DSiWare review: Legends of Exidia

Geschreven door Dj Super

Special | 22-02-2010 -

Het aanbod in het DSiWare winkeltje is nog niet zo uitgebreid als dat van de Nintendo Wii. Het zijn voornamelijk puzzelgames met hier en daar een mogelijk interessante titel, meestal in een ander genre. Legends of Exidia is er zo eentje dat misschien wat potentieel in huis heeft. Het lijkt nogal op een Might and Magic kloon dat Gameloft eerder al op de mobieltjes lanceerde, maar werkt die formule ook op de Nintendo DS?

Je komt terecht in de wereld van Exidia waar de legende leeft van de Spell Orb en de Sword Orb. Met deze voorwerpen wisten ze in een ver verleden de duivelse draak Daraka en zijn Morgost leger tegen te houden en hem voor eeuwig te vangen. Althans dat werd gedacht. Het leger van Morgost duikt terug op en elk moment kan de gevreesde Daraka tevoorschijn komen. Gelukkig voor Exidia mag je in de huid van Louis, een doodnormale jongen uit Vintol Village, kruipen en in eerste instantie op zoek gaan naar hulp om je dorp te beschermen. Zoals in de meeste rpg's groei je al snel uit tot de held van het verhaal en voor er een goed einde aankomt, moet het eerst slechter gaan.

Change your looks

Het verhaal is nogal typisch voor dergelijke games en dat hoeft daarom niet perse een minpuntje te zijn. Helaas is het plot in Legends of Exidia wel een beetje voorspelbaar en de nogal magere conversaties in het spel halen de diepgang er al helemaal uit. Het valt nog net te pruimen als je verstand gewoon even op nul staat en je al vechtend de verschillende monsters verslaat, maar als je verwacht dat je wordt meegesleept in een spannend avontuur, kom je van een zeer kale reis thuis. De troef of beter gezegd het sterkste punt van dit spel is eerder zijn retro uiterlijk. Het ziet er gewoon uit alsof je terug een spel aan het spelen bent van enkele decennia geleden, maar dan toch een beetje aangepast aan nu. Het is iets beter afgewerkt dan de pixelmania van toen, maar de karakters rennen wel even grappig over je scherm.

Zo is er een detail waarbij je uiterlijk veranderd als je een andere uitrusting aandoet. Of dat nu een andere helm, borststuk of zwaard is, maakt niet alleen een verschil in je statistieken, maar ook in je kledij. Het viel me eerst niet op, omdat Louis een vrij klein mannetje is in het inventarisschermpje. Nu schaf je de uitrusting niet speciaal daarvoor aan, maar wil je vooral je statistieken de lucht in jagen. Zo is er een aanvalswaarde die de schade bepaald die je kunt uitdelen, een verdedigingswaarde die dan weer zegt hoeveel schade je kunt oplopen, een snelheidswaarde die aangeeft wat de kans is om een vijand te raken en dan heb je nog een hoeveelheid gezondheid en magie. Word je gezondheid herleidt tot nul, dan zit het avontuur erop en kun je het spel hervatten vanaf het laatste opgeslagen moment.

We need a hero

Je zult vooral moeten vechten om aan de nodige ervaringspunten te geraken, want voor het voltooien van opdrachten, verhaalgebonden of niet, krijg je ze helaas niet. Daarvoor krijg je meestal enkele goudstukken en heel af en toe eens een voorwerp om je uitrusting mee uit te breiden. Dat vechten werkt redelijk. Met één enkele knop kun je uithalen met je zwaard en als je daarop blijft rammen volgt er wel een combo op het scherm. Iets wat je bijna het hele spel wel zult doen, want met magie is het een heel ander paar mouwen. Afhankelijk van welk level je bent, beschik je over een magische aanval. Wat het effect er juist van is, zul je steevast bij elk level moeten uitproberen. In het begin is het een simpele vuurbal, maar tegen dat je in de buurt van level dertig komt, is het een schermvullende meteorenregen. Tussendoor heb je dan wel eens een ijsmuur of een bliksemschicht, maar allemaal hebben ze een ander bereik en dat maakt het elke keer een beetje wennen aan de nieuwe spreuk. De grootste domper hierin is vooral dat je niet zelf mag kiezen welke spreuk actief is. Dat hangt gewoon van je level af.

Naast de zeven hoofdstukken van het verhaal zijn er nog vijfentwintig nevenopdrachten die je kunt voltooien als je het gewenste level hebt bereikt. Ze zijn om eerlijk te zijn niet de moeite waard en zijn vooral een zeer kort tijdverdrijf om eventueel weer een level omhoog te gaan. Er is echter wel een modus die de moeite waard is, maar daarvoor moet je eveneens enkele levels stijgen. In deze Hero Mode krijg je volledig losstaande opdrachten die een tikkeltje moeilijker zijn, maar wel een veel grotere beloning met zich meebrengen. Om die allemaal vrij te spelen, zul je toch vrij veel moeten grinden. Iets wat in dit spel wel heel erg gemakkelijk wordt gemaakt. De monsters blijven tevoorschijn komen en als je een gebied verlaat en daarna weer terugkomt, zijn eveneens de schatkisten terug gevuld. Als dat niet gemakkelijk is.

Prepare for the end

Naast deze nogal standaard gameplay, wordt je af en toe getrakteerd op iets helemaal anders. Zo zul je op een bepaald moment een liedje moeten spelen waarbij je op het juiste moment de juiste knop moet induwen. Je zal af en toe een puzzel moeten oplossen of jezelf verbergen in een ton om voorbij enkele bewakers te glippen. Een leuke afwisseling van het button bashen, maar net niet voldoende aanwezig om een betere voldoening te geven en om de speelduur van het Legends of Exidia grondig te verlengen. Op enkele uren ben je al door het spel heen. Het mag dan voor 800 punten te downloaden zijn, toch verwacht je net iets meer van het uiteindelijke resultaat.

Helaas is dat kort avontuur niet het grootste minpunt. Als je gebeten bent om alle zijmissies, waaronder die van de Hero Mode, te voltooien, dan zul je dat moeten doen voor je aan het verhaal een einde maakt. Je zult namelijk je opgeslagen spel verliezen van zodra je de eindgeneriek over je scherm laat rollen. Zo moet je weer van voor af aan beginnen om toch maar die allerlaatste Hero Mode opdracht vrij te spelen. Vreselijk frustrerend als je dat niet verwacht en totaal overbodig omdat je meerdere spelen kunt opslaan. Als Gameloft ergens de bal heeft misgeslagen, dan is het hier toch wel. Een gemiste kans, want er zat toch wat potentieel verborgen onder de verschillende mankementjes.

Plus
Retro gevoel
Veranderlijk uiterlijk
Hero Mode
Kleine variatie in gameplay

Min
Weinig diepgang
Geen vrije keuze in magie
Verlies van savegame na voltooien van verhaallijn

Score 68

- Gameplay 6/10
- Geluid 7/10
- Graphics 7/10
- Fun 7/10

Legends of Exidia is zeker geen slecht tussendoortje. Het draagt een nogal retro gevoel met zich mee en kan met de kleine variatie in gameplay je even bezighouden. Helaas zijn er diverse redenen om het spel toch links te laten liggen. Het verhaal sleept je niet mee en hier en daar komt de gameplay toch met wat problemen zoals het niet kunnen kiezen van welke magie je mag gebruiken. De grootste domper op de vreugde is toch wel dat je na het voltooien van het verhaal, je weer helemaal van het begin mag vertrekken als je graag alle zijmissies wil voltooien. Die in het spel zelf aanwezig zijn, zijn niet direct de moeite, maar de Hero Mode kan toch best verrassend zijn.

Online multiplayer only games... (Destiny, Titanfall,...)

Zijn helemaal mijn ding Kan ik gedeeltelijk smaken Zijn niets voor mij