Steam review: Toki Tori

Geschreven door Deuces22

Special | 31-01-2010 -

De kans bestaat dat je nog nooit van Toki Tori gehoord hebt. Toch bestaat het hoofdpersonage van de Two Tribes puzzel game al even. Hij was eerst te bewonderen op de Game Boy Color. Daarna was er een herwerkte versie beschikbaar op WiiWare en later ook op de iPhone met aangepaste besturingsmogelijkheden. Op alle platforms kreeg de titel positieve commentaar dankzij het oog voor detail en de vele uren puzzelplezier. Sommige levels waren echte breinkrakers. Dat is niet anders voor de pc versie van Toki Tori. De game is vanaf nu beschikbaar op steam met aangepaste besturingsmogelijkheden voor toetsenbord, gamepad en muis.

De sfeer druipt bij deze titel soms echt letterlijk van je scherm. Dat is bijvoorbeeld zo in de slijm-levels. Druppels groen slijm die langs je scherm naar beneden glijden en een donkere mist onderaan de level zorgen ervoor dat je in de juiste stemming blijft. Een 2D-platform game kun je op grafisch vlak natuurlijk niet gaan vergelijken met een First Person Shooter. Maar wanneer je Toki Tori vergelijkt met andere 2D-platform games, kan je wel spreken van een topper. Het oog voor detail dat Two Tribes in de vorige games toonde, wordt hier behouden. Aan de manier waarop het hoofdpersonage en zijn tegenstanders bewegen, zie je al meteen dat je met een kwaliteitsgame te maken hebt. De afwerking komt ook naar boven wanneer je het hoofdpersonage even laat staan. Hij begint dan prompt naar je te zwaaien of een boek  te lezen. Wanneer je hem een paar keer te snel van links naar rechts laat bewegen wordt hij ook duizelig. Erg leuke details die soms een glimlach op je gezicht toveren.

Toki Tori

Alles begint simpel in dit spel. De eerste level van een reeks staat altijd in het teken van leren omgaan met je nieuwe krachten. Je kan onder meer een brug maken in de lucht, jezelf enkele vakjes teleporteren, vijanden in ijsblokken veranderen, muren verzetten, slakken opzuigen en ten slotte in een luchtbel door het water zwemmen. In die eerste levels kan je steeds ongelimiteerd gebruik maken van je nieuwe krachten en heb je enkel die ter beschikking. Naarmate je vordert in een reeks zal je meerdere krachten tegelijk moeten gebruiken en heb je maar een klein aantal beurten per kracht meer. Je moet je hoofd wel degelijk gebruiken en goed nadenken voor je aan een level begint. Als kip zonder kop gaan rondlopen kan dus niet. Een kip kan je Toki Tori ook niet echt noemen, hoewel hij geel is, een snavel heeft en het hoofddoel is om eieren te verzamelen.

Toki Tori

Aangezien je erg goed moet nadenken voor je aan een level begint, heeft Two Tribes de game van een functie voorzien om  de hele level te bekijken. Gewoon je rechtermuisknop ingedrukt te houden en naar de juiste richting bewegen. Maar zelfs dan zal je geregeld nog in de problemen geraken. Vooral in het begin als je nog niet helemaal snapt wat de krachten juist doen en hoe de kleine niveauverschillen juist werken. Toki Tori kan namelijk alleen maar over erg kleine niveauverschillen lopen. Blokken die even groot zijn als hem kan hij niet beklimmen. Je zit dus soms volledig vast omdat je dacht dat het verschil anders zou uitkomen na het gebruiken van je krachten. Een voorbeeld hiervan is dat je naar boven,onder,links en rechts kan teleporteren. Het kan gebeuren dat je dan helemaal op het einde van een level zit, nog één teleporter-kracht hebt en dan zit er net een half blokje tussen jou en het laatste ei. Waarschijnlijk werd dat blokje daar dan gezet net omdat je het zo niet zou kunnen doen. Hier komt het lineaire karakter van de game wel naar boven. Er is altijd maar één oplossing voor een level. Het zal op een bepaalde manier altijd juist uitkomen dat op het einde al je krachten op zijn. Dat is een beetje spijtig en dat komt de herspeelbaarheid van het spel niet ten goede.

Toki Tori

Iets wat nog lineair is in deze titel is de manier waarop je door de verschillende wereld gaat. Er zijn in totaal vier werelden met elk ongeveer twintig levels. Tien normale, ongeveer acht moeilijke en een paar bonus levels. Om naar de volgende wereld te geraken, moet je de normal tien levels gewoon zien uit te spelen. Geraak je niet voorbij een level, dan kan je gewoon niet verder. Hier heeft de ontwikkelaar een mouw proberen aan te passen door een wildcard te introduceren. Je hoeft die level dan niet meer te spelen, maar je hebt er zo maar eentje. Wil je die kaart dus nog eens gebruiken omdat je in een volgende level ook niet verder kunt, dan zal je eerst moeten terug gaan om je wildcard vrij te spelen. Vanaf twee levels die je niet meteen kan oplossen, kan je dus ook niet meer aan de volgende niveaus. Voor de echter puzzelaars onder ons vormt dat niet echt een probleem, maar het kan toch frustrerend zijn als je even wilt spelen en maar niet voorbij die ene bepaalde level raakt. Toch kan je op de website van Toki Tori terecht voor hints en tips als je niet verder kan.

Het geluid past perfect bij het uitgelaten karakter van de game en het hoofdpersonage. Toki Tori bekijkt alles positief en de muziek is daarom erg opzwepend. Uren aan elkaar zal je er niet naar kunnen luisteren, maar het past perfect bij de speelduur van de meeste sessies die je aan de game zal spenderen.

De besturing is wat je van een 2D-platformer verwacht. Met de pijltjes op je toetsenbord kan je bewegen en met de cijferknoppen kan je de krachten activeren. Maar als je met een toetsenbord of gamepad speelt, heeft de titel soms toch een frustrerend kantje. De reacties van het personage zijn namelijk niet honderd procent absoluut. Hij kan zo nog een stapje doorlopen terwijl je al losgelaten had en dat zorgt er dan voor dat je net te laat die ladder mist of tegen een slak aanloopt waardoor je moet herbeginnen. Met de muis heb je hier minder last van aangezien die erg precies is in waar je zal terechtkomen. De besturing met de muis houdt ook goed rekening met het parcours dat je moet afleggen. Je loopt automatisch ladders op bijvoorbeeld.

Al bij al is Toki Tori een prachtige puzzelgame waar je uren mee zoet zal zijn. Zoek je dus iets om op je netbook of laptop te spelen terwijl je onderweg bent naar school, werk of vrienden, dan zit je goed met deze game. Zeker als je rekening houdt met de prijs van ongeveer vier euro. Misschien een aanrader als Steamcadeau indien je vrienden hebt waarvan je weet dat ze dit genre appreciëren.

Positief:

• goede verhouding prijs,kwaliteit,aantal uren speelplezier
  • oog voor detail en afwerking