Review Simon the Sorcerer 5

Geschreven door MiniJeffrey

Special | 12-03-2010 -

Wie zegt daar dat point & click niet meer in is? Toon uzelf en ik tover u naar een wereld vol met onmogelijk grappige aliens en wannabe alien-mollen.  De vorige point & clicker, Still Life 2, zit nog steeds in mijn keelgat, maar hier is al een nieuwe point en click-review. Deze keer had ik de eer om ‘Simon the sorcerer 5 Who’d even want contact’, what's in a name, aan de tand te mogen voelen, of mischien zeg ik beter wand, want (wink wink) Simon is een tovenaar en geducht concurrent voor die andere bekende tovenaar en ook hij gaat naar een fantasiewereld waar zowat alles mogelijk is.

Simon the sorcerer is een franchise die al meedraait sinds 1993. De eerste game maakte zijn debuut op MS-DOS en ondertussen zijn we vier versies verder en tovert Simon nog steeds in de meest onmogelijke werelden en levels. Het vijfde deeltje uit de reeks is al sinds april vorig jaar te koop in Duitsland, het thuisland van de studio, maar komt nu dus ook naar onze regionen. Onze virtuele regionen althans, want het spel is enkel via digitale distributie te koop en dit voor het zachte prijsje van twintig euro.

Het verhaal begint intens: Simon krijgt bezoek aan de deur, maar wanneer hij opent staan plots twee gewapende aliens voor de deur. Inderdaad, daar zijn de aliens weer. Gelukkig heeft onze jonge tovenaar de slimme reflex om net op het goede moment zijn belagers te ontvluchten en meteen begint het spel zoals het een goede point & click-game betaamt: met een puzzel. En wanneer je liefste vriendin ook nog eens ontvoerd wordt, is het hek helemaal van de dam. Nu moet je dat mens ook nog gaan terugvinden en dat terwijl je al opgejaagd wordt door al dat vreemd buitenaards gespuis. Je leven werd er zonet niet rooskleuriger op.

What a wonderful world

Zoals we het van de reeks gewoon zijn, dropt het spel ons weer in een onvoorstelbare spelomgeving. Niets is zeker en nog minder is onzeker, het ene moment loop je een parodie van een bekend sprookjesfiguur tegen het lijf en het andere moment waan je je in een wereld die zo uit een droom zou kunnen komen. De mix oogt in feite zeer goed, de verschillende elementen zijn goed op elkaar afgestemd en brengen je de nodige humor. Het puntje waar ik dus het meest voor vreesde, een mengelmoes van allerlei stijlen, is dus alvast goedgekeurd met een glimlach.

En nu ik het toch over glimlachen heb, het spel is overduidelijk opnieuw gemaakt om gamers fun en plezier te bezorgen. Uiteindelijk gamen we toch daarvoor, om plezier te hebben. Maar deze titel gaat daar altijd nog een stapje in verder door expliciet de kaart van de humor te trekken. Zowel visuele als verbale humor komt geregeld aan bod en Simon zelf lijkt ook niet verlegen om een scheve grap meer of minder. Vaak bezorgt het slechts een bescheiden glimlachje, maar zelfs dat is soms al genoeg om een leuk en goed gevoel bij een moeilijke puzzel te krijgen. Want moeilijk, dat is de game zeker en dat komt vooral door de wijze waarop de game zichzelf presenteert.

Herinner je dat ik zei dat het spel verschillende stijlen combineert, ook de gameplay vertaalt zich in dergelijke situaties. Soms moet je je alledaagse logica van in het echte leven echt hardnekkig onderdrukken om tot een oplossing te kunnen komen. Het spel hanteert dan ook een totaal andere logica en feiten waar je anders nooit zou aan denken in een serieuzer adventuregame, zijn hier plots de normaalste zaak van de wereld. Dat is zeker geen minpunt, want het zet onze hersenen eens goed aan het denken, maar voor sommige spelers zal deze abstractie misschien net iets té frustrerend werken op termijn. Ik wil natuurlijk niet teveel hints weggeven, maar soms moet je werkelijk het meest onmogelijke bedenken om er te raken en dan nog is niets zeker want voor je het weet lag de oplossing eigenlijk recht voor je neus, maar was je net iets te ver aan het zoeken.

Gelukkig kun je nog gebruik maken van het hintsysteem. Zodra je even vastzit kan je drie hints inroepen om verder te raken in het spel. Vaak zijn de hints een echt goede aanwijzing in welke richting je moet zoeken, maar af en toe leek de hint het probleem enkel maar te vergroten. Gelukkig is Simon altijd van de partij om idiote zaken te becommentarieren met een dikke vloek, die dan vakkundig door de Duitse censu... ik bedoel studio weggebiept wordt.

De besturing? Wel uh... weel klikken hé

Over de besturing kan ik korter dan kort zijn: je moet veel klikken. Dat was natuurlijk te verwachten bij een point & clickgame en gelukkig is het deftig uitgewerkt, want je muis zal ettelijke overuurtjes mogen kloppen eenmaal je aan de puzzels begint. De hoge verslavingsfactor maakt het leven van de muis er alvast niet kalmer op. Gelukkig is dat een positief punt want te weinig games weten nog echt indruk te wekken door hun verslavingseffect.

De graphics zijn al even vreemd als de puzzels en levels. De makers hebben zowel platte 2D als ruimtelijke 3D-beelden gebruikt om de werelden vorm te geven. Dat resulteert natuurlijk in nieuwe grappige situaties waarbij je bijvoorbeeld een voorwerp opneemt dat volledig 2D blijkt te zijn. Het is alvast een leuke twist die wel geapprecieerd wordt, maar de echte graphicsfans zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn in de cellshaded graphics en 2D-achtergronden. De animaties en cuscènes zijn wel oké, maar soms lijkt alles wat snel aan elkaar geknipt of gemonteerd waardoor alles soms nogal stroef overkomt.De sound is eveneens degelijk, maar niets speciaals. Er zitten vele effectjes en vooral veel stemmenwerk in, maar een wauw-gevoel gaf het niet. De muziek past zich goed aan de situatie of het level aan, wat dan weer aangenaam is en het voorkomt dat je na een uur ofwel een tune volledig vanbuiten kent, of de tune niet meer kan aanhoren.

Simon 5 doet wat we gewoon zijn van de serie: een degelijke point & clicker neerzetten met een knotsgek verhaal en dito puzzels. Het spel speelt vlot en heeft geen echt grote minpunten, maar voelt ook niet als uitzonderlijk goed aan. Het was dan ook niet eenvoudig om een realistische score te moeten geven. Het spel is misschien weinig origineel en bouwt verder op de gekende humor en gameplay van zijn voorganger, voor zijn 20 euro is deze titel wel zijn amusementswaarde waard.

Pluspunten

+ degelijke adventure
+ humoristisch en verslavend