XBLA Review: Final Fight: Double Impact

Geschreven door Skuzzie

Special | 16-05-2010 -

Twee games voor de prijs van één, waar vind je dat tegenwoordig nog? Op Xbox Live en PSN dus. Capcom heeft twee arcadeklassiekers samengeperst in de XBLA-game Final Fight: Double Impact. Die game bestaat uiteraard uit Final Fight, maar is ook gebundeld met Magic Sword en die zijn nu samen te krijgen voor 800 Microsoft-punten of het Playstation Network-equivalent daarvan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit een Final Fight-game heb gespeeld. Ik heb wel ervaring met het type gameplay, vooral door het spelen van Turtles II op de NES. Je doorloopt levels terwijl je in de tussentijd een enorm leger aan slechteriken knock-out slaat. Het is een vrij simpele opzet, maar mensen die ermee bekend zijn zullen kunnen beamen dat het leuke games oplevert.

Gelukkig is er ook een verhaal dat alle actie bij elkaar houdt. De dochter van Haggar, de burgemeester nota bene, is ontvoerd door een (gigantische) bende en dus moet ze worden teruggehaald. Politie is blijkbaar niet voorhanden, dus ga je zelf aan de slag. Je kunt het spel doorlopen met drie karakters: Guy, Cody en Haggar. Je keuze is echter niet heel erg belangrijk, de verschillen tussen de vechters zijn miniem te noemen. Guy is wat sneller en kan wat verder springen, maar Haggar kan wat harder slaan. Niets wereldschokkends tot dusverre.

In dubio

Deze game doet mij echter twijfelen als reviewer. Aan de ene kant vind ik het een fantastisch stukje gamehistorie wat op geweldige wijze weer tot leven is gebracht. Zo kan je op elk moment vergezeld worden door een andere speler, zolang je een Xbox Live Gold account hebt. Dit werkt probleemloos, je krijgt een melding dat er iemand is die deel gaat nemen, die kiest vervolgens een karakter uit en valt meteen met de deur in huis. Hierdoor komen er wat meer vijanden op het scherm om de moeilijkheidsgraad op peil te houden. Ook kun je natuurlijk met een vriend naast je de game doorlopen. Alleen even de controller aanzetten en op de startknop duwen.

Aan de andere kant vond ik het een frustrerende game. Als je neergaat terwijl er een enorme partij aan vijanden om je heen staat ben je eigenlijk ten dode opgeschreven. Je krijgt de kans niet om op te staan. Ook doen sommige tegenstanders wel enorm veel schade: het is niet ondenkbaar dat je ineens een halve levensbalk kwijt bent. Daar komt bij dat je aanvallen niet kan blokkeren of serieus kan ontwijken, wat sommige gevechten vooral irritant maakt in plaats van spannend. Het doodgaan heeft echter geen consequenties. Als je nog een leven over hebt, word je gewoon teruggeplaatst waar je was en als je een continue moet aanspreken gebeurt exact hetzelfde. Het haalt heel veel spanning uit de game en zorgt ervoor dat het spel uitspelen meer een kwestie is van doorzettingsvermogen dan van vaardigheden.

Om toch nog wat spanning in het spel te brengen zijn er challenges toegevoegd. Het zijn vaak hele simpele dingen, maar het zorgt er wel voor dat je de game meer gaat waarderen. De game uitspelen is niet zo’n probleem meer, alle challenges halen is de grote uitdaging. De uitdagingen zijn onderverdeeld in rangen en je zult eerst genoeg uitdagingen moeten voltooien van een lage rang voordat je de moeilijkere uitdagingen kan aangaan. Zeker de latere challenges zijn lastig (levels uitspelen binnen een bepaalde tijd of met een klein aantal levens) zodat je dan wel je vaardigheden moet aanspreken.

Magic Sword

Magic Sword is niet echt een brawler zoals Final Fight, maar meer een platform adventure, zoals de oude Castlevania-games (voordat die de Metroid-blauwdruk overnamen). Die game was me helemaal niet bekend maar is me wel meegevallen. In de game bestorm je een toren waar de bad guy woont. Natuurlijk woont hij helemaal bovenin en dus zal je je een weg moeten banen door alle monsters die de ruim vijftig verdiepingen bewonen. Je springt en zwaait met je zwaard alsof je leven ervan afhangt. De game heeft een onwaarschijnlijk hoog tempo zonder ook maar één rustmomentje. Vanaf het eerste moment zal je continu op de aanvalsknop drukken om vijanden van je af te slaan. Dat gaat nog wel eens tegenslaan omdat het wel heel erg eendimensionaal is. Je vecht met vijanden, opent schatkisten en bevrijdt gevangenen die je vervolgens kunnen volgen. Je kan echter maar één hulpje meenemen dus zal je moeten kiezen of je de grote krijger met werpbijl meeneemt of toch de frèle zwarte magiër. Ze hebben allemaal hun eigen sterktes en zwaktes, maar uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit.

Hoewel de gameplay geen enkele variatie kent, zijn de omgevingen wel gevarieerd. Ik wil niet zeggen dat elk van de vijftig levels een unieke sfeer heeft maar het is zeker niet alsof je de hele tijd door dezelfde omgevingen moet knokken.

Magic Sword kent ook dezelfde instapmogelijkheid als Final Fight. Het levert wel gênante situaties op aangezien de Xbox er blijkbaar moeite mee had om alles vloeiend in beeld te brengen. Ik had serieus last van slowdown bij een game die er niet beter uitziet dan een gemiddelde Super Nintendo-game. Bovendien werd het spel dusdanig hectisch dat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik me ergens bevond op het scherm.

Eerlijk is eerlijk: Magic Sword doet er niet zo toe, het is toch vooral Final Fight die de reden voor aanschaf is. Die game biedt interessantere gameplay dan Magic Sword en zal waarschijnlijk langer interessant blijven dan het andere spel. Helaas zijn er wel degelijk een aantal minpunten aan te wijzen, waardoor Final Fight: Double Impact geen slechte aankoop is, maar ook geen geweldige.

Bart Religion zegt op 16/05/2010 20:06   [?]

't is een pure arcade game hé. Sommige dingen horen daar nu eenmaal bij. Je moet rekening houden dat die game zodanig ontworpen is om je zoveel mogelijk muntstukken afhandig te maken.

Tegenstanders die crazy veel schade aanbrengen, het spel dat gewoon vuil speelt, etc. Dat hoort bij van die arcadekastspellen