WiiWare review: Max and the Magic Marker


Geschreven door Dj Super

Special | 14-02-2010 -

Er is weer wat puzzelplezier op de Nintendo Wii losgelaten met Max & the Magic Marker. Deze titel is downloadbaar uit het WiiWare kanaal voor 1000 Wii punten. Als puzzelfanaat nam ik het cadeau van Press Play met beide handen aan en dook ik samen met een magische pen in de fantasiewereld van de kleine Max. Samen met hem ging ik de strijd aan met het inktslurpende monster.



Max is een jongen dat heel erg graag tekent. Op een dag krijgt hij een mysterieuze, oranje stift toegestuurd. Waar of van wie deze vandaan komt of waarom Max deze pen krijgt wordt in de brief niet vermeld. Zich van kwaad bewust, neemt Max snel een blad papier en begint hij te tekenen. Hij tekent een monster en van zodra hij daarmee klaar is, komen de lijnen op het blad tot leven. Zo ziet Max tot zijn grote verbazing het monster weglopen naar een andere tekening. Snel tekent hij een versie van zichzelf om zo te proberen de achtervolging op het monster in te zetten en deze proberen te vangen. Enkele tellen later bevinden we ons in de tekening en enkel met behulp van deze magische pen kunnen we proberen het monster in te halen.

 

 

Pas op voor het inktmonster

Max & the Magic Marker laat zich besturen met behulp van de Wii Remote en de Nunchuck. Met de Nunchuck laten we Max rennen en springen en met de Wii Remote kunnen we bruikbare lijnen op het scherm tekenen. Voor je echter iets kunt tekenen, zul je eerst wat inkt moeten verzamelen. Je kunt niet onbeperkt oranje lijnen op het scherm tekenen en moet hierdoor rekening houden met je inktvoorraad. Daarom is het handig als je een hindernis bent gepasseerd, om deze inkt terug met je pen op te zuigen om later nog eens te gebruiken. Hetzelfde geldt voor tekeningen waarvan je dacht dat ze je konden helpen of als je tekening mislukt. Zo kom je nooit zonder voldoende inkt te zitten om een obstakel te overwinnen.

Als je aan één van de vijftien levels begint, kom je af en toe het monster tegen dat al je inkt komt afnemen. Zo zul je elk stuk van een level moeten afleggen met de aanwezig inkt in dat deel. Je moet enkel proberen om met de voorraad inkt iets te bedenken dat simpel genoeg is en niet teveel inkt nodig heeft. Om een voorbeeld te geven is een rechte lijn meestal al voldoende om een brug te maken over een afgrond. Je kunt ook kiezen voor wat meer ingewikkelde tekeningen, maar meestal laat de hoeveelheid inkt dat niet toe. Geometrische figuren blijken vooral zeer effectief en handig te zijn om redelijk snel een level te beëindigen.

 

 

De wet van de zwaartekracht

Je hoeft alles niet live tijdens het spelen te tekenen. In Max & the Magic Marker kun je namelijk wisselen tussen de bewegende omgeving en een stilstaande schets van de wereld waarin je je bevindt. Dit kan zeer handig zijn als je even wat meer tijd nodig hebt om iets te tekenen. Wat je ook tekent, het zal elke keer moeten opboksen tegen de wet van de zwaartekracht. Als je een vogel tekent zal deze niet braaf in de lucht blijven hangen, maar eerder als een baksteen naar beneden vallen (handig voor op het hoofd van kleine monsters). Daarom dat deze kinderschets een handige plaats is om de juiste lijnen te trekken en hier kun je zonder problemen opnieuw proberen als je lijn een beetje de verkeerde kant opgaat.

Gedurende heel het spel zal de moeilijkheidsgraad van de puzzels lichtjes toenemen, zonder onmogelijk te worden. De echte uitdaging voor fervente puzzelaars zal zich eerder bevinden in het verzamelen van alle geheime, beloningen en extra uitdagingen. Deze kom je onderweg tegen en zijn net iets moeilijker te bereiken. Een beetje fantasie of het juiste inzicht kunnen je hier een handje helpen, maar zijn absoluut geen noodzaak om het verhaal te kunnen beëindigen. Hiervoor krijg je trouwens een leuke verrassing van Press Play. Als je het einde van het speel weet te bereiken, krijg je een wachtwoord dat je kunt ingeven op de officiële website van Max & the Magic Marker.

 

 

Getekend door een kinderhand

Wat deze puzzelplatformer echt een pluspunt bezorgd, is de sfeer en vooral de muziek van Analogik. Het ziet er allemaal prachtig uit en de schetsen lijken echt door een kinderhand te zijn getekend. Veel kleuren en fleurige omgevingen vormen een knap geheel dat mooi wordt afgewerkt met zeer toepasselijke deuntjes. Hier en daar hebben we wel een vertraging in de framerate opgemerkt wat een beetje kan irriteren, maar erg storend was het niet. De dynamiek van het spel werkt een beetje verslavend. Niet alleen met een simpele lijn kun je een obstakel overwinnen, maar ook wat meer ingewikkelde geometrische figuren kunnen je helpen om ogenschijnlijk onbereikbare plekken te bereiken.

 

 

 

Plus
Sfeer en muziek
Een uitdaging om alles te verzamelen
Leuke beloning voor het voltooien van het spel

Min
Kleine framerate mankementjes

Score 81

- Gameplay 8/10
- Geluid 9/10
- Graphics 8/10
- Fun 8/10

Conclusie


Ben je op zoek naar een leuk tussendoortje met voldoende uitdaging om je even bezig te houden, dan is deze Max & the Magic Marker iets om te overwegen. Het wordt prachtig gepresenteerd en speelt met zijn combinatie van puzzel- en platformelementen vrij vlot. Het is op zich niet zo vernieuwend. We hebben dergelijke elementen al eens ervaren in andere tekengames, maar toch weet Press Play ons een tijdje aan het scherm te kluisteren en verdient dit spel een plaatsje in je digitale WiiWare collectie.

 
1 100% rep

Biglia05 zegt op 14/02/2010 20:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Leuk spel, maar toch verrassend dat er framerate problemen zijn raar ding, zo'n Wii.

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Wie maakte de coolste console ooit?



Nintendo Microsoft Sony PlayStation SEGA Atari Commodore Magnavox Mattel Philips Iemand anders
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website