Discussie: NAS

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

NAS

Hi,

Ik heb al jaren een synology NAS. Enkele jaren geleden een upgrade gedaan naar een 412+ met 4x 6 TB drives van WD RED.
    Nu, dat draait allemaal oké, maar 2 van de drives hebben soms re-identify errors... Is nu al een tijdje zo, en alles werkt nog. Maar je staat er toch eens bij stil.
    Zeker met het feit dat de setup loopt in RAID5, maar blijkbaar is de kans op een succesvolle rebuild zeer klein als er ooit 1 drive kapot gaat.

Wat is een beter alternatief dan? Grotere drives kopen met een RAID10 configuratie?
    Op de Synology zijn er ook nog WD Elements Desktop aangesloten ( dus een externe usb schijf) met de minder belangrijke data.

De allerbelangrijkste data sync ik ook naar STACK, dus op zich staat dit wel safe.

Maar hoe aan te pakken in tijden van veel data en toch iets van redundantie willen? RAID5 leek voor mij ideaal omdat ik niet veel schijfruimte verloor tegenover bv RAID1.
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    176 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ook een NAS maar van een ander merk ook met 4 schijven in RAID5 omwille van dezelfde reden.

Waarom zou een rebuild niet werken na een defecte schijf? Bij mij werkt dit zonder problemen. Al 2 keer een schijf defect gehad en 2 keer succesvolle rebuild.
    Ook telkens succesvolle rebuilds na upgraden van de schijven.
    Enkel moet je lang wachten tot de rebuild klaar is. Dacht bij mij dat het 1 tot 2 dagen duurde voor een schijf van 4TB (wd red).

Ikzelf lig niet wakker als een HDD defect is, maar eerder als mijn NAS niet meer werkt. Daarom een 2de NAS geplaatst waarvan elke nacht alles gesynchroniseerd wordt. Daarna wordt de belangrijkste data ook nog eens naar de cloud verzonden.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    281 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulle Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb ook een NAS maar van een ander merk ook met 4 schijven in RAID5 omwille van dezelfde reden.

Waarom zou een rebuild niet werken na een defecte schijf? Bij mij werkt dit zonder problemen. Al 2 keer een schijf defect gehad en 2 keer succesvolle rebuild.
    Ook telkens succesvolle rebuilds na upgraden van de schijven.
    Enkel moet je lang wachten tot de rebuild klaar is. Dacht bij mij dat het 1 tot 2 dagen duurde voor een schijf van 4TB (wd red).

Ikzelf lig niet wakker als een HDD defect is, maar eerder als mijn NAS niet meer werkt. Daarom een 2de NAS geplaatst waarvan elke nacht alles gesynchroniseerd wordt. Daarna wordt de belangrijkste data ook nog eens naar de cloud verzonden.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    https://superuser.com/questions/1334...-rebuild-array
    RAID rebuild failure chance calculator.

Stel dat uw NAS defect g aat, kan je de 4 drives dan niet gewoon in een andere NAS steken, of gaat hij die RAID niet herkennen?
    Of zou het dan al een NAS moeten zijn van zelfde merk/model?
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles | USA 2012:Florida + East Coast
    USA 2013:
    Hawaii | 2014:Australia | 2015: Denver-Las Vegas| 2016: Auckland-Christchurch | 2017: Hawaii
    2018: New York | 2019: Denver - San Francisco | Florida

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    43 Post(s)
    Ik heb het redundant disks idee achtergelaten. Heb nu gewoon een DS218+ met 1 schijf. Backup naar een externe schijf, en backup naar een andere NAS off-site.

Ben er nog over aan het denken om een cloud backup voor belangrijkste zaken toe te voegen.

RealFlub's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frado2005 Bekijk bericht

Stel dat uw NAS defect g aat, kan je de 4 drives dan niet gewoon in een andere NAS steken, of gaat hij die RAID niet herkennen?
    Bij synology werkt dit. als je een Synology NAS hebt, en die gaat defect, kun je normaal gezien de schijven (volgorde respecteren) gewoon in een nieuwe steken en zo terug uw data beschikbaar.

Zo heb ik dat alvast moeten doen toen m'n DS413 sneuvelde. heb toen een DS918+ gekocht en de schijven overgezet en alles werkte terug.
    If it ain't broke, don't fix it
    "I'd like to die on Mars, just not on impact" - Elon Musk
    "I think the surest sign that there is intelligent life out there in the universe is that none of it has tried to contact us." - Calvin

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    139 (100%)
    Mentioned
    23 Post(s)
    Je kan best Synology Hybrid Raid gebruiken, zo kan je schijven vervangen zonder problemen en wordt de array gewoon terug gerebuild.

Je kan inderdaad die schijven in een andere NAS plaatsen, mits de Synology DS software dezelfde versie is en je de schijven op dezelfde plaats terug insteekt. Heb dat gedaan toen ik van een DS211J naar een DS216J had geupgrade.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik denk dat je binnen Synology ook best af bent met SHR i.p.v. raid 5. De vendor lock-in is niet groter dan met gewone Raid 5 en je hebt iets meer flexibiliteit.

