Resident Evil 6

E3 2012: Resident Evil 6

Gepreviewd voor X360 door Y@nnick.

09 June 2012 13:51 -

Resident Evil is een reeks die al veel wegen is ingeslagen en over het algemeen een groot succes heeft gekend met bijna elk deel. Helaas ging het met deel vijf voor veel mensen bergafwaarts. De setting was verre van eng en de focus op co-op was niet voor iedereen even leuk. Met Resident Evil 6 willen de makers de fans van de reeks weer overtuigen. Op de Microsoft persconferentie zagen we al een korte demo van Leons campaign, maar Resident Evil 6 biedt veel meer dan dat.

Om even kort te bespreken wat er in de getoonde demo te zien is: Leon wordt gedropt in een op Raccoon City-gelijkend deel van Shanghai. Samen met zijn vrouwelijke partner gaat hij op vlucht voor de zombies. We zien meteen een paar aanpassingen die vraagtekens oproepen. Het typische lasertje dat je hebt bij je pistool is deze keer vervangen door een crosshair. Een kleine aanpassing, maar dat rode lasertje was wel uniek aan Resident Evil en die kleine crosshair laat het al veel generieker aanvoelen. Ook het wegrollen en coveren doen blijken dat Resident Evil 6 zich een beetje distantieert van de vorige Resident Evil-games, waarin de besturing opzettelijk wat traag en stroef werd gemaakt om je meer in dat horrorsfeertje te duwen.

QTE

Hoewel het er toegankelijker uitziet qua besturing, lijkt het absoluut niet gemakkelijker te worden. We zien ter compensatie veel meer zombies tegelijk op het scherm en ook de Quick Time Events lijken lastiger om te doen. Bij de helikopter zien we dat je als Leon op het juiste moment de knop moet indrukken om zijn vrouwelijke partner te redden van de zombies. De setting ziet er in ieder geval duisterder en enger uit dan het Afrikaanse landschap van het vijfde deel, dus dat is al een pluspunt.

Met Resident Evil 6 willen de ontwikkelaars fans van iedere soort Resident Evil-game tevreden stellen. Je krijgt dus drie campagnes voorgeschoteld die ieder een andere speelstijl voorschotelen. Met Leon krijg je de iets meer traditionele horrorgame, maar veel horror hebben we nog niet mogen aanschouwen in de korte demo. Met Chris krijg je de meer op actie gerichte gameplay. In een demo kunnen we merken dat het bergafwaarts gaat met Chris. Hij is behoorlijk depressief en richt zich naar de alcohol om zijn miserie te vergeten.

Drank is den duvel...

Vanaf het moment dat je de controle krijgt over Chris, merk je dat zijn gameplay inderdaad meer op actie gericht is. De zombies die je aanvallen hebben bijna allemaal een geweer in de handen waardoor dit op de meer traditionele third-person shooter lijkt. Gelukkig zijn er nog typische Resident Evil-elementen zoals exploderende hoofden die plots in zombieachtige toestanden veranderen en vliegende vleermuizen die je kan herkennen uit Resident Evil 5. Het ziet er wel aardig uit, maar aangezien de meeste fans niet zo verzot waren op het vorige deel lijkt dit de minst interessante campagne van de drie te worden.

Wie is Jakob?

De interessantste van de verhaallijnen is die van Jakob. Dit nieuwe personage in de game krijgt een eigen verhaal, maar het heeft een leuke twist. Fans van Resident Evil 3: Nemesis zullen blij zijn om te horen dat er net als in die game een groot monster je door heel de campagne blijft achtervolgen. Hoewel het er niet ontzettend eng uitziet, ziet het er zeker gevaarlijk en sterk uit waardoor je altijd zal moeten opletten of hij niet vlak achter je zit. Ook hier zien we helaas weer zombies met geweren, maar dit kan ook gewoon toeval zijn. Dit personage kan trouwens ook meleewapens oppikken en dus vanzelf rake klappen toedelen zonder dat er een knop tevoorschijn moet komen. Een leuke toevoeging.

Partners in zombie crime

Als je de demo's al bekeken hebt, dan valt het op dat ieder personage een partner heeft op elk moment. Dit komt omdat de game wederom online co-op zal bevatten. Je zal de game dus met een vriend helemaal kunnen doorlopen. De vraag is natuurlijk of de A.I. van je partner weer zo zwak is als in Resident Evil 5, waar Sheva soms zorgde voor een game over als je even niet oplette. In de demo's leek dit in ieder geval in orde, maar uiteraard moeten we wachten op hectischere momenten om hier echt honderd procent zeker van te kunnen zijn.

Veelbelovend

Alles bij elkaar genomen ziet Resident Evil 6 er gewoon sterk uit. Het breekt dan misschien geen potten, het lijkt wel een uitgebreidere ervaring met veel opties en variatie. Mensen die niet teleurgesteld waren door Resident Evil 5 zullen zeker plezier vinden in Resident Evil 6. Fans van de allereerste games echter, zullen nog moeten afwachten tot we meer duidelijke horror-stukken van de game hebben kunnen zien. Pure horror wordt het misschien niet, als actiegame is het zeker een titel om in de gaten te houden.

