Pagina 1 van 2 12 Laatste
    Arakesh's schermafbeelding
    iTrader
    0

Nieuwe rig, welke cpu enz

Dag mensen momenteel zijn er al tonnen reviews uit.

Ik heb 1 prangende vraag die mijn hele build zal dicteren.

Welke cpu heb ik nodig voor mijn use case?
    Deze is namelijk.
    Primary daily tasks, browsen, streams kijken enzovoort
    Ook primary Task is aaa titles kunnen draaien op zo hoog mogelijk settings. Fpschooters racing en RTS en rog games.
    Heel zelden videobewerking en fotobewerking.
    Vermits mijn 4cores 4thread 3570k en GTX 960
    Het zwaar hebben in corel studio ultimate.
    Lees crasht regelmatig en rendering loopt NIET.

Dus met deze gegevens twijfel ik tussen de 3900x Future proofing vermits het systeem jaren moet meegaan.
    En ook de 3700x, 3800x zou ook moeten bestaan maar nog niet veel van gehoord.
    Voor pure gaming raden reviewers toch nog regelmatig de i9900k of 9700k aan.

De cpu gaat dus ook de socket en chipset mee bepalen.

Naast dit punt ga ik ook alle andere onderdelen moeten vervangen vermits mijn oude systeem naar mijn zus gaat.
    In dat opzicht wil deze pc ook wat Future proofing.
    Doorgaans gebruik ik dezelfde rig min 5 jaar.

Liefst wil ik ook zo veel mogelijk sata poorten behouden.
    Omdat ik alhoewel ik voor een m.2 nvme pci-e ssd ga van 1tb, er ook sata3 poorten nodig gaan zijn voor de odd plus interne hard drives en SSD's aan te sluiten. Minimum 3 a 4.
    In grote lijnen heb ik al een systeem in gedachten maar ik ga het een zo stil mogelijk maken ivm slaapkamers op hetzelfde verdiep als de pc.

Corsair ML pro 140mm case fans
    Be queit dark rock pro 4
    Fractal design r6 define USB c Blackout tg edition
    Of de cooler master Mastercase 5 , 500 m or pro versies
    Intel 660p m.2 drive, of de Samsung 970 Evo versies.
    16 gig ram minimum. 3200mhz
    Interne Blue Ray writer.
    Hoofdzakelijk.
    Waar ik nog een beetje mijn hoofd op breek is het aansluiten van 6 of meer fans.
    Gpu is de nieuwe navi wel aantrekkelijk voor.
    New rig : status pending: Case: Fractal design define R6 Ubs-C TG Gunmetal,
    Current rig: i5 3570k , 16 GB Kingston hyper fury x DDR3 1333Mhz, Asus P8Z77-V LX (LGA1155) moederbord
    gigabyte windforce GeForce GTX 960, 500GB Samsung 850 Evo, 2x WD Black 1TB. Case: corsair carbide 300 R.
    Antec 650W bronze PSU.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Als je vrij weinig video bewerking doet kan je gerust de 3600(X) kiezen, meer hoeft niet. Als je dat op regelmatige basis doet kan je beter ineens de 3700X kiezen.

Als je nu een X570 Gaming Edge Wifi bord van MSI koopt krijg je na registratie een Cooler Master 240 AIO gratis opgestuurd. Is misschien ook een optie, of nadien gewoon verder verkopen kan ook.

Voor de rest hebben we het al talloze keren over al de rest van de onderdelen gesproken wat je keuzes kunnen zijn, als je het nu nog niet weet, weet ik het ook niet meer.

Qua aansluiting van fans zou ik een Corsair Commander Pro kiezen daar kan je alles van fans en temp sensors op aansluiten. Gebruik zelf de mini versie en heb 7 fans en 2 pompen.

Qua GPU zou ik eerder een 2060 Super of 2070 Super kiezen die blowerstyle fans van die 5700's zijn echt slecht of wachten totdat de aftermarket versies uitkomen.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    22 (100%)
    3900x zou ik in deze absoluut niet doen. Dat kost meer dan dubbel zoveel als een 3600x. Kan je evengoed nu een 3600x kopen en binnen een paar jaar met het geld dat je nu uitgespaard hebt een upgrade doen die tegen dan waarschijnlijk weer een stuk sterker is dan een 3900x.

Voor de rest, zie Ascari.

edit: wel relevant: https://tweakers.net/reviews/7222/9/...conclusie.html

3600x lijkt niet de moeite tov de 3600. Dus je kan je keuze beperken tot de 3600 of de 3700x.
    Laatst gewijzigd door eniac; 19 juli 2019 om 10:21

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als je vrij weinig video bewerking doet kan je gerust de 3600(X) kiezen, meer hoeft niet. Als je dat op regelmatige basis doet kan je beter ineens de 3700X kiezen.

