PSN-review: Trine

Geschreven door Ge0force

Special | 26-09-2009 -

Er waren eens een dief, een tovenaar en een ridder...  Het klinkt misschien een beetje als het begin van een slechte mop, maar het zijn tevens de drie hoofdpersonages waarmee je in Trine een koninkrijk van de ondergang moet redden. Na een geslaagd debuut op de pc, is het nu ook de beurt aan de PS3-gamers om van deze unieke fantasy-actiegame te genieten.

Trine kan misschien nog het best omschreven worden als een platformgame, waarin je drie personages moet laten samen werken om puzzels op te lossen en hindernissen te overwinnen. De oudere lezers denken hierbij natuurlijk meteen aan The Lost Vikings, maar daarmee kan je het moeilijk vergelijken. In de eerste plaats is dit omdat de puzzels in Trine gebaseerd zijn op physics. Je zal dus voorwerpen moeten verplaatsen, opstapelen, doen bewegen en zelf objecten moeten creëren om verder te geraken. Daarnaast moet er ook behoorlijk wat gevochten worden. Elk personage heeft dan ook z'n eigen manier om vijanden een kopje kleiner te maken.

De drie avonturiers

Het eerste speelbare personage heet Pontius en is een uit de kluiten gewassen ridder, die bijzonder goed gezind wordt als er iets te eten valt. Hij is gehuld in een stevig harnas, waardoor hij alles behalve een goede zwemmer is. Zijn krachtige wapens en bruut geweld maken dit ruimschoots goed. Pontius beschikt over een stevig zwaard en een schild waarmee hij allerhande projectielen kan afblokken. Hij is dan ook uitermate geschikt om grote hoeveelheden vijanden te verslaan of om kamers beschermd door vuurballen te betreden. In de loop van het spel vindt 'ie ook een zware hamer, waarmee hij op de grond kan meppen om skeletten in de omgeving tot een hoopje beenderen te herleiden. Daarnaast kan onze ridder bepaalde objecten oppakken, om ze als een bowlingbal in de richting van de vijand te slingeren.

Zoya ziet er uit als een beeldschone vrouw, maar is in werkelijkheid een sluwe dief die de rijken besteelt ten behoeve van... tja, enkel zichzelf eigenlijk. Ze heeft dan ook behoorlijk wat vaardigheden ontwikkeld waardoor ze overal binnen geraakt. Ze beschikt over een lang touw dat ze kan vastmaken aan houten objecten, waaraan ze kan slingeren en omhoog of omlaag kan kruipen. Ook al lijkt een hendel onbereikbaar, de kans is groot dat onze dief er op die manier toch bij kan. Om zich te verdedigen draagt ze steeds een grote boog, waarmee ze meerdere dodelijke pijlen tegelijk in de richting van de vijand kan schieten. Ze kan haar pijlen zelfs upgraden met vuur, waardoor ze meer schade aanricht en van op afstand uitgedoofde toortsen kan aansteken om donkere ruimtes te verlichten.

De tovenaar tenslotte heet Amadeus en probeert al jaren een spell aan te leren om vuurballen te werpen. Hoewel dit hem nog steeds niet gelukt is, heeft hij wel andere troeven in huis die hem het meest gebruikte personage maken om hindernissen te omzeilen. Amadeus kan namelijk objecten oppakken en verplaatsen zonder ze aan te raken. Houten dozen opstapelen om op een platform te geraken of stenen in de lava plaatsen zodat hij kan oversteken zijn slechts enkele nuttige toepassingen van zijn gave. Met een andere spell kan hij dozen en planken doen ontstaan vanuit het niets. Die kan hij niet alleen gebruiken om te stapelen, maar hij kan er ook vijanden mee verpletteren door ze vanaf grote hoogte te laten vallen. Alsof dat nog niet genoeg is, kan de tovenaar een zwevend prisma creëren, die hij zelfs in de lucht als opstapje kan gebruiken om hoger gelegen gebieden te bereiken.

Een vleugje RPG

Trine telt een vijftiental levels, die je zowel in singleplayer als lokaal in co-op kan spelen. Speel je alleen, dan bestuur je één personage en kan je met een druk op de knop veranderen in een ander speelbaar karakter. In co-op bestuurt elke speler elk z'n eigen personage, wat een extra uitdaging vormt omdat elk personage over alle hindernissen moet geraken. Het is dan ook jammer dat er geen online co-op voorzien is. Er is een redelijk goed verhaal aanwezig, dat door een verteller uit de doeken wordt gedaan tijdens de laadschermen en af en toe door de personages zelf. Hoewel de stemmen prima geacteerd zijn, komt het verhaal nooit echt over omdat er totaal geen cutscenes voorzien zijn.

In het spel zitten enkele subtiele RPG-elementen verwerkt. Zo vind je in verborgen schatkisten een aantal mysterieuze voorwerpen, die je aan een personage naar keuze kan toekennen. Deze geven extra mogelijkheden, gezondheid of bescherming en kunnen op elk moment worden uitgewisseld. Tevens doen je personages ervaring op, waardoor ze in rang stijgen en hun speciale vaardigheden kunnen upgraden. Ervaring verdien je niet alleen door vijanden te verslaan, maar ook door de vele elixirs te verzamelen die in elk level verstopt zijn. Het is echter niet mogelijk om te grinden: speel je een level opnieuw, dan krijg je enkel ervaring door elixirs en vijanden die je vorige keer nog niet gevonden hebt.

Misbruikte trofeeën

Wat me immens stoorde aan Trine is de manier waarop er met trofeeën gegooid wordt. Hoewel het hier om een PSN-game gaat die op een vijftal uurtjes is uitgespeeld, zijn er toch evenveel trofeeën voorzien als in een retail game, inclusief een platinum exemplaar. Het is een beetje triestig om te zien hoe je met gemak de ene zilveren en gouden trofee na de andere behaalt, terwijl je hier in andere games vaak uren voor moet zwoegen. Tien voor de hand liggende elixirs verzamelen in de tutorial geeft je al zilver en het spel uitspelen op easy is reeds voldoende voor een gouden trofee. De zogenaamde Trophy Hunters zullen dit ongetwijfeld de max vinden, maar persoonlijk vind ik dat dit soort misbruik de waarde van trofeeën een flink stuk naar beneden haalt.

Waar ik dan wel weer van onder de indruk ben is het audiovisuele aspect van het spel. De graphics zijn niet alleen technisch heel knap, maar stralen ook een adembenemende sfeer uit zoals ik zelden in een game heb gezien. Het valt op dat de makers hun best hebben gedaan om de omgeving zo dynamisch mogelijk te maken. Overal zie je water of lava van de rotsen vallen, of draaien de onderdelen van reusachtige machines op volle toeren. Ook de muziek is bijzonder geslaagd en past perfect bij de sfeer van het spel. Meer dan eens ben ik gewoon gestopt met spelen, om te luisteren naar de dromerige melodieën die uit m'n boxen kwamen.

Trine is een verrassend goede game geworden, die een aantal platform-elementen op een perfecte manier weet te combineren met physics-gebaseerde puzzels. Voeg daar een vleugje RPG-elementen, de mogelijkheid tot co-op en de enorm sfeervolle graphics en geluid aan toe en je kan beslist van een aanrader spreken. Het is alleen spijtig dat er geen online co-op is en dat de trofeeën veel te vlot worden uitgedeeld.

Positief:

Graphics en geluid
Physics puzzels