Special
Download
Trailer

World of Darkness

Gepreviewd voor PC door FatalX

05 April 2012 12:21 -

World of Darkness is origineel een pen-en-papier rollenspel ontwikkeld door White Wolf. Er is nu een gelijknamige MMO in de maak die elementen zal halen uit de drie verschillende universums van dat spel. In World of Darkness spelen vampieren een centrale rol. De slogan "It all begins when you die" is hier volledig op zijn plaats, want enkel door zelf een vampier te worden zal je pas alle aspecten van het spel kunnen verkennen.

Vampieren zijn weer helemaal in. Waar ze vroeger enkel die-hard horrorfanaten wisten te bekoren, vallen nu de meeste jonge meisjes al in zwijm als ze lange hoektanden zien. Het is dus niet verwonderlijk dat de goede oude Dracula is ingeruild voor de glinsterende tiener Edward. Liefde en vriendschap lijken dan ook centrale thema's als het over vampieren gaat.

In World of Darkness is niets van dat zeemzoete gedoe terug te vinden. In de nieuwe MMO van CCP zal je jezelf enkel kunnen handhaven met geweld, bedrog, dood en verderf. De concept art geeft meteen de duistere en lugubere sfeer aan die het spel wil uitstralen. Uit het onderstaande filmpje kan je ook al opmaken dat de graphics die sfeer perfect weergeven.

Als je een beetje oplettend naar het filmpje hebt gekeken, dan is je misschien opgevallen dat er op het einde een groot reclamebord te zien is met daarop "EVE Fanfest 2012". Dat komt omdat CCP de ontwikkelaar is van EVE Online, een veelgespeelde science-fiction MMO. Ze hebben dus al meer dan genoeg ervaring om met de lore van het originele rollenspel een diepgaand universum uit te bouwen. Net zoals in EVE Online zal er in World of Darkness een eeuwigdurende strijd zijn om macht en territorium. Ook zullen de spelers grotendeels hun eigen regels kunnen opstellen.

Ozzy Osbourne wannabe's

De wereld zal bestaan uit gestyleerde versies van bestaande steden die fungeren als een neutrale zone waar onder andere handel kan gedreven worden. Elk van deze steden wordt bestuurd door een menselijke speler, die zich Prins mag noemen. De Prins krijgt ongeziene macht en kan bijvoorbeeld een blood hunt afroepen tegen een andere speler waarbij elke vampier de strijdbijl moet opnemen tegen die persoon. Het gaat zelfs zo ver dat die speler permanent vernietigd kan worden waardoor hij of zij helemaal opnieuw moet beginnen. Dit kan echter enkel gebeuren als je geen vampier bent. Aangezien onze bleke vrienden onsterfelijk zijn, bestaat er voor hen torpor. Dat is een soort van tijdelijke slaap, maar in het spel zelf zal je waarschijnlijk meteen opnieuw kunnen spelen als je al je levenspunten kwijt bent. Torpor zal dan ook eerder een soort van reden zijn waarom je personage niet is gestorven, wat duidelijk maakt dat de ontwikkelaars een hoog realisme nastreven (voor zover dat met vampieren mogelijk is uiteraard).

Hoe een Prins precies aan de macht komt is nog niet geweten, maar wel al zeker is dat de andere spelers de regerende Prins op elk moment van de troon kunnen stoten. Als een bepaalde stad te veel vampieren aantrekt die er invloed willen uitoefenen, dan zal dat een machtsvacuüm creëren in de andere steden waardoor het makkelijker zal zijn om de macht daar over te nemen. Dat zou de diepgang moeten verhogen en de spelers de kans moeten geven om hun strategische beslissingen erop af te stemmen.

Nog geen Team Jacob

Je begint niet als vampier in het spel. Iedereen start als gewone mens en kan enkel vampier worden door gebeten te worden. Dat zal in de eerste plaats gebeuren door opdrachten te vervullen voor NPCs, maar het is niet uitgesloten dat ook de spelers elkaar kunnen infecteren. Vrijheid staat centraal in deze game, dus je kan ook gewoon kiezen om geen vampier te worden. Doe je dat wel, dan moet je één van de clans kiezen die waarschijnlijk dezelfde zullen zijn als die van het originele rollenspel. Voorlopig ligt de focus volledig op vampieren, maar CCP heeft al laten weten dat er bij toekomstige uitbreidingen ook andere monsters kunnen toegevoegd worden zoals bijvoorbeeld weerwolven.

Uiteraard zal er zoals in de meeste MMOs een vorm van PvP zijn. Toch zal het niet te vergelijken zijn met de gewone combat die je vindt in andere MMOs. Het zal eerder een soort van politiek spelletje worden, waar je met uitgekiende zetten en onverwachtse samenwerkingen andere spelers buitenspel kan zetten en op die manier meer macht kan vergaren. In ieder geval kan je op je eentje nooit de endgame van het spel halen en zullen enkel degenen die het sluwst zijn over de wereld van duisternis kunnen heersen.

Het is natuurlijk nog te vroeg om al conclusies te trekken, maar niemand kan ontkennen dat World of Darkness potentieel heeft. De aangekondigde features geven een leuke draai aan het genre, zeker omdat ze een ongekende vorm van realisme bewerkstelligen. Het zal afwachten zijn tot er meer informatie en een speelbare versie beschikbaar is, maar voorlopig lijkt dit een titel om naar uit te kijken.

(5 votes)

Informatie over World of Darkness

Releasedatum: Onbekend