Sleeping Dogs

Sleeping Dogs hands-on


Gepreviewd voor X360 door SaTo

29 May 2012 10:53 -

Square Enix haalde 9lives naar Parijs om er voor de tweede keer in een maand tijd aan de slag te gaan met hun over-the-top actietitel Sleeping Dogs. De op zijn minst apart te noemen stijl van deze potentiële topper verraadt dat ontwikkelaar United Front Games een duidelijke visie heeft over waar het met deze titel naartoe moet. Dat de game zelf enkele naamsveranderingen mocht genieten doorheen de jaren, en enkele keren bijna geannuleerd werd nemen we er als anekdote graag bij. Wat wij en jullie wilden weten werd echter bevestigd: dit wordt hoogstwaarschijnlijk een niet mis te lopen toppertje...



 

Sleeping Dogs wist begin deze maand al een hunkerend gevoel naar meer los te weken bij chef redactie Praga. Dat een tweede hands-on sessie op zulke korte termijn volgt betekent maar een ding: zowel ontwikkelaar United Front Games als uitgever Square Enix is er van overtuigd dat het met hun titel zo hard de goede weg opgaat, dat een tweede speelsessie voor de pers geen noemenswaardig slechte commentaren kan/mag genereren. Ondanks het op de voet volgen van deze titel was dit mijn eerste ervaring met Sleeping Dogs waarbij ik zelf de controller mocht hanteren, en ik moet stellen dat ik me toch een aantal keer serieus een hoedje schrok. Al mag het wel gezegd: een feesthoedje, want ik heb me danig geamuseerd en bij momenten ook heftig gelachen. Over de achtergrond van het verhaal en een introductie tot de wondere wereld van undercoveragent Wei Shen verwijs ik jullie graag terug naar Praga's stuk. Ik vertel jullie echter graag wél alles over mijn eerste gameplayervaring met het brutale Sleeping Dogs.

 

 

 

Aapjesmuziek

Onze eerste taak heeft weinig om het lijf: in ons safehouse moeten we Wei voorzien van adequaat plunje. Zowel zelf verdiende als in winkeltjes gekochte spullen komen terecht in je kleerkast, en voorzien je vaak van een aantal extra attribuutpunten voor tal van disciplines. Stijg je bovendien in level, dan krijg je meer aanzien in het chaotische Hong Kong, en krijg je de kans een Astrid Bryan-tje te placeren in de iets sjiekere winkels. Onze Couronnne Douche Jeans matchen we met de Ikoze Type OS-sneakers. We komen nog niet aan het magische cijfer drie, maar eens je een triootje van bij elkaar passende kledij weet te versieren zal je personage zich dat niet beklagen. Spijtig genoeg was onze speeltijd beperkt en hebben we het modestukje snel achter ons gelaten met het oog op de beloofde beenharde gameplay. Chronologisch bevinden we ons vijf missies ver in de game, en is dit de tweede missie waarin het volledige open wereld-aspect van Sleeping Dogs tot het uiterste benut kan worden. Na een kattenwasje verlaten we ons safehouse en slepen we ons deemoedig naar de overkant van het plein: géén zin in ontdekken met de benenwagen vandaag. Onze parkingwachter biedt gelukkig soelaas, blijkt dat we in een vorig leven nog een meer dan degelijke racemotor geparkeerd hebben. De radiozenders mogen dan niet zo uitgewerkt zijn als bij pakweg GTA IV (dixit ontwikkelaar Dan Sochan), het feit dat er een track van de bekende Britse artiest “Bonobo” door mijn hoofdtelefoon schalt laat toch meteen een grijns op mijn smoel verschijnen. De besturing van mijn tweewieler voelt in het begin een beetje vreemd aan bij het nemen van bochten, en het achteruittippelen als je jezelf hebt vastgereden oogt ronduit merkwaardig, maar na enkele minuutjes moet ik grif toegeven: het is eens iets anders dan we gewend zijn, niet te anders gelukkig, maar het pleziergevoel van simpelweg rond te sjeezen in de stad zonder meer is reeds aanwezig. En zeg nu zelf, wat is het nu van een open-wereld als het niet immens plezant is om zonder doel rond te hangen in die open wereld? Dat dachten wij ook ja...

 

 

Beeldjes verzamelen

De aandacht moet echter bij onze taak blijven: onze martial arts-leraar wil ons maar wat graag enkele nieuwe moves bijbrengen, maar dan wel op voorwaarde dat we een van zijn vermiste Jade Statues terugbrengen. Dit is een van de redenen waarom de open wereld ontdekken zo plezierig zal zijn: deze zit namelijk volgestouwd met extra grapjes en losse items en missies. Tijdens onze zoektocht ontdekten we ook twee health shrines waarmee we weer wat dichter bij de magische vijftien kwamen, wat een serieus aantal health bonus-punten als gevolg zou hebben. De zoektocht met de moto gaat echter iets te traag. Ondanks dat we al wheeliënd tegen een wagen knalden en deze hierdoor als lanceerramp gebruikten voor een monstersprong hadden we wel zin in een ritje met een wagen. Simpel op te lossen in Sleeping Dogs, want achter een auto rijden, en A blijven induwen resulteert in een spectaculaire stuntsprong rechtstreeks in eerder genoemd voertuig: puik werk. Onze jade statue blijkt niet zo goed verborgen, maar dat laten we niet aan ons hart komen: per slot van rekening kunnen we weer een nieuw kunstje bijleren. De sweepkick, kneestrike, stump strike, tackle strike, legbreak, en disarm-move beheersen we al vlotjes. We opteren voor de roundhouse-kick, en na enkele oefeningen krijgen we meteen de kans om de gehele dojo in elkaar te rammen. Bij wijze van test uiteraard.

 

 

Mode-adviseur

Van de veel te stoere manier waarop Wei zijn helm wegflikkert na het afstappen van de moto tot de overdreven coole voiceacting: Sleeping Dogs is een game met sfeer én details. Dat onze volgende missie er eentje is met hilarische conversaties draagt ook weer bij aan de positieve ervaring met deze game. “Who the hell steals CRT-monitors” horen we Wei nog jammeren tegen zijn collega straatcrimineel. Maar het wordt erger: nadat we een heel arsenaal boeven hebben geroundhousekickt alsof het Chuck Norris zelf betrof, blijkt dat we al die moeite hebben gedaan voor een lading nephorloges. Dat we de politie moeten zien af te schudden in een overvol en extreem log busje is ook geen cadeau. Al bij al valt de achtervolging nog mee, en trachten we niet teveel onschuldige mensen omver te beuken, en zoveel mogelijk van de stad heel te laten. Want, zoals we op het einde van de missie te zien kregen, wordt je afgerekend op Style Points (hoe creatief je het zaakje oplost en welke moves je hanteert), Cop Points (hoe minder je vernietigd van openbare spullen, hoe beter) en uiteraard Tryad Points (hoe goed je je criminele missies wist uit te voeren). Ook al hebben we dus een aardig potje vijanden moeten rammen in deze missie -wat trouwens best tof speelde, een beetje vergelijkbaar met Ridge Racer Unbounded-, toch wisten we de schade mooi te beperken. Dat de volgende missie weer van een totaal ander kaliber is, spreekt in het voordeel van Sleeping Dogs. “Hey mister, do you got a moment? I need some fashion advice...” is misschien geen bijster sterke uiting van hoogstaand Engels, toch trekt het sympathiek uitziende straathoertje Joan onze aandacht. Zoals te verwachten is deze charmante deerne echter niet zo goedaardig als ze eruitziet, en krijgen we een staalharde mep tegen onze kop, waarna onze geldbeugel wordt ontvreemd. Voorwaar een laffe daad, en daar zullen we dan ook eens een stokje voor steken. Na een intense parkour-achtige achtervolging over de daken van North Point krijgen we ons crimineeltje snel te pakken. De beloning: 500 Hong Kong-dollars, en een kist die we onderweg zagen blinken in een oogopslag, waarvoor we later met plezier terug kwamen. De minigame om de lockbox open te krijgen was niet bijster spectaculair, maar we hebben zo'n donkerbruin vermoeden dat dat in het latere fase wel het geval zal zijn. Met onze zuurverdiende dollars trekken we naar een massagesalon om onze health er weer bovenop te krijgen, en een tijdelijke bonus te verdienen die we weer even snel kwijt zullen zijn in de volgende missie...

 

 


 

Sleeping Dogs liet een verbazingwekkend goede indruk achter. Als de gameplay effectief tussen de 30 en 40 uren schommelt - en dat geloven we graag aangezien Square Enix met Deus Ex: Human Revolution hetzelfde flikte - dan ziet het er goed uit. De game speelde vlot, de combat is meer dan goed uitgewerkt, veel beter dan in de gemiddelde open wereld-game zelfs, en de meer dan 65 beschikbare voertuigen moeten het ontdekken van de stad vol geheimen en gimmicks herleiden tot een plezierritje. We waren dan ook danig goedgeluimd na het spelen van Sleeping Dogs, en hopen dat de E3 meer van hetzelfde zal brengen...

 

 

Wat vind jij van deze game?

 (19 votes)
Hot
Not

Informatie over Sleeping Dogs


Releasedatum: 17-08-2012
Ontwikkeld door: Square Enix
Uitgegeven door: Square Enix
Genre: Action
SinglePlayer
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+
 
1 100% rep

Anopheles zegt op 29/05/2012 11:26   [?]

  Rating 0 16+ 16+
True Crime: Hong Kong
2 100% rep

Royal Belgium zegt op 29/05/2012 14:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
30 à 40 uur? Hmm, laten we hopen
3 100% rep

playforfun91 zegt op 29/05/2012 15:14   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De trailer vond ik niet zo interessant maar de preview maakt mij toch benieuwd. Afwachten tot een review dus
4 100% rep

nightcawk zegt op 29/05/2012 16:54   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ziet er echt super vet uit

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

6.6

0


Al 21 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #1594 [?]
members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming e3 2012 Trailer - 00:02:11 min Meer
Copyright © 2013 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website