Sniper: Ghost Warrior 2

Welkom in de hel van Sarajevo...

Gepreviewd voor X360 door Praga

20 April 2012 14:10 -

We keren even terug in de tijd, 1993 om juist te zijn. Zoals jullie je ongetwijfeld herinneren woedde in dat jaartal de Balkanoorlog in volle hevigheid. Zoals dat in elke burgeroorlog het geval is, is de bevolking het grootste slachtoffer. Massamoorden, verkrachtingen, sluipschutters die dood en vernieling zaaien vanop de daken van kapotgeschoten appartementsgebouwen, bomaanslagen en nog een pak gruweldaden waren schering en inslag in die tijd. Wat dit bloederig stuk Europese geschiedenis met jou te maken heeft? Dat lees je zo meteen hieronder...

Jij kruipt in de heldhaftige huid van USMC-kapitein Cole ‘Sandman' Cole. Samen met je spotter trek je voor een geheime missie naar Sarajevo waar je op zoek moet naar bewijzen en namen van schuldigen aan de massamoorden. Je spotter begint bij het zien van de vele lijken van onschuldige slachtoffers echter te flippen. Hij laat de opdracht voor wat ze is en gaat in zijn eentje op zoek naar de moordenaars. Daarbij lapt hij al de orders aan zijn militaire laarzen. Daar sta je dan mooi in je eentje... Je spotter loopt echter tegen een vijandige lamp en wordt ergens in een bibliotheek gevangen gehouden omdat hij net iets te roekeloos werd. Daarbovenop zit ook jij geboeid op je executie te wachten. Maar aangezien het belachelijk zou zijn dat jij als held reeds bij aanvang van het spel zou sterven, slaag je erin te ontsnappen. Daar begint je zoektocht doorheen een vijandige doolhof van kapotgeschoten gebouwen, autowrakken, verwrongen staal en andere toestanden die je in burgeroorlogsituaties mag verwachten.

CRYEngine 3

‘Sniper: Ghost Warrior' neemt je mee naar drie verschillende gebieden, elk met hun eigen typische setting en gebaseerd op bestaande locaties. Je begint in een totaal kapotgeschoten Sarajevo (als het ware een concrete jungle), de dicht begroeide jungle van de Filipijnen en als laatste de bergtoppen in Tibet. Elk totaal verschillend maar perfect geschikt voor de van een flinke portie stalen zenuwen voorziene koele sluipschutter die je bent. Het spel draait op de CRYEngine 3 en dat is voor de makers mooi om alle registers open te trekken. Je merkt wel dat er nog (veel) werk aan de winkel is maar het Sarajevo dat we te zien kregen trekt echt op het Sarajevo zoals we dat kennen uit de nieuwsberichten. Een totaal verwoeste stad, rookpluimen, overvliegende vliegtuigen en helikopters, kogels die je om de oren vliegen, vijandige snipers op de daken, burgers op de vlucht, mortieren die her en der inslaan, verwrongen staal van treinen/ trams en treinsporen, enzovoort. Doorheen deze betonnen jungle mag jij dus op pad.

In het andere level dat we te spelen kregen op een andere locatie, schietclub Kaliber, aan de Amsterdamse grachten, trokken we met onze spotter doorheen een jungle die er groener uitzag dan de groenste appel die je jezelf kan inbeelden. Je sluipt doorheen struiken en andere gewassen, waadt doorheen een rivier waarbij je vijandige patrouilles in motorbootjes moet zien te ontwijken en moet op tijd vijanden uitschakelen die zich ten velde of in hun kamp bevinden. Om overdag te spotten of tegenstanders achter een muurtje of in een hut/ tent schuilen is je thermal vision best handig, ga je 's nachts op pad hou dan zeker je night vision goggles bij de hand.