Als je nu een X570 Gaming Edge Wifi bord van MSI koopt krijg je na registratie een Cooler Master 240 AIO gratis opgestuurd. Is misschien ook een optie, of nadien gewoon verder verkopen kan ook.

Voor de rest hebben we het al talloze keren over al de rest van de onderdelen gesproken wat je keuzes kunnen zijn, als je het nu nog niet weet, weet ik het ook niet meer.

Qua aansluiting van fans zou ik een Corsair Commander Pro kiezen daar kan je alles van fans en temp sensors op aansluiten. Gebruik zelf de mini versie en heb 7 fans en 2 pompen.

Qua GPU zou ik eerder een 2060 Super of 2070 Super kiezen die blowerstyle fans van die 5700's zijn echt slecht of wachten totdat de aftermarket versies uitkomen.
    De fe 5700 bij wijze van spreken in blower versie zou ik sowieso niet nemen, triple fan versies zijn stiller vermoedelijk.

Ascari: dat weet ik maar toen waren er nog geen reviews uit en ik heb hier een thread gestart omdat een mod mijn berichten blijft wissen.

Meerdere MSI mobos hebben free CM aio voucher.
    Dat had ik al gemerkt toen ik meerdere combinaties aan het testen was.

Ik probeer mezelf wijzer te maken door verschillende bronnen te lezen en bekijken, voor een amateur is het vaak beter om input te hebben van meer ervaren mensen.

1 of 2 m.2 slot rechtstreeks via cpu aangestuurd? Op x570 platform. 1 ben ik redelijk zeker van.
    Thermal paste, voor iemand die dat nog nooit gedaan heeft is het riskant om met metalen paste te werken?
    Artic Silver 5 bvb.
    En hoeveel shots zitten er ongeveer in een standaard tube.
    Want mijn oude rig heeft een repaste ook nodig is nog de originele op van toen die geassembleerd was.

Ik weet ondertussen veel meer dan voorheen maar nog steeds niet zoveel als echte die hard builders door gebrek aan ervaring.
    Current rig: i5 3570k , 16 GB Kingston hyper fury x DDR3 1333Mhz, Asus P8Z77-V LX (LGA1155) moederbord
    gigabyte windforce GeForce GTX 960, 500GB Samsung 850 Evo, 2x WD Black 1TB. Case: corsair carbide 300 R.
    Antec 650W bronze PSU.

iTrader
    132 (100%)
    Een mod verwijdert zomaar geen berichten, naar mijn weten.

Maar soit, M.2 slots worden via de SATA Express lanes dus niet persé via de CPU zelf.

Arctic Silver 5 is geen metalen CPU koelpasta, dus geen zorgen. Je moet een klein druppeltje ter grootte van rijstkorrel. Dat is al. In een standaard tube zitten een 40-50-tal applicaties in en het vervalt niet.
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    0
    Van wat ik meen te onthouden van een paar x570 reviews.
    Die het onderwerp aansnijden.
    Zou 1 pci-e 4 nvme SSD op de primaire m.2 slot door de cpu aangestuurd worden en de 2de of 3de door de chipset.
    Als ik wat meer vrije tijd heb eens grondig manuals onder de loep nemen om te zien in hoe verre dit klopt.

Een extra reden voor de navi kaart in mijn geval is omdat mijn monitor een free sync type is.
    En ik niet de g sync versie.
    In hoe verre dit een issue is, geen idee.
    Wat ik wel weet is dat dit een refresh rate synchronisatie techniek waarbij monitor en gpu op dezelfde frames per second proberen te werken.
    Enz.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Een mod verwijdert zomaar geen berichten, naar mijn weten.

Maar soit, M.2 slots worden via de SATA Express lanes dus niet persé via de CPU zelf.

Arctic Silver 5 is geen metalen CPU koelpasta, dus geen zorgen. Je moet een klein druppeltje ter grootte van rijstkorrel. Dat is al. In een standaard tube zitten een 40-50-tal applicaties in en het vervalt niet.
    Mss omdat het gesprek te ver off topic ging voor dat gedeelte van het forum.
    En dat bijgevolg als je te ver afwijkt van de core van die thread, de mod ingrijpt
    Laatst gewijzigd door Davion; 20 juli 2019 om 12:57
    Antec 650W bronze PSU.

