iTrader
    0

laptop voor student informatica

Dag iedereen,

welke laptop zouden jullie aanraden voor een student programmeren?

Volgens de school is een I5 genoeg en is I7 niet nodig.
    ook zou 8GB genoeg zijn.

Ik heb echter geen idee welke schermgrootte ze verwachten of aanraden.

Alvast bedankt.

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    129 (100%)
    Budget?
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.2 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor
    Astro A40 TR Headset + MixAmp - Corsair Dark Core SE RGB mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ascari Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Budget?
    Zo goedkoop mogelijk maar whatever it takes.
    I dacht rond de 800 maar hoopte rond de 600

Michster's schermafbeelding
    iTrader
    346 (100%)
    Hebben ze u gezegd wat voor tools & programma's zult gebruiken? Als ge bijvoorbeeld met VM's gaat werken, is het toch handig om niet TE weinig performantie te hebben als ge uw budget klein wilt houden. Best ook nadenken over uw schermgrootte 14-17"?
    Laatst gewijzigd door Michster; 11 januari 2019 om 09:01
    Fire, walk with me
    Last.fm

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michster Bekijk bericht
    Hebben ze u gezegd wat voor tools & programma's zult gebruiken? Als ge bijvoorbeeld met VM's gaat werken, is het toch handig om niet TE weinig performantie te hebben als ge uw budget klein wilt houden. Best ook nadenken over uw schermgrootte 14-17"?
    Ik heb geen idee welke schermgrootte verwacht wordt om te programmeren.

Het enige wat ik weet is dat een I5 8gb genoeg is voor programmeren, terwijl netwerkbeheerders een zwaardere pc nodig zouden hebben.
    Voor de rest zei de docent dat we niet teveel moesten investeren..

Michster's schermafbeelding
    iTrader
    346 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davvid Bekijk bericht

Het enige wat ik weet is dat een I5 8gb genoeg is voor programmeren, terwijl netwerkbeheerders een zwaardere pc nodig zouden hebben.

Ge moet zelf een beetje kunnen uitmaken hoe groot uw scherm moet zijn hé. 17" geeft u meer ruimte om op te werken, terwijl 14"-15" over het algemeen een lichtere laptop zal betekenen.

"Een i5 is genoeg" is nogal simpel uitgedrukt omdat ge soms nog laptops vindt in de winkel met een i5 van 4 jaar oud. Soit, enkele 15" suggesties die je via simpele populaire kanalen kan bestellen:

https://www.coolblue.be/nl/product/8..._content=17632

https://www.campusshop.be/hp-power-p...re&utm_term=#_

8GB ram, 15' scherm, i5
    Fire, walk with me
    Last.fm

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    27 (100%)
    Als ge geen VM's moet draaien, dan is een i5/8GB wel voldoende. Indien je VM's moet kunnen draaien, dan zou ik toch naar een i7/16GB gaan.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- Asus Strix GTX 1080 @ 2125/11100mhz -- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

L242RU5's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Koop een gebruikte thinkpad, vanaf de 30 serie heb je genoeg performance (T430/T530)

Deze met een goed scherm kosten meer natuurlijk. Al vind je een T430 rond de 120 euro met ssd en 8gb ram, kan je misschien investeren in een extra batterij en een mooi scherm & docking station voor thuis.

Een T420 is ook leuk, als de extra toetsen op het toetsenbord van pas komen. Helaas is de gpu erin echt zwak. Meer dan full hd moet je niet proberen
    r7 2600 @ 4.2ghz - corsair/noctua H105 - gskill tridentz 16g 3200mhz - Biostar X370GTN -Custom vega 56 hybrid - 2x 3TB hitachi hdd - 500gb 950pro+ 850evo
    In een rugzakvriendelijke fractal core 500

Danet's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davvid Bekijk bericht

Het gaat hier vermoedelijk om de richting Toegepaste Informatica?

Het eerste jaar is gemeenschappelijk (in Gent), ongeacht of je programmeren kiest of netwerkbeheer, daar zal je (toch in mijn tijd en dat zal nu niet anders zijn) met VMs moeten werken (Windows Server / Linux).

Los daarvan ben ik niet overtuigd dat je daarom een veel krachtigere computer moet aanschaffen.
    Ik heb dat toen, ondertussen wel 6jaar geleden dus in een andere tijd, met 4GB ram zonder SSD gedaan en dat lukte zeker.
    Die "labo's" waar je met die VMs leert werken worden in lokalen gegeven waar er vaste computers staan.

Wat ik eigenlijk eerder een struikelblok zou vinden is een te kleine HDD (/SSD).
    Die VMs draaien meestal maar een korte periode (waarin ze RAM en CPU power zullen verbruiken, uw eigen keuze hoeveel, bepaald natuurlijk de snelheid van die machines) maar daarnaast nemen ze ook heel wat ruimte van je HDD in beslag. Zo een virtuele machine is toch snel 30GB / stuk. Als je dan maar een SSD hebt van 120GB...

Bij het programmeren kwam ik voornamelijk in contact met: Eclipse, Netbeans, Visual Studio, Oracle db en MySQL db.

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Ik zou met dat budget eerder kijken naar de laptopdeals van de school zelf.
    All our Gods have abandoned us.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L242RU5 Bekijk bericht
    Koop een gebruikte thinkpad, vanaf de 30 serie heb je genoeg performance (T430/T530)

Deze met een goed scherm kosten meer natuurlijk. Al vind je een T430 rond de 120 euro met ssd en 8gb ram, kan je misschien investeren in een extra batterij en een mooi scherm & docking station voor thuis.

Een T420 is ook leuk, als de extra toetsen op het toetsenbord van pas komen. Helaas is de gpu erin echt zwak. Meer dan full hd moet je niet proberen
    Bedankt voor de tip, ik ga het eens bekijken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danet Bekijk bericht
    Het gaat hier vermoedelijk om de richting Toegepaste Informatica?

.
    Het gaat om een HBO5/ graduaat programmeren, vanaf januari is het eerste jaar daar niet meer gemeenschappelijk en wordt er enkel geprogrammeerd.
    Laatst gewijzigd door Davion; 13 januari 2019 om 00:33

Regels voor berichten