Screenshot
Download
Trailer

PSN Review: Sam & Max S03E01 - The Penal Zone

Geschreven door Ge0force

Special | 09-05-2010 -

In 1993 scoorde Lucasarts een monsterhit met Sam & Max, een point & click adventure gebaseerd op de gelijknamige strip van Steve Purcell. Vreemd genoeg verscheen er nooit een vervolg, tot Purcell de rechten verkocht aan Telltale Games. Deze studio werd opgericht door ex-Lucasarts medewerkers en lanceerde nieuwe Sam & Max games in de vorm van kleinere episodes op pc, Wii en XBLA. Voor het derde seizoen wordt de consoleversie echter exclusief voor de PS3 uitgebracht, waardoor nu ook de PS3-bezitters kunnen kennismaken met dit dolkomische duo. In totaal zullen er vijf episodes - verspreid over evenveel maanden - worden vrijgegeven, waarvan wij de eerste reeds aan de tand konden voelen.

De eerste episode kreeg de naam The Penal Zone mee en begint met een scene waarbij Sam & Max gevangen zitten op het ruimteschip van generaal Skun-Ka'pe. Deze ‘skunk-ape' zoals Max hem noemt is een buitenaardse gorilla die vastberaden is om het heelal te veroveren met behulp van een aantal bijzondere artefacten die al een tijdje vermist zijn. Vermist is natuurlijk relatief, want als Max ineens over bovennatuurlijke gaven blijkt te beschikken wordt het wel duidelijk waar die artefacten naartoe zijn. Met behulp van deze krachten, een hoopje sprekende hersenen in een aquarium en wat oude computerbrol zullen Sam en Max hun beste beentje moeten voorzetten om Skun-Ka'pe's snode plannen te verhinderen.

Psychic Max

Het verhaal is duidelijk weer even absurd als we gewoon zijn en ook de humor is weer talrijk aanwezig. In vergelijking met de vorige episodes zijn de grappen wel subtieler en er zijn heel wat verwijzingen naar andere games en films. Toch zal je bij de meeste dialogen een smile niet kunnen onderdrukken, vooral het stuk waarbij Sam zich afvraagt waar Max zijn inventory bijhoudt hoewel hij geen kleren draagt is gewoonweg hilarisch. De gameplay is in deze episode nog wat origineler dan anders. Dit is vooral te danken aan de bijzondere gaven van Max, waarop de meeste puzzels en het spelverloop gebaseerd zijn. Zo kan Max zich vermommen in een vast voorwerp, of zich teleporteren naar elke vaste of mobiele telefoon waarvan hij het nummer heeft. Leuk daarbij is dat iedereen die hem op dat moment aanraakt mee verplaatst wordt, wat enkele snode ideeën toelaat om van iemand af te geraken.

Meest bijzonder is dat Max de toekomst van bepaalde voorwerpen of personen kan zien. Door dit bijvoorbeeld toe te passen op Sam kan je zien wat hij op een later moment in het spel zegt of doet. Hieruit kan je niet alleen een flinke hint afleiden voor wat je te doen staat om een bepaalde puzzel op te lossen, maar vaak vind je op die manier ook informatie die noodzakelijk is om te weten wat er moet gebeuren. De ontwikkelaars hebben er gelukkig voor gezorgd dat je op die manier slechts kleine stukjes informatie krijgt, het is dus zeker niet zo dat je de pap in de mond krijgt. Toch valt het op dat deze episode beduidend gemakkelijker is dan de vorige seizoenen. Dit is vermoedelijk bewust gedaan om een groter publiek aan te spreken en omdat het spel later ook zal uitgebracht worden op de iPad, maar voor de ervaren puzzelaar is hierdoor het laatste greintje uitdaging uit de Sam & Max reeks verdwenen.

