PSN-review: Hustle Kings

Geschreven door Ge0force

Special | 23-12-2009 -

Als prille puber bracht ik tijdens de weekends heel wat tijd door in de plaatselijke poolzaak. Oorspronkelijk bedoeld als een voor mijn ouders aanvaardbaar alternatief voor op café gaan, werd het poolen al gauw een tweede hobby - na het gamen natuurlijk. Dankzij VooFoo Studio's kan ik die hobby nu virtueel voortzetten in Hustle Kings, een uitgebreide poolsimulatie die voor een zacht prijsje exclusief op PSN te downloaden is.

Hustle Kings wordt door de makers gepresenteerd als een game met shiny balls en dat mag je voor de verandering eens letterlijk opvatten. De poolballen zien er bijna fotorealistisch uit en blinken als een spiegel waarin de omgeving netjes weerkaatst wordt. Ook de pooltafels lijken als twee druppels water op de echte modellen waarop ze gebaseerd zijn. Het is dan ook jammer dat de omgevingen nogal statisch zijn en dat de spelers zelf op geen enkel moment zichtbaar zijn, want anders zou je ongetwijfeld het gevoel hebben dat je naar een echte poolwedstrijd aan 't kijken bent.

Take your shot

Goede graphics maken natuurlijk nog geen goede game, dus namen we ook de besturing en de gameplay onder de loep. Een duidelijke tutorial legt je stap voor stap de basis van het spel uit en geeft je telkens de kans om het zelf te proberen. Het richten gebeurt met de linkse analoge stick en met de rechterstick bepaal je op welk punt je de bal wil raken om de nodige effecten aan je shot toe te voegen. Via richtlijnen wordt het traject van de bal duidelijk aangegeven en met een druk op de knop kan je wisselen tussen de verschillende camerastandpunten.

Nadat je de kracht hebt ingesteld met R1 en R2 kan je je shot plaatsen op twee verschillende manieren. Heb je een vaste hand dan kan je gewoon de analoge stick gebruiken om je keu te bewegen. Dit is de meest realistische maar meteen ook de moeilijkste manier, dus hebben de makers ook een eenvoudiger alternatief voorzien. Daarbij draait er een klein balletje vrij snel rond een cirkel en moet je op X drukken als het zich op twaalf uur bevindt. Deze methode speelt een stuk vlotter en droeg dan ook mijn voorkeur.

Op naar de top

Na de tutorial kan je naast de gewone quickmatch een carrière opbouwen in de gelijknamige spelmodus. Die is verdeeld in vier niveaus die variëren van amateur tot professional, waarin je telkens een reeks van events moet afleggen tegen verschillende virtuele tegenspelers. Dit zijn zowel de klassieke 8-ball en 9-ball, als enkele minder bekende variaties zoals Black Ball en Cut Throat. In deze laatste speel je tegen twee tegenstanders en is het de bedoeling om als laatste jouw kleur ballen op de tafel over te houden.

Verder zijn er nog Time Trails waarin je binnen een beperkte tijd de tafel moet leeg krijgen en Trick shots waarbij je met één shot alle ballen moet potten. Om zo'n Trick Shot te doen moet je vaak speciale effecten gebruiken zoals swerves en jumps, wat bij mij eerder resulteerde in een potje trial and error. Gelukkig kan je elk shot laten voordoen door de cpu en kan je hints opvragen hoe je er best aan kan beginnen. Ook voor de andere events is er telkens een helpfunctie voorzien waarin de regels duidelijk worden uitgelegd. Door events te winnen en correcte of speciale shots uit te voeren verdien je credits, die je achteraf kan spenderen in de Hustle Kings Shop om nieuwe keus, kalk en avatars aan te kopen.

