lora's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Mechanisch Toetsenbord advies/ervaring

Hoi,

Door het bos de bomen niet meer zien, dat geldt ook voor toetsenborden.
    Ik heb een beetje een luxe probleem, namelijk het volgende:

Mijn zoontje wil graag een mechanisch toetsenbord met RGB, goed rapport enzo ;-)
    Nieuw of niet is voor hem niet zo van belang. Het moest zo eentje zijn als dat van mij.
    Die vraag is snel beantwoord door mijn Logitech G810, welke hij een super toetsenbord vindt, aan hem te geven.
    Maar dan heb ik geen meer en ik ben dus opzoek naar een ander toetsenbord a la G810.

Bij de aankoop van de G810 hebben de Romer G en volume regeling eigenlijk de doorslag gegeven.
    Ik heb toen ook een Corsair K70 met red's geprobeerd en dat kon mij niet bekoren.
    Vooral typen was een miserie. De minste aanraking van 'de verkeerde toets' resulteerde in een foutieve letter.
    Dus zoeken we het volgende:

Een toetsenbord zonder extra macrotoetsen ofzo, bijvoorkeur een AZERTY BE layout (hoewel de keuze dan al direct heel beperkt begint te worden) inclusief numeriek gedeelte en vooral gewoon rechthoekig zoals de G810.
    Een volumeknop en multimediatoetsen is handig meegenomen.
    RGB mag maar is geen vereiste. Enkel als de RGB in het toetsenbord kan geprogrammeerd kan worden en niet zoals de G810 afhankelijk is van de Logitech software.
    De feel van Romer G (de eerste generatie) en geen klik klak toetsen.

Wat ik lees is dat cherry mx Red dichtbij leunen aan de Romer G maar ik heb dit zo niet ervaart.
    Eventueel de MX brown's, die hebben wel een tactile feel en zijn iets 'zwaarder' maar geen klik.

Graag de ervaring en tips, liefst van mensen met geen nieuw klavier maar eentje dat al wat geleden heeft.
    De keuze tussen AZERTY of QWERTY wil ik eventueel wel wagen, daar ik de enige ben die achter dat toetsenbord moet zitten.

Alvast bedankt.
    I7 8700K | H115i Pro | Z370F strix | 32GB DDR4@3600MHz | ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | 970EVO | 860EVO | 850 EVO | 2* WD Green 3 Tb | NZXT H700 Black | Corsair RM650x | Benq XL2730Z | XBOX 360 cordless | Logitech G502 Proteus Spectrum | Ducky Shine7 | HyperX Cloud Alpha | Win10Pro

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    133 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Corsair's MX Speed of MX Silent switches zijn wel goed.

Heb zelf een Corsair Strafe met MX Silent switches en die is helemaal niet luid en heeft geen klik klak.

Logitech heeft toch BE Azerty? Die hebben toch enkel FR Azerty?
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

lora's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Corsair's MX Speed of MX Silent switches zijn wel goed.

Heb zelf een Corsair Strafe met MX Silent switches en die is helemaal niet luid en heeft geen klik klak.

Logitech heeft toch BE Azerty? Die hebben toch enkel FR Azerty?
    Klopt, Logitech heeft enkel FR Azerty en hier in huis hebben de meeste daar een hekel aan.
    Enkele subtiele verschillen vooral bij de speciale tekens.

Ik heb de Ducky Shine 7 mogen proberen en die voelt best wel prettig aan.
    De Ducky kan ook zonder de software werken en dat vind ik toch wel iets prettiger dan de Logitech G810 (welke geen intern geheugen).

De Strafe alsook de K70 staan op het probeer menu.
    De MX Silent, hoe gedragen die zich tegenover de Red's? Ik dacht dat ze in de zelfde lijn liggen behalve dat de Silent een 'gedempte' beweging heeft.
    Voor spelletjes vind ik de red super goed maar mijn type kunsten zijn beperkt en ik ben door die red's meer op de Backspace aan het drukken dan normaal.
    I7 8700K | H115i Pro | Z370F strix | 32GB DDR4@3600MHz | ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING | 970EVO | 860EVO | 850 EVO | 2* WD Green 3 Tb | NZXT H700 Black | Corsair RM650x | Benq XL2730Z | XBOX 360 cordless | Logitech G502 Proteus Spectrum | Ducky Shine7 | HyperX Cloud Alpha | Win10Pro

iTrader
    133 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lora Bekijk bericht
    Klopt, Logitech heeft enkel FR Azerty en hier in huis hebben de meeste daar een hekel aan.
    Enkele subtiele verschillen vooral bij de speciale tekens.

