XBLA review: Greed Corp

Geschreven door Skuzzie

Special | 07-03-2010 -

Mijn eerste kennismaking met Greed Corp deed me meteen denken aan de Kolonisten van Catan. Ik geef toe dat dit vooral kwam door het uiterlijk van het speelveld, namelijk een verzameling zeshoeken. Gelukkig bleek Greed Corp uiteindelijk een flink stuk complexer te zijn met veel meer mogelijkheden om je tegenstander dwars te zitten. Het resultaat is een bijzonder leuke turnbasedstrategy-game.

WikipediaWictionaryChambers (UK)Google imagesGoogle defineThe Free DictionaryJoin exampleWordNetGoogleUrban DictionaryAnswers.comrhymezone.comMerriam-Webster<>0
wvcidfjoguarm

Zoals ik al zei bestaat het speelveld in Greed Corp uit een verzameling van zeshoekige pilaren. Het is de bedoeling om je tegenstanders van het speelveld af te krijgen en daar heb je verscheidene tactieken voor. Je begint als speler meestal in een hoekje, net als je tegenstanders (variërend van één tot drie stuks). Meestal begin je met een paar Walkers (eigenlijk de enige units in de game) en een paar pilaren die jouw gebied vormen. Die Walkers kun je gebruiken om andere pilaren over te nemen. Als je een pilaar eenmaal hebt overgenomen kun je er dingen op bouwen. Zo kun je er een armory, kanon of beide neerzetten. Een armory geeft je de mogelijkheid om meer Walkers en Carriers (de vliegtuigen) te bouwen, met een kanon kun je kogels kopen die je de beurt daarna kunt afschieten. Een ander gebouw wat je kunt bouwen is een harvester. Dit levert weliswaar extra geld op, maar heeft ook grote gevolgen voor het speelveld.

Greed is good?

Een harvester “oogst” namelijk uit de pilaar waar hij op is gebouwd en uit alle omringende gebieden. Elke keer als hij oogst zakken de pilaren een stukje weg. Naar verloop van tijd beginnen de pilaren te scheuren en de beurt daarna storten ze in. Daardoor verdwijnen ze van het speelveld en ze komen ook niet meer terug. Bovendien kun je harvesters ook niet uitzetten, zodat je echt goed moet nadenken waar je ze neerzet. Wat je wel kunt doen is een harvester zichzelf laten opblazen. Alle omringende gebieden zakken dan wel eenmalig twee keer zo snel. Bovendien worden alle gescheurde pilaren die aan elkaar grenzen in één kettingreactie van het speelveld gewist. Het klinkt allemaal wat vaag als ik het zo omschrijf, maar als je het ziet snap je het meteen. Het levert allemaal leuke tactische opties op. Niet alleen je Walkers en kanonnen zijn bruikbaar als wapen; met een goedgeplaatste harvester veeg je zo de grond onder de voeten van de tegenstander vandaan. Ook is vanwege de vernietigbaarheid van de wereld elk potje dat je speelt weer anders.

Greed Corp

Iets wat ik een beetje vreemd vond, was de bijzonder beknopte tutorial. Alleen de besturing werd uitgelegd en verder werd je gewoon in het diepe gegooid. Ik moet wel bekennen dat ik het verfrissend vond. Geen oeverloos gebabbel om me dingen uit te leggen die compleet logisch zijn, gewoon even vertellen hoe je de game bestuurt en de rest wijst zich vanzelf. Mijn eerste potje verloor ik vervolgens kansloos. Ik deed eigenlijk maar wat en de computergestuurde tegenstander van het laagste niveau versloeg me vervolgens met twee vingers in de neus. Het is in het begin flink aanpoten en goed opletten wat de tegenstander doet. Je leert verrassend veel van de tegenstander, inclusief handige tactieken die je later in het spel ook bij de sterkere tegenstanders nog kunt gebruiken.

Waar voor zijn geld

De game bestaat uit drie verschillende modi: de campagne, het losse spel en de multiplayer. De campagne is de hoofdmoot van het spel. Hier speel je de gebieden vrij om te gebruiken in het losse spel en je leert er bovendien het spel te spelen. In het losse spel kun je vervolgens kiezen op welk gebied je wilt spelen en hoe sterk je tegenstand moet zijn. Daarna kun je natuurlijk Xbox Live op om de grond onder je tegenstanders voeten weg te vagen. Het spel heeft dus vrij veel inhoud en daar komt dan nog een flinke stapel replayvalue bovenop. Dit alles is in een leuk jasje gestoken. De soundtrack bestaat uit een heel beperkte tracklist, maar de jazzy deuntjes passen wel enorm goed bij de game. Grafisch is het natuurlijk geen technisch wonder, maar de game ziet er desalniettemin prima uit.

Greed Corp heeft de uitstraling van een bordspel maar blijft perfect overeind als videogame. De game zuigt je naar binnen en laat je maar moeilijk los. De vernietigbaarheid van het speelveld zorgt ervoor dat geen enkel potje hetzelfde is en bezorgt de speler vele tactische mogelijkheden. Dat alles bij elkaar zorgt voor een game die enorm leuk is om te spelen en bovendien enorm veel waarde voor z’n geld biedt.

Positief:

- Geen spelletje hetzelfde
- Veel waar voor zijn geld