XBLA review: The Misadventures of PB Winterbottom

Geschreven door spastikelastik

Special | 22-02-2010 -

Met een titel als The Misadventures of PB Winterbottom weet je al direct dat deze game niet meteen als de meest serieuze XBLA-game door het leven zal gaan. In deze platform- annex puzzelgame neemt de ondeugende protagonist je mee op zijn vreemde queeste door ruimte en tijd.

De game speelt zich af in een fictieve wereld, waarin PB Winterbottom bekend staat als 's werelds sluwste pasteitjesdief. Door een samenloop van omstandigheden belandt onze besnorde en van een ferme neus voorziene held in een tijdportaal dat hem doet rondstuiteren in het ruime-tijd continuüm.

Klein taartendiefje

Zoals nu wel al duidelijk is, moet je in deze game vooral pasteitjes te pakken zien te krijgen. Tijdens de proloog krijg je een introductie tot de besturing en de speciale kunstjes van meneer Winterbottom. In de eerste levels kun je gemakkelijk alle pasteitjes pakken door er simpelweg naartoe te springen, maar al snel zijn die o zo lekkere pies waar Winterbottom naar smacht moeilijker te bereiken. Althans zolang Winterbottom alleen is. De kleine taartendief kan zichzelf namelijk klonen en zijn dubbelganger(s) een deel van het werk laten doen. Als je de rechtertrigger ingedrukt houdt, kun je je acties opnemen, die dan onmiddellijk na het lossen van de rechtertrigger door de kloon worden afgespeeld in een loop. Zo kun je bijvoorbeeld de kloon een bepaalde schakelaar laten bedienen die anderzijds te veraf staat om zelf te bedienen. Je kunt ook je kloon met je paraplu richting de zwevende pasteitjes slaan of je kloon "programmeren" om zo zelf in de gewenste richting gekatapulteerd te worden.

The Misadventures

Geen piece of cake

Naarmate je verderspeelt, worden de levels complexer en moeten meerdere kloonacties voorbereid worden om uiteindelijk alle pasteitjes te kunnen pakken. Soms kunnen de pasteitjes maar gepakt worden nadat eerst een schakelaar is bediend of kunnen de pasteitjes enkel door een kloon verzameld worden. In andere levels moeten de pasteitjes in een bepaalde volgorde gepakt worden of zit je met een beperkte opnametijd voor je klonen. Feit is dat alle levels redelijk tot zeer uitdagend zijn, zoals het uiteraard hoort voor puzzelliefhebbers. Iets wat minder ervaren gamers echter wel zou kunnen afschrikken, is het feit dat er al redelijk vroeg in het spel nogal moeilijke hersenkrakers voorgeschoteld worden. Niet dat we tegen moeilijkere levels zijn, maar het concept van de klonen programmeren vergt toch wat gewenning en zeker in het begin heb je nog niet echt het inzicht om de oplossing van de moeilijkere platformpuzzels te doorzien.

Al bij al krijg je bij The Misadventures of PB Winterbottom een originele reeks puzzels geserveerd die je een hele tijd zoet zullen kunnen houden. De vele challenges die na ieder hoofdstuk vrijgespeeld worden, zorgen voor een gezonde afwisseling en zijn een extra motivatie om de game te blijven spelen of later nog eens te herspelen. Gelukkig maar, want op zich is het hoofdverhaal redelijk kort, zelfs voor een XBLA-game. Naast de gameplay en het puzzelconcept als grote troeven biedt The Misadventures of PB Winterbottom nog een niet onbelangrijk pluspunt. De algemene stijl is zeer origineel en zowel grafisch als op het gebied van de muziek past alles perfect in sfeer van de stille film, compleet met de originele tussenteksten en up-tempo pianomuziekjes. Dus niettegenstaande het feit dat deze game hoofdzakelijk in zwart-wit is, zorgt de stijl toch voor een uniek jaren twintig sfeertje waarin je graag zult vertoeven. Ook de verhaalvertelling en het lollige hoofdpersonage dragen bij tot het unieke karakter van de game.

The Misadventures

Met The Misadventures of PB Winterbottom krijgt Xbox Live er alvast weer een unieke puzzelgame bij. De geslaagde uitdagingen en de sfeervolle stijl zorgen voor een perfecte mix die aankoop van deze game makkelijk rechtvaardigt.

Positief:

+ Algemene stijl
+ Origineel