PSN-review: PixelJunk Shooter

Geschreven door Ge0force

Special | 02-12-2009 -

Met de PixelJunk games slaagde ontwikkelaar Q-games er reeds meermaals in om een klassiek genre op een innovatieve manier nieuw leven in te blazen. Zowel de racer, de tower-defense als de platformgame kregen een grondige face-lift, wat telkens resulteerde in een zeer originele en verslavende game. Met PixelJunk Shooter is het nu de beurt aan de shoot ‘em up om in ware PixelJunk stijl opnieuw uitgevonden te worden.

In PixelJunk Shooter bestuur je een soort zwevend reddingsschip, dat op een speciale missie gestuurd wordt om mijnwerkers te redden die ondergronds vast zijn komen te zitten na een zware aardbeving. Om tot bij hen te geraken zal je de omgeving moeten manipuleren door gebruik te maken van de aanwezige grondstoffen. Want hoewel je bijvoorbeeld steenlagen kan stukschieten en door water kan vliegen, verhinderen andere materialen zoals lava en ijs dat je de lager gelegen gebieden kan bereiken.

Waar rook is...

Door verschillende soorten materialen samen te brengen is het mogelijk om ze op elkaar te laten inwerken of zelfs nieuwe materialen te creëren volgens de wetten van de natuur. Stel dat je een grote poel lava hebt waar je niet voorbij kan, maar een eindje verderop is een waterval. Door de rotsen aan die waterval stuk te schieten, vloeit er water naar de hete lava. Hierdoor zal deze afkoelen en stollen, zodat er een gesteente ontstaat dat je kan stuk schieten. Dit klinkt misschien belachelijk eenvoudig, maar de manier waarop dit is uitgewerkt, is echt geniaal. Vaak heb je ook meerdere mogelijkheden om een obstakel uit de weg te ruimen. Wordt de doorgang geblokkeerd door een dikke ijslaag, dan kan je die doen smelten met een flinke stroom lava. Of je laat een voorraad erts in de lava vallen waardoor er gasdampen ontstaan, die je op een of andere manier laat ontploffen om het ijs in stukken te blazen.

Zorg er wel voor dat je niet te ijverig wordt, want je bent in de eerste plaats op reddingsmissie. Een blok ijs doen smelten met kokende lava is geen goed idee als er zich nog mijnwerkers onder het ijs bevinden. Je zal dus strategisch te werk moeten gaan om alle personen veilig aan boord te brengen. Gelukkig heb je hiervoor een aantal handige hulpmiddelen ter beschikking. Zo is je schip uitgerust met een sterke grijparm, waarmee je niet alleen de mijnwerkers kan oppikken, maar ook andere voorwerpen kan verplaatsen. Ja kan dan bijvoorbeeld bepaalde planten als waterzak gebruiken om water uit een bron te halen en in een poel van lava te ledigen. Of je pikt ergens een pomp op waarmee je een bepaalde vloeistof kan laten wegspuiten. Ook zijn er speciale power-ups te vinden, waarmee je je schip lava of water kan laten spuwen. De variatie in de puzzels die je op die manier moet oplossen, is enorm en gaat op geen enkel moment vervelen.

Shoot ‘em down

Naast het puzzelen met grondstoffen moet er natuurlijk ook heel wat geschoten worden. Onder de grond leeft namelijk heel wat ongedierte dat je aanwezigheid niet op prijs stelt, dus je mag er op rekenen dat je langs alle kanten onder vuur wordt genomen. Q-games is er overigens perfect in geslaagd om deze aanvallen nooit storend te maken bij het oplossen van de puzzels. De meeste vijanden bevinden zich in de lege delen van de levels, of komen pas tevoorschijn nadat je een hindernis hebt overwonnen. In de latere levels kom je nog wat andere gevaren tegen zoals zuigers die op en neer gaan en laserstralen die je moet ontwijken, maar echt moeilijk wordt het nooit.

PixelJunk Shooter biedt een drietal hoofdstukken aan, die je alleen of in lokale coöp kan spelen. Elk hoofdstuk heeft z'n eigen thema, wordt afgesloten met een eindbaas en is onderverdeeld in vijf aparte levels. Elk level is bovendien nog eens gesplitst in verschillende delen, zodat je nooit te veel hoeft te herspelen als je dood gaat. Ook is er geen enkele tijdslimiet, waardoor deze game bijlange niet zo frustrerend is dan PixelJunk Eden. Verder kan je je nog bezig houden met het verzamelen van kristallen, die vaak zeer goed verborgen zijn of waarvoor je geheime ruimten in de levels moet ontdekken. Ook voor de gebruikers van Playstation Home is er goed nieuws, want door bepaalde doelstellingen te bereiken kan je gratis Home Awards vrijspelen.

PixelJunk stijl

De graphics zijn zoals te verwachten weer volledig in 2D en uitgevoerd in ware PixelJunk stijl. De felle heldere kleuren van water, lava en ijs staan in schril contrast met de donkere omgevingen waar je doorheen vliegt. Persoonlijk vind ik dat de levels zelf er nogal sfeerloos uitzien, niet alleen door de grauwe kleuren maar ook omdat ze redelijk kaal en statisch zijn. Wat meer variatie en beweging had hier wonderen kunnen doen. De manier waarop water en andere materialen natuurgetrouw door de omgeving vloeien is dan wel weer enorm knap gemaakt. Je geraakt gewoon niet uitgekeken hoe een dikke ijslaag langzaam smelt door een dikke stroom lava. Ook de muziek van High Frequency Bandwidth is zeer geslaagd en vult het spel perfect aan.

Met PixelJunk Shooter is Q-Games er voor de vierde keer op rij in geslaagd om een klassiek genre om te toveren tot één van de meest innovatieve games ooit. Het puzzelen met elementen zoals water, lava en ijs in combinatie met het afschieten van vijanden en het redden van mijnwerkers speelt verrassend vlot en zorgt voor een prima uitdaging zonder frustrerend te worden. Deze game is dan ook een vette aanrader, waardoor ik alvast uitkijk naar PixelJunk Shooter Encore.

Positief:

+  Zeer origineel
+ Perfecte balans tussen puzzelen en schieten