Echter, het loopt niet altijd exact zoals het moet. Ik heb vorige week een disk gehad die in "failing" ging op mijn DS216j. Nog niet crashed, slechts failing... Aangezien ik al langer naar een wat krachtigere machine wilde migreren dacht ik dat te doen. Even op de laatste firmware zetten, nieuwe disk erin, rebuilden en dan transplanteren naar een nog te bepalen nieuwe enclosure. Ik heb niet super veel data (2x3TB WD RED's, met de essentiële zaken nog eens gerepliceerd naar Backblaze B2 en een van elk bestand ook nog 1 lokale lokale kopie in een server of op een andere machine.

Update start, kondigt reboot aan, maar NAS boot niet meer. Na vele male herstarten kom ik terug in DSM. De andere "goede" drive is ineens gecrashed en uit Volume 1gegooid, maar ik kan nog wel aan de failing disk?? Snel snel een nieuwe NAS en 2 nieuwe disken gaan halen, een DS720+ met 4TB Ironwolf disken en manueel data overpompen. Dat gaat op zich vlot en alles lijkt gekopieerd. Alle manuele steekproeven zijn ok. Ik zet B2 sync terug in gang, tot ik merk dat de sync met B2 problemen begint op te leveren. Gelukkig heb ik de lifecycle instelling grondig ingesteld, blijkt dat er heel wat fotobestanden corrupt zijn, waar ik gelukkig nog lokale versies van heb, maar waardoor mijn sync nu wel telkens 2 bestanden genereert. De originele (vaak corrupte) en de restored versie die in hun filename een extra affix hebben gekregen. Dat laatste moet ik dus nog in orde brengen, door de originelen te wissen en de recovered bestanden te renamen. Een vervelend jobke, maar beter dan onherroepelijk dataverlies...

De DS216j heb ik nog proberen te redden, met nieuwe disken een fresh install, etc... maar helaas, ik geraak af en toe voorbij het "blue light of death" maar nooit door de hele setup wizard omdat daar een reboot voor nodig is die hem terug bij de blue light of death doet stranden. Hij staat nu klaar voor 't containerpark, spijtig, en onverwacht...

Omdat ik wist dat DSM in de laatste versie moet staan om de schijven te kunnen migreren van de ene naar de andere Synology NAS, had ik dus eerst de update gedaan met de intentie om de rebuild daarin te doen. Ik heb toch een cold copy van elke file... Dat was dus blijkbaar niet de juiste strategie. Eerst de rebuild en daarna de update had misschien wel gewerkt... Ik weet het niet zeker, ik denk dat de disk failure misschien wel eens vals alarm kon zijn en dat er iets mis was met de raid controller of de stroom naar de drives of zo... Ik heb de 2 3TB disken nog niet grondig kunnen bestuderen want mijn USB-SATA adapter geeft niet genoeg stroom voor een 3,5inch schijf :/.

Dat gezegd zijnde is een effectieve drive failure (mijn eerste ooit op een persoonlijke rig, professioneel heb ik er al meerdere gezien die effectief rebuilden) en poging tot migratie niet altijd zo straight forward als ik dacht... Ik ben blij dat ik niet enkel op de NAS hoefde te rekenen.

Wat ik zou doen met zoveel data als jij is lokaal een 4-bay met SHR of RAID 10, of eventueel een 5 of meer bay met RAID 6 of als je dat wil voor primaire storage + 1 extra grote drive die je periodiek lokaal aan een pc of server hangt en synct en elders legt, of in een secundair 2-bay Synology NAS steekt (dat kan een SE of J zijn) en via hyper back-up repliceert met de primaire NAS voor disaster recovery (lees, brand, diefstal of multiple drive failure, etc...), terwijl je die elders zet. En/of de kritische zaken (beelden, documenten, footage etc... ) off-site naar iets zoals B2 pompen. Je kan ook met iemand afspreken om beiden een overgedimensioneerde NAS te kopen en voor elkaar Hyper back-up target te zijn... Maar dat vergt wel vertrouwen (ook al is de data niet leesbaar, het onderhoud is wel uit jouw handen).

In bovenstaande versies van een mogelijke oplossing is je 3-2-1 regel in orde: 3 kopies, op minstens 2 dragers, waarvan minstens 1 op een andere locatie.

Succes!
    Fractal Design R6 Blackout - R9 3900x - ASUS ROG Crosshair VIII Hero - 16GB G.Skill Neo 3600CL16 - MSI GTX1080Ti GamingX - Gigabyte Aorus PCIe 4.0 1TB NVME - Samsung 860Evo 1TB NVMe - Corsair HX1000i - LG 34GK950F (3440x1440 144Hz IPS) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Topping DX3pro - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frado2005 Bekijk bericht

Die cijfers zijn worst case scenario cijfers en als je regelmatig scrubbed (1x per maand) dan zijn uw slaagkansen veel groter.
    Schijven kan je idd versteken in een nieuwe NAS. Belangrijk is wel dat je de volgorde respecteert.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

Regels voor berichten