ChimayBlauw's schermafbeelding
    iTrader
    0

PC upgraden met nieuwe moederbord & cpu

Huidige pc:

CPU: i5 2500K @4.5 + custom cooler
    MOBO: AsRock Z68 Extreme4 G3
    8GB RAM (not sure which kind, but it's from 2011)

PSU: XFX Core 650W
    Samsung SSD 850 EVO 256 (just use it for my OS)
    Samsung HD 1TB
    MSI AMD RX580 8GB

Een nieuwe pc wil ik niet kopen, dus ik had gedacht aan het volgende:

• CPU: AMD Ryzen 5 2600
    • MOBO: MSI B450 GAMING PLUS, socket AM4
    • RAM: Corsair 16 GB DDR4-3200 (2x8GB)

Prijs bij Alternate: € 355,69

Bedoeling: Gamen @ 1080p / stabiel aan 60FPS; Ultra Graphics hoeft niet eens. (Mijn scherm 27" 1080p en 60Hz, dus meer is toch niet nodig en 'k ben tevreden van de graphics)

Mijn Graka, SSD, HD, Case en PSU zou nog moeten voldoen

Maar hoe weet ik of mijn nieuwe MOBO past in mijn oude kast?

Ik kan RAM latjes vervangen en een nieuwe GRAKA steken, maar daar stopt het wel.

Kan je ergens die dingen kopen en laten upgraden?

Update:

Ik wil in de toekomst ook de nieuwe COD, de volgende Battlefield als die goed is, de nieuwe GRID, Doom Eternal, etc

geen interesse in VR & 4K

Wel eventueel in een kast met rode lichtjes lol, maar dat is lowest priority.

Kan ik eigenlijk mijn oude nog gebruiken?
    Laatst gewijzigd door Davion; 30 augustus 2019 om 13:18
    From Russia With Love

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Welke case heb je? Normaal gezien zou het nieuwe mobo perfect in je case moeten passen, omdat die dezelfde afmetingen heeft als je huidige mobo.

Of het effectief een deftige case is om te hergebruiken hangt af van het merk en type.

Je kan nog wat besparen op componenten door deze bij megekko.nl te bestellen.

https://i.imgur.com/o9kcy8Z.jpg

Afhankelijk hoever je woont wil ik die componenten wel gerust over bouwen.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

ChimayBlauw's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een Coolermaster CM 690 II.

Ik woon in de andere kant van het land, tegen de Franse grens, kanten van Oudenaarde enzo.

Is het ook niet beter om volledig een MSI moederbord te kopen als ge een MSI kaartje hebt? Of maakt dat niet echt uit?

(en 'k ga allicht toch niet bij Alternate kopen, liever bij een shop uit de buurt, er zijn er hier wel enkele
    Laatst gewijzigd door ChimayBlauw; 30 augustus 2019 om 20:08
    From Russia With Love

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChimayBlauw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een Coolermaster CM 690 II.

Ik woon in de andere kant van het land, tegen de Franse grens, kanten van Oudenaarde enzo.

Is het ook niet beter om volledig een MSI moederbord te kopen als ge een MSI kaartje hebt? Of maakt dat niet echt uit?
    Oei, dat is inderdaad wel wat ver.

Dat maakt echt niet uit welke merken je allemaal hebt.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    11 (100%)
    Je case is een ATX case, dat is een "normale" maat, waar alles in past van moederbord behalve heel zelfdzame EATX borden die meer kosten dan je heel budget. Prima dus.

Merk mobo kan je kiezen: MSI, ASUS, Gigabyte, Asrock... Allemaal degelijk. Ik heb een lichte voorkeur voor ASUS. Er bestaat al een 3xxx reeks processors in de Ryzen line-up. Laat je die intentioneel links liggen? Je huidige mobo/CPU werkt nog met DDR3 en alle nieuwe moederborden en CPU's met DDR4, dus dat moet je zeker nieuw kopen. Bij Ryzen is het nuttig vrij snel geheugen te nemen, 3600mhz is geloof ik aangeraden, maar je kan met wat minder ook wel weg zoals dat 3200mhz kitje dat je daar hebt staan... Ik zou inderdaad voor 16GB gaan vandaag, dat is nu voldoende. Neem 2 latjes van 8, dan kan je er achteraf nog bij steken als je wil. In het boekje van je moederbord zal staan in welke slots je ze best steekt, want dat verschilt. Je wil ze in "dual channel" hebben, dat is sneller.

Als de rest kan je behouden. Je zal wel windows moeten herinstalleren, dus zorg dat je je key bij de hand hebt...

Op zich is een pc bouwen echt reuze gemakkelijk: Google maar eens een build guide van Paul's hardware of Bitwit op Youtube, zij leggen dat goed uit. Werk netjes zodat je geen schroeven verliest. Zorg dat je geen statische energie ontlaadt op je componenten en neem je tijd en dat zal wel werken... Quasi lego bouwen...

Als je een moederbord kiest met "RGB headers", ideaal de adresseerbare versie, kan je RGB strips en RGB fans aansluiten die je dan in't rood kan zetten... Tegenwoordig is dat heel eenvoudig. Adresseerbare RGB heeft 3 pinnetjes, "gewone" 4, dus kijk wel even uit dat je alles hetzelfde neemt.
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

Regels voor berichten