Server:X2 5050e; 1GB; 8,5TB - File server:Xeon L5640, 8GB, 120GB SSD, 8x 3TB RAID5, RPC-4224
    HTPC:X3 435; 2GB; 60GB; 32" JVC HD Ready
    Portable: Lenovo X1 Carbon
    no votes  

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten