Sly Cooper: Thieves in Time

PlayStationExperience2012: DJ Super in de USA

Gepreviewd voor PS3 door Dj Super

25 April 2012 0:05 -

Er komt eindelijk een nieuw avontuur voor de geniepige wasbeer Sly. In Sly Cooper: Thieves in Time komt de hele bende terug bijeen en staat hun de moeilijke taak te wachten om de befaamde Thievius Raccoonus te herstellen. De mensen van Sucker Punch zitten deze keer niet meer aan het roer en geven de fakkel door aan Sanzaru Games die eerder al de originele games in een HD-jasje staken. Voor de eerste speelervaring zijn we speciaal afgezakt naar San Francisco en dan meer bepaald naar de studio waar de magie gebeurd.

Het verhaal van Sly Cooper: Thieves in Time vangt aan na de avonturen van Sly 3: Honor Among Thieves. Terwijl de hele bende zijn eigen weg inslaat, komt gadgetfreak Bentley tot de conclusie dat de Thievius Raccoonus langzaam zijn pagina's aan het verliezen is. Aangezien dit boek alle belangrijke notities bevat over de voorouders van Sly, roept hij onmiddellijk de hele bende bij elkaar. Samen met Murray en Bentley kruipt Sly in de tijdmachine van Bentley om te achterhalen waar deze pagina's naartoe zijn. Ze gaan op bezoek bij de verschillende voorouders van Sly en ontdekken dat er een snoodaard met de tijd aan het knoeien is. Dit kunnen ze niet laten gebeuren en dus beginnen onze helden aan een nieuw avontuur. Eentje waarop we meer dan zes jaar hebben moeten wachten.

Nieuw bloed

De ontwikkeling van het vierde Sly Cooper-avontuur wordt deze keer niet in elkaar gestoken door Sucker Punch. De studio focust zich op één spel voor het met iets nieuws begint. Aangezien zij druk bezig waren met Infamous 2, kwam Sanzaru Games met de vraag op de proppen of zij niet mochten werken aan een vervolg. Eerder hadden zij de vorige drie games van een stevige HD-upgrade voorzien en hun liefde voor de sluwe wasbeer is merkbaar zeer groot. Vanwege het eigen verlangen om aan Sly Cooper: Thieves in Time te willen werken, is de kans groter dat de kwaliteit van de reeks wordt behouden. Iets wat gemakkelijker verloren zou kunnen gaan als een studio niet zelf achter de beslissing staat om een verlengstuk aan een bestaande franchise te breien.

Na het zien en ervaren van de eerste speelbare momenten van het spel, mogen we blij verkondigen dat Sanzaru Games wonderlijk geslaagd is in zijn doel om een Sly-game in elkaar te steken waar niet alleen de fans warm voor zullen lopen, maar ook nieuwe spelers zullen aangetrokken worden. Het spel staat los op zich en kan ook volledig als dusdanig gespeeld worden. Alle belangrijke en relevante informatie die we reeds achterhaald hebben in de vorige delen zullen worden aangehaald. Uiteraard zullen er elementen zijn die belangrijk zijn voor de liefhebbers en zullen hun prangende vragen na de spannende conclusie van Sly 3 worden beantwoord. In de plaats daarvan zullen er echter nieuwe vragen opduiken die ons zullen motiveren om deel vier te ontdekken.

Karnaval

Er valt trouwens heel wat te ontdekken volgens Sanzaru Games want Sly Cooper: Thieves in Time bevat behoorlijk wat te verzamelen voorwerpen en geheimen. Zo zijn er de typische Clue Bottles die een beloning met zich meebrengen als we ze allemaal verzamelen en is er ook nieuwe kledij voor Sly die hem in staat zal stellen om dingen te doen die hij anders niet kan. Zo kan hij met de Samurai Armour-outfit vuurballen van zich afslaan zonder schade op te lopen. In het Archers kostuum kan hij dan weer met pijl en boog overweg. Van zodra er een nieuwe uitrusting wordt gevonden, is het mogelijk dat er met de nieuwe vaardigheid een gebied kan worden gevonden in reeds bezochte hoofdstukken.

Hierdoor kunnen we het spel doorworstelen op de manier dat wij dat willen. Het verhaal kan perfect worden doorlopen in één rechte lijn, maar dan blijft er een groot deel van het spel links liggen. Als we liever alles ontdekken, kunnen we ons een tijdje bezighouden met alles wat het spel aan de zijlijn te bieden heeft en worden we er voor beloond. Niet alleen met extra artwork of een leuk deuntje, maar ook door nieuwe eigenschappen die Sly en zijn vrienden net dat tikkeltje beter maken om de vele obstakels in het spel te overwinnen.

Een schot in de roos

In San Francisco kregen we alvast twee verschillende levels voorgeschoteld waarin we kennismaken met Rioichi Cooper en Sir Galleth. Twee voorouders van Sly Cooper die in een lastig parket zitten. Zo is Rioichi Cooper zijn sushi restaurant in beslag genomen door de onderdanen van El Jefe. Deze gemene tijger is één van de vele eindbazen die op ons staan te wachten in Sly Cooper: Thieves in Time. In het level dat we kregen voorgeschoteld moesten we in de huid van Rioichi de gestolen keukenmessen stiekem afhandig maken van de rondlopende bewakers. Aangezien de voorouders van Sly niet alles hadden genoteerd in de Thievius Raccoonus, hebben ze allemaal nog enkele te ontdekken moves. Op deze manier slaagt Sanzaru Games erin om vernieuwing in het spel te brengen. Rioichi heeft bijvoorbeeld de Leaping Dragon voor zichzelf gehouden. Een acrobatisch maneuver dat hem in staat stelt om enorm ver te springen. Veel verder dan eender wie in de Cooper-bloedlijn. Deze vaardigheden dragen bij aan nieuwe gameplaymogelijkheden en -uitdagingen zonder daarvoor veel van de typische ervaringen van de vorige delen te moeten inleveren.

Heel het level bleef dat typerende Sly-gevoel overheersen terwijl we stiekem een weg zochten langs de vele bewakers en alarmsystemen. Rechtstreeks de confrontatie aangaan met de grote enorme bruten blijft een te vermijden oplossing. Enkel door uit het gezichtsveld van de bewakers en lasers te blijven, kunnen we het sushi restaurant ontdoen van zijn ongewenst bezoek. In het level waarin we met Sly op zoek gaan naar Sir Galleth blijft die typerende gameplay-ervaring aanwezig. Het enige nieuwe hier was dat Sly het Archers kostuum kon aantrekken en we daardoor af en toe een pijl met daaraan een koord moesten afschieten om zo een weg te openen naar een volgend platform. Het richten is vrij simpel en zelfs als we er volledig naast zitten, kunnen we alsnog de pijl naar het doel leiden door deze in de lucht bij te sturen naar het doel. Een middeltje dat absoluut handig is als we later in het level obstakels moeten ontwijken om het doel te bereiken.

Na onze eerste ervaring met Sly Cooper: Thieves in Time mogen we halvelings besluiten dat het spel in bijzonder goede handen is bij Sanzaru Games. Deze studio heeft op een nagenoeg perfecte manier het Sly-gevoel weten te vatten. De aantrekkelijke gameplay bevat nog steeds de stiekeme en ondeugende aard van Sly en de personages hebben hun typerende streken niet verloren. Ze zijn alleen een beetje ouder geworden. Maar net zoals wijn, kan ook Sly alleen maar beter worden met de jaren.

Volg @9lives en reviewer @DjSuper op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

(15 votes)

Informatie over Sly Cooper: Thieves in Time