XBLA Review: Scrap Metal

Geschreven door Skuzzie

Special | 25-03-2010 -

Death Rally met het stijltje van Twisted Metal, dat klinkt als een winnende combinatie. Racen met een bovenaanzicht terwijl je ondertussen je tegenstanders vernietigt in kogelregens of verplettert met een bulldozer. Het klinkt zo goed dat het haast wel moet teleurstellen. Dat is dan ook exact wat Scrap Metal doet: teleurstellen.

Het ligt niet aan de graphics of de grote hoeveelheid aan evenementen waar je aan kunt deelnemen. 61 events verdeeld over acht circuits zorgen er wel voor dat je een flinke tijd bezig kunt zijn met deze game. Er zijn medailles te halen en als je de wereld wil uitdagen zijn er nog de Xbox Live Leaderboards waar je jezelf kunt meten met de besten. Als je genoeg hebt van het spelen tegen de computer kun je dus online gaan racen om eens en voor altijd uit te maken wie er de beste is.

Scrap Metal

Frustrerend tot op het bot

De kans is echter aanwezig dat je nooit zover zult komen met deze game. Het spel is namelijk niet zo heel erg goed en laat helaas steken vallen op het allerbelangrijkste punt van een racegame. Je krijgt namelijk regelmatig  het gevoel dat je geen controle hebt over je wagen. Dit staat of valt weliswaar met het circuit waar je op racet. Als het een asfaltcircuit betreft, valt het nog wel mee (hoewel het nog steeds niet ideaal is), maar het wordt problematisch als je over een zanderig of modderig circuit heen raast. Je hobbelt en stuitert over de baan alsof het een lieve lust is, bochten zijn onmogelijk strak te nemen en sprongen eindigen meer dan eens in een prachtige 180-graden draai (al is dit niet voorbehouden aan hobbelcircuits). Het weggedrag is wel te verbeteren door je wagen op te waarderen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat en de problemen verdwijnen er niet door, ze worden hooguit minder.

Dan heb ik het nog niet eens over het gebeuk van je mede-circuitgebruikers. Als je begint in een race zul je altijd vanaf de zevende of achtste plaats beginnen. Dat is niet zo’n probleem, maar blijkbaar vindt de CPU het nodig om je vanaf het begin klem te rijden. Tot dusverre is het me in elke race voorgekomen dat de computergestuurde tegenstander me vanaf de start probeerde vast te pinnen tegen de vangrail. Alsof de slechte wegligging het nog niet moeilijk genoeg maakt om zeven auto’s in te halen. Daarnaast remmen tegenstanders niet. Althans, ze remmen niet met hun rempedaal. De voorkeur gaat uit naar het achterop rijden bij auto’s die wel remmen. Omdat je auto’s zich zo moeilijk laten besturen, moet je echt flink remmen om een bocht fatsoenlijk door te komen. Maar dan heb je buiten je tegenstanders gerekend die je vol van achteren aanrijden, waardoor jij ergens in de muur staat terwijl zij keurig de bocht doorgaan. Het hoeft dus weinig verdere uitleg als ik zeg dat dit één van de meest frustrerende games is die ik de laatste tijd heb gespeeld.

Veel van die events die je kunt spelen zijn niet al te moeilijk, waardoor je toch regelmatig als eerste, tweede of derde over de streep komt. Het probleem is dat je nooit het gevoel krijgt dat jij als speler de reden bent dat je eerste bent geworden. Hooguit lijkt het dat je veel geluk hebt gehad omdat de tegenstanders teveel met elkaar bezig waren of dat je voor de verandering een keer strak door de bocht bent gegaan.

Andere bezigheden

Als racegame is deze game daarom niet echt serieus te nemen. Er zitten echter ook een aantal andere evenementen in, zoals destruction derbies en een soort van overlevingsmode. Over variatie valt er bij deze game niet te klagen. Bij destruction derbies is het zaak om zoveel mogelijk tegenstanders te vernietigen voordat zij jou vernietigen. Je hebt er wat minder last van de matige controle over je voertuig. Waar je wel last van hebt, is het nutteloze karakter van een groot deel van de wapens. Elk voertuig heeft zo zijn eigen wapenklasse. De ene moet het met machinegeweren doen, andere wagens hebben een shotgun en weer andere voertuigen hebben een vlammenwerper tot hun beschikking. Helaas doen shotguns weinig schade en hebben ze een klein bereik. Om maar te zwijgen van de cirkelzagen die sommige auto’s als wapen hebben. Je moet praktisch naast de tegenstander staan om ook maar een beetje schade te doen. De balans is wat dat betreft vrij ver te zoeken.

Het is dus nogal belangrijk om te weten wat voor auto je nodig hebt in zo’n event. Vreemd genoeg moet je eerst de auto kiezen en daarna pas het evenement. Het is vrij onlogisch en het zal dus ook vaak voorkomen dat je dus weer terug moet om toch maar een andere auto te kiezen. Tijdens het spelen speel je verschillende wagens vrij die je vervolgens neer kunt zetten bij je garage. Daar heb je vier plekken waar je jouw gekozen auto’s kunt opwaarderen of aan je eigen voorkeuren kunt aanpassen. Als je vordert in het spel zul je oudere auto’s van een lagere klasse moeten vervangen door betere auto’s van een hogere klasse. Als je daarna weer een keer races wil rijden die je in het begin hebt gereden, om bijvoorbeeld betere medailles te halen, moet je echter je goede, nieuwe auto’s weer vervangen door een auto van een lagere klasse. Met wagens van een te hoge klasse kun je die races wel rijden, maar dan wel zonder kans op een medaille. Als je dan dus weer een oude auto neemt, die je al eerder hebt gehad, zul je alle upgrades opnieuw moeten aanschaffen. Hetzelfde geldt voor die auto van de hogere klasse die je terugwilt als je weer klaar bent. Je kunt gelukkig wel overal opwaardeerpunten verdienen, ook bij races die je al een keer hebt gewonnen. Het is echter wel een hoop overbodig gedoe.

Scrap Metal

Het spijt me te moeten zeggen dat Scrap Metal helaas niet zo goed is geworden. Dit komt vooral door de slechte controle die je hebt over je wagen. Nooit heb je echt het gevoel de baas te zijn over je auto en dit leidt tot frustratie die de lol heel snel doet verdwijnen. Alle andere plus- en minpunten wegen wel ongeveer tegen elkaar op, maar dat kan de game niet meer redden. Controle is het meest belangrijk bij een racegame en dat is bij Scrap Metal ver te zoeken.

Positief:

- Veel events
- Vrij veel variatie