Pagina 1 van 3 123 Laatste
    puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)

Samenstelling PC, budget +- 1.6k

Hi all,

Aangezien mijn huidige pc na ondertussen een jaar of zes (denk ik) stilaan de geest aan het geven is, ben ik aan het rondkijken naar een vervanger. Aangezien ik links en rechts lees dat het niet zo ingewikkeld meer is om, adhv online tutorials, je eigen pc te assembleren, overweeg ik alle stukken los te bestellen en dit zelf te doen? Valt dit echt mee, of laat ik dit toch beter doen door pakweg Alternate?

Dat gezegd zijnde, zit ik momenteel met de volgende configuratie:

MB: https://www.alternate.be/ASUS/TUF-GA...9?event=search
    Processor: https://www.alternate.be/html/product/1553396
    Koeler: https://www.alternate.be/PC-Builder#...t/0/45/1441525
    Geheugen: https://www.alternate.be/Gaming/PC-B...t/0/46/1546243
    GFX: https://www.alternate.be/PC-Builder#...ct//47/1573724
    Case: https://www.alternate.be/PC-Builder#...ct//49/1158467
    Voeding: https://www.alternate.be/Corsair/RM7...3?event=search
    SSD: https://www.alternate.be/PC-Builder#...ct//69/1449400
    Besturingssysteem: https://www.alternate.be/PC-Builder#...t//130/1213101

Geen externe HD (heb ik hier liggen en kan ik altijd indien nodig nog bijkopen), twijfel eventueel nog om mijn huidige case te recycleren maar ik zou mijn huidige pc willen recycleren en mogelijk te gebruiken als workstation.

Totaal komt op 1.652 EUR zonder assemblage, valt mss nog wat op af te pitsen als ik bepaalde stukken ergens anders bestel. Mijn grootste vraag is of dit er inhoudelijk prijs/kwaliteit voor mijn budget ok uitziet. Ik ben absoluut niet meer mee met de technische kant van de zaak en heb daar dus absoluut geen zicht meer op. Elke input is bijgevolg welkom.

Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door puni; 17 september 2020 om 11:10
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    20 Post(s)
    Ik zou nu geen 2070 meer kopen imho. De 3070 staat voor de deur, gaat evenveel of minder kosten. En als we NVIDIA mogen geloven krijg je daarvoor gelijkaardige/meer performance als een 2080ti.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik zou nu geen 2070 meer kopen imho. De 3070 staat voor de deur, gaat evenveel of minder kosten. En als we NVIDIA mogen geloven krijg je daarvoor gelijkaardige/meer performance als een 2080ti.
    Was ik ook al vergeten te vragen, of het beter zou zijn om nog een maand te wachten. Lijkt mij dus van wel, zeker als die de verwachte prijs ervan zo zie. Voor de rest nog opmerkingen/bedenkingen?

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ryzen 4000 zal op 8 oktober aangekondigd worden. Maar wanneer ze dan verkrijgbaar zullen zijn, weet ik niet. Maar meestal is dat niet veel later.
    Imo is het nu een slechte om een nieuwe PC te kopen. Als nog even kan wachten, krijg je meer voor je geld.

Kwa case zou ik geen R5 meer kopen. De R6 of R7 is een beter keuze.
    Die voeding zou ik ook vervangen door een Seasonic Gold Plus Focus of Corsair RMX. 750W is wel voldoende.
    De rest is goed.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Ik moet me bij de rest aansluiten, zeker die nieuwe Nvidea kaarten ga je spijt van hebben als je daar niet op wacht. De 3080 wordt overmorgen te koop aangeboden IRC. Volgens mij moet je met jouw budget wel een mooie build kunnen maken met die kaart. En dan hebt ge echt een zotte kaart.

De 3070 komt in oktober uit en zou beter zijn dan de huidige 2080TI.

Als je dan ook nog eens op de nieuwe Ryzens kan wachten gaat ge wellicht een véél beter systeem hebben voor dezelfde (of lagere want ge zou nog altijd een 3800x in afslag kunnen kiezen) prijs.
    PSN: Shaddix-be

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    139 (100%)
    Mentioned
    23 Post(s)
    Denk ni dat je moet hopen op voldoende voorraad bij de winkels voor de 3000 reeks van Nvidia. Kan zijn dat je pas in 2021 ene ga kunnen bemachtigen.

Mobo zijn ik vervangen door een X570 TUF van Asus. Die MSI's zijn redelijke entry level van de X570 chipset.