Ik heb de Ducky Shine 7 mogen proberen en die voelt best wel prettig aan.
    De Ducky kan ook zonder de software werken en dat vind ik toch wel iets prettiger dan de Logitech G810 (welke geen intern geheugen).

De Strafe alsook de K70 staan op het probeer menu.
    De MX Silent, hoe gedragen die zich tegenover de Red's? Ik dacht dat ze in de zelfde lijn liggen behalve dat de Silent een 'gedempte' beweging heeft.
    Voor spelletjes vind ik de red super goed maar mijn type kunsten zijn beperkt en ik ben door die red's meer op de Backspace aan het drukken dan normaal.
    Die MX Silent's zijn ongeveer dezelfde als de Red's maar stiller en geen tactile feedback en irritante klik.

Voor gewoon te typen gaat dat ook perfect, vriendin gebruikt de PC soms voor documenten te typen.

Mijn bureau staat in de living, dus heb daarom een Strafe gekocht, zodat die niet irritant klikken, ikzelf hoor dat niet omdat ik een headset heb, maar de vriendin dus wel.

Ducky keyboards zijn ook wel nice en voelen heel stevig aan.
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als je met Reds al fouten maakt moet je zeker wegblijven van Speed switches, die zijn nog gevoeliger. Daar hoef je maar over een keycap te aaien.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

Noscoped420's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Voor zover ik weet heb je bij Logitech Romer G keys de keuze tussen tactile en linear, tactile is een beetje zoals MX Brown waar je wel een bump voelt maar niet de click clack van mx blues.
    Linear is dan weer zoals mx red maar iets luider en er is lichte feedback net zoals red maar je moet wel de key naar beneden mushen voor er iets gebeurd ( ook zoals red )

Als mx reds je niet bekoren op je Corsair toetsenbord zou ik al geen romer g linear kopen en al helemaal geen mx speed want dat is zoals aangehaald nog gevoeliger dan mx red.
    Afgaande op je wensen denk ik dat je best af bent met mx browns dus een toetsenbord zoeken met cherry mx browns of terug een Logitech met romer-g tactile switches, kan je op hun website zelf geen azerty BE krijgen ? heb daar ooit eens op gezien in hun webshop en kon toch 6-7 versies kiezen waaronder ook UK Qwerty en de layout die ze in Zweden gebruiken, wel niet gelet op AZERTY BE want ik gebruik al jaren QWERTY UK.

iTrader
    133 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noscoped420 Bekijk bericht
    Voor zover ik weet heb je bij Logitech Romer G keys de keuze tussen tactile en linear, tactile is een beetje zoals MX Brown waar je wel een bump voelt maar niet de click clack van mx blues.
    Linear is dan weer zoals mx red maar iets luider en er is lichte feedback net zoals red maar je moet wel de key naar beneden mushen voor er iets gebeurd ( ook zoals red )

Als mx reds je niet bekoren op je Corsair toetsenbord zou ik al geen romer g linear kopen en al helemaal geen mx speed want dat is zoals aangehaald nog gevoeliger dan mx red.
    Afgaande op je wensen denk ik dat je best af bent met mx browns dus een toetsenbord zoeken met cherry mx browns of terug een Logitech met romer-g tactile switches, kan je op hun website zelf geen azerty BE krijgen ? heb daar ooit eens op gezien in hun webshop en kon toch 6-7 versies kiezen waaronder ook UK Qwerty en de layout die ze in Zweden gebruiken, wel niet gelet op AZERTY BE want ik gebruik al jaren QWERTY UK.
    Logitech maakt geen BE Azerty layouts voor hun mech gaming keyboards.

Vroeger wel met de oudere G-serie (waren enkel geen mech keyboards) e.d. maar tegenwoordig zijn al de nieuwe enkel verkrijgbaar in FR versie, als je Azerty wil.

lora's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noscoped420 Bekijk bericht

De AZERTY in BE of FR is nu niet zo een issue, het is mijn pc en de rest gebruikt de pc slechts occasioneel maar het zou een pluspuntje kunnen zijn.
    Bij Logitech is de Carbon G512 een kanshebber maar de prijs gezien wil ik ook wel eens een ander pad bewandelen.

