Rayman Legends

E3 2012: Gespeeld - Rayman Legends

Gepreviewd voor WIIU door Wimpie

10 June 2012 11:22 -

Na talloze Rabbids-games draait alles in Rayman Legends om onze ledematenloze vriend, want op de Wii U werden de konijnen, voorlopig toch, tot een stoofpotje met pruimen herleid.

Ubisoft heeft maar liefst acht games voor de Wii U en hiermee is het bedrijf meteen de grootste third-party-ontwikkelaar voor Nintendo's nieuwste console. Of al deze games ook garant staan voor kwaliteit, houden we nog even in het midden. Maar als we kijken naar het effect dat bijvoorbeeld de Zombi U-trailer op het publiek had, wordt duidelijk dat iedereen Ubisoft in de gaten zal houden.

Legendarisch

Een andere game die zeker de moeite waard is, is Rayman Legends. Het spel is speelbaar op de beursvloer in Los Angeles en 9lives besloot om onze goede vriend Rayman nog maar eens te helpen. We hebben tenslotte enorm genoten van zijn avonturen in Rayman Origins en na de presentatie van het spel op de Ubisoft-persconferentie waren we razend benieuwd. De opvolger van Origins op Wii U zal Rayman Legends heten en zal naast de Wii U Gamepad ook gebruik maken van de Pro Controller. Deze werd met niet al teveel lawaai voorgesteld op de E3-beurs en ziet er uit als een standaard controller. Nintendo heeft deze speciaal ontwikkeld voor de mensen die een langere tijd gamen omdat de Gamepad na een marathonsessie wel eens voor verkrampte vingers zou kunnen zorgen.

Lumsverzamelaar

Toch blijft de nieuwe Wii U-controller met aanraakscherm erg belangrijk voor Rayman. Via deze Gamepad kan je als speler vijanden uitschakelen door op het touchscreen te duwen of gebruik maken van de gyroscoop om bepaalde voorwerpen in de spelwereld te doen draaien. Met de introductie van de Gamepad wordt ook een nieuw personage aan het Rayman-universum toegevoegd: de kleine vliegende Murphy. Dit wezentje zal samen met Rayman en Globox rondreizen in de wereld en krijgt een niet te onderschatten rol. Je kan er onder andere touwen mee doorsnijden, vijanden vastpakken of Lums verzamelen. Deze Lums vormen nog steeds het belangrijke aspect van de gameplay, want door hen allemaal te vinden in de spelwereld maak je meer kans om de vijanden te verslaan en gevangen genomen Teensies te bevrijden.

De kracht van Murphy

Tijdens de demo werd de kracht van Murphy al volop getoond: je hebt hem echt nodig om bijvoorbeeld rotsen met scherpe punten te kantelen zodat de andere spelers ervoorbij kunnen komen. Tijdens onze speelsessie bleek dat ook erg goed te werken en als speler met de gamepad moet je zelfs niet naar de televisie kijken. Deze "asymetrische gameplay" waar Nintendo zo trots op is komt dus zeker goed tot zijn recht in Rayman Legends en zorgt voor een extra competitief sfeertje. Er is nu eenmaal niets leuker om je vrienden "per ongeluk" in een ravijn te duwen of die laatste Lums voor hun neus weg te kapen. Op andere momenten in de game wordt de rol van de Gamepad-bezitter nog belangrijker en dit werd tijdens de pesconferentie vooral duidelijk: tijdens races moet je met je vinger op het juiste moment op het schem duwen zodat de anderen veilig verder kunnen geraken. Een leuke beat op de achtergrond maakt dit alles erg aangenaam om naar te kijken, en nog aangenamer om zelf te spelen.

UbiArt

Als laatste maar niet minst belangrijke pluspunt van de game is dat de speler het spel verder zal kunnen spelen op de Gamepad, zelfs wanneer de televisie uitgeschakeld is. Uiteraard moet je dan naar enorm veel kleine dingen gaan zoeken op het veel te kleine scherm, maar tegenwoordig spelen ook veel mensen op de tablet voor de televisie terwijl de andere gezinsleden een film bekijken. Dus dit kan wel eens goed werken. Bovendien ziet het spel er zowel op de televisie als op de Gamepad er bijzonder mooi uit. De ontwikkelaars hebben verder aan de UbiArt Engine gesleuteld en dit resulteert in een beter verlichtingssysteem en verbeterde graphics.

Rayman Legends is één van de grote verrassingen op de beursvloer. Toegegeven, de basis verschilt niet heel veel van Rayman Origins maar het spel heeft veel potentieel en het gebruik van de Gamepad lijkt een echte aanwinst voor de gameplay.

(9 votes)

Informatie over Rayman Legends

Releasedatum: 30-08-2013