Discussie: Ryzen upgrade

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0

Ryzen upgrade

Werd misschien eens tijd om afscheid te nemen van mijn oude i5-2500k.

Voeding (coolermaster 850w), graka (R9 380x) en 1 ssd (evo 850) worden gerecupereerd.

Build:

Ryzen 3700x: https://www.alternate.be/html/product/1553396
    MSI x570 A-Pro: https://www.alternate.be/html/product/1555208
    Corsair 32GB 3200mhz DDR4: https://www.alternate.be/html/product/1232199
    WD Red 6TB (2x): https://www.alternate.be/html/product/1150956
    EVO 860 2TB SSD: https://www.alternate.be/html/product/1405566
    Coolermaster H500M case: https://www.alternate.be/html/product/1459089
    CM Hyper koeler: https://www.alternate.be/Cooler-Mast...79192?lk=17452

€1640 op de kop.
    Kan hier nog wat van de prijs afpitsen door enkele onderdelen ergens anders te bestellen.
    Met dat geld koop ik dan nog een externe DVD lezer/brander.

Doel: gewoon gebruik en casual gaming

Lijkt mij wel correct te zijn qua onderdelen? Is al effe geleden dat ik zelf nog iets heb samengesteld.
    Laatst gewijzigd door Ohm; 11 juli 2019 om 21:11
    ...Ω...

PaxtonBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ziet er mooi uit! Maar die videokaart ga je toch ook ergens kort upgrade? want die is ook al flink verouderd. Is een beetje te zien als bottleneck denk ik dan voor de rest van het nieuwe systeem.

L242RU5's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Gezien de grafiekkaart en sata ssd neem ik aan dat pcie gen 4 niet echt nodig is, dan kan je ook een B450 moederbord kopen. Let wel dat die een bios update nodig hebben, kan je aan de webshop vragen of sommige moederborden hebben geen cpu nodig om de bios up te daten.

Die cpu koeler zal nauwelijks beter zijn dan de amd stock koeler, mocht je voor een 3700x gaan zou ik iets beters nemen. Een goedkopere webshop is meggeko.nl, de verzendingskosten naar België vallen goed mee. Mocht je geen probelemen hebben met QLC is deze ssd eventueel interessant: https://www.megekko.nl/product/5093/...0p-2TB-M-2-SSD
    r5 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo
    In een rugzakvriendelijke fractal core 500

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Voor casual gamen heb je niet echt een 3700X hebben. Met een 3600(X) kom je al ruim toe.

Als je NAS systeem wil van maken kan je bij die Red's blijven, anders heb je niets aan de extra's van die Red's.

Qua mobo zou ik een andere kiezen.

32GB RAM heb je ook niet echt nodig voor een casual game PC. 16GB zal al ruim voldoende zijn.

Voeding zou ik persoonlijk ook vervangen door een Seasonic M12II EVO 520W OF 620W kiezen, die voeding is al even oud als dat systeem, dus die kan je best ook vervangen.

Dan kom je op zoiets uit.
    https://i.imgur.com/gEhnP1v.jpg

En je bespaart gigantisch veel geld.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Effe topic wat kapen, ben iets gelijkaardigs van plan.
    Huidig systeem: i5-3570K, MSI Z77A-G45, 16GB ram (gekocht in 2013). Grafische kaart onlangs wel een update gegeven, da's een 1070Ti.

Zou ik met een 3600(x) ook een vijftal jaar verder kunnen? Verder: wat is een goed (budget) mobo?
    Voeding weet ik niet vanbuiten maar denk 750W Corsair, ook wel enkele jaren oud. Die zou wel mee moeten kunnen denk ik?

En tot slot: blijkbaar gaat mijn SSD ook al 8 jaar mee. Misschien ook maar eens vervangen?

Edit: nog wat vragen: X of geen X? Wat is het voordeel van de ene tov de andere? Stock cooler of niet?
    Laatst gewijzigd door Creeping Death; 12 juli 2019 om 11:24
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Effe topic wat kapen, ben iets gelijkaardigs van plan.
    Huidig systeem: i5-3570K, MSI Z77A-G45, 16GB ram (gekocht in 2013). Grafische kaart onlangs wel een update gegeven, da's een 1070Ti.

Zou ik met een 3600(x) ook een vijftal jaar verder kunnen? Verder: wat is een goed (budget) mobo?
    Voeding weet ik niet vanbuiten maar denk 750W Corsair, ook wel enkele jaren oud. Die zou wel mee moeten kunnen denk ik?

En tot slot: blijkbaar gaat mijn SSD ook al 8 jaar mee. Misschien ook maar eens vervangen?

Edit: nog wat vragen: X of geen X? Wat is het voordeel van de ene tov de andere? Stock cooler of niet?
    3600(X) is inderdaad een CPU waar je ruim 5 jaar met toe komt. Die 3570K is ook al van de oudheid geleden dat die uitkwamen en daar ben je ook al lang mee aan't toekomen.

Wil je zwaar gaan OC'en, kan je best de X versie kiezen, die hebben meestal minder voltage nodig om iets hoger te klokken. De non-X versie klokt ook hoog, maar heeft in de meeste gevallen meer voltage nodig. Maar daar kunnen we niet echt een acccurate versie van geven, want dat is afhankelijk van de chip die je krijgt.