First Person Sluipspel

Ook voor deze game kiezen de makers weer voor een realistische en authentieke sluipschuttersaanpak. Geen occasionele run-and-gun-toestanden meer zoals in de verrassende eerste telg maar sluipen, richten, adem inhouden en de trekker overhalen. Dit gaat niet zomaar van een leien dakje. Getuige hiervan het ballistieke systeem dat alles bepalend is of je raak schiet of niet. Je moet je adem onder controle houden, rekening houden met de kracht en richting van de wind, het valtraject van de kogel over een lange afstand, de tijd die je kogel nodig heeft om zijn doel te bereiken en uiteraard je koelbloedigheid bewaren. Als je gaat rennen en plots een tegenstander ziet, dan moet je eerst je ademhaling omlaag krijgen waardoor het soms misschien te laat is om hem nog neer te schieten. Sluip, kijk rond, neem de omgeving in je op, hou je minimap in de gaten en ga niet te haastig te werk. Dit is wel een FPS maar ik omschrijf hem liever als een First Person Sluipspel en niet als een FPShooter.

Je hoeft trouwens niet elke keer je geweer te gebruiken om een tegenstander neer te leggen. Maak gebruik van een stealth kill en maak je tegenstander af met een messteek tussen zijn ribben of breek zijn nek. Je maakt er minder geluid mee en je spaart munitie uit. In het Sarajevo-level dat we te zien kregen en het Filipijnen-level dat we zelf mochten spelen merkte je dat je, als je het goed aanpakte, ook ongezien voorbij je tegenstanders kan sluipen. Altijd handig als de overmacht iets te groot is. Maak gebruik van de omgeving, hou niet alleen de omgeving rond jou maar ook boven jou in de gaten en denk twee keer na voor je een actie onderneemt.

Het enige wat me naarmate de demonstratie vorderde begon te ergeren (en haast lachwekkend werd) was het Balkan-accent dat je tegenstrever meekreeg. Aangezien enkel je eigen conversaties ondertiteld worden en die van je tegenstanders niet, had de ontwikkelaar voor mijn part de Servische troepen echt Servisch mogen laten spreken. Als je dan toch voor realisme en authenticiteit kiest, mag dat geen probleem vormen. Ik neem aan dat meer dan driekwart van de NAVO-troepen die in die periode in en rond Sarajevo gestationeerd waren ook de Servische taal niet machtig waren.

Ledematenafknaller

Een van de troeven van de franchise is de Killcam, waarbij je in slow motion je kogel uit je loop ziet vertrekken waarna deze met een droge klap je tegenstander op een extra lichaamsholte trakteert. Dat je daarbij het hoofd van je tegenstander uit mekaar ziet spatten, neem je er natuurlijk graag bij. De fans van ‘Soldier of Fortune', deel ik graag mee dat je nu ook je tegenstanders van hun ledematen kunt ontdoen. Handig om je tegenstanders hun benen onderuit te knallen als ze op je afgestormd komen. Qua uitrusting kan je rekenen op realistische wapentuig en dito gadgets. Night- en thermal vision goggles, zes verschillenden sluipschuttersgeweren, een vlijmscherp mes, pistool, een verrekijker en als de nood het hoogst is valt er wel ergens een van de drie beschikbare aanvalsgeweren of beschikbare heavy weapons op te rapen. Maar nogmaals, tenzij je echt op bloed uit bent, moet je proberen je tegenstanders te ontwijken. Kruip onder vrachtwagens door, schuil achter muurtjes, probeer de patrouilles in te schatten, hou zeker de daken in de gaten want het gevaar loert overal, probeer eventueel zelf hoger gelegen locaties op te zoeken en bewaar te allen tijde je koelbloedigheid. Het is geen schietspel pur sang, dus ga niet rennen en vorder traag maar zeker en vooral...levend.

Veelbelovend

Ik was en ben nog steeds een grote fan van ‘Sniper: Ghost Warrior'. Ook al had het spel last van AI-problemen en liep niet alles van leien dakje. Het was een aangename (frisse) verrassing in het bij momenten uitgemolken FPS-genre en verscheen tegen halve prijs in hartje zomer. Aangezien er rond die periode niets verschijnt was dat, net zoals dat met ‘Sniper: Ghost Warrior 2' nu, een ideale releasedatum. Producer Michael Sronczynski vertelde me ook dat het team rekening heeft gehouden met de feedback van de fans. Hij verzekerde ons alvast dat de AI van de tegenstanders helemaal herbekeken werd en dat er ook aan de gameplay, zowel in single- als in multiplayer, de nodige verbeteringen en aanpassingen werden uitgevoerd. Klinkt alvast veelbelovend en hoopvol voor de release van deze game in de zomer van 2012.