Davion's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ik ga deze thread verplaatsen naar Aankoopadvies

iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arakesh Bekijk bericht
    Van wat ik meen te onthouden van een paar x570 reviews.
    Die het onderwerp aansnijden.
    Zou 1 pci-e 4 nvme SSD op de primaire m.2 slot door de cpu aangestuurd worden en de 2de of 3de door de chipset.
    Als ik wat meer vrije tijd heb eens grondig manuals onder de loep nemen om te zien in hoe verre dit klopt.

Een extra reden voor de navi kaart in mijn geval is omdat mijn monitor een free sync type is.
    En ik niet de g sync versie.
    In hoe verre dit een issue is, geen idee.
    Wat ik wel weet is dat dit een refresh rate synchronisatie techniek waarbij monitor en gpu op dezelfde frames per second proberen te werken.
    Enz.

Mss omdat het gesprek te ver off topic ging voor dat gedeelte van het forum.
    En dat bijgevolg als je te ver afwijkt van de core van die thread, de mod ingrijpt
    Nvidia kaarten vanaf de 1000 reeks ondersteunen ook FreeSync, dus daar moet je niet meer blind op staren.

Ik denk vooral dat je te veel te snel probeert te leren.

Dat van die lanes van de M.2 is nu niet iets dat de algemene gebruiker probeert te lezen. Meeste zijn vooral gewoon algemene vragen.

Zoals over lanes e.d. zolang je genoeg hebt, lijkt het mij weinig uit te maken waar ze effectief door gedeeld worden.

Je gaat er te ver in op om echt alles op zo'n korte tijd proberen te leren.

iTrader
    0
    Je hebt ergens wel gelijk.
    Ascari maar ik heb gewoonweg het budget niet om mij een foute aankoop te kunnen permitteren.

Waarom ik die primaire m.2 belangrijk vind hangt gewoon samen met het feit dat ik er minstens 1 wil gebruiken als primary drive.
    En ik mijn drives hergebruik uit mijn huidige systeem.
    Waardoor ik gemakkelijk aan 4 SATA ports kom.
    Met een mobo dat er 6 heeft en 2 uitschakelt heb ik er net genoeg totdat ik eventueel een tweede steek.
    Hopelijk tegen dan ook de HDD's vervangen met grote SSD(s).

Als ik kon vertrekken van een recent systeem lag het budget volledig anders.
    Van een DDR3 ram geheugen mobo gen 3 cpu.
    Kan je niet veel hergebruiken.
    En mijn zus heb ik mijn systeem al beloofd minus de drives. Die komen uit de hare.

Ik wil gewoon zo foutloos mogelijk mijn eigen complete build doen.
    Het lijkt mij doenbaar.

Mijn vorige systeem hebben de mensen van dit forum indertijd samengesteld met een Parts list en die had ik dan doorgeven en door iemand laten bouwen.
    Veel pre builds hebben geen odd ofwel geen mooie kast naar mijn smaak.
    Ik heb al een set Corsair ML 140 pro case fans om de originele mee te vervangen voor een stillere werking.

Maar dat klinkt als een plan.
    3600 versie als basis en dan vandaar uit upgraden later.

Doordat ik ook nog renovaties moet doen kan ik mij geen miskopen permitteren om het huis meer en meer op orde te krijgen.

Helaas heb ik geen duizenden euro's op reserve waarmee ik mij een miskoop kan permitteren.
    Vandaar dus dat ik alles zo grondig mogelijk probeer te weten te komen.
    Om terug te genieten van de games op max settings in volle glorie zonder last van mijn ogen te krijgen.
    Antec 650W bronze PSU.

iTrader
    132 (100%)
    Tegenwoordig kan je gemakkelijk gebruik maken van de aankoop op afstand wet. Online aankopen kan je sowieso bij niet tevreden binnen 14 of 30 dagen terugsturen.

Ik heb al een stuk 25-30 builds gebouwd voor forumleden en geen 1 van die PC's was effectief een foute aankoop. Enkel was er bij een paar builds, paar jaar terug, dat het moederbord kapot was. Maar daar kon niemand aan doen. Die is volledig vervangen geweest binnen de paar dagen.

Qua mobo kies dan bvb. de AsRock X570 Steel Legend, die heeft 8 SATA poorten en 3 M.2 slots. 1 M.2 slot is voor een Wifi/BT kaartje. Die andere 2 worden gewoon gebruikt door de PCIe slots, waar zo te zien 1 van die M.2's ook door de SATA lanes gebruikt wordt. Dus je hebt dan nog 6 SATA poorten over. Lijkt mij over het algemeen meer dan voldoende om alles aan te sluiten. Je kan altijd een NAS met schijven kopen voor grotere opslag na verloop van tijd. Of gewoon grotere schijven en daar alles op overzetten. Lijkt mij toch niet echt een gigantisch probleem?