Massapool

Het spelen tegen de CPU gaat na een tijdje echter sterk vervelen, waardoor je best je toevlucht zoekt tot de uitgebreide multiplayer mogelijkheden. Je kan andere spelers uitdagen in lobby's die tot 256 personen kunnen bevatten en je kan eerder verdiende credits inzetten om die vervolgens te verliezen of te verdubbelen als je wint. Alle nodige functies zoals online leaderboards, invites, voice- en videochat zijn aanwezig en je kan zelfs je replays rechtstreeks uploaden naar YouTube.

Deze features maken duidelijk dat de makers hun uiterste best hebben gedaan om het spel tot in detail af te werken. Dit is ook te merken aan de talloze spelopties die je zowel in singleplayer als in multiplayer kan instellen. Je kan zelfs kiezen welke muziek je wil horen in het spel, door de verschillende genres zoals Jazz, Hiphop en Techno al dan niet te markeren. Indien gewenst kan je natuurlijk ook je eigen muziek gebruiken die op de harde schijf van je PS3 is opgeslagen.

Hustle Kings is een prima poolgame geworden met sublieme graphics, een intuïtieve besturing en een zeer uitgebreide multiplayer. De graad van afwerking en de hoeveelheid spelopties zijn bovendien bewonderenswaardig voor zo'n goedkope PSN-game. In singleplayer slaat de verveling echter vrij snel toe, waardoor deze game vooral een aanrader is voor poolfanaten die elkaar online willen uitdagen.

Positief:

Knappe graphics
Intuïtieve besturing
Veel mogelijkheden
Uitgebreide mutliplayer

Negatief:

Statische omgevingen
Singeplayer gaat snel vervelen

Score:

Gameplay: 8/10
Fun: 7/10
Graphics: 8/10
Geluid: 8/10

Eindscore:  78%

Mr Sinister zegt op 23/12/2009 12:56   [?]

deze verdient meer dan 78 vind ik
1.1 100% rep

kabble zegt op 24/12/2009 13:59   [?]

My thoughts..

callig zegt op 23/12/2009 18:22   [?]

graphics zien er echt wel goed uit

glenn-computer zegt op 23/12/2009 18:43   [?]

Heb na het zien van het filmpje de game gekocht en
een korte tijd mee gespeeld, voor die prijs krijg je
prachtige graphics en genoeg gameplaymogelijkheden
t.o.v een andere poolgame die ik daarvoor had
gekocht.

Kopen die handel

Mr Sinister zegt op 23/12/2009 20:18   [?]

moet je daar ook nog betalen om krijt op de stick te doen?
4.1 100% rep

Ge0force zegt op 23/12/2009 21:57   [?]

Ge kunt met uw verdiende credits een ander soort krijt kopen dan het standaard blauwe krijtblokje. Maar het krijten zelf kan je voor zover ik weet zo vaak je wil door met de controller te schudden als 't uw beurt is
4.2 100% rep

Zotten zegt op 24/12/2009 11:02   [?]

Chalken kost je wel punten. Ik zie constant spelers 2, 3 keer krijt opdoen om dan hun score van die beurt gehalveerd te zien. Volgens mij zijn er nog niet veel die dat weten
4.3 100% rep

Mr Sinister zegt op 24/12/2009 12:45   [?]

ik dus. welke meerwaarde biedt dat krijt?
4.4 100% rep

bugsystyle zegt op 24/12/2009 16:10   [?]

stabiliteit

enZiiime zegt op 23/12/2009 22:09   [?]

Vind spijtig dat de controls beetje stroef zijn en het daardoor elke keer toch redelijk lang duurt, ook het fijn aimen gaat nog veel te snel, maakt het echt moeilijk voor het perfect te krijgen (of is mijn sixaxis gewoon kapot? ).

Buiten dit zeer leuke game en zeker voor die prijs, had verwacht dat deze 15 euro ging kosten.

D.li zegt op 23/12/2009 22:09   [?]

Nee speciale soorten krijt kan je enkel kopen via PSN store... belachelijk eigenlijk.