Biografie

Full Name: Captain Cole Anderson

Codename: "Sandman"

Nationaleit: Amerikaan

Beroep: Private Security Consultant (ex-Delta Force Sniper)

Background: Anderson groeide op in de ijskoude en ruwe wildernis van Alaska. Hier leerde hij reeds vanaf jonge leeftijd de kneepjes van het jagers- en schietvak en ook het spoorzoeken aan. Nadat zijn vader, een US Marine, tijdens zijn Tour of Duty in Vietnam om het leven kwam bleef hij alleen achter met zijn moeder van Indiaanse afkomst. Aangezien hij er toen met zijn moeder alleen voor stond, moest de toen tien jarige Cole de wildernis in trekken, op jacht naar (groot) wild om vlees op tafel te krijgen. Aangezien de appel niet ver van de boom valt besloot Anderson na zijn high school studies zich ,net als zijn vader, aan te sluiten bij de US Marines. Dankzij de skills die hij reeds op jonge leeftijd aanleerde groeide Cole al snel uit tot een van de beste verkenner/ snipers van de elitetroepen van de USMC en werd hij ingelijfd bij de elite Force Recon-unit. Anderson stamt trouwens af van een generatie ijzevreters want bijna al zijn mannelijke voorvaders maakten deel uit van de Amerikaanse (elite)-troepen. Cole werd dan ook opgevoed in de Amerikaanse sfeer van patriottisme en werd geleerd zich niet de vraag te stellen wat zijn land voor hem kan doen, maar wat hij voor zijn land kan doen...

(19 votes)

Informatie over Sniper: Ghost Warrior 2

Releasedatum: 15-03-2013
Ontwikkeld door: City Interactive
Uitgegeven door: City Interactive
Genre: Strategy
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+

silent785 zegt op 20/04/2012 14:54   [?]

Heb zo het gevoel dat deze qua gameplay heel saai zal zijn. Net zoals de voorganger.

Pilsje zegt op 20/04/2012 15:49   [?]

1e alinea na inleiding: Cole ‘Sandman' Cole vervangen door Cole 'Sandman' Anderson. Tenzij je gaat voor een Bond 'James' Bond gevoel .

En een vraagje: werd het sprinten aangepast? Want op de E3 trok dat eigenlijk op niets.

iceee(k) zegt op 20/04/2012 16:31   [?]

ik vond deel 1 best goed dus deze koop ik ook
3.1 100% rep

Andy zegt op 20/04/2012 17:16   [?]

deel 1 was inderdaad niet slecht voor een nobele onbekende te zijn

zwiep858 zegt op 20/04/2012 18:24   [?]

Ik snap eigenlijk niet wat er zo slecht was aan de eerste ge kunt nu nie zeggen dat het een topper was maar voor een game die 40 euro op release kost kunde da ook nie verwachten.
4.1 100% rep

thelordofpee zegt op 20/04/2012 19:46   [?]

Dus een spel lager dan 60 euro op release is zowiezo geen topper?
4.2 100% rep

Elentrikkepaal zegt op 21/04/2012 16:49   [?]

Die regel geldt ook voor hoeren ze

j@v zegt op 20/04/2012 21:33   [?]

Die eerste was een goed spel en dit ziet er ook prachtig uit.

gianni360 zegt op 20/04/2012 21:40   [?]

de eerste was een goed spel was ook geen topper maar twas een goed spel dus ik denk wel dat ik de 2de ook ga kopen

Enrico-gamer zegt op 20/04/2012 22:15   [?]

ziet er al beter uit hope da ze de foutjes van de eerste verbetere bv vijanden merken je te snel op en zo en khoop ook dat het een coversystem gaat worde want in de eerste is da ni te doen dus mischien ga ik deze ook hale op ps3 als die uitkomt

Wolverine__1 zegt op 20/04/2012 22:58   [?]

De eerste was leuk, maar de gekende probs waren soms irriterend. Hopelijk doen ze het nu beter, ens zien of ze sniper elite het vuur aan de schenen kunnen leggen.

3.9