Discussie: Nieuwe workstation

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Nieuwe workstation

Hello,

Current build:

- case : corsair carbide 500R
    - voeding : XFX 850W XXX Edition ATX
    - moederbord : GigaByte GA-Z77-D3H
    - processor : Intel i5-3570K
    - geheugen : 8GB DDR3 1600
    - HD : 1 x 500GB
    - SSD : 1x 120GB
    - grafische kaart : Gigabyte GV-N670OC- 2GB VRAM
    - pci-e kaartje met een firewire poort

Materiaal dateert van 01/2013 dus toch al een 6,5 jaar oud, ik had graag een nieuwe aangekocht/gebouwd.

Belangrijk zijn mijn randapparaten:

- Focusrite Saffire PRO 14 geluidskaart (Firewire aansluiting)
    - 2x DELL U2515H (Displayport of HDMI, resolutie van elk 2560x1440)

Wat voor mij belangrijk en/of niet belangrijk is:

- Het systeem moet zo stil mogelijk zijn, tot een bepaald niveau natuurlijk.. Ga geen 1000€ aan koeling spenderen maar er mag wel wat budget naar stille ventilatoren
    - Gamen op PC doe ik niet meer dus grafische kaart enkel met als doel de 2 schermen aansturen
    - Het werk dat ermee verricht wordt is audio productie en kantoor. Mag dus wel wat CPU power hebben maar moet zeker niet overdreven zijn, met de huidige PC is de audio productie momenteel zelf nog OK, al mag het wat vlotter. 16GB memory graag i.p.v. de huidige 8GB
    - één grote SSD van 512GB, de rest kan op de huidige NAS.
    - USB3.0 poorten aan de voorkant om snel zaken aan te sluiten

Het is voor mij 6,5 jaar geleden dat ik nog een PC gebouwd heb en ik zie door de bomen het bos niet meer.. Vroeger had ik altijd Intel, al lees ik vaker dat AMD zeker niet moet onderdoen.. Zijn er voorstellen voor een workstation voor mij? Bedankt!

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Wat is je maximale budget? Wil je een volledig nieuw systeem? Want in principe zolang je niet gamed kan je je GPU gewoon mee overnemen naar je nieuw systeem of wil je een nieuwe GPU ook ineens erbij? Zo bespaar je toch al €120 dat je voor iets anders kan gebruiken. Dat FW PCIe kaartje kan je ook overzetten naar je nieuw systeem.

Qua case, wil je gewoon een dichte case of 1 met een venster, dichte cases zijn over het algemeen stiller.
    Laatst gewijzigd door Ascari; 7 augustus 2019 om 16:35
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor de input. Had er niet bij stil gestaan dat de GPU inderdaad overgenomen kan worden, moet ik alleen eens nagaan of die ventilator daarvan wel stil genoeg is, had gehoopt op een nieuwe passief gekoelde kaart?

Qua case, maakt niet uit, zolang ze maar stil is en USB3 poorten heeft vooraan. Liefst ga ik niet over de 1.000€ in totaal.

Nu goed, als we het zo bekijken.. de case en de voeding kan ik misschien ook recupereren? In de case zitten reeds stille ventilatoren heb ik de indruk, kan ook de snelheid ervan regelen.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bedankt voor de input. Had er niet bij stil gestaan dat de GPU inderdaad overgenomen kan worden, moet ik alleen eens nagaan of die ventilator daarvan wel stil genoeg is, had gehoopt op een nieuwe passief gekoelde kaart?

Qua case, maakt niet uit, zolang ze maar stil is en USB3 poorten heeft vooraan. Liefst ga ik niet over de 1.000€ in totaal.

Nu goed, als we het zo bekijken.. de case en de voeding kan ik misschien ook recupereren? In de case zitten reeds stille ventilatoren heb ik de indruk, kan ook de snelheid ervan regelen.
    Passief gekoelde kaarten, zoals de GT 1030 hebben maar 1 HDMI en 1 DVI-poort en kunnen meestal maar max. 1 scherm met hoge resolutie aan. Je zal al minstens een GTX1050 of RX560 moeten kiezen om meerdere poorten te hebben op je kaart.

Case en fans kan je ook eventueel overnemen, voeding zou ik vervangen door een nieuwe, 6,5 jaar is niet niets voor een voeding en kan je best vervangen.

Tegenwoordig zijn er cases die van dat dempingsmateriaal hebben, dus heel stil zijn. En qua fans heb je nu goedkopere Noctua fans en die zijn ook heel stil. Die kan je eventueel ook ineens vervangen, op 6,5 jaar tijd verslijt er wel wat.

