XBLA review: Vandal Hearts: Flames of Judgment

Geschreven door spastikelastik

Special | 09-02-2010 -

De eerste Vandal Hearts en het vervolg Vandal Hearts 2 waren bij de eerste tactische RPG's op de Playstation en konden - ondanks het nichegenre - toch op een schare trouwe fans rekenen. Meer dan een decennium later komt Konami met Vandal Hearts: Flames of Judgment naar XBLA en PSN. Benieuwd of het Vandal Hearts universum nog steeds kan boeien na lange afwezigheid in de wereld de Japanse turn-based RPG's.

Vandal Hearts: Flames of Judgment is een prequel op de originele game en speelt zich uiteraard ook af op het continent Sostegaria, waar twee rivaliserende koninkrijken aan de rand van een mondiale oorlog staan. De jonge wees Tobias Martin wordt ongevraagd in het conflict meegesleurd wanneer hij zijn thuisland wil verdedigen en het wil opnemen voor zijn gesneuvelde kameraden. Samen met zijn vrienden besluit Tobias te vechten om de vrede in zijn vaderland te herstellen. Hij komt echter snel tot de vaststelling dat niets is wat het lijkt en dat er andere, duistere krachten in het spel zijn.

Vakjesdenken

Net zoals de andere games uit de serie is Vandal Hearts: Flames of Judgment een turnbased RPG. Dus ook hier moeten zones verkend worden en zijn er confrontaties met de vijand. De gevechten die hieruit ontstaan zijn turnbased in die zin dat je je personage eerst verplaatst om vervolgens een actie uit te voeren. Het speelveld wordt tijdens confrontaties als een raster weergegeven waarbij elke verplaatsing beperkt is tot specifieke vakken in de nabijheid van het personage. Na de verplaatsing kan een actie uitgevoerd worden, zoals een gewone aanval, een spell of het gebruik van een item. Nadat al je personages hun beurt hebben uitgevoerd, doorloopt de vijand exact hetzelfde proces. Het tactisch aspect van de beperkte bewegingsvrijheid zorgt ervoor dat je wel eventjes moet nadenken en je bewegingen nauwkeurig moet overwegen, anders ben je een schietschijf voor de vijand. Er zijn ook bepaalde aanvallen die meerdere vakjes beslaan en dus eventueel schade kunnen berokkenen aan bevriende personages die dicht bij je in de buurt staan.

Vandal Hearts: Flames of Judgment

De meeste gevechten kunnen gewonnen worden door alle vijandelijke eenheden te verslaan, maar af en toe zijn er andere voorwaarden om de overwinning te kunnen opeisen. Soms moet een specifieke vijand verslagen worden, moet je een bepaalde locatie bereiken of moeten bepaalde personages geëscorteerd of gered worden. Zo wordt vermeden dat de confrontaties repetitief worden, wat wel eens het geval is bij turnbased RPG's.

Poppenkast

Ondanks de klassieke manier van bediening - alle acties moeten nog steeds via snelle menu's uitgevoerd worden - ligt het tempo van de gevechten relatief hoog. Het wisselen tussen wapens, de overgang van gewone aanval naar magische aanval en het selecteren van items verloopt vlot en zo lukt het makkelijk om je aanvallen snel te variëren. Het levellen gebeurt, zeker in het begin, zeer snel en als je afwisselend je vaardigheden uitbuit, word je vlug sterker in al je skills. Hierdoor wordt Vandal Hearts: Flames of Judgment wel iets te gemakkelijk, vooral dan voor ervaren rotten in het turnbased RPG-genre.

Er is een uitgebreide keuze aan wapens en magische krachten, zowel aanvallend als verdedigend en dit houdt het spel gevarieerd genoeg om de ongeveer zes uur durende campaign zonder verveling te spelen. Uiteraard moet je te vinden zijn voor het algemene spelconcept, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen te vinden is voor deze manier van spelen. Diegenen die dit wel graag spelen, zullen vast tevreden zijn met de uitgebreide mogelijkheden en de fans van Vandal Hearts zullen blij zijn dat het origineel concept praktisch ongewijzigd is gebleven.

Vandal Hearts: Flames of Judgment

Grafisch is er natuurlijk wel een en ander gewijzigd. Vooral de visuele stijl lijkt wat braver dan bij vorige edities, want nu lijken de personages een beetje op Fable-achtige poppetjes. Of dit nu een verbetering is of niet, laat ik in het midden. Daar waar Vandal Hearts-fans misschien niet opgezet zullen zijn met deze gewijzigde stijl, zullen nieuwkomers wellicht minder bezwaren hebben tegen het algemene uiterlijk van de game. De spelwereld is nu ook volledig in 3D met isometrisch zicht, dat weliswaar gedraaid kan worden ten voordele van het overzicht. De omgevingen zijn kleurig en gedetailleerd en er wordt een geslaagde algemene sfeer gecreëerd, die trouwens door passende muziek ondersteund wordt.

Vandal Hearts: Flames of Judgment is misschien weinig vernieuwend, maar het blijft wel een degelijke turn-based RPG, die zowel de fans van de reeks als nieuwkomers zal kunnen aanspreken.

Positief:
+ Solide turn-based RPG