Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line

Gepreviewd voor PS3 door Den_John

25 May 2012 14:09 -

Nu de zon haar weg gevonden heeft naar ons Belgenlandje kunnen we eindelijk ook een beetje genieten van een vleugje warmte. Aangename temperaturen is echter dagelijkse kost wanneer je inwoner bent van het zonnige Dubai. In een niet zo verre toekomst is Dubai volledig overrompeld door de natuur. De gigantische gebouwen reiken hoog uit boven de zanderige straten die ooit dienst deden om de rijkelui in luxewagens naar hun bestemming te brengen. Wat overblijft is niks minder dan een verlaten stad en een perfect jachtgebied voor kwaadaardig gespuis.

Delta Force soldaat Walker zakt met twee kompanen af naar het verwoeste Dubai om Kolonel Konrad, bevelhebber van het ‘33rd', op te sporen. Onze kolonel is een oorlogsheld waarvan men uitging dat hij zes maand geleden het leven liet tijdens een reddingsoperatie. In nieuw ontdekt intel blijkt dat de man echter nog in leven zou zijn waarna het drietal ingeschakeld wordt om de woestijn te trotseren en onze brave man naar huis te begeleiden.

Samen met Lugo, een sluipschutter, en Adams, iemand die verzot is op zware machinegeweren, zal je heuse zandstormen moeten trotseren, ongure figuren moeten uitschakelen, in leven proberen te blijven en trachten te achterhalen wat er aan de hand is met Kolonel Konrad. Op zich geen loodzware opdracht maar hou het volgende in het achterhoofd: jij maakte samen met Konrad deel uit van dezelfde Delta Force-eenheid in Kaboel waar je zwaar gewond raakte en Konrad je leven redde waarna het nu jouw taak is om je redder in nood op te jagen.

Spec Ops: The Line maakt gebruik van de Unreal Engine 3 en dit zal voor heel wat grafische pracht zorgen. Leuk detail is dat je aan het begin van het spel kan kiezen met welke grafische filter je wil spelen. Zo zal je de keuze hebben om het spel met de standaard grafische instellingen te spelen maar je kan ook de Vintage of Vibrant-filter kiezen. Bij de Vintage komt alles iets guurder en donkerder over en Vibrant is eigenlijk de next-generationfilter wat gelijk staat aan overdreven lichteffecten en felle kleuren.

Niet enkel de talrijke zandstormen, het indrukwekkende landschap of de torenhoge gebouwen zullen van ongekend hoog grafisch niveau zijn, ook de physics engine die in het spel gebruikt wordt is angstaanjagend realistisch. Wanneer het spel opstart, worden we onmiddellijk in de actie gegooid. We zitten in een helikopter en proberen talloze vijandige gitzwarte helikopters van ons af te houden door middel van een machinegeweer. Uiteraard zal je het grootste deel van de tijd de kogels mooi in je opponenten kunnen schieten, gebeurt het toch dat enkele kogels afwijken van hun doel dan zal dit spectaculaire taferelen met zich meebrengen. Zo kunnen bouwkranen, die zich op de torenhoge flatgebouwen bevinden, waarheidsgetrouw neerstorten na aanraking met je zwaar wapentuig. De vernielingsgraad zal, volgens ontwikkelaar Yager, zeer hoog liggen.

Zoals we daarnet reeds aanhaalden spelen we het spel met twee strijdmakkers. De AI van deze personages is tot in de puntjes uitgewerkt. Tijdens onze speelbeurt hebben we geen enkele keer kunnen opmerken dat deze personages ons voor de voeten liepen of dat ze een keertje in de weg stonden. Geef je ze een bepaalde opdracht, dan voeren ze deze naar behoren uit en zullen jou ook op mogelijke gevaren wijzen. Je strijdmakkers een opdracht geven is vrij eenvoudig. Met de R2 of de RT kan je een bepaald commando aan je strijdmakker geven. Dit kan varieren van een deur openen of, bijvoorbeeld, Lugo inzetten om met zijn sniper iemand van een gebouw neer te schieten zodat je vrije doorgang hebt. Het principe is vrij eenvoudig maar werkt zonder enig probleem.

De gigantische buildings die Dubai rijk is zullen we zelf ook kunnen beklimmen waarna we via een rappel onszelf opnieuw met beide voeten op de grond kunnen brengen. De zandstormen spelen tevens ook een belangrijke rol in het onopgemerkt blijven. Je van het ene gebouw naar het andere begeven zal gemakkelijker zijn wanneer er rondvliegend zand is. Hierdoor zal de zichtbaarheid van je tegenstanders gereduceerd worden waarna je overlevingskansen enkel nog kunnen stijgen. Ook zal je de gigantische massa zand kunnen gebruiken om je opponenten uit te schakelen.

In de speelbare demo kregen we te zien hoe we drie terroristen het zwijgen konden opleggen door op de ramen van een bus te schieten. De bus was door moeder natuur gevuld met zand en onze tegenstanders stonden onderaan het voertuig. De kogels planten zichzelf in het glas waarna het fijne zand vrijspel kreeg en onze terroristen bedolf. Ook zal je zelf de nodige aandacht moeten besteden waar je loopt, zo zit de kans erin dat je na één stap enkele meters lager in een gebouw terecht komt. Kom je vervolgens midden van een verzamelplaats van je vijanden terecht, dan kan het schietfestijn beginnen en zal je alles uit de kast moeten halen wil je levend uit deze benarde situatie geraken.

Spec Ops: The Line is een derde persoonsschietspel dat veel weg van games als ‘Gears of War' en ‘Call of Duty'. De manier waarop ons personage in cover gaat en van het ene obstakel naar het andere sluipt is zo weggenomen uit Gears. Op zich geen slecht gegeven aangezien deze manier van spelen echt wel past in dit spel. Verder krijgen we een gigantisch wapenarsenaal tot onze beschikking dat je naar hartenlust zal kunnen aanpassen waardoor je het schietijzer zal kunnen aanpassen aan je noden of eisen.

Jonathan speelde de preview versie maar jij kan zelf de demo van Spec Ops: The Line proberen door hem gewoon te downloaden via Xbox Live of PSN.

De eerste speelbare versie van Spec Ops: The Line ziet er niet enkel heel goed uit maar combineert snelle en intense actie met tonnen actie, spanning en sensatie. Niet enkel de apocalyptische setting droeg hier ook nog eens toe bij maar ook het feit dat Nolan North, van onder andere Nathan Drake uit Uncharted, de stem was van ons hoofdpersonage zorgde voor een aangename verrassing.

(7 votes)

Informatie over Spec Ops: The Line

Releasedatum: 29-06-2012