Qua volledig nieuwe build had ik zoiets in gedachten:
    https://i.imgur.com/oE02WTy.jpg

Die Silencio cases zijn heel stil door het dempinsmateriaal.
    Zonder GPU omdat je je huidige kan overplaatsen.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

L242RU5's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Passief gekoelde kaarten, zoals de GT 1030 hebben maar 1 HDMI en 1 DVI-poort en kunnen meestal maar max. 1 scherm met hoge resolutie aan. Je zal al minstens een GTX1050 of RX560 moeten kiezen om meerdere poorten te hebben op je kaart..
    Palit heeft een 1050ti met passieve koeler, maar dat is het geld absoluut niet waard. Wanneer je niet gaat gamen zal elke kaart met een deftige koeler stiller zijn dan de rest van het systeem. Een MSI 750ti kost 40 euro gebruikt - meer zou ik niet uitgeven in dit geval.
    r5 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo
    In een rugzakvriendelijke fractal core 500

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Steek eender welk moederbord dat PWM sturing heeft voor minstens 2 fans + cpu met een Noctua NH-D15 in een Define R5 of R6 met 1-2 Noctua 140mm intake fans en 1 140mm exhaust fan en heel belangrijk: een efficiente voeding zonder coil whine en met een hybride fan (eentje die niet draait, tenzij je ze zwaar belast). Voeg daar een niet te low-end recente grafische kaart met een aftermarket 2 fan radiale koeler (ik ben fan van de koeler op MSI Gaming X kaarten) en je gaat dat ding niet horen bij dagelijks gebruik belasting. Voorbeeld: Een 1080Ti van die reeks zet zijn fans compleet stil bij "normaal gebruik" en gaat die enkel maar opzetten als er voldoende load is en dat dan nog via een curve. Een lower end kaartje heeft veel minder zwaar uitgevoerde koeling (want, het maximaal te dissiperen vermogen is veel langer) en zal dus altijd, of minstens veel sneller lawaai beginnen maken. Er is ook verschil tussen kaarten in de kwaliteit van de lagers van de fans en de kwaliteit van de spoelen op de kaart (coil whine) die een effect hebben op de decibels. Mijn advies is: ga of voor iets super goedkoop, en neem het geluid erbij, OF oversize de GPU tier voor je gebruik met de intentie om de koeler op 0DB te houden tijdens je standaard workflow.

Voorbeelden van goede voedingen zijn de HX en AX reeks van Corsair, maar er zijn ook andere merken die minstens even goed zijn. Ook hier moet je bij een AX bijvoorbeeld onder 70% load blijven om de fan stil te houden, en moet je dus wat oversizen. Bij de HX-reeks is dat getal wat lager geloof ik.

De geluidsdemping op cases helpt vooral tegen hoge frequenties (zoals coil whine), lage tonen dempen is veel moeilijker, daar is je enige optie om voor super massieve cases te gaan maar ik vermoed dat je dat niet nodig gaat hebben?

Ook: gebruik OF de fan control software van je moederbord, of via een hardware fan controller en stel de fans in op een fixed speed. Fan curves zijn waarschijnlijker te horen dan een goed gekozen fixed speed.
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor alle input! Heb het even laten liggen maar moet er nu echt wel van komen. Rekening houdend met jullie input had ik dit in gedachten:

Case: Fractal Design Define C
    Voeding: Corsair CX550M
    Moederbord: ASUS ROG Strix B450-F
    Processor: AMD Ryzen 7 3700X
    Processor koeler: NOCTUA NH-D15
    Geheugen: CORSAIR 16GB 3000MHZ DDR4 Vengeance LPX Black
    SSD: INTEL 660p 1TB M.2 SSD

- Ik ben aan het neigen naar dit moederbord, omdat er 1x HDMI & 1x DP op zit, die beiden een resolutie aankunnen tot 4096x2160 .. Waarom zou ik dan nog mijn huidige grafische kaart overzetten? Ik ga niet gamen met deze computer.
    - Zal de CPU koeler niet te zwaar zijn?
    - Worden er case fans meegeleverd bij de behuizing of dien ik deze nog apart te bestellen?
    - Is er standaard koelpasta bij de Noctua koeler? Of ook apart bestellen?

iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor alle input! Heb het even laten liggen maar moet er nu echt wel van komen. Rekening houdend met jullie input had ik dit in gedachten:

- Ik ben aan het neigen naar dit moederbord, omdat er 1x HDMI & 1x DP op zit, die beiden een resolutie aankunnen tot 4096x2160 .. Waarom zou ik dan nog mijn huidige grafische kaart overzetten? Ik ga niet gamen met deze computer.
    - Worden er case fans meegeleverd bij de behuizing of dien ik deze nog apart te bestellen?
    Hey

- Volgens mij heeft een 3700x geen IGPU, waardoor je niets zal zien als je een scherm op aansluit op de connectoren van je moederbord. Er bestaan wel "APU" die beiden combineren. Die hebben een G achteraan de benaming (vb een 3400G) maar die zijn veel minder sterk dan de cpu-only varianten. Bij intel heb je wel IGPU's in de cpu maar die zijn echt niet sterk. Ik denk dat 2x 1440p zoals jij ze gebruikt gaan werken, maar misschien met wat lag...
    - De koeler kan zeker veel meer warmte dissiperen dan die cpu zal genereren, maar die is fluisterstil bij lage belasting. Dat is quasi de beste of de beste (ik heb er ook zo eentje, dus spreek uit eerstehand ervaring). Doordat je onder zijn max vermogen blijft, moet die niet veel moeite doen en is hij stiller...
    - Ja: "Comes with two preinstalled Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120 mm fans optimized to deliver maximum airflow while still maintaining a low noise level" je kan die nog omwisselen voor Noctua's voor iets minder DB, maar dan ben je toch wel wat extra kwijt.
    - Er zit normaal koelpasta bij de Noctua, maar ik bestel zelf altijd Arctic Silver 5 bij en gebruik die. Mijn favoriet, en zo'n minuscule tube gaat lang mee...

Bijkomende opmerking: Je PSU is een budget type, degelijk en zo, maar niet de stilste optie... Als je echt stil wil (cfr. zo ver gaan als de Noctua-tip hierboven) zou ik ook een zwaarder voeding met een fan die pas werkt bij 50 graden C kiezen... Ik ben fan van de HX(i) reeks van Corsair, maar er zijn andere, goedkopere opties. De AX reeks is wat luider als de fan draait, maar die draait minder snel dan bij de HX reeks... Ook daar is wat oversizen beter voor de geluidsbelasting.

P.S.: zie dit net: https://www.9lives.be/forum/b-s-hard...ua-nh-d15.html
    Laatst gewijzigd door Davion; 8 september 2019 om 15:07
    Fractal Design R6 Blackout - i7 7700K @4.8gHz - ASUS Prime Z270-A - 16GB Corsair LPX 2666Mhz - 2x MSI GTX1080Ti GamingX in SLI - Samsung 960Evo 500GB NVME - Samsung 750Evo 500GB - Corsair HX1000i - Custom loop (Aquaero 6LT controller, HWlabs radiators, EK blocks & fittings, Noctua fans) - Audioquest Nightowl Carbon - Audioquest Dragonfly Red - Audioengine D1 - Audioengine A5+ - Shure MV5 - Roon

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Even een ander voorstel:
    • CPU: Ryzen 3700X
    • MOBO: MSI B450 Tomahawk MAX (out of the box compatible met Ryzen 3xxx)
    • CPU Koeler: Scythe Mugen 5 PCGH of Ninja 5 (beiden zijn bijna zo goed en stil als de Noctua voor de helft van de prijs)
    • RAM: Crucial Ballistix 16GB 3000MHZ@CL15 of 3200MHZ@CL16, goedkoop en werkt goed met Ryzen
    • Voeding: Corsair TX550M of een RM550x als je semi-passief wil, duurder is overkill
    • Kast: Define C
    • SSD: Intel 660p (QLC) of Kingstong A2000 (TLC), QLC gaat minder lang me als je veel writes doet, en kan enorm traag worden voor writes als hij vrij vol staat. TLC is beter daarvoor.
    • GPU: GTX 1050, 1650, of AMD RX 570, je kan hier ook voor semi-passief kijken

iTrader
    32 (94%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt voor alle tips, ondertussen is de config besteld en ook geleverd, straks eens assembleren!

Dit is het geworden:

Voeding: Corsair RM550x
    Moederbord: MSI B450 Tomahawk Max
    Processor koeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
    Geheugen: Crucial Ballistix Sport 2x8GB 3000mhz CL15
    SSD: Kingston A2000 500GB
    Grafische kaart: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC

Die GT 1030 van MSI is volledig passief gekoeld en DP & HDMI, perfect voor mijn setup. De RM550x was ook een goed idee, volgens Corsair draait de fan pas vanaf een load van 200W, en daarna fluisterstil.

Regels voor berichten