PS Mini-review: Freekscape: Escape from Hell

Geschreven door papfles

Special | 25-04-2010 -

Freekscape: Escape from Hell is een PlayStation Mini, iets wat je dus kan afspelen op je PlayStation Portable en je PlayStation 3. In dit spel, gemaakt door Kidguru maar uitgegeven door Creat Studios (Smash Cars, Mushroom Wars, Digger HD), krijg je de controle over Freek. Dit is een kleine rode demon die het een beetje beu is om de vloer te vegen bij de grote baas daar beneden in de hel. Wat volgt, is een puzzelende, platformende zoektocht naar de uitgang.

Hoe zou je zelf zijn als je in de hel zit en een demon bent. Je verwacht allerlei kattekwaad te kunnen uithalen, brave zieltjes te kunnen kwellen en vervolgens je er niks van te moeten aantrekken. Het zou eigenlijk een speelplaats in een gemiddelde middelbare school moeten zijn zonder leerkrachten. Toch lijkt Freek zich er niet zo thuis te voelen. Bij zijn huiselijke taken beslist hij om eens een kijkje te gaan nemen in de schatkamer en uiteraard – zoals het steevast gebeurt in een game – vindt hij daar iets dat alles in gang zet. Een heilige drietand doet hem beslissen om een stapje in de (onder)wereld te zetten en naar de hemel te gaan. Daar moet het volgens hem veel beter toeven zijn.

Steken maar

Dat is het verhaaltje van Freekscape: Escape from Hell. De drietand is vanaf dan eigenlijk je wapen. Veel meer dan ermee steken, zal je niet kunnen doen, maar dat hoeft ook niet. Doorheen je tocht door de hel zal je immers een heleboel andere demonen tegenkomen en je moet je toch kunnen verweren (behalve door erover te springen). Een bijkomend voordeel van je wapen is dat het je vijanden niet doodt, maar ze eigenlijk spiest. Hierdoor kan je de gaven van je tegenstanders gebruiken, zolang ze op je drietand steken. Als je ze vervolgens loslaat, zijn ze wel kwaad en zullen ze achter je aankomen, maar dat kan ook in je voordeel werken en soms moet je het gewoon doen om verder te geraken.

Het ene wezen is bijvoorbeeld immuun voor lava, zodat je hem als platformpje kan gebruiken. Een andere zal dan als pogostick kunnen gebruikt worden om hogerop te geraken. Jezelf wegschieten, zaken kapot kloppen en zweven zijn nog een paar andere opties. Meer dan genoeg variatie dus om een heel gamma aan interessante puzzels voor te schotelen.

Puzzel vs Platform

Het spel is dan wel in 3D opgebouwd, je beweegt slechts in vier richtingen (links, rechts, boven, onder), waardoor het wel op 2D-wijze wordt gespeeld. Al springend en stekend probeer je telkens naar het einde van een level te gaan, waarbij de wereld zelf soms draait omdat het zich toch in een 3D-wereld afspeelt. Op zich is het spel niet zo bijster moeilijk, al zal het soms gewoon even duren voor je exact door hebt wat je moet doen. Wezens lopen meestal niet zomaar rond, waardoor je al wel beseft dat je ze gaat moeten gebruiken om ergens te geraken. Als je echter een flater begaat en die wezens in een afgrond stort, dan kan je ze (met bijhorende dansje) terug oproepen aan portalen.

Als je jezelf in een dieperik stort – wat vaker zal voorkomen dan je zelf zou willen – kom je aan een identiek portaal terug, op voorwaarde dat je het geactiveerd hebt. Hier kom je wel een kleine frustratie van het spel tegen. Soms moet je namelijk sprongen ondernemen om ergens te geraken en het gebeurt wel eens dat je personage niet tijdig reageert, waardoor hij doodleuk de afgrond in loopt. Als je dan niet vlakbij een respawn-punt hebt staan, kan het soms ergerlijk zijn. Elders moet je andere wezens gebruiken om een puzzel tot een goed einde te brengen. Als je dan net niet ver genoeg gooit of springt, mag je ook weer een stuk teruglopen om dat wezentje te vangen en terug te gebruiken. Meer dan eens zal het voorkomen dat je een beestje oproept en dat het je bij zijn terugkomst door het portaal gewoon van het platform duwt, waardoor je zelf de helft van de level kan doorlopen.

De puzzels op zich zijn eigenlijk de hele level. Je moet goed opletten, want het kan zijn dat je na vijf minuten nog altijd niet beseft dat je gewoon even terug moet lopen met een Hug Block (ja, zo heet één van je tegenstanders) terwijl je maar ligt te zoeken elders in de level. De puzzels zijn dus zeker pittig te noemen. Timing is vaak van primordiaal belang en ook kan het zijn dat je heel goed moet mikken. Trial and error maakt dus zeker deel uit van deze Freekscape: Escape from Hell.

Inkleding

Verbluffende graphics hoef je niet te verwachten, want het is en blijft een PS Mini, maar het ziet er toch deftig uit. Qua geluid houden deuntjes je bij de zaak, maar er is te weinig afwisseling om echt onder de indruk te zijn. Ook de geluidjes van je personage en de tegenstanders doen gewoon hun werk. Je mag er in elk geval van op aan dat je waar krijgt voor je geld. Geen twintig minuten spelplezier zoals in ‘Monsters (probably) Stole My Princess”, maar een paar uurtjes zal je bezig zijn, wat best goed is voor een titel van nog geen vijf euro. De herspeelbaarheid wordt ook wat gestimuleerd doordat er ook speed-tijden staan die je mag proberen te breken. Verder kan je nog items verzamelen (waaronder pepers) die bepaalde delen van de levels activeren, waardoor de levensduur nog wat verlengd wordt.

Freekscape: Escape from Hell is zijn geld waard als PlayStation Mini. Het is een uitdagende puzzel-platformer, waarbij de levensduur en de herspeelbaarheid best lang zijn. Niettegenstaande een paar vervelende puntjes (springen gaat soms mis bijvoorbeeld) kan je er vanop aan dat je zeker eventjes zoet bent als je dit spel in huis haalt.

elazzja zegt op 25/04/2010 21:58   [?]

Zo'n review voor een mini
1.1 100% rep