XBLA review: Death by Cube

Geschreven door MiniJeffrey

Special | 27-01-2010 -

De dag des oordeels is aangebroken. Niet de klimaatopwarming, noch een kernbom zal de mensheid uitroeien, nee we krijgen een ware Matrix-situatie voorgeschoteld. Kwaadaardige robots, of in dit geval op computerchips lijkende vierkantjes, nemen de controle over en willen maar één ding, jouw robothoofd zien rollen. Kon ik het hoofd koel houden en een arsenaal aan moordlustige elektronische circuits de baas, of vloog mijn controller meermaals door mijn venster?

Na de game opgestart te hebben word ik verwelkomd door een vrouwelijke computerstem. Het scherm vult zich met futuristische beelden en de toon is meteen gezet. In deze game neem je de controle over een robotje over en je doel is simpel: overleef in een soort van arena tussen tientallen spawnende kwaadaardige computerchips en cubes. That’s it, meer valt er over het verhaal niet te zeggen dus meteen de actie inspringen dan maar? Of misschien toch nog even vermelden dat alles in deze game unlockt dient te worden met geld. Indien je een nieuw level wenst te betreden moet je hiervoor genoeg geld op zak hebben en dit geldt ook om je robot te voorzien van upgrades.

Standaard kan je met je robot bewegen, schieten en twee speciale acties uitvoeren. Eén van die acties houdt in dat je je tegenstanders op het verkeerde been kan zetten door enkele seconden een schaduwkopie van jezelf los te laten. Je tegenstanders zien die kopie aan als hun vijand en zijn bovendien heel even verlamd en zijn zo tijdelijk een makkelijke prooi. De andere standaard special move houdt in dat je een schild kan optrekken dat alle vijandelijk geschut, kogels en projectielen even kan vasthouden en daarna kan terugvuren.

Vingervlug

De kunst in dit spel is om je controller feilloos te kunnen bedienen. Bewegen doe je met de linkerstick en schieten gebeurt met de rechterstick. Inderdaad, je kan bewegen en schieten in verschillende richtingen. Dat is dan misschien wel een zeer handige functie, maar het vergt heel wat coördinatie om je duimen elk iets anders te laten doen. Daarnaast dien je ook nog je twee special attacks te gebruiken en al snel wordt het hele boeltje een enorme ramp want op den duur weet je niet meer waar je hoofd staat en wordt het radeloos buttons verkrachten om uit een benarde situatie te raken.

Een level is op zich niks meer dan een soort arena van cubes (blokjes) waar je vrij kan bewegen. Deze arena’s zijn in elk level anders en het ene level biedt al een toffere omgeving dan de andere. De eerste levels kom je zonder al te veel onoverkomelijke problemen door, maar daarna breekt de hel echt los. Zodra je de hogere levels betreedt, kom je in chaotische situaties terecht. Je wordt beschoten door drie verschillende types robots en moet tegelijk vluchten van enkele jagende chips die je via melee kwetsen. Onthoud hierbij dat bepaalde kogels je ook blijven volgen en de duivelse chaos is compleet.

De verkeerde keuze

Zoals eerder aangehaald kan je nieuwe levels of upgrades kopen, maar daar dien je toch even goed bij na te denken. Na mijn eerste duizend coins verzameld te hebben, besloot ik snel een upgrade te kopen voor mijn robot, niet wetende dat ik daardoor het eerste level nog zesmaal zou mogen spelen voor ik genoeg nieuwe coins had om dat tweede level te unlocken. De beloning om een level te clearen is dan ook maar magertjes. In bepaalde gevallen kreeg ik slechts een handvol coins en de zin om hetzelfde level nog maar eens te spelen dook dan ook snel richting vriespunt.

Gelukkig verdien je extra coins door combo’s en speciale aanvallen te gebruiken. Zo krijg je een vette bonus wanneer je een grote groep vijanden verwart met je schaduwkopie en ze vervolgens koelbloedig afmaakt. Hoe meer levens je verspeelt op een level, hoe kleiner de beloning wordt en als je sterft in een level krijg je slechts een kleine troostprijs in de vorm van enkele tientallen coins. Combineer dus de magere beloning met de archimoeilijke arena’s en je weet dat de game uren tijd zal vragen om volledig uit te spelen.

Je robot upgraden kan ook af en toe geen kwaad, zo heb je de robots die sterker aanvallen, maar er zijn er ook die beter verdedigen en sterkere special attacks hebben. De keuze is volledig aan jou: ga je voor de robot die een laser afschiet of toch voor de robot die in drie richtingen kan schieten? Vaak is het een trial and error-situatie en wordt het zoeken tot je de beste robot voor dat ene level gevonden hebt. Elke robot heeft bovendien een typisch  fel kleurtje zodat je ze makkelijk uit elkaar kunt houden.

Cubes, fletse sound en lege multiplayer

Hoewel de makers van deze game duidelijk geconcentreerd waren op het aanbieden van goede gameplay, mocht er toch ook iets meer afwerking geweest zijn op gebied van graphics en sound. De graphics, ja daar kan je vrij weinig over zeggen. Je hebt de arena’s die niets meer dan wat cubes zijn en ook de vijanden zijn cubes en dan is er nog de robot... geen cube, maar ook niet veel meer dan een cube. Bij een vette effectieve aanval krijg je soms enorme spatten bloed, olie of wat het ook mag voorstellen, in je arena. Niets nieuw hier en eigenlijk werkt het enkel maar frustrerend omdat je dan de helft van je speelveld niet ziet en al snel het loodje legt door je beperkt zicht.

Het geluid scoort iets beter, maar ook daar is te weinig tijd in gestopt. Er zitten wel deftige soundeffects en levelbeats in, maar algemeen gesteld is het net iets te flets en nodigt het niet meteen uit om je surroundinstallatie volle bak te zetten. Er is ook een multiplayer, maar helaas wist die niet te imponeren. Het duurt om te beginnen al een uur vooraleer je een tegenstander vindt en hoewel de ontwikkelaar daar geen schuld treft, draagt het wel bij tot de negatieve spiraal waarin deze game zich al bevindt. De drie multiplayermodi zijn deatchmatch, base battle en high score. De drie spreken voor zich en bieden weinig tot niks meer ten opzichte van de singleplayer. Het is volledig hetzelfde spel, maar dan met of tegen menselijke (tegen)spelers. Weinig diepgang dus en voor de multiplayer ga je nooit je console aanzetten, dan kan ik je nu al garanderen.

Death by Cube leek aanvankelijk een erg goede game te zijn. Het eerste halfuur wist ik me dan ook enorm te amuseren, maar al snel begon ik meer en meer rood te noteren in mijn 9lives-schriftje wat eigenlijk staat voor slecht, slechter, onmogelijk slecht. De game heeft zeker potentieel, maar het feit dat je een level acht keer opnieuw zal moeten spelen om genoeg coins te hebben om iets te unlocken is er net teveel aan. Ook de pure chaos en moeilijkheidsgraad zorgen ervoor dat er maar weinig tactiek aan te pas komt. Uiteindelijk ga je je controller gewoon manueel verkrachten in de hoop levend uit de veldslag te komen om dan een schamele 350 coints te verzamelen. En dat terwijl het volgend level 4.600 coins kost. De game is niet superslecht, maar doet zijn naam alvast alle eer aan, sterven door cubes is je hels lot in deze game.

Positief:

+ Het concept leek veelbelovend
+ Met de gameplay op zich is weinig mis, maar...