Zombieliefhebbers moeten nog eventjes geduld uitoefenen vooraleer ze aan de slag kunnen met deze zombieknaller. Laat ons hopen dat hij alvast beter mag worden dan zijn voorganger.

(15 votes)

Informatie over Resident Evil 6

Releasedatum: 22-03-2013
Ontwikkeld door: Capcom
Uitgegeven door: Capcom
Genre: Action
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+

halovision zegt op 09/06/2012 17:14   [?]

Welke voorganger bedoel je?
- Rac. City
- RE 5?

Ivm de 1ste keuze, agreed
Ivm de 2de keuze, die viel héél goed mee.
1.1 100% rep

DragoonXc zegt op 09/06/2012 18:44   [?]

raccoon city was meer shooter dan survival, survival hoort meer "enge elementen" in te zitten en daar slaat RE 5 de bal mis
1.2 100% rep

littlewolvie zegt op 09/06/2012 21:20   [?]

Ik krijg het inderdaad ook een beetje op mijn heupen van hoe de reviewers en nieuws posters hier continue zitten kappen op RE5. Ja, het was verschillend van de vorige delen (maar RE4 was dat ook al tenopzichte van zijn voorgangers). Ja, het was meer actie gericht. Maar het was nog steeds een uitstekende game en kan zich wat mij betreft zeker meten met andere grote actiegames waar diezelfde reviewers doorgaans wel heel enthousiast over zijn. Soms heb ik de indruk dat het weinig te zien heeft met de persoonlijke mening van de reviewer in kwestie, maar dat deze zich eerder populair probeert te maken door de game (RE5 dus) te bashen. En voor de duidelijkheid, ik speel de reeks al sinds het prille begin op de goede oude PS1 (Resident Evil 1 was mijn eerste PS1 game ).
1.3 100% rep

Y@nnick. zegt op 10/06/2012 1:30   [?]

Pas op, ik heb echt genoten van RE5. Maar 6 lijkt dus gewoon nog generieker te worden qua controls. Niet meer dat lasertje of dat slome reloaden terwijl je stil staat, je bent veel mobieler en de besturing is toegankelijker in 6. Imo gaan ze daar te ver mee.
1.4 100% rep

HaXxXoR zegt op 10/06/2012 12:37   [?]

dat valt nog te zien he. Ja dat hoorde bij de spanning een beetje maar dan zal er nu tegenover staan dat de zombies ook wat mobieler zullen zijn ?
Swings and roundabouts really, ik ben eigenlijk wel blij met het hele 'ik moet herladen dus ik kan niet bewegen...'
Het cover systeem vind ik iets heel aardig in tegenwoordige games. Dit wil niet zeggen dat je de schrik nietmeer kan hebben van blind een hoek om te moeten en dat ook deze vrees nu weg is he.
Zoals in een van de E3 filmpjes te zien was nam hij dekking en zag hij vervolgens 5 zombies die nog amper 5 meter weg waren.
Ik kijk er alvast enorm naar uit!

bumblebee_be zegt op 09/06/2012 18:23   [?]

badgirl zegt op 10/06/2012 11:13   [?]

(Ook hier zien we helaas weer zombies met geweren)

Hoe kunnen zombies geweren vasthouden laat staan schieten of heb ik het mis ?
3.1 100% rep

thelordofpee zegt op 10/06/2012 11:21   [?]

Serieus? Zo een vraag? Hoe kunnen zombies dan bestaan volgens jou?
3.2 100% rep

bumblebee_be zegt op 10/06/2012 12:01   [?]

een variant van het hondsdolheidsvirus met een korte incubatie tijd DUH
3.3 100% rep

KaGe[47] zegt op 11/06/2012 8:18   [?]

Ik vind die vraag wel terecht eigenlijk, zombies zijn zombies, die kunnen in principe niks anders dan zichzelf voortbewegen en mensen aanvallen. Meestal kunnen ze zelfs niet lopen, enkel schuifelen. Lees eens Max Brooks' zombie survival guide ;-)

RE5 was niet slecht, maar idd geen survival horror meer, RE6 zal dat blijkbaar nog minder zijn. Jammer...
3.4 100% rep

kim gillissen zegt op 11/06/2012 18:56   [?]

Ik vind zombies geen zombies meer wanneer ze wapens kunnen vuren of kunnen hordelopen zoals in de laatste film versie van 'Dawn of the Dead'.

In alle zombie film/games hoor je dat zombies enkel hun primaire noden overhouden nadat het virus hun lichaam overneemt, wat in dit geval enkel eten is. Ten tweede, als je meer dan 5 minuten dood bent ben je ook hersendood of heb je blijvende hersenschade, wat wilt zeggen dat zowel je hersenen en zenuwen niet meer optimaal werken als je toch revived zou worden.
Dit vertaald zich weer naar het feit dat zombies amper kunnen lopen, denken en geen pijn voelen.

Conclusie: zombies kunnen NIET spurten, kunnen niet wapens vuren, het zou me zelfs verbazen moesten ze een deurknop kunnen draaien.

6.1