YoDa-HaZe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Nieuwe laptop, 10 jarige mac user (of langer)

Sinds een week heeft helaas mijn macbook pro 15" van begin 2013 helaas plots een stuk LCD-scherm (Gelukkig de horizontale lijnen onderaan het scherm en de verticale links dus ben er nog mee aan het werken atm ).

Nu was mijn allereerste mac zo een witte plastic 13 inch, was ik altijd tevreden van buiten het geel worden en de cracks na een tijd. Toen 2x een macbook pro 13" gehad, ook NOOIT moeten formatteren of anti virus programma's moeten laten lopen. Ik denk dat ik nog eens in 2012 voor deze macbook even een Alienware Laptop heb gehad. Denk dat het toen nog met windows 7 was. Maar gewoon alweer al die bullshit met crashende programma's etc, was ik weer overgeschakeld naar Mac. Dus na 6 jaar dienst is het een gedwongen noodzaak om een nieuwe aan te schaffen.

Nu ben ik al eens in de Mediamarkt gaan checken, en idd de nieuwste toetsenborden van de nieuwe macbooks hebben wel veel minder key travel.
    Dan lees ik nog eens dat de toetsenborden vanaf 2015 (dunnere macbooks) wel vaker stuk gaan.. En dat je vanaf aankoop wel 4 jaar dit mag laten vervangen en dat het een gekend probleem is. Maar ik zit er niet op te wachten om de zoveel tijd naar de Apple store te gaan en mijn laptop weer een paar dagen te missen.

Mijn tweede optie blijft een Microsoft Surface Laptop (waar dat 6 Oktober de 3de versie van komt met wss een 15" variant).
    Ik moet zeggen dat Windows 10 wel fijn werkt, dat deze laptop wel aangenaam typt en kwa design zeker niet moet onderdoen voor de Macbook en een zeer goed lcd display heeft.

Maar ik vraag mij nog altijd af, of windows nog zo vaak crasht, de extra nodige virus scanners nodig heeft, en nog altijd pakweg na een jaar eens volledig moet geformatteerd worden voor dezelfde snelheid te behouden ?

Ook graag wat mensen met ervaring betreft de "slechte" vlindertoetsenborden van Apple, die deze al stuk hebben gehad of mss zelfs geen problemen hebben gehad.

Laptop word NIET gebruikt om te gamen, zware video's editten, etc..

Alvast bedankt

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik werk nu 8 jaar op een helpdesk van een kleine Vlaamse instelling.
    Een 250 tal mensen en dus al veel laptops zien passeren.
    Wat me in al die jaren is opgevallen is dat hoe beter je je laptop onderhoudt hoe langer die meegaat.
    Op tijd en stond eens afkuisen, aan data management doen, voorzichtig behandelen , etc... zijn allemaal dingen die de levenstermijn van het toestel verlengen.

Momenteel zitten wij zowel op Windows 7 als Windows 10 en ik meot zeggen dat ik vrij weinig melding krijg van een OS dat crashed.
    Wederom hier gelden dezelfde regels als voor de hardware, doet ge geen zotte dingen en onderhoud ge dat dan zal je weinig problemen tegenkomen.

Persoonlijk geen ervaring met de nieuwe toetsenbord van Apple.
    Al enkele keren hun support moeten contacteren voor andere problemen en altijd goed geholpen geweest; je bent wel veel langer u toestel kwijt dan bij andere fabrikanten.
    HP support vind ik vrij goed, Dell support ben ik minder tevreden van.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Mijn vriendin heeft recent een 2019 macbook pro gekocht (13") en die heeft het Gen 4 toetsenbord. Dat typt wat stiller en beter als de vorige generaties.
    Ik het begin voelde het wel nog steeds wat vreemd aan, maar het went wel snel. Ook die TouchID op de macbook vind ik zeer handig.
    De Macbook airs van 2019 hebben ook het gen 4 toetsenbord volgens mij, dus al je een 2019 model kiest, zit je misschien wat safer.

Zelf heb ik een Windows 10 computer en een Macbook Pro vant werk. Ik gebruik graag mijn Windows 10 pc om te surfen, gamen en wat andere prutsen. Om te mailen, kalender te beheren, productiviteit apps te gebruiken, heb ik liever m'n Macbook.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

YoDa-HaZe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ok alvast bedankt voor de input, en ik ben wel vrij zuinig idd op zowel mijn hardware als software dus zou windows geen issue mogen zijn dan. Is het zo dat je bij alle windows 10 gratis mag upgraden het eerste jaar van home naar pro ? Dit zou het geval zijn bij de Surface laptop van Microsoft zelf (mss de reden). Ik houd alles vrij minimalistisch, en gebruik slechts enkele programma's waarvan ik weet dat er geen malmare aan vastzit. Er word blijkbaar wel nog aangeraden een extra virusscanner te gebruiken daar ik dat vaker lees op het net omdat de geïntrigeerde van Windows nog steeds niet voldoende is. Ik wil ook gerust MAX tot 2K excl btw uitgeven als ik wederom met gemak een 5-tal jaar verder kan zonder enige bullshit. Moest mijn Mac zijn lcd het niet begeven hebben, zou ik er nog mee door zijn gegaan btw Maar kostenplaatje word geraamd op 450-600 euro. Dit ga ik niet meer investeren uiteraard.

Regels voor berichten