CPU zou ik vervangen door de 3700X, die 3800X is krak dezelfde enkel heeft die 100MHz hogere kloksnelheid en 35W meer verbruik.

RAM kan je beter 3600MHz kiezen voor de 3700X/3800X.

Win 10 key kan op andere sites vrij cheap krijgen, zou al zeker geen full retail versie kopen, veel te duur.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Thanks all, ik heb de OP aangepast op basis van de suggesties hier. GFX kaart heb ik voorlopig de 2070 er laten in zitten maar ga ik sowieso wachten op de release van de 3070, al is het maar om te zien wat dat met de prijzen van de rest doet. Idem voor de processor, afhankelijk van de definitieve release date voor de Ryzen 4000.

Dat gezegd zijnde kom ik momenteel op 1.480 EUR, + 30 EUR voor een windows key. Ziet er wel goed uit, zou ook wat meer budget overlaten om eventueel te investeren in randzaken (scherm, geluid, keyboard/mouse).

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Op ebay kan je vrij makkelijk een key voor win 10 pro vinden voor +- 5 euro.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Nog 25 euro uitgespaard dan. Ik was rap op Kinguin gaan loeren, vandaar de 30.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Nog 25 euro uitgespaard dan. Ik was rap op Kinguin gaan loeren, vandaar de 30.
    Gewoon kijken naar de ratings. Meestal staat er bij de eerste paar results iemand met + 100 ratings ofzo, dus dan weet ge dat ge daar gerust kunt kopen.

Ik weet ook niet of je persé alles van Alternate wilt laten komen? Ik denk dat dat sowieso interessant is om al uw componenten eens door de pricewatch van Tweakers te draaien om te zien waar ze het goedkoopst staan. Voor 2 euro verschil moet ge het niet doen natuurlijk, maar ik weet dat ik mijn systeem heb samengesteld op Amazon, Alternate en Megekko en zo toch wel + 100 euro heb uitgespaard.

Heb je trouwens wifi nodig? Want anders kan je nog eens 40 euro besparen op uw moederbord door het type zonder wifi te nemen. En die case is op Amazon.nl ook snel 13 euro goedkoper. Als ge bij elk component zo wat euro's kunt afsnoepen is het misschien wel de moeite waard om bij verschillende shops te bestellen.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    139 (100%)
    Mentioned
    23 Post(s)
    Ebay verwijdert die advertenties als ze zien dat die actief staat. Dus ge moet snel zijn als er een advertentie online staat.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Gewoon kijken naar de ratings. Meestal staat er bij de eerste paar results iemand met + 100 ratings ofzo, dus dan weet ge dat ge daar gerust kunt kopen.

Ik weet ook niet of je persé alles van Alternate wilt laten komen? Ik denk dat dat sowieso interessant is om al uw componenten eens door de pricewatch van Tweakers te draaien om te zien waar ze het goedkoopst staan. Voor 2 euro verschil moet ge het niet doen natuurlijk, maar ik weet dat ik mijn systeem heb samengesteld op Amazon, Alternate en Megekko en zo toch wel + 100 euro heb uitgespaard.

Heb je trouwens wifi nodig? Want anders kan je nog eens 40 euro besparen op uw moederbord door het type zonder wifi te nemen. En die case is op Amazon.nl ook snel 13 euro goedkoper. Als ge bij elk component zo wat euro's kunt afsnoepen is het misschien wel de moeite waard om bij verschillende shops te bestellen.
    Hangt er wat van af of ik hem zelf in elkaar zou boksen. Dat was eigenlijk mijn eerste vraag, hoe moeilijk dat in de praktijk nog is vandaag de dag, maar daar heeft voorlopig nog niemand op gereageerd. Alleszins, als ik hem zelf assembleer zal ik idd wel rondshoppen om te zien wat mij het goedkoopst uitkomt, heb Alternate vooral gebruikt omdat de pc-builder optie daar gemakkelijk was om alles op te zoeken.

De wifi is een twijfelgeval, maar zou mogelijk wel handig zijn. Aan de andere kant heb ik vorige maand eindelijk nieuwe, deftige powerlines gekocht en het zou zonde zijn van die niet meer te gebruiken dus zonder kan waarschijnlijk wel.

