DSiWare review: Pop Island

Geschreven door Dj Super

Special | 26-03-2010 -

Odenis Studio lanceerde een typisch multiplayer spel in het DSiWare aanbod. In Pop Island is het de bedoeling om zo vaak mogelijk een vlag te veroveren en deze naar je eigen kamp te brengen. Ondertussen moet je proberen ervoor te zorgen dat de tegenstander hier niet in slaagt. Actie en spektakel verzekerd of toch niet? 9lives testte het uit.

In de bizarre wereld van Pop Island heerst er een vlaggenoorlog tussen de kleurige regenboogdieren en de donkere en bittere zwart-wit beesten. Op acht verschillende locaties, genoemd naar de acht planeten in ons zonnestelsel, vechten zij het onder elkaar uit in een bittere strijd. Elk team heeft zes dieren ter beschikking met uiteraard aparte eigenschappen. Die zijn vooral terug te vinden in het soort voertuig waarin ze zich verplaatsen. Op het land is een stevige 4x4 een middel om je snel te verplaatsen, maar in het iets hoger gelegen gebergte of in het water is dat een heel stuk minder. Daar kun je dan beter kiezen voor een vliegende vis of een waterskiënde pinguïn om de snelheid erin te houden. Er is hier voldoende variatie aanwezig, maar niet in de mate dat je door het bos de bomen niet meer ziet en dat het hoge tempo dat je verwacht van een ‘Capture the Flag'-modus niet wordt verwaarloosd.

Een skateboardende mammoet?

Je begint het spel met de leeuw Craig die zich in een 4x4 verplaatst en naarmate je punten scoort en wedstrijden wint, ga je alle andere dieren vrijspelen. Hetzelfde geldt voor de verschillende spellocaties. Je begint op de Aarde, maar al snel maak je ook Venus en Mars onveilig. Voor aanvang van een strijd om de vlag, mag je eerst nog de moeilijkheidsgraad kiezen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer dieren over het scherm zullen racen en hoe kleiner jouw team zal zijn tegenover dat van de tegenstander. De lagere standen zijn goed om eerst even kennis te maken met Pop Island en wat er allemaal mogelijk is in een bepaalde arena. Het echte spelplezier zit hem echter in de wat moeilijkere standen, waarin je team zwaar in de minderheid is.

Het is niet alleen racen naar de dichtstbijzijnde vlag en deze terugbrengen. Je moet ook aanvallen om te voorkomen dat het andere team punten kan scoren. Dit doe je standaard door met kleine bommetjes te gooien, maar hier en daar liggen er ook blokjes met een vraagteken. Hierin zitten andere wapens verscholen die je kunnen helpen. Dat kan gaan van zelfzoekende raketten tot een laserregen in je buurt. Verdedigende assistentie heb je door snel te manoeuvreren, te springen of gebruik te maken van een boost dat je in zo een vraagtekendoosje kan vinden. Als je nu in de moeilijkste stand aan het spelen bent, kunnen de bommetjes wel eens rond je oren vliegen. De actie is dan bij momenten overweldigend en als je niet oppast heb je geen idee waar je bent terechtgekomen na al die pijnlijke treffers.

Aanvallen of verdedigen

Wat een zeer grote troef is van Pop Island, is ongetwijfeld de mogelijkheid om het spel met zeven vrienden te delen zodat je met maximaal acht spelers een robbertje kun vechten. Een deel van de computer gestuurde teamgenoten en/of tegenstanders worden dan vervangen door mogelijk slimmere tegenstanders. De keuze van welk dier je wilt spelen is helaas wel beperkt en afhankelijk van op welke planeet je gaat spelen. Je hebt steeds de keuze uit maximaal drie dieren voor elk team. Deze zijn echter wel zo gekozen dat ze bruikbaar zijn op de planeet en dat je achteraf niet steeds ligt te vloeken dat je landvoertuig de hele tijd in het water ligt op de planeet Neptunus, waardoor je dan veel trager vooruit beweegt vergeleken met de rest.

Er is meestal wel voldoende ondergrond aanwezig van elke soort dat je toch vrij snel kunt rondcrossen. Je moet dan echter wel een beetje weten hoe de planeten eruit zien, zodat je weet waar je snel kunt racen en waar je eventueel over hindernissen kunt springen. Het zijn maar acht planeten, maar deze zijn toch voldoende groot om in eerste instantie niet verloren te lopen en om het tempo hoog te houden. De locaties van de verschillende vlaggen, vraagtekendozen en teamspelers worden altijd op de kaart aangeduid. De locatie van de tegenstander krijg je enkel te zien als ze in je buurt zijn, waardoor je niet op voorhand weet hoeveel er een bepaalde vlag aan het escorteren zijn naar de thuisbasis.

Simpele en snelle gameplay

Grafisch is het spel niet geweldig. Alles heeft zo nog zijn hoekjes en kantjes, maar er valt een duidelijk onderscheid te maken tussen de verschillende ondergronden en teams. Dat laatste is dan wel vooral te danken aan de keuze tussen een zeer kleurrijk team en een zwart-wit team. De ondersteunende muziek is ook iets wat je als middelmatig mag beschouwen. Het is aanwezig, maar een grote toegevoegde waarde is het niet. Dit is dan ook niet waarop Odenis Studios blijkbaar heeft gemikt. In Pop Island schuiven ze veel meer de simpele en snelle gameplay naar voor en vooral het pleziergehalte als je het met een aantal vrienden speelt. Dat je het spel dan kunt delen met zeven vrienden, zonder dat zij zelf de investering moeten maken, is dan een wel zeer groot plus punt.

Plus
Deelbaar met zeven vrienden
Pure fun
Simpel

Min
Maar één spelmodi mogelijk
Beperkte keuzes

Score 75

- Gameplay 8/10
- Geluid 7/10
- Graphics 5/10
- Fun 9/10

Pop Island is een heel simpel spel dat volledig draait rond de ‘Capture the Flag'-modus. Doordat je het spel zonder al te veel problemen kunt delen met zeven vrienden, maakt het dan ook een schitterend multiplayerspel. De verschillende wedstrijden zijn steeds van korte duur, maar kunnen vrij intense en chaotische resultaten opleveren. Odenis Studios heeft echter de solisten niet over het hoofd gezien en biedt ook hun een aangename spelervaring aan en dat voor maar 500 DSi punten.

thepokerman zegt op 26/03/2010 18:13   [?]

7/10 voor graphics? vrijgevige mens denk ik
1.1 100% rep