De onderdelen die ik gelinkt hebt in bovenstaande post zijn zeer deftige onderdelen die je zeker als basis kan aanschaffen en later verder uitbreiden, indien gewenst/nodig.

Voeding kan je best na 7-10 jaar vervangen. SSD's kost nu ook geen grof geld meer, dus kan je zeker ook wel vervangen. Kijk zeker die SSD eens na met een SSD tool, zo zie je de resterende levensduur en gebruikte uren.
    Intel Core i7-5820K @4.3 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor - Astro A40 TR Headset + MixAmp
    Corsair Glaive mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    3600(X) is inderdaad een CPU waar je ruim 5 jaar met toe komt. Die 3570K is ook al van de oudheid geleden dat die uitkwamen en daar ben je ook al lang mee aan't toekomen.

Wil je zwaar gaan OC'en, kan je best de X versie kiezen, die hebben meestal minder voltage nodig om iets hoger te klokken. De non-X versie klokt ook hoog, maar heeft in de meeste gevallen meer voltage nodig. Maar daar kunnen we niet echt een acccurate versie van geven, want dat is afhankelijk van de chip die je krijgt.

De onderdelen die ik gelinkt hebt in bovenstaande post zijn zeer deftige onderdelen die je zeker als basis kan aanschaffen en later verder uitbreiden, indien gewenst/nodig.

Voeding kan je best na 7-10 jaar vervangen. SSD's kost nu ook geen grof geld meer, dus kan je zeker ook wel vervangen. Kijk zeker die SSD eens na met een SSD tool, zo zie je de resterende levensduur en gebruikte uren.
    OC'en heb ik nu pas gedaan toen ik m'n GFX card een update heb gegeven. Dus dat zit er ook niet meteen aan te komen. Zou rond de 500 willen eindigen met: CPU, mobo, geheugen, case (alles steekt ni een stokoude Chieftec tower ). SSD kan er idd wel bij. Vindt alleen het mobo in je bovenstaande post wat aan de dure kant, is daar een goedkoper alternatief?

Heb ergens een update pakket gezien waarin ze een Asus B450 Plus aanraden en die lijken me oké qua prijs. Maar da's wel een oudere chipset.
    Over die chipsets vind ik wel het volgende: https://www.reddit.com/r/buildapc/co...to_upgrade_to/

En fuck, had da intensiever moeten volgen. Ben system engineer, server omgevingen zijn geen probleem maar ne simpele home upgrade daarentegen
    -
    Ron Swanson

iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    OC'en heb ik nu pas gedaan toen ik m'n GFX card een update heb gegeven. Dus dat zit er ook niet meteen aan te komen. Zou rond de 500 willen eindigen met: CPU, mobo, geheugen, case (alles steekt ni een stokoude Chieftec tower ). SSD kan er idd wel bij. Vindt alleen het mobo in je bovenstaande post wat aan de dure kant, is daar een goedkoper alternatief?

Heb ergens een update pakket gezien waarin ze een Asus B450 Plus aanraden en die lijken me oké qua prijs. Maar da's wel een oudere chipset.
    Over die chipsets vind ik wel het volgende: https://www.reddit.com/r/buildapc/co...to_upgrade_to/

En fuck, had da intensiever moeten volgen. Ben system engineer, server omgevingen zijn geen probleem maar ne simpele home upgrade daarentegen
    Je kan ook gewoon wachten op de B550 borden, die komen in oktober uit. Voor een B450 bord te kunnen gebruiken moet je met een 2000 CPU je bord flashen vooraleer je je bord kan gebruiken.

Je kan deze build kiezen. Dat Tomahawk bord heeft een BIOS flash button, dus heb je geen CPU nodig, enkel power.
    https://i.imgur.com/2gt6kHs.jpg

iTrader
    12 (100%)
    Ben idd nu naar die aan het kijken
    Dunno hoe interessant PCIe 4 gaat zijn, of eerder hoe hard ik het zou missen? Ik heb er geen idee van of ik nu kan upgraden en over een jaar 2 een nieuwe GFX kaart er in kan duwen. Maar als dat allemaal al PCIe4 is, kan ik misschien beter nog wat wachten?

Thanks for the help btw!
    -
    Ron Swanson

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    67 (100%)
    PCIe 4 ga je niet missen. GPU's benutten zelfs de volledige snelheid van PCIe 3 niet eens. Ik kan me herinneren dat Gamers Nexus dit getest had en hij had meerdere Titans nodig om de volledige bandbreedte van PCIe 3 te satureren. Tegen dat er echt GPU's gaan komen die écht gebruik maken van de bandbreedte die PCIe 4 biedt ga je wss al lang een ander moederbord gekocht hebben. Wanneer fabrikanten met PCIe 4 kaarten gaan komen weet niemand, maar ik zie ze eerlijk gezegd de eerst komende paar jaar niet arriveren.

En bij gewoon gebruik heb je imo ook niets aan de extra snelheid van PCIe 4.
    Piss off the easily pissed off.

Regels voor berichten