De switches, das het enige probleem bij AZERTY.
    Toch wel redelijk wat merken bieden enkel rood en blauw aan in combinatie met AZERTY. Daarom dat ik zelfs QWERTY overweeg.
    Maar omdat ik slecht typ, lees half blindelings, is QWERTY niet echt het ideale. Op het werk staat ondertussen alles op AZERTY (was QWERTZ) en hier thuis zijn ze ook blij dat alle QWERTY al enkele jaren verbannen is geraakt.

En destijds kon ik het absoluut niet vinden met de Red's, tot op heden nog steeds niet.
    Ik heb er eentje getest gehad met o-ringetjes onder de caps en die voelde iets anders aan, maar toch nog wat te gevoelig.
    Blue is geweldig maar dan smijten ze me hier met heel mijne PC buiten, denk ik. Dus Brown of de Tactile van Logitech is zowat wat overblijft.
    Andere merken zoals die van Kaihl (Brown) of Razer (orange) zouden eventueel ook in aanmerking kunnen komen maar ik prefereer toch eerder de 2 eerder genoemde.

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb ook MX red gehad en dat vond ik maar niks omdat er geen feedback inzit. MX brown is even hard als MX red, maar met tactile feedback. Van alles wat ik geprobeerd heb, is mx brown mijn favoriet.
    MX Blue zijn harder en hebben de luide click, dus die zou ik niet aanraden. MX black hebben geen feedback (zoals MX Red), maar zijn even hard als MX blue.

Ik zou dus MX brown eens proberen indien je mogelijkheid hebt. Dat zal het dichtst aanleunen bij wat je gewoon bent.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Als je met Reds al fouten maakt moet je zeker wegblijven van Speed switches, die zijn nog gevoeliger. Daar hoef je maar over een keycap te aaien.
    Ik vind reds vreselijk. De travel is voor een toetsaanslag is hetzelfde als bij brown, maar doordat ze geen feedback leveren, weet niet op welk moment je de aanslag mag verwachten.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    68 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind reds dan persoonlijk wel weer fijn typen ieder z’n ding zeker.
    We sit on a throne, waiting for God to bend the knee.

lora's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Ik vind reds dan persoonlijk wel weer fijn typen ieder z’n ding zeker.
    Inderdaad, iedereen heeft zijn voorkeur als het over toetsenborden en muizen gaat.
    Ik zit nog te twijfelen tussen de Ducky shine 7, Logitech G512 en G413 (beiden tactile), Corsair K70.

De Corsair en Ducky hebben een extra reeks geluidstoetsen of extra geluidsknop.
    De Corsair hoeft geen extra software software aangezien ICUE al actief is voor mijn AIO cooler.
    Beiden typen naar mijn goesting met de MX brown's en de voorkeur gaat lichtjes naar de Ducky.
    De Corsair neemt in de 'diepte' iets meer plaats in op mijn bureau maar is wel een beetje smaller dan de Ducky.

Het zal muggenziften zijn en ik denk dat ik met geen van beiden een miskoop zal doen.
    De beschikbaarheid in AZERTY zal doorslaggevend gaan zijn.

Na uitvoerig getest te hebben is de Ducky thuis gebleven.
    Een aanrader voor mensen die een simpele layout/normale grootte weten te appreciëren.
    MX brown's zijn perfect gebleken en geven net iets meer feedback dan ik gewoon was van de G810's Romer schakelaars.
    RGB is aanwezig en volledig aan te passen met of zonder software (+punt hier).
    Games waarbij het keyboard extra feedback geeft, tja, dat gaat niet werken. Dat is dan ook het enige minpuntje.
    Laatst gewijzigd door Davion; 17 januari 2020 om 20:53

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb sinds een 2-tal weken een Ducky One 2 TKL (kleur Horizon) met bruine MX switches en dat tikt behoorlijk goed.
    Heb ook een Ducky one 2 SF geprobeerd met bruine MX, maar dat tikte behoorlijk anders en de bouwkwaliteit was niet goed, ze hebben de case te zwak gemaakt naar mijn gevoel met de dunne randjes. De RGB lampjes waren dan weer geweldig.

Ben dus aan het wachten op een ducky mecha one 2 sf , maar voorlopig tevreden met de TKL.

Regels voor berichten