Pro Evolution Soccer 2013

Perstrip: Pro Evolution Soccer 13

Gepreviewd voor PS3 door Stef@n

09 July 2012 14:53 -

‘De bal is rond' en ‘voetbal is oorlog': het stikt van de clichés in de voetbalwereld. Inmiddels zitten ook de jaarlijkse recensies van PES en FIFA van titel tot becijfering vol dooddoeners: FIFA is de kampioen, PES een mankepoot die goede stappen maakt maar toch telkens weer tekortkomt. Het is tijd voor de eerste voorzet: doorbreekt PES 2013 het jaarlijkse cliché?

Voor meer info over onze schrijver Stefan POPA, kan je terecht op zijn eigen website.

Het regent pijpenstelen wanneer we aanmeren in Rotterdam. Boven een café waar het naar oud-bier ruikt, heeft Konami een mooie ruimte gehuurd. Het lijdt geen twijfel waar we heen moeten. Het gejoel uit tientallen televisieschermen verwelkomt ons. Hollanders maken onderling uit wie van hen tot de beste vier horen. Ze bemachtigen een plekje in een volgend toernooi om uiteindelijk Europees te spelen. Dat is amusant... voor hen. Wij zijn hier voor PES 2013.

PERS-toernooi

Maar toch ook niet helemaal. Er stond eerst nog een verrassing op het programma: een toernooitje PES 2012 voor de pers. Al gauw werd het omgedoopt tot PERS-toernooi. 9lives presteerde heel niet slecht. Doordat we in totaal met dertien man waren, was er een speler te weinig en kregen wij de prestigieuze kwartfinale gratis en voor niets toebedeeld. Totdat bleek dat onze vrienden van de PU eten aan het scoren waren in plaats van doelpunten en er alsnog gevoetbald moest worden voor een plek in de kwartfinale. Een magere 1-0 uitslag bleek echter genoeg om de kwartfinale te verdienen.

Inmiddels had de PU het eten achter de kiezen en mochten ze tegen ons aantreden in de kwartfinale. Een volle maag bleek echter geen garantie voor een klinkende overwinning. Nul tegen drie - met een beetje geluk. Het geluk bleef bij ons in de halve finale: wederom een één-nulletje. De finale werd helaas een litteken in de ziel. We begonnen zoals we eindigden: 0-0. Er waren strafschoppen nodig om de winnaar te kronen. Het geluk was op ons uitgekeken en was aan het ronddartelen bij de Hollanders die aan de andere kant van de zaal joelden om een zwaarbevochten doelpunt. We misten een strafschop en de tegenstander schoot de laatste recht door het midden, terwijl onze keeper in de hoek achter de bal grabbelde. De oorlog was verloren. Het gesigneerde Ronaldo-shirt ging aan onze neus voorbij.

2013

De finaleplaats zorgde er helaas voor dat er weinig tijd was voor PES 2013. Gelukkig viel er meer dan genoeg op. Konami draaide de game op een groot scherm en hoewel de game grafisch niet veel leek te verschillen van de voorganger, oogde PES 2013 net iets frisser. Veel animaties zijn identiek, maar de aannames verlopen eindelijk soepel en de wereldspelers reageren veel natuurlijker. Net als hun ademende equivalenten draait Xavi soepel om zijn as, wurmt Iniesta zich langs iedereen heen en is Messi onnavolgbaar. En Ronaldo poept bij elke vrije trap in zijn broek.

Zoals elk jaar schermt Konami met dure woorden om hun verbeteringen aan de man te brengen. Het active AI van vorig jaar is omgedoopt tot pro-active AI. Vaak betekenen deze termen (te) weinig, maar het lijkt erop dat de poppetjes inderdaad slimmer de ruimtes opzoeken. Ook de keepers schijnen iets scherper - al is dat amper een prestatie te noemen. De verdedigers ontkomen evenzo niet aan een verbetering en dat is maar goed ook. Waar tackles vroeger te veel leken op een loterij, heb je nu direct de controle over elke tackle.

Echte mannen

Dat is goed. Het zijn punten die ook echt verbeterd moesten worden. Daardoor is het een aangescherpte, maar typische PES-game. En dat is een goede zaak. Dat de bovenzaal vol zat met naar natte hond ruikende fans zegt eigenlijk genoeg. Het waren stuk voor stuk echte mannen. De fanschare beroept zich al jaren op het uitdagende aspect van de serie en deze herfst zal het niet anders worden. Geen wedstrijd is hetzelfde en elk doelpunt voelt anders aan, in tegenstelling tot de grote concurrent.

Eigenlijk onttrekken ook de jaarlijkse previews zich niet aan de clichés. Dit jaar geldt wederom: Konami heeft fikse vooruitgangen geboekt, maar nog steeds ontbreekt er een soepele schwung en oogt de game mediocre. Zoals elk jaar wint FIFA komende herfst waarschijnlijk de voetbaloorlog met hogere beoordelingen en verkoopt de game stukken meer. En toch zullen velen PES 2013 prefereren boven de concurrentie. Echte mannen. Zoals wij.

Stefan POPA

(16 votes)

Informatie over Pro Evolution Soccer 2013