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    https://i.ibb.co/5jwHcTc/F6-C56639-D...510-DE8468.jpg

Kon je dit in de kleuterschool? Indien ja: proficiat, je kan een pc assembleren

Zeker aangezien alle grote tech kanalen op youtube buildguides hebben: Linus Tech Tips, Bitwit, Jayz2Cents

De kunst is vooral om niet té veel schrik te hebben. Voor sommige zaken (RAM en GPU bijvoorbeeld) moet je soms nogal wat druk uitoefenen om ze in hun slot te duwen. En als je niet vaak pc's assembleert kan je wel eens het gevoel krijgen van "shit, sffs breekt dat hier in 2".
    Laatst gewijzigd door Carrion; 18 september 2020 om 10:22

memorexxx's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ideale thread voor mij. Ik wou eigenlijk exact dezelfde vraag stellen aangezien het toch al 15 tal jaar geleden is dat ik nog eens een PC in mekaar had gestoken.
    Ik denk dat het nog steeds poepsimpel is zolang je niet met waterkoelings systemen begint. Mijn pa heeft mij een ganse setup in mijn handen gestoken alsk 15 was : "steek in mekaar, als het werkt krijgde hem..."
    Das nu ies echt kinderspel, no worries.

Zolange ge geen waterkoeling enzo steekt zeker...
    Daar gaat eigenlijk mijn enigste vraag nog over aan de mensen die wel nog mee zijn met de huidige hardware stuff.
    Is dat nu voor de show dat zoveel mensen dat derin steken tegenwoordig (op reddit etc zie je dat echt veel). Of heeft dat wel een impact met al die modernere hardware die warmer zal lopen?
    Want ik zie dat eigenlijk voor geen meter zitten, daar zal wel onderhoud in kruipen, en als dat lekt enzo... Ik zou dus eigenlijk willen weten of een build zoals die van Puni daar bij gebaat is en of jullie dat zouden doen, puur voor beter te zijn voor de componenten, voor de show hoeft het niet voor mij.
    Sorry, the lifestyle you ordered is out of stock!

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memorexxx Bekijk bericht
    Ideale thread voor mij. Ik wou eigenlijk exact dezelfde vraag stellen aangezien het toch al 15 tal jaar geleden is dat ik nog eens een PC in mekaar had gestoken.
    Ik denk dat het nog steeds poepsimpel is zolang je niet met waterkoelings systemen begint. Mijn pa heeft mij een ganse setup in mijn handen gestoken alsk 15 was : "steek in mekaar, als het werkt krijgde hem..."
    Das nu ies echt kinderspel, no worries.

Zolange ge geen waterkoeling enzo steekt zeker...
    Daar gaat eigenlijk mijn enigste vraag nog over aan de mensen die wel nog mee zijn met de huidige hardware stuff.
    Is dat nu voor de show dat zoveel mensen dat derin steken tegenwoordig (op reddit etc zie je dat echt veel). Of heeft dat wel een impact met al die modernere hardware die warmer zal lopen?
    Want ik zie dat eigenlijk voor geen meter zitten, daar zal wel onderhoud in kruipen, en als dat lekt enzo... Ik zou dus eigenlijk willen weten of een build zoals die van Puni daar bij gebaat is en of jullie dat zouden doen, puur voor beter te zijn voor de componenten, voor de show hoeft het niet voor mij.
    Ik zou zeggen dat de effort het puur vanuit performance perspectief zelden waard is om met iets anders dan een AIO te koelen. Waterkoeling kan meer vermogen koelen dan luchtkoelers en kan dus meer hardware op lagere temperaturen brengen dan mogelijk is met luchtkoelers. Met 1 (of meerder als je de beperkt beschikbare GPU AIO's meetelt) AIO's geraak je al ver, maar er is nog wel wat winst in performance en akoestische prestaties te boeken als je alles zelf doet met een custom of "open loop". Het is vandaag minder relevant met SLI dat quasi dood is, maar een cpu en meerdere GPU's in een mid tower steken op luchtkoeling is eerder uitdagend. Zeker omdat alle hardware vandaag hoger boost als ze koeler blijft... Daar zou je een substantieel voordeel kunnen halen door voor en custom loop te kiezen...

Een PC in elkaar steken met een luchtkoeler of AIO lukt zonder probleem als je het nog nooit gedaan hebt, je informeert via o.a. Youtube en je tijd neemt. Een custom loop zou ik pas overwegen als je wat meer ervaring hebt en veel hebt opgezocht daarover. Op dit forum heb je een subforum "casemodding" waar je daarover vragen kan stellen...
    Fractal Design R6 Blackout - R9 3900x - ASUS ROG Crosshair VIII Hero - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - MSI GTX1080Ti GamingX - Gigabyte Aorus PCIe 4.0 1TB NVME - Samsung 860Evo 1TB NVMe - Corsair HX1000i - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Topping DX3pro - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

Regels voor berichten