Bye Bye Point & Click

De nadruk op de release voor console en iPad heeft er ook voor gezorgd dat het derde seizoen een aangepaste besturing heeft meegekregen. Het klassieke point & click concept is volledig achterwege gelaten en vervangen door een controllervriendelijk systeem dat lijkt op de besturing van de Monkey Island episodes. Sam wordt nu rechtstreeks bestuurd met de linker analoge stick, terwijl de camera automatisch meedraait. Objecten waarmee interactie mogelijk is worden automatisch geselecteerd en met de rechterstick kan je van object wisselen. De verschillende keuzes in dialogen worden voorgesteld in een cirkel en kunnen makkelijk de analoge stick geselecteerd worden. Pc-gamers en adventure-veteranen zullen mogelijk teleurgesteld zijn omdat de charme van het zoeken naar bruikbare voorwerpen met dit systeem verloren gaat, maar voor console werkt het stukken vlotter dan een cursor besturen met controller.

Naast de besturing hebben ook de graphics een bescheiden update gekregen. Alles wordt nog steeds in een cartoony stijl weergegeven, maar ziet er opmerkelijk scherper en gedetailleerder uit dan in de vorige seizoenen. Wel lijkt de grafische engine nog niet volledig geoptimaliseerd voor de PS3. Regelmatig lijkt het beeld een fractie van een seconde vast te hangen voor er naar een nieuwe scene wordt overgegaan, en bij forse camerabewegingen valt het op dat de framerate wel erg laag ligt. Gelukkig heeft het spel geen puzzels waarbij reactietijden van belang zijn dus echt storend wordt dit nooit. De muziek en voice-acting zijn nog steeds van zeer hoge kwaliteit, waardoor je nooit in de verleiding komt om dialogen over te slaan. Een handvol trophies vereisen sowieso dat je alle mogelijk gesprekken tot in de kleinste details uitpluist, maar alweer dankzij de leuke humor zal je je dit nooit beklagen.

Het derde seizoen van Sam & Max kent een bijzonder sterke start dankzij deze leuke en vooral originele eerste episode. De bovennatuurlijke gaven van Max zorgen voor heel wat innovatieve puzzels en de subtiele humor en het prima verhaal zullen je aan je scherm gekluisterd houden. Om een breder publiek aan te spreken is de besturing echter sterk vereenvoudigd en ook de moeilijkheidsgraad is nog maar eens verlaagd. Maar zelfs voor ervaren puzzelaars is deze episode ondanks het gebrek aan uitdaging puur amusement.

Positief:

Geweldige humor
Originele puzzels
Prima voice-acting

Negatief:

Veel te gemakkelijk
Laggy grafische engine

Scores:

Gameplay: 7/10
Fun: 9/10
Graphics: 7/10
Geluid: 9/10

EINDSCORE: 82%

FEW zegt op 09/05/2010 13:30   [?]

"Deze studio werd opgericht door ex-Lucasarts medewerkers en lanceerde nieuwe Sam & Max games in de vorm van kleinere episodes op pc, Wii en XBLA. Voor het derde seizoen wordt de consoleversie echter exclusief voor de PS3 uitgebracht, waardoor nu ook de PS3-bezitters kunnen kennismaken met dit dolkomische duo."

dus de mensen met alleen een Wii of 360 kunnen de reeks dan niet meer volgen, en de mensen met alleen een PS3 weet niet wat er in de voorgaande seizoenen gebeurd is? lijkt me toch ook niet slim hoor.
1.1 100% rep

Ge0force zegt op 09/05/2010 14:16   [?]

Valt goed mee hoor. Er komen in seizoen 3 wel een paar oude bekenden terug, maar elk personage wordt opnieuw voorgesteld en het verhaal staat volledig op zich. Ge hoeft de vorige twee seizoenen dus niet te hebben gespeeld om seizoen 3 te begrijpen.

Opticat zegt op 09/05/2010 15:48   [?]

Toevallig, ik heb het gisteren gekocht.
Wanneer komt episode 2:Tomb of Sammun-Mak uit?