Prototype 2

Gepreviewd voor PS3 door Matthew

29 January 2012 0:50 -

Wie zich de games van 2009 nog herinnert, zal vast terugdenken aan de clash tussen twee grote releases: Prototype en InFamous. Beide games speelden zich af in een open wereld waar lekker geroamd kon worden en hadden een antiheld met superkrachten als hoofdpersonage. De twee titels kwamen in dezelfde periode uit, waardoor ze stevig met elkaar moesten concurreren. Een jaar geleden kreeg InFamous al een opvolger en nu brengt ook Activision een sequel uit voor zijn free-roamer. Met nog enkele maanden te gaan voor de lancering is het tijd voor een tussenrapport.

Wie zich de verhaallijn van het eerste deel nog herinnert, kent Alex Mercer. Onze antiheld wist in het origineel een staaltje van het heftige Blacklightvirus als verzekering te bemachtigen toen Blackwatch het Gentekproject stopzette. In een wanhoopsdaad liet hij het virus los in New York, waardoor iedereen en alles begon te muteren naar vreselijke monsters. Mercers lichaam accepteerde het virus en kreeg bizarre superkrachten. Een van de grootste kritieken was dat het voor velen vreemd aanvoelde om als Mercer te spelen. Het was moeilijk om een band te krijgen met het personage en dat is enigzins begrijpelijk. Daarom wil Radical het deze keer over een andere boeg gooien.

Wraak en vergelding

Deze keer is onze wetenschapper niet het hoofdpersonage, maar de antagonist en kruipen we in de schoenen van James Heller, een oorlogsveteraan die veertien maanden na de feiten uit deel één terugkeert naar New York en ontdekt dat zijn vrouw en kind slachtoffer zijn geworden van het Blacklightvirus. Helaas werd Heller bij die ontdekking ook blootgesteld. Gelukkig voor hem heeft zijn lichaam het ondertussen geaccepteerd, waardoor hij tegenwoordig ook over bepaalde superkrachten beschikt. Waar het origineel nog een verhaal was over een gekke labowerker, krijgen we nu te maken met vergelding en wraak. Heller heeft maar één doel voor ogen: het brutale einde van Alex Mercer.

Uit gesprekken met de ontwikkelaars, eerdere demo's en enkele trailers is gebleken dat Manhattan in dit spel ondertussen opgedeeld is in drie regio's. In de groene zone gaat het normale leven gewoon verder omdat het virus net op tijd is afgeschermd. De gele zone is dan weer een soort concentratiekamp. De armsten in Manhattan en andere risicogevallen werden verdreven naar deze regio en lopen er het risico op infectie omdat de omgeving er niet helemaal gedecontamineerd werd. Ten slotte is er nog de rode zone, de thuis van Alex Mercer. De enige manier om dat nog te bestrijden zou een kernbom zijn die niet meer dan een grote krater achterlaat, maar dat zou ten koste zijn van de rest van New York en omstreken. Na veertien maanden is iedereen in die zone volledig gemuteerd en kan Mercer dus op zijn gemak zijn krachten trainen.

Welkom in New York

Wie het origineel gespeeld heeft, zal veel dingen herkennen in dit vervolg. Nog steeds verplaats je je door een chaotisch overblijfsel van een stad - dit kan ook al glijdend door de lucht - en onderweg mep je de ene mens na de andere kort en klein. Goedwillenden of slechterikken: als je er zin in hebt, kan je ze permanent uitschakelen. Al heeft Radical wel geluisterd naar de kritiek en een feature toegevoegd waardoor ze enkel maar bewusteloos geslagen worden. Als je nood hebt aan wat extra health, kan dit overigens enkel door de vijanden te doden. Bizar dat in een free-roaming game "het goede" zo zwaar gepromoot wordt. Blijkbaar is Radical niet zo radicaal als gedacht.

Neem dat wel met een korreltje zout, want Prototype 2 bevat opnieuw heel wat expliciete beelden. Het bloed spat van het scherm bij het brutaal afslachten van je tegenstanders en de ingewanden vliegen lekker luguber in het rond. James Heller heeft zelfs enkele tentakels die hij kan hanteren om extra brute moves uit te voeren. Zo kan je bijvoorbeeld iemand vastgrijpen en doorboren. Het doel van Radical was om de actie zo uitgebreid en divers mogelijk te maken. Dat hebben ze aangepast door je nu bijvoorbeeld soms omsingeld te laten worden door een stuk of vijf mutanten. Je kan eentje neersteken met je dodelijk scherpe klauwen, een andere vastgrijpen met je tentakels om ze weg te slingeren, vervolgens over een derde springen, een vierde bij zijn nekvel houden en tegen die derde slingeren en de laatste kunnen we cliché afwerken met een vuurwapen. Wie nog meer wil, kan de grond onder iemands voeten laten opborrelen, explosieven combineren met combat en kan zijn armen als schild gebruiken. De opties lijken oneindig. Het hele combatsysteem is pure acrobatie.

Bloederig

Zoals gezegd spat het bloed van je scherm en kan je de ingewanden duidelijk herkennen. Zat er een geurmechanisme in je televisie gebouwd, dan hadden ze mogelijk de stank van rottende ledematen er ook nog in verwerkt. Helaas (of gelukkig, n.v.d.r.) is dat nog niet mogelijk en moeten we het dus voorlopig doen met het visuele. Grafisch lijkt het gelukkig wel af. De CGI ziet er oogverblindend knap uit en ook ingame lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen. Dat is als we de trailers tot nu toe mogen geloven in ieder geval.

Het is wel duidelijk dat Prototype 2 wat moet concurreren met The Darkness II op vlak van combat en sfeer. De bloederige, demonische manier van vechten doet namelijk enorm denken aan het duistere kantje van Jackie Estacado uit de survivalshooter van Digital Extremes en 2K Games. De grafische stijl komt misschien helemaal niet overeen en ook de setting mag anders zijn, maar wat combat betreft, liggen beide gevallen wat op dezelfde lijn. We zijn dan ook zeer benieuwd. Welke van de twee de beste zal zijn op dat vlak zullen we pas weten tegen april, maar Radical lijkt zich in ieder geval netjes overtroffen te hebben.

Prototype 2 wordt de opvolger van de openwereldgame uit 2009. Hoewel het origineel zeker niet slecht is, belooft dit vervolg minstens tien keer beter te worden. De game omvat brutale actie, bloederige afslachtingen en een emotioneel verhaal van een ex-soldaat die erop uit is om de moordenaar van zijn vrouw en kind op te sporen en vergelding te vragen. Laat die moordenaar nu net het hoofdpersonage uit het eerste deel zijn. Alles wijst in de richting van een succes, dus het ligt nu vooral in de handen van Radical Entertainment om de verwachtingen waar te maken.

(31 votes)

Informatie over PROTOTYPE 2

Releasedatum: 27-07-2012