Een miskoop ga je sowieso niet doen. Tenzij je iemand bent die al zijn schijven altijd bij houdt en nog 4 van die 1 TB's gebruikt? Voor €100 kan je een 4TB HDD kopen en daar alles opzetten.

iTrader
    0
    Heb effectief 2 1 TB HDD drives plus een 500 gig SSD. En een optische drive zodat ik mijn film of cd kan branden.
    Ook heb ik meerdere externe hdd drives.
    Van 2 gig en recent een USB 2 model vervangen door een 4Tb versie.
    Normaliter laat ik de drives in de oude rig steken, maar om budget redenen heb ik ze voorlopig nodig.

Wat ik al uitgedokterd had was het volgende, compartimentalisatie van mijn data :-)
    Foto archief op 1 drive, docs op een ander.
    Op termijn dacht ik mijn HDD te vervangen door SSD van 2 TB in 2,5 inch format.
    Wanneer mijn primary drive zou crashen verlies ik alleen het os en mss mijn triple a titles.
    En blijven de interne archief drives intact.
    Regelmatig gebruik ik dan synctoy om dat archief te syncen en bijgevolg de nieuwe files te laten wegschrijven naar de externe back up drive.
    Afhankelijk van waar we naartoe gaan kan het zijn dat er een paar honderd foto's bijkomen of duizend.
    Vroeger filmde ik jaarlijks een dansgroep hun show en tikte de Gb teller ook goed door. Want ik verwerkte het nadien dan ook nog eens tot een dvd formaat.
    In de toekomst zullen er wss gezinsfilmpjes bvb bijkomen als het zover is.

Een ander onderwerp is het feit dat ik nu intensief met de nieuwe tech bezig ben omdat ik nog even maar heb voordat het competitie seizoen terug begint en terug minder vrije tijd heb.
    Trainde 2x per week een uur en dan nog 2 matchdagen.
    En dan wil je genieten als je tijd hebt ^^

Door tegenslagen voor na en tijdens verbouwing inclusief operatie , werkverlies enz.
    Al jaren de upgrade moeten uitstellen.
    Omdat er simpelweg geen budget voor was.
    Het huis is nog steeds niet af maar na alle ellende eens iets voor mezelf kopen
    Laatst gewijzigd door Arakesh; 21 juli 2019 om 15:17
    Antec 650W bronze PSU.

iTrader
    132 (100%)
    Als je toch zo veel data wil archieveren en behouden, kan je dan beter geen 2 of 4-bay NAS kopen en daar een RAID1 of Synology Hybrid Raid instellen, als je een Synology koopt?

Je kan op elk moment van de dag zolang je data of wifi hebt op je nas geraken en alles downloaden en uploaden. Is veel veiliger dan alles bij elkaar te houden op 1 schijf in geval van een crash. Een SSD zal ik al helemaal niet aanraden voor backups, als die crasht ben je alles kwijt want de controller is hetgene dat meestal kapotgaat en je kan er dus niets meer van afhalen wat je bij een HDD wel kan.

Heb zelf een 4-bay NAS met 4x 6TB HDD's en heb al mij media er op staan inclusief vakantie foto's en videos enzo en met de app kan je er gemakkelijk aan en als 1 schijf crasht vervang je die gewoon en wordt de RAID heropgebouwd.

iTrader
    0
    Mss iets voor in de toekomst.
    Als de verbouwingen enz pasé zijn.
    Voorlopig ga ik het zo houden.
    De backup staan effectief op externe HDD's.
    Maar ik leeg het toestel naar pc en dan synctoy ik het naar ext HDD.
    Ga je tip wel proberen te onthouden.
    Ik weet ongeveer hoe raid werkt.
    De verschillende versies niet maar wel de basis.
    2 drives die identieke data hebben waarvan als de één faalt de tweede verdergaat, al dan niet hot swappeble.
    In een notendop.
    Antec 650W bronze PSU.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    Er zijn ook RAID versies waar je al je data kwijt bent als een van uw drives faalt hoor

Ik zelf gebruik geen RAID in mijn NAS. Nu, die van mij dient toch puur als media server en de kans dat er op een van die 8TB drives een error zit waardoor die niet meer hersteld kan worden woog niet op tegen het verlies in schijfruimte in mijn ogen.

Backups staan hier gewoon op een externe harde schijf en foto’s bv in de cloud.
    Laatst gewijzigd door Carrion; 23 juli 2019 om 09:09
    I know that there's a part of me, doomed to face eternity.

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    RAID is wat extra bescherming, maar het is geen backup!
    Alles wat op mijn NAS staat dat ik niet wil kwijt spelen, synct ook nog een keer naar de cloud.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten