XCOM: Enemy Unknown

Hands-on: XCOM: Enemy Unknown


Gepreviewd voor X360 door SaTo

25 May 2012 9:07 -

Dat Firaxis een ontwikkelaar met ballen is, blijkt uit het huidige project waar ze hun schouders onder hebben gezet. Met de reboot van het vermaarde XCOM: Enemy Unknown wordt er gebalanceerd op de immer dunne lijn tussen (pc)-fans van het eerste uur tevreden houden en de huidige generatie consolejonkies zien te overtuigen. Een uitdaging zoals niet velen er durven aangaan, maar de studio die groot(s) werd dankzij de Civilization-games van icoon Sid Meier lijkt van geen kleintje vervaard...



In de lentemaand van dit jaar had 9lives al eens de kans om een eerste glimps van XCOM: Enemy Unknown op te vangen, en na een babbeltje met Pete Murray van Firaxis over de getoonde operatie Hot Priest konden we niet anders dan enthousiast zijn. Vorige week was het richting Londen voor een hernieuwde kennismaking –deze keer met de mogelijkheid om via een controller op pc zélf eens duchtig van jetje te geven-, een kennismaking waar XCOM: Enemy Unknown met glans uitkwam. Geen operatie Hete Priester deze keer, maar een missie genaamd Devil’s Moon. Deze operatie kadert in een groter geheel, het is namelijk een Council Mission. De Council bestaat uit 16 naties die allen het XCOM-project financieren, en kort door de bocht hun bescherming dus een beetje afkopen van ons. Elk land heeft een panic bar met vijf blokjes, en telkens je een oproep tot hulp van een bepaald land negeert, wordt er een blokje gevuld. Je wil een land echter nooit verliezen als bondgenoot, want hun fondsen zijn meer dan welkom bij je research. Zorgvuldig uitkiezen welke missie’s je speelt is dus van het uiterste belang. Handig om weten is ook dat de stekker uit de XCOM-organisatie wordt getrokken (game-over!) wanneer er meer dan 8 landen uit XCOM stappen. Nog even voor de mensen die (zoals ondergetekende eerst ook) niet de logica vatten met betrekking tot het concept “Als een land geen fondsen meer distribueert en uit XCOM stapt, valt het toch sowieso ten prooi aan de aliens?”: welnu, de aliens bieden vrede, delen hun technologie en laten je land voortaan met rust. Aan ons dus om daar een laser rifletje voor te steken...

 

 

Duitse degelijkheid

 

De tutorialmissie laat er alvast geen gras over groeien en gooit ons meteen in het hart van de strijd. Het eerder uitgestuurde Recon-team geeft geen teken van leven meer, en de laatste ontvangen radioboodschap voorspelde weinig goeds: “Help... me...”. Ons team van vier internationale elitetroepen heeft echter voldoende kwaliteiten in huis om dit varkentje te wassen. Even tussendoor: Pete Murray wist met enige trots te verkondigen dat het team is ingegaan op de suggestie van 9lives en de Belgische nationaliteit ook als optie heeft geïmplementeerd voor je team. De missie ontvouwt zich al gauw tot een fiasco: het Recon-team blijkt gruwelijk van kant te zijn gemaakt, en het laatste overlevende lid blijkt door een Sectoid gecontroleerd te worden door gebruik van mind control. Ondanks de zorgvuldig gekozen dekking blijft er van ons squad bitter weinig over: enkel Klaus Schulz, de Duitse Heavy heeft de missie overleefd door zorgvuldig te dashen wanneer nodig, en dankzij het inwisselen van zijn twee bewegingsacties per beurt voor een langeafstandsrun krijgt hij de overwinning, zijn leven, en vooral: een rocketlauncher als beloning. Ondanks de beperkte mogelijkheden –de missie was nogal scripted- was deze een tutorial een erg aangename eerste hands-on kennismaking. Gelukkig komt en kwam er meer.

 

 

Reis rond de wereld

Na het hiervoor beschreven succesje kregen we de kans de locatie van onze XCOM basis te kiezen. Ons supergoodguyslair kan gebouwd worden in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Afrika of Azië. De gebruikelijke discriminatie is hier dus niet aan de orde, en ik gok dat er nu enkele Samba-Braziliaantjes of Vuvuzela-minnende Zuid-Afrikanen een gat in de veel te drukkende en vochtige lucht springen. We opteren voor de Verenigde Staten, de 50% minder in rekening gebrachte kosten voor aircraft weapons zijn een meer overtuigende bonus dan de 50% besparingen in de barracks die Europa ons zou bieden. Zoals in vorige preview reeds beschreven is er van de klassieke Geoscape en Battlescape van twintig jaar geleden geen sprake meer; het zijaanzicht van je basis geeft je de kans te navigeren tussen de verschillende belangrijke ruimtes(Mission Control, Barracks, Research, etc.), met de stick kan je je op een intuïtieve manier voortbewegen naar je ruimte van keuze, maar ook aan shortcuts met LB en RB werd gedacht. Wij trekken naar de Research-ruimte, waar onze verzamelde Sectoid-kadavers dienst zullen doen als dankbaar onderzoeksmateriaal. Veel tijd om te palaveren wordt ons echter niet gegund: twee landen rammen quasi tegelijkertijd op de paniekknop: zowel in San Francisco als in het Chinese Chonqing worden ontvoeringen door aliens gerapporteerd. Meteen de eerste keer dat we een belangrijke keuze moeten maken, en sowieso een van de twee landen in de kou zullen moeten laten staan. We kiezen voor San Francisco –Amerika heeft meer geld, toch?- en haasten ons naar onze Skyranger die razendsnel naar SanFran vliegt...

 

 

Interessant intermezzo

 

Mijn speelsessie wordt echter onderbroken voor een presentatie. Hierbij kom ik tot een conclusie waar ik bij het spelen van het origineel nooit echt bij stilstond: saven is geen mogelijkheid tijdens je spel, het kan enkel tussen de missies door. Op zich een logische keuze, maar toch wel het vermelden waard dunkt ons. Genoeg over dit intermezzo bij het intermezzo echter, terug naar ons intermezzo: de presentatie laat een zwaar in de uitwerpselen verzeild Beta-team zien(voornamelijk beginnelingen), die het moeten opnemen tegen een Heavy Floater, een onbegonnen werk. De oplossing? Het Reaper Squad, een onmenselijk sterk squad dat onder leiding van een Sid Meier-lookalike –Who better to save cilization than the man who created Civilization- snel korte metten maakt met het alien gespuis. Ook al staan er enkele Chrystalids, een Berzerker en een Sectoid, deze klus is snel geklaard. De Sniper beschikt over het Archangel-armor, waarmee hij kan vliegen, en vanop grotere hoogte(dus verder) kan schieten, terwijl hij bovendien niet vatbaar is voor grondaanvallen. De Perk “in the zone” laat bij een hit nogmaals toe van te knallen en levert dus een serieus strategisch voordeel op. Sid Meier heeft de beschikking over Mind Control, net als de Sectoids, en kan de aliens dus een koekje van eigen deeg geven met zijn Psy Panic. De Assault-klasse van je Reaper Squad heeft dan weer de mogelijkheid om vanuit cloak aan te vallen, wat een instant critical hit oplevert. Al bij al was deze klus dus tamelijk snel geklaard; het lijkt dan ook logisch dat je niet al te vaak gebruik zal kunnen maken van deze speciale squad. De immense Sectopod die we nooit eerder zagen en vanuit de grond oprees deed onze gemoedstoestand echter snel keren, en hoe dapper de vier XCOM’ers ook mochten kijken, de strijd tegen deze nieuwe vijand die op het einde werd geïntroduceerd zou wel eens been- en beenhard kunnen worden...

 

 

Blije Amerikaanders, misnoegde Aziaten

 

Eens we terug in de Situation Room zijn om de paniekmetertjes te evalueren krijgen we het meteen te horen van China: ze zijn verre van content van onze voorkeur voor de Amerikanen, en de dreigementen weerklinken dan ook meteen. Onze Amerikaanse vrienden hebben echter een interessant cheque uitgeschreven, eentje die we meteen gaan investeren in research door een satteliet te lanceren om zo meer en beter de Alien Activity in de gaten te kunnen houden. Onze Sectoid lichamen uit de vorige missie hebben ondertussen ook al nieuwe technologie opgeleverd, en doen ons spijt krijgen dat we ook granaten gebruikt hebben en op die manier veel interessant onderzoeksmateriaal naar de verdoemenis hebben geblazen. De plasma sniper rifle van het Reaper Squad heeft ook onze interesse gewonnen, en wordt meteen ook het doel om zo snel mogelijk te bemachtigen eens we de volledige versie van de game in handen krijgen. Elk van je teamleden kan je apart uitrusten met met verdiende wapens en perks, en ook de looks zijn grotendeels aanpasbaar naar persoonlijke smaak en wens. Maar laat het duidelijk zijn: al die prullaria zullen je niet helpen als je vergeet dat er maar één ding echt van levensbelang is in de combat: tactiek. De manier waar op je je squad positioneert, en moves anticipeert zullen de sleutel tot je succes vormen. Dat de tutorial je dwingt om bepaalde moves op de verkeerde manier aan te pakken is dan ook een zegen: je merkt als nieuwkomer meteen hoe je moet spelen en op welke punten je extra dient te letten. De aliens tegenhouden zal geen sinecure worden, en eens iemand van je squad het loodje legt ben je hem of haar kwijt voor altijd. Oppassen dus!

 


XCOM: Enemy Unknown wist ons ook bij onze tweede kennismaking weer te verbazen. De game speelde erg soepel en voelde zelfs met de controller in de hand erg natuurlijk aan. Waar we initieel voor vreesden blijkt niet waar te worden: er lijken voldoende elementen aanwezig om het verhaal boeiend aan de man te brengen, en de manier van navigeren doorheen je basis is verrassend goed uitgewerkt. De soundtrack is van abnormaal goede kwaliteit en is duidelijk met liefde voor het vak gecreeërd. Het enige minpuntje waar we de game momenteel op durven afrekenen zijn de op sommige gebieden inconsistente graphics: hoewel het geheel er fabelachtig uitziet botst de grafische stijl soms met bepaalde models en afwerking. Het zou ons verbazen moest deze game ons bij de review niet kunnen bekoren...

 

Wat vind jij van deze game?

 (7 votes)
Hot
Not

Informatie over XCOM: Enemy Unknown


Releasedatum: 12-10-2012
Ontwikkeld door: Firaxis
Uitgegeven door: 2K Games
Genre: Strategy
SinglePlayer
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+
 
1 100% rep

Samus007 zegt op 25/05/2012 9:35   [?]

  Rating 1 16+ 16+
mijn persoonlijke favo dit jaar, kijk ik rotsvast naar uit.
2 100% rep

yoshimura zegt op 25/05/2012 10:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dit komt dik in orde!
3 100% rep

uberdevil1 zegt op 25/05/2012 11:09   [?]

  Rating 0 16+ 16+
gimmy gimmy

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

6.4

0


Al 6 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #1662 [?]
members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming Trailer - 00:01:36 min Meer
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website