Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch

Ni No Kuni: Wrath Of The White Witch

Gepreviewd voor PS3 door Den_John

20 April 2012 11:59 -

Ni No Kuni is een RPG die sinds november vorig jaar in de winkelrekken te vinden is in het land van de rijzende zon. Begin volgend jaar is het de beurt aan Europa en Amerika om aan de slag te gaan met deze sprookjesachtige PlayStation 3-exclusieve titel. Wij kregen vorige week op de Namco Bandai Global Gamers Day in Las Vegas alvast een eerste kennismaking met de Westerse versie van het spel. Twee speelbare passages namen ons mee op een kort, doch intensief avontuur.

Ni No Kuni vertelt het verhaal over de dertienjarige Oliver die samen met zijn moeder woonachtig is in Hotroit City. Het tweetal heeft een gelukkig leven samen waarna het noodlot toeslaat. Moeder Arie weet de jongen te redden van een verdrinkingsdood, jammer genoeg laat de lieve vrouw hierbij zelf het leven. Verscheurd door verdriet blijft Oliver samen met zijn stoffige pop alleen achter. Na een stevige huilbui wekt de jonge knaap door diens tranen zijn pop tot leven. Deze pop, gemaakt door Oliver's overleden moeder, geeft de jongen een boek dat hem in staat stelt magie te gebruiken in de wereld van "Ni no Kuni", een wereld die parallel loopt met Hotroit City. Shizuku, de pop die veel weg heeft van een fee, geeft de kleine jongen hoop dat zijn moeder misschien nog in leven is aan de andere kant en vraag Oliver om mee op avontuur te gaan. Oliver, die hopeloos en zeer verdrietig is, stemt hiermee in en samen vertrekken ze naar deze magische wereld. Onderweg maakt het gezelschap kennis met Maru, Gyro en andere wezens die voor Oliver niet geheel onbekenden zijn. Hulp die hij goed kan gebruiken.

Oliver en zijn aanhang lopen in een sprookjesachtig bos. Ontwikkelaar Level-5 wil, naar eigen zeggen, alles uit de kast halen tijdens het ontwikkelen van deze titel. Het wordt dan ook meteen duidelijk wanneer we de prachtige 3D-wereld zien waar onze personages in vertoeven. Niemand minder dan Studio Ghibli, mensen die op de hoogte zijn van het reilen en zeilen in de anime-wereld zullen deze naam wellicht bekend in de oren klinken, staat in voor de vlotte animaties en al het prachtigs wat op het scherm te zien valt. Ook de volledig geanimeerde en real-time tussenfilmpjes zijn van hun makelij. Ni No Kuni gebruikt de cell-shading-technologie om getekende grafische pracht op het scherm te toveren, iets wat zeer indrukwekkende taferelen met zich meebrengt en je meteen het gevoel geeft een echte tekenfilm te besturen.

Na een fikse wandeling in het bos en een diep dal komt ons gezelschap aan in het zonnige dorp ‘Ding Dong Dell' waar haast alle personages even kleurrijk zijn als de plaats zelf. Deze eerste level legt vooral de focus op het ontdekken van dorpjes of steden en de vrijheid die je als speler krijgt wanneer je de game speelt. De mantel van Oliver golft realistisch mee met de wind, ook hier weer wordt duidelijk dat alles tot in de puntjes is uitgewerkt. Al snel raken we de essentie van onze trip naar dit dorp kwijt, het ontdekken van de vele, tot in de puntjes uitgewerkte, details blijft ons keer op keer tot verstomming slaan.

Het tweede stuk van de demo neemt ons mee naar de stad Hamelin waar gepantserde varkens baas zijn. Het reisgezelschap wandelt de stad binnen met als missie één van de wijzen van de stad te spreken. Begeleid door Shizuku, trekt de groep door het ‘Palace of the Porcine Prince' waarna heel het dorp plots transformeert in een arena. Jawel, de talloze huizen en andere gebouwen die de stad rijk is verschuiven via mechanische aandrijvingen zodat de gigantische koets van de Prins en diens aanhang kan passeren. De menigte varkens juicht, onze hoofdpersonages maken zich wijselijk uit de voeten. Wat volgt is een eerste gevecht waarin de vechtmechanismen van het spel uit de doeken worden gedaan.

Ons gezelschap diende het op te nemen tegen een gigantische varkensachtige robot. Jawel hoor, ook wij schrokken even van diens verschijnen maar veel tijd om alles te laten bezinken was er echter niet. Aanvallen was aan de orde en dat was wat me meteen deden. Oliver is het personage dat we in de eerste plaats zelf besturen en wiens aanvallen we kunnen controleren. De andere partijgenoten nemen uiteraard ook deel aan het gevecht maar er kan maar één personage zijn die zijn medespelers kan zeggen wat te doen. De gameplay tijdens de gevechten is niet te snel. We kunnen, en dit is relatief gesproken natuurlijk, even de tijd nemen om na te denken over onze aanval. In ons gevecht werd het snel duidelijk dat Oliver geen grote schade kon aanrichten aan de varkenstank. Gelukkig kunnen we wisselen tussen alle medespelers die op dat moment actief deelnemen in het gevecht. Met één persoon in het gezelschap was het mogelijk de mechanische constructie te verzwakken waarna we opnieuw voor Oliver kozen, omdat dit personage grotere fysieke schade kan aanbrengen dan de rest om de aanval af te werken. Tijdens de kamp was het mogelijk de personages vrij te laten rondlopen. Het gevecht systeem is vrij eenvoudig maar niet té beperkt.

Na het verslaan van dit monster was de speelbare demo afgelopen en werden we, met veel tegenzin, opnieuw in onze wereld geplaatst. Vaarwel fantasiewereld van "Ni No Kuni". Grafisch is deze game alvast een uitblinker van formaat. Het gevecht systeem is eenvoudig zonder dat er essentiële dingen ontbreken om een goede Japanse RPG te zijn. Het enige nadeel na het spelen van deze titel is het te horen krijgen dat het nog tot begin volgend jaar zal duren eer de titel verkrijgbaar is in ons land. Dan maar voorlopig terug naar onze eigen droomwereld ...

(9 votes)

Informatie over Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch

Releasedatum: 01-02-2013