strijkkeiZer?'s schermafbeelding
    iTrader
    0

Nieuw wifi (netwerk) voor bel-etage

Hi Guys,

De laatste weken irriteer ik me dood aan de trage wifi in men huis.
    Ik heb momenteel in de kast onder men tv (eerste verdieping) een acces point van telenet liggen (2,4 & 5ghz) dat ongeveer 5-6jaar oud is.

Situatieschets:
    *Ik heb een bel-etage (garage, man-cave en hal op gelijksvloer. Living, keuken en terras op 1ste verdiep. Slaapkamers en badkamer op 2de verdiep. Zolder op 3de verdiep is net zoals de kelder momenteel niet in gebruik).
    Tussen elk verdiep zit een betonnen plafond/vloer met laminaat op.

*Orange modem hangt in de garage, utp kabel ligt momenteel enkel tot in de mancave en tot in de tv kast in de living(1ste verdiep).

*qua devices hebben we 2 iphones, 2 ipads, 2 laptops en 1 gamepc. Dus redelijk standaard.

*qua “gebruik” is het wat standaard surfen, fb, youtube, chromecast (verbonden met de nas, dus geen netflix, wel yelotv)

*belangrijkste kamers voor het ontvangst zijn de living, terras, slaapkamer en badkamer. Man cave is iets minder belangrijk, hier kan ik misschien gewoon verbinden met de orange modem die in de garage ernaast hangt.

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen volgende devices:
    *1 unifi nanohd (geplaats in de tv kast op 1ste verdieping met utp)
    *1 unifi ac pro (geplaats in de tv kast op 1ste verdieping met utp)
    *2x unifi ac pro (geplaats in de tv kast op 1ste verdieping met utp en de 2de via draadloze mesh in een lege slaapkamer)
    *1 set van 3 tp-link deco m5 mesh netwerk (geplaats in de tv kast op 1ste verdieping met utp en de 2 de in een lege slaapkamer
    *1 set van 2 tp-link deco m9 mesh netwerk (geplaats in de tv kast op 1ste verdieping met utp en de 2 de in een lege slaapkamer)

De twijfels zijn er vooral voor de volgende redenen:
    De nanohd is de beste qua performance en bereik, maar zijn 2,4ghz bandbreedte is minderwaardig aan die van de ac-pro. Aangezien we met betonnen vloeren zitten vermoed ik dat ik vaak op 2,4ghz ga werken.
    Een draadloos mesh netwerk maken met de unifi of een mesh kit kopen kan qua bereik veel oplossen, maar hoe effectief is zo’n mesh netwerk nu eigenlijk, zijn dit geen “fancy” range extender toestanden?

Thanks alvast voor de tips

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Ik zou 2 of 3 AC Lite's kopen van Unifi i.p.v. pro's of NanoHD's. Die dingen hebben enkel voordeel als uw device MiMO 3x ondersteunt. De meeste consumer devices zijn gewoon MiMo 2x op 2.4 en 5ghz, dus een AC lite is meer dan voldoende. Je gaat trouwens betere performance krijgen door er eentje op ieder verdiep te hangen dan 1 of 2 dure Pro's of Nano HD's.

Zet de Wifi van uw Orange modem uit, want die zorgt enkel voor interference met de Unifi spullen. En plaats dan een AC lite in uw mancave en living die bekabeld is. Wireless mesh kan wel met die toestellen, maar uw snelheid gaat sowieso als met de helft dalen en dan ben je nog afhankelijk van het signaal. Als ze zorgt dat de AP voor uw badkamer niet te ver van uw AP in de woonkamer staat, zal het wel werken. Tenzij het echt zwaar gewapende beton is. In dat geval kan je een powerline gebruiken tussen de AP en de router, maar die kun je achteraf nog kopen als de test niet succesvol is.

Ik heb hier zelf ook 2x AP's lites staan sinds een maand of 6 en mijn wifi experience is perfect door heel het huis. En de roaming werkt zeer goed. Dat was de reden waarom ik mijn oude toestellen heb buiten gesmeten.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    0
    Alvast bedankt voor uw reactie.
    Dat van de 2x of 3x mimo wist ik niet.

Maar dus mesh is eigenlijk hetzelfde als range extenders? Halveren van de snelheid ten
    Voordelen van het uitbreiden van het bereik

De tp-link m9 heeft wel een wireless backhaul, is dat iets wat de unifi ook kunnen? Want is het niet door die backhaul dat het “beter” is dan een range extender? Is dat dan niet beter dan de unifi oplossing?

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door strijkkeiZer? Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Maar dus mesh is eigenlijk hetzelfde als range extenders? Halveren van de snelheid ten

De tp-link m9 heeft wel een wireless backhaul, is dat iets wat de unifi ook kunnen? Want is het niet door die backhaul dat het “beter” is dan een range extender? Is dat dan niet beter dan de unifi oplossing?
    Meeste van die Mesh extenders passen hun snelheid aan naarmate waar het meeste verbruik nodig is. Dus in theorie is een Mesh netwerk beter dan een Range Extender.

Heb eventueel een Devolo Magic 1 Multiroom WiFi kit te koop. Zijn 2 Powerlines met Wifi ook met MIMO en Mesh optie en 1 Home Plug, 2.4GHz en 5GHz zijn ook mogelijk en je kan alles aanpassen via de Devolo app.

Vraag er €150 incl. voor, moest je eventueel interesse hebben.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    28 (100%)

Nee, niet helemaal. Range extenders hebben meestal hun eigen SSID en ondersteunen geen roaming. En die zijn meestal maar 1x mimo.
    In jouw geval zou je nog baat halen uit de AC pro's of NanoHD's als je een wireless backbone gaat opzetten. Want dan gaat de snelheid wel hoger zijn van de wireless link. Maar met een ethernet backbone ga je daar weinig van merken om dat de meeste consumer devices maar 1x of 2x mimo zijn.

Met die Unifi spullen kun je achter zo'n wireless uplink ook weer ethernet hangen, dus die zijn wel wat flexibeler en nauwkeuriger af te regelen zodat je minimale storing veroorzaakt tussen de verschillen wifi hotspots in uw buurt.

Een 3 of 4x mimo access point reikt ook wel verder dan een 1 of 2 mimo access point, maar uw toestel moet ook kunnen terug sturen. Dus als uw accesspoint 100m ver kan sturen, maar uw gsm maar 10m ver, dan gaat hij wel ontvangen maar niks kunnen terug sturen. Als je 2 dezelfde toestellen heb voor een wireless link, dan kan je er wel voordeel uithalen.

Maar een AC Lite + een powerline is ook een goeie oplossing voor op het 3e verdiep. Al zou ik eerst gewoon proberen met 2x AC lite's voor uw wireless uplink. Zorg gewoon dat die 2 ongeveer boven elkaar geplaatst staan zodat de afstand minimaal is.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    0
    Dat was sowieso het plan, indien ik 2 toestellen nam dat het 2de toestel in de kamer recht boven de bedrade ap kwam te staan.

Ik zal ze is bestellen en testen. Indien het niet doet wat het moet stuur ik het terug

Thanks voor de tips

iTrader
    28 (100%)
    Dat was sowieso het plan, indien ik 2 toestellen nam dat het 2de toestel in de kamer recht boven de bedrade ap kwam te staan.

Ik zal ze is bestellen en testen. Indien het niet doet wat het moet stuur ik het terug

Thanks voor de tips
    Stuur mij maar een berichtje als je vragen hebt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Stuur mij maar een berichtje als je vragen hebt.
    Thanks